GjenopprettetMedlem
"Passopp":
Jeg synes det er mye viktigere å prøve å stoppe denne utviklingen enn konstant å dømme helsevesenet nord og ned.
Bra passop - jeg trenger en motvekt - og det gjør du også

...når det generelt gjelder helsevesenet - så jobber jeg innen almennpsykiatrien og rusomsorgen. Jeg kan love deg Passop at mye burde vært gjort annerledes. Det legene kaller behandling er KUN medisinering...KUN medisinering...jeg har ikke sett så mange lykkelige sluttresultater med hjelp av medisinering..men med kognitiv terapi derimot

...jeg bruker masse tid på å informere pasienter om kognitiv terapi og hvor effektivt det er fordi den infojobben gjør verken flertallet av leger eller psykologer/psykiatere...fritt helsevalg ?
...og Passop - når det gjelder fritt valg til å dø av dumhet - det er vel det jeg mener du velger...lykke til !

GjenopprettetMedlem
Kjempeviktig tema, og det ligger vel også i tiden at mennesker blir mer opplyste og tar mer ansvar for sin egen helse, også ved å tilegne seg kunnskap,både om helsetilbud som er, hvordan det fungerer eller ikke, og både prevantive løsninger og " alternative".
Ser ikke krittikk som nedømming, men i noen tilfeller er det individers møter med helsevesenet som gir ett slikt bilde, betyr selvfølgelig ikke at alt er dårlig, noe jeg tror de fleste er i stand til å se..
Både når det gjelder stevia, asparatam, sukker industrien, så har dette vært ganske så kriminelt, og diabetes er epidemisk og voksende.
Egenansvar ja men individet har en stor utfordring der med å tilegne seg selv kunskaper..er tross alt en industri som bruker enorme summer for å påvirke folk til å kjøpe usunn mat, og det man tror er sunt er sannelig ikke det heller..skjult sukker over alt.
Selv er jeg skeptisk til matvarer som har unaturlig lang holdbarstid..haha..men det er sannelig ikke lett å velge sunt i en vanlig matvarebutikk..forutenom grønt disken....hmmm...Jeg har dyrker en del ting selv, også vokst opp på selvdyrket...å det smaker ikke det samme..
Da kan man undred over storproduksjonens effekter...i tillegg til ekstrem gjødsling etc..der man før i tiden måtte la jorde stå brakk for å hvile, før man dyrket på samme sted igjen.
Hjemmedyrka jordbær..himmelsk!..: ) butikk kjøpt..: S...ikke så smakfult nei..
Hva med all fisken som drukner i garnet...selvfiske da drukner ikke fisken i garnet og har en annen kvalitet..
Ser de kutter ut bcg vaksineringa nå..bra..har også sett en del dokumentarer om vaksinasjon som er skeptiske til hvordan det fungerte også tilbake i tid..disse teoriene gikk ut på at vaksinasjonen kom i en tid der det naturlig døde ut..
I allefall hvis helsevesenet skader deg eller dine..så er det også gjort å ikke så mye å gjøre med..så alle trenger å ta for seg sitt eget ansvar.
Når det gjelder kreft, er det flere naturmidler som har vært brukt mot det, i tillegg til aprikoskjerner som ble forbudt i norge...ironisk nok løvetannen som de fleste ser på som en pest å plage i hagen sin,å gjør alt for å bli kvitt.. er en av plantene brukt mot svulster..
