Forum /
tilbake / Veldig spennende side om 2