Har selv en slektning som ble oppgitt av helsevesenet full av kreft, hun startet på nitterkuren, utviklet av dr.nitter, og som er en antioxidant kur...og hun ble 100% frisk og fikk leve alle sine dager. Slike kurer finnes på alle kontinenter..
I stedenfor tankrem kan man finne alternativer, med aloevera eller bakepulver/ baking soda..jeg tåler selv ikke verken tannkrem, eller mange moderne såper fugtighetskremer..får rett og slett brannblemmer av det..ikke pga fluor, eller parfyme,men i tannkrem er det såpe, og kjemikalier som slett ikke er bra for noen, samme i hårfarger, hudkremer, deodoranter etc...
Tannhelse og psykisk helse vesen...der har man enda flere ting å være skeptisk til..
Men knekker jeg beinet..så drar jeg til doktorn: ) Man må kunne kombinere, og være skeptisk...dessverre ønsker ikke norsk helsevesen at du skal være skeptisk..du skal helst ti stille å gjøre eller ikke gjøre noe.
Med fastlege ordningen har jeg opplevd " bare en ting!" der ett sykdomsbildet kan ha mange symptomer...og helst skal de ha deg ut så fort som mulig...i tillegg har en hver lege en hvis % som er akseptabelt at de sender videre til sykehusets spesialister.
Og hva med denne vg saken der det kom fram hvor mange av nyfødtes skader og dødsfall var direkte sykehusfeil?...Nei Ta ansvar, vær skeptisk!!
Når det gjelder autisme og vaksinasjoner..så har det vært i søkelyset lenge, og jeg synes fortsatt folk har rett til å være skeptiske, for ett par år siden var det forsøkt ett saksmål mot rhogam produsentene av 9000 rh negative mødre til autistiske barn..saksmålet kom aldri fram da politikere beskyttet legemiddel industrien..men resultatet var at det ble startet produksjon av rhogam uten kvikksølv...selv om den med fortsatt er også i bruk.
Rhogam som er ett blodplasma produkt hadde svært høy andel av kvikksølv, å ble gitt i enkelte tilfeller til rh negative kvinner mens de var gravide.
Folk har rett til å være skeptiske, å til å tilegne seg kunskap.. i dag med internet er dette mulig..men slike muligheter har ikke alltid vært tilgjengelig..fantastisk utvikling: )
GjenopprettetMedlem
"Geronimo":
...når det generelt gjelder helsevesenet - så jobber jeg innen almennpsykiatrien og rusomsorgen. Jeg kan love deg Passop at mye burde vært gjort annerledes. Det legene kaller behandling er KUN medisinering...KUN medisinering...
Mange diskusjoner blir så enten/eller på dette balanseorienterte forumet... Pussig det.
Geronimo: jeg tok dette sitatet som et perfekt eksempel.. Du er en del av denne organismen "helsevesnet". Vil du ha forandringer så: kom igjen. Det er bare å sette igang. Om du greier å gi en god faglig argumentasjon så kommer noen til å høre på deg - kommer du med magefølelser og antagelser så blir det bare tull.
Men alvorlig talt: aloe vera og uraffinert sukker...? Folk
røyker - helt frivillig. Vi vet farene ved å sette ned en skibakke, men vi gjør det likevel. Vi lever - og vi skal dø av noe.
Ja, vi skal være skeptiske og undrende - helt klart. Ta ansvar. Men ikke glemme at denne organismen "helsevesnet", systemet og samfunnet bare er mennesker- det er oss.

GjenopprettetMedlem
Mange folk som røyker helt frivillig forbanner røyken å den dagen de startet..Nikotin er ett veldig sterkt vanedannende stoff, i gamle dyreforsøk var det to stoffer som dyrene fortsatte å ta til seg, nikotin og heroin..det er ikke slik at narkomaner på gata er der frivillig..Hvem i all verden ville valgt noe slikt av fri vilje?..Hvis du ikke ville valgt det, så ville ikke andre det heller..det er ingen her som har skapt seg selv alene..
Fri vilje og ett menneske som er ett vanedyr, som repiterer sine handlinger og sine dager i stor grad selv om det er bra for en eller ei..som utvikles å opplæres i sammfunnet det lever i.
Mange hadde nikotin i seg allerede på forsterstadiet, mange har vokst opp med rollemodeller som røyker, og pustet inn nikotin fra de var nyfødt...
Er ikke uten grunn at alle artiske strøk har slitt med store alkohol problemer, og der folk røyker mest, frivillig?..
Som tobakks produsentene en gang sa når spurt om han røkte selv..nei tobakk er for de fattige, for de svarte, for de unge og de dumme. Og det var brukt enorme summer på å få folk til å kjøpe produktet.
For å ha fri vilje til å velge kun det som er bra for oss må vi også ha kunskap om dette, i tillegg er normaliteten i sammfunnet en utrulig sterk påvirkningskraft...hva som helst kan bli normalt, så lenge det er gjort lenge nok, uansett hvor destruktivt det er.
At logikk blir hørt på i verden, har vi mange eksempler på at ikke stemmer...man skal ikke se så veldig langt for å se det...det som er allment akseptert er logisk...en gang var det at jorda var flat...at hekser burde bli brent, at barn bør bli omskjært, etc etc...for en logisk verden vi lever i...
Alle som kom med nytenking har vært uglesett av det bestående.
Fri vilje har jeg kun hørt om i religioner...hvor ellers?...gud ga mennesket fri vilje?...Hvor i allverdens andre plasser kommer dette fra? Jeg har enda ikke møtt ett menneske som virkelig har fri vilje..for å kunne ha det må man også fristille seg fra alt man er påvirket og formet av..og man må vite bedre enn man gjør..
Og denne myten har forvoldt utrulig mye lidelse..det er utrulig hvor mye lidelse mennesker påfører seg selv av fri vilje..så kan vi bruke masse tid på å undres over hvorfor mennesket er så selvdestruktivt av natur.
Heldigvis vil det ikke vare så lenge, siden vitenskapen vet i dag hvordan mennesker formes av sine omgivelser, og en dag er det allmen viten og da ser man både på egen ansvaret og den frie viljen i ett litt mer logisk perspektiv enn at det er en gude gitt gave til den enkelte som velger så riktig og ikke destruktiv helt av seg selv
Som mennesker har vi vært litt tidlig ute med å pårope oss selv så mye bevissthet..
GjenopprettetMedlem
Klarer i alle fall ikke å se at " fri vilje" er lik ...." Begrenset vilje utifra tidligere og nåværende erfaring og kunskapsnivå som de fleste ikke har skapt selv..,+ genetiske og fysiske/mentale faktorer + ytre påvirkning eller tvang, til å velge blant det man har tilgjengelig i sitt miljø"
GjenopprettetMedlem
"Final Tribe":
Erfaringar har lært meg at det er ein "viss" spenning i dette markedet no,og fortvila forsøk på å finne opp ulike alternativ til sukker og aspartam.Sunnare alternativ,fordi konkurransen om slike produkt byrjar å bli hard...
Fordi forbrukarane er blitt meir bevisste og helsearbeidarar også ser meir alternativ.
Så ikkje fortvil,men spre budskapa og be om alternativa!
(eg vil)
Jeg likte godt dette sitatet fra Final T. Vi må alle mase i butikkene, og vise at dette vil vi ha.
Geronimo skreiv:
"Det legene kaller behandling er KUN medisinering...KUN medisinering..."
Dette er et sånn sitat jeg er helt uenig i. Her skrives det om legene som om det skulle være en masse med mennesker som tenker helt identisk. Det er det ikke. Det blir for rotete og i tillegg håpløst.
Jeg tror at om vi alle mennesker bestemmer oss for å forandre noe,
og tror på det - kan vi bidra med mye.
Fagerhjul
GjenopprettetMedlem
Før når det var vanlig å dele ut antibiotika helt ukritisk når de ikke hadde viten om resistens utvikling..så var det faktisk slik...i dag gjelder det samme for en mengde andre medisiner..
Men heldigvis er samfunnet i utvikling
Samtidig med fastlege ordningen..er ikke lange gjennomsnitts tiden de fleste er inne på legekontoret..
I tillegg var/er det ukesvis med ventetid for en time hos psykolog/ psykiater, mens fastlegen skriver ut litt piller i mellomtiden..før du er skikkelig utredet for om du egentlig trenger det.
Selv om man setter søkelyset på enkelte ting, så betyr det selvfølgelig ikke at verden er svart hvit..jeg leser ikke slike utsagn som svart hvit heller, men forstår at det er ett søkelys satt på spesifike ting.
Man trenger ikke sette søkelyset på det som fungerer, fordi det er ikke ett problem som trenger å bli løst..Regner med at de fleste skjønner at det ikke betyr at alt er galt.
Det betyr selvfølgelig ikke at alle, hver eneste lege kun medisinerer og ingenting annet, men at generelt sett har vi en for stor andel som gjør det, som følger direktiver som tilsier at det er greit..og når man har løsninger som er allment akseptert og utført generelt av legestanden..noe som alltid har blitt gjort, og er gjort fortsatt, så må man stille spørsmål ved det, ved å sette søkelys på den ene tingen. Er ikke slik at leger ikke er underlagt direktiver lover regler, og allmen akseptert behandling og medisinering.
Det handler sjelden om det ene eller det andre...medisinering, eller ikke, røyking eller sukker..
Mange flotte ting som fungerer kjempebra..vi trenger ikke fokusere på det og kan fokusere på det som trenger forbedring.
Om noen skriver ett ekstremt utsagn i farten så kan man ta ett lite overblikk over situasjonen å se at det ikke betyr en fanatisk virkelighet, og så fokusere på hva det faktisk er snakk om..og hva resultatet kan være..som er egen ansvar og bevistgjøring i forhold til helsevesenet og egen helse.
Når syn, setningsoppbygging eller valg av ord for å beskrive noe man reflekterer over og hvordan blir viktigere enn temaet..så er det en fokus på noe helt annet..som også er viktig for all del..men ikke alltid så nødvendig i enhver situasjon.
GjenopprettetMedlem
"Fagerhjul":
Geronimo skreiv:
Dette er et sånn sitat jeg er helt uenig i. Her skrives det om legene som om det skulle være en masse med mennesker som tenker helt identisk. Det er det ikke. Det blir for rotete og i tillegg håpløst.
Noen jeg kjenner som jobber som lege sier at den måten hun hjelper folk mest på er ved å høre på dem. Om livene deres. Mange går til legen delvis fordi de trenger noen som kan lytte. Har jeg hørt. Noen leger jobber livet av seg og ofrer familien for å få følelsen av å være til nytte og hjelpe andre.
En lege kan være en helbreder, på mange måter en sjaman.
GjenopprettetMedlem
...jeg har tidligere i denne tråden skrevet at det stort sett er snakk om medisinering i psykiatrien og det er helt rett i forhold til stedene jeg jobber og ifølge flere andre jeg har snakket om som har jobbet andre steder innen psykiatrien :icon_cool:
Det er dette jeg forholder meg til. I tillegg har jeg sett at det er flere psykologer som i den siste tiden har gått ut i media og fortalt det samme. Slik jeg opplever det så er sykepleierne ofte oppgitt over legenes måte å møte pasienter på. Både når det gjelder samtalene i seg selv samt selve medisineringen som skal løse alle verdensproblemene.
Gode løsninger innen psykiatribehandling er igjennom samtaler og løsninger som f.eks. kognitiv terapi. Dette har jeg nevnt i denne tråden som en løsning før. Dette er overhodet ingen synsing eller dill dall. Det er bevist at kognitiv terapi er en veldig veldig effektiv terapiform. I Sverige har man på mange områder kommet lenger enn Norge innen mange helserelaterte områder. Der sier de at de skal kutte ut statsstøtte til dynamisk psykoterapi og gå over til kognitiv terapi fordi denne terapiformen er så godt dokumentert. Den er effektiv - man får kjapt resultater. Dette informerer jeg pasienter om fordi det er min oppfatning er at legene og som oftest psykologene informerer ikke om dette - i følge pasientene selv. Jeg lærer også pasientene at de kan hjelpe seg selv med positive affirmasjoner, at de sier gjentagende positive ord/setninger til seg selv. Dette er også godt dokumentert på verdensbasis er en viktig faktor for å bli frisk. Gjør denne testen : sett deg ned, mediter, se for deg at du biter over en sitron ( i munnen)...dette skjer: munnen tror at du spiser sitronen og lager til sekret i munnen fordi den tror at det virkelig er en sitron i munnen...dette forteller ganske mye. Den forteller hvordan indre styrte bilder går ut og styrer kroppen fysisk. I de fleste tilfeller tilfører vi mennesker sykdommen selv pga måten vi tenker på. Det hjelper da dårlig med piller på piller på piller - man må lære seg å tenke annerledes...så veldig enkelt er det.
Litt info om kognitiv terapi : Det er en terapiform der en lærer å registere de destruktive tankene som sniker seg inn og holder oss nede. Det er masse info i bokform og på nettet. Les og lær...
I tillegg har vi hjelpverktøy som meditasjon, Yoga, hypnose, tankefeltterapi (TFT)/EFT etc etc - hvis det er noen her inne som mener at disse metodene ikke er godt nok dokumentert sover i timen
NB! I jobben min jobber jeg mye og jeg snakker jeg med mange pasienter, veldig mange pasienter, og vi har mange gode samtaler så jeg vet hva jeg snakker om. Jeg er allmennpsykiatrien og ikke i den "tyngre" psykiatrien...Når jeg nevner leger så snakker jeg om leger i flertall jeg snakker selvsagt ikke om 100 % av legene i Norge. Min erfaring vedr. leger er desverre ganske dårlig, mange av dem har sjelden tid til å lytte til pasientene sine også...dessverre... men vet at det finnes mange flinke også...selvsagt...

Noen siste ord : jeg har en kjekk nabo som jobber på et apotek i Bergen og hun er sjokkert over alle ungdommene (gjerne ned til 14 år !!!) som går rundt å knasker på antidepressiver...hvem har skrevet ut reseptene?
GjenopprettetMedlem
"Fagerhjul":
Geronimo skreiv:
Fagerhjul
...slik er verden dessverre. Det er altfor mange norske lege som tenker identisk. Ikke alle men de er i flertall...snakk med de menneskene som er rundt deg i livet så får du sikkert høre det samme...I følge en undersøkelse skal mannlige leger utdannet i Norge være mest pågående når det gjelder medisinering...les den siste boka til legen (og "alternativ behandler") Audun Myskja om komplementær medisin...

GjenopprettetMedlem
"Ofela":
Noen leger jobber livet av seg og ofrer familien for å få følelsen av å være til nytte og hjelpe andre.
...selvsagt...alle er ikke like...heldigvis er det mennesker i helsevesenet som er derf fordi de vil hjelpe andre mennesker, men det er ikke noen selvfølge, dette fordi det å være lege, psykolog eller psykiater gir en i dag en sosial status samt en god del penger

GjenopprettetMedlem
For meg er diskusjonen om rett til fritt helsevalg viktig - ikke bare på grunn av de erfaringene jeg har gjort i kontakt med "systemet" som frontes av en "fast" almenpraktiserende lege med rett til å utstede henvisninger og med rett til å tvangsbehandle ut i fra eget "behov" for handling - ta grep.
Det er godt mulig at de behandlingsformer helsevesenet tilbyr på papiret kunne hjulpet svært mange mennesker som pr i dag ikke opplever det som hjelp å måtte forholde seg til et så rigid system.
Jeg er heller ikke i tvil om at ikke mange leger ofrer mer enn familie i sitt forsøk på å hjelpe - selvmordsstatistikken blant leger og helsepersonell er grell.
Det er mulig jeg har missforstått litt her fordi jeg ser ikke denne tråden som et enten elller - altså enten er du for helsevesenet eller så er du for nettsiden med navn Fritt Helsevalg - trådtittelen er ikke nei til syntetiske medikamenter og ja til medisinplanter.
For meg er det naturlig at man velger behandler ut fra behov - har man ikke klart definert/eller om man er usikker på hvilket behov man har - tenker jeg det er nettopp der man bør starte og i disse tider kan det jo være på sin plass å nevne at man også har et økonomisk aspekt når det kommer til helse sett fra et helhetsperspektiv.
Det er ufattelig mange grunner for å støtte ideen om et fritt helsevalg og skulle jeg trekke frem noe ville jeg si det så enkelt som - jeg var ikke sinnslidenede mandag til fredag mellom kl 0800 - 1100 og så igjen fra 12 til 3 - Dette alene er grunn god nok for meg til å dømme helsevesenet nord og ned.
- Ventetiden, trenger jeg nevne at dette fenomenet - ventetid og atter vente, vente på et nytt forsøk (nærmest gjort i blinde da det ikke ble utarbeidet en behovsanalyse) eller behovet endret seg fordi det tok tid, tid for at behandleren skulle se seg tid til å "spandere" noen stakkars minutter på deg før vedkommede haster vidre til neste pasient som heller ikke lar seg hjelpe fordi markedskreftene som råder på denne arenaen ikke ser profitt i friske mennesker.
Sånn sett er det på mange måter enklere å forholde seg til alternative behandlere, men denne delen av tilbydere i markedet gjør en fabelaktig elendig jobb med å sette sine tilbud i system slik at brukeren finner rett behandler/behandling og er på mange måter et helsetilbud for den vidrekommende, den som vet hva slags behov som skal dekkes.
Man trenger ikke dømme helsevesenet nord og ned, - det har de klart helt fint nå egenhånd ved og ikke evne å møte brukerens behov for helbredelse - på den måte utspilles helsevesenets rolle i et samfunn som hele tiden er i endring. Hvorvidt alternative løsninger dekker behovet er et vel så interressant spørsmål - finnes det blant annet et alternativt sosionom
http://no.wikipedia.org/wiki/Sosionom /eller tilsvarende tilbud?
GjenopprettetMedlem
...takk Cenobit, veldig godt å høre synspunkter fra en som har erfaring med psykiatrien...
Jeg anbefaler som tidligere nevnt på denne tråden Audun Myskja's nyeste bok "På vei mot en integrert medisin"
Undertittel: en innføring i komplementær og alternativ behandling
Forfatter: Audun Myskja
Forlag: Fagbokforl.
Utgitt: 2008, Antall sider: 310
Opplag: 1 (2008)
ISBN10: 8245002402
ISBN13: 9788245002409
Vår pris: 325,- (
www.capris.no)
Beskrivelse:
Boken gir en innføring i komplementær og alternativ medisinsk behandling. Den gir leseren en oversikt over terapier, viten om aktuelle forskningsmetoder, forskningsresultater vi kan bygge på, og en klarhet i begreper. Boken er rettet mot helsearbeidere og studenter i helsefag, men er også egnet for det allmenne publikum.
...selv har jeg lånt akkurat denne boken på biblioteket

GjenopprettetMedlem
Når det kommer til mental helse, synes jeg også at egen utdanning for alle er utrulig viktig..der man har en utvikling i samfunnet slik at mennesker generelt tar til seg mer kunskap i steden for all tiden brukt på " underholdning" og distraksjoner..
Når man over mange år er i kontakt med kronisk deprimerte/suicidale, så er det skremmende å se at de har så lite objektivitet og viten om sin egen tilstand.
Heldigvis beveger vi oss sakte i den retning, med egenansvar for kosthold, helse, trening etc..vi har vært ansvarsløse for lenge. Man trenger nye alment aksepterte normer her..
Jeg vet mange som har vært i den samme tilstand av deprimert suicidal i 10 år og mer...
2 store problemer jeg ser, er
1.fremmedgjøring der man har ett helsevesen med viten, men manglende forståelse, tid og resurser
2.Manglende egenansvar.
Å la alt være opp til ekspertene..de som kan...blir feil..og for veldig mange er det helt naturlig og " riktig" å gjøre...være fullstendig passiv og hjelpeløs til sitt eget liv.
Behandlings situasjonen i dag er ikke nok, så å pøse på med resurser vil ikke være nok i lengden.
GjenopprettetMedlem
"ancelica":
2 store problemer jeg ser, er
1.fremmedgjøring der man har ett helsevesen med viten, men manglende forståelse, tid og resurser
2.Manglende egenansvar.
... og et friere helsevalg ville jo nettopp medføre ansvartagen og bevisst involvering i egen prosess. ( Klart at det ikke skjer på entotre. )
"Geronimo":
Gode løsninger innen psykiatribehandling er igjennom samtaler og løsninger som f.eks. kognitiv terapi. Dette har jeg nevnt i denne tråden som en løsning før. Dette er overhodet ingen synsing eller dill dall. Det er bevist at kognitiv terapi er en veldig veldig effektiv terapiform. I Sverige har man på mange områder kommet lenger enn Norge innen mange helserelaterte områder. Der sier de at de skal kutte ut statsstøtte til dynamisk psykoterapi og gå over til kognitiv terapi fordi denne terapiformen er så godt dokumentert. Den er effektiv - man får kjapt resultater. Dette informerer jeg pasienter om fordi det er min oppfatning er at legene og som oftest psykologene informerer ikke om dette - i følge pasientene selv. Jeg lærer også pasientene at de kan hjelpe seg selv med positive affirmasjoner, at de sier gjentagende positive ord/setninger til seg selv. Dette er også godt dokumentert på verdensbasis er en viktig faktor for å bli frisk. Gjør denne testen : sett deg ned, mediter, se for deg at du biter over en sitron ( i munnen)...dette skjer: munnen tror at du spiser sitronen og lager til sekret i munnen fordi den tror at det virkelig er en sitron i munnen...dette forteller ganske mye. Den forteller hvordan indre styrte bilder går ut og styrer kroppen fysisk. I de fleste tilfeller tilfører vi mennesker sykdommen selv pga måten vi tenker på. Det hjelper da dårlig med piller på piller på piller - man må lære seg å tenke annerledes...så veldig enkelt er det.
Litt info om kognitiv terapi : Det er en terapiform der en lærer å registere de destruktive tankene som sniker seg inn og holder oss nede. Det er masse info i bokform og på nettet. Les og lær...
I tillegg har vi hjelpverktøy som meditasjon, Yoga, hypnose, tankefeltterapi (TFT)/EFT etc etc - hvis det er noen her inne som mener at disse metodene ikke er godt nok dokumentert sover i timen 
Enig med du.
Noe om Aaron Beck, pioneren innen kognitiv terapi. Han jobbet først som psykoanalytiker og brukte erfaringen i terapisituasjonen til å utvikle en annen vei.
http://allpsych.com/biographies/beck.html
http://www.beckinstitute.org/Library/In ... SessionID={309EFA98-87AA-4625-8FF9-F4067055977D}
Jeg har forresten fått det inntrykket at mange innen det alternative bruker teknikker som er like, lånte eller i slekt med cognitive therapy - noen ganger en slags " kognitiv terapi light " uten refleksjoner som setter teknikkene i en bevisst sammenheng. Cognitive Therapy is out there! Dette er selvsagt bare en slengbemerkning som gjengir mitt personlige inntrykk; det vil ta tid å underbygge med referanser ...
GjenopprettetMedlem
Har fullstendig tro på at fritt helsevalg er framtiden..det er i den retning vi beveger oss sakte men sikkert.
Og ja det skjer ikke på entotre og tror nok ingen forventer det.
GjenopprettetMedlem
Jeg " gnåler" konstant om egenansvaret fordi det har vært og er fortsatt en mentalitet i samfunnet der man ikke trenger det..der problemer er mystiske..og eksperter må løse de enkleste ting for oss..fordi vi selv er passive og hjelpeløse..
Vi må ha ekspert hjelp for problemer vi selv skaper i tillegg med manglene trening, kosthold ,ett balansert liv og tilegning av viten.
Å kjenne menneskesinnet, og sinnstilstander til mennesker rundt seg og aktivt bry seg.
Trur ikke hoved løsningen ligger verken hos sjamaner, hos helsevesenet, hos healere etc som ser en " pasient" i ett begrenset tidsrom..dette handler om menneskeheten og hvordan vi tar ansvar for oss selv og hverandre hver dag.
Men det betyr selvfølgelig ikke at helsevesen både statlig, privat og alternativt ikke har en viktig rolle også...igjen det er aldri enten eller.
En persons helse bør være første prioritet for hver enkelt i deres liv..og vi kjenner alle mange, inkludert oss selv som ikke gjør enkle endringer som vi vet forbedrer vår generelle helse tilstand..kropp å sinn sammen både for oss selv og de rundt oss.
GjenopprettetMedlem
"Geronimo":
...snakk med de menneskene som er rundt deg i livet så får du sikkert høre det samme...
Jeg er alternativ terapeut selv og kjenner mange historier. Sist historie kommer fra en venn som ikke fikk antidep tab av sin lege, og hun ba om det - ville ha det. Så det er mange historier, mange ulike historier.
Du snakker jo om helsevesnet - og så jobber du der? Si "vi". Du er en del av helsevesnet. Om du tenker det i "vi", vil du nok se dette på en annen måte. Kanskje en litt mer optimistisk måte?
"Gode løsninger innen psykiatribehandling er igjennom samtaler og løsninger som f.eks. kognitiv terapi."
Jeg er helt 100% enig!
"Gjør denne testen : sett deg ned, mediter, se for deg at du biter over en sitron ( i munnen)...dette skjer: munnen tror at du spiser sitronen og lager til sekret i munnen fordi den tror at det virkelig er en sitron i munnen...dette forteller ganske mye. Den forteller hvordan indre styrte bilder går ut og styrer kroppen fysisk. I de fleste tilfeller tilfører vi mennesker sykdommen selv pga måten vi tenker på. Det hjelper da dårlig med piller på piller på piller - man må lære seg å tenke annerledes...så veldig enkelt er det."
Nettopp! Og jeg er din og sonens stemme som sier: ikke fortvil! Legene er ikke en masse - helsevesnet er ikke en fiende. De er mennesker - og mennesket er i bevegelse! Det er ikke håpløst! Bestem deg for en forandring og sett det igang! Det hjelper lite med håpløshet og sutring, det er bare å se at du
kan bidra og bestemme deg for det...så veldig enkelt er det.

GjenopprettetMedlem
"Fagerhjul":
Nettopp! Og jeg er din og sonens stemme som sier: ikke fortvil! Legene er ikke en masse - helsevesnet er ikke en fiende. De er mennesker - og mennesket er i bevegelse! Det er ikke håpløst! Bestem deg for en forandring og sett det igang! Det hjelper lite med håpløshet og sutring, det er bare å se at du kan bidra og bestemme deg for det...så veldig enkelt er det. 
...heisann...skjønner at du umulig kan ha lest det jeg har skrevet i denne tråden. Fantastisk at du beskylder meg for å sutre

Hvis du har lest trådene her hadde du sikkert skjønt at jeg prøver å bidra og ikke sitte og sutre. Muligens at du tror at jeg jobber i psykiatrien fordi det er så godt betalt ?

GjenopprettetMedlem
"Geronimo":
...heisann...skjønner at du umulig kan ha lest det jeg har skrevet i denne tråden. Fantastisk at du beskylder meg for å sutre 
Hvis du har lest trådene her hadde du sikkert skjønt at jeg prøver å bidra og ikke sitte og sutre. Muligens at du tror at jeg jobber i psykiatrien fordi det er så godt betalt ? 
He he, ikke vær så på hugget. Jeg forsto selvsagt hva som sto - dette er jo rimelig basic. Bare setter det i en større sammenheng. Vi kan alle bidra - det er mitt budskap. Er ikke det ditt også?
GjenopprettetMedlem
...stridsøksen er begravet for en stakket stund men jeg kommer sterkt tilbake

GjenopprettetMedlem
"Geronimo":
...stridsøksen er begravet for en stakket stund men jeg kommer sterkt tilbake 

Å nei du gode høvding. - øksa flippa du vekk for en liten neve overkurs-dollar
(les; pasientenes lykkepiller med Steviastrø) - trur du ikkje man kjenner lustlice på happy ganglag i AloeVeraÅkern?
Æ derimot - æ sutre, sleng

med leppa og øksa - ja den e nykvessa og klar for ugh
cenobandeno

(ild med 2ts vann) Fyrvadehær! burp - pokker og helsevesen, e flintskallesteinen blitt våt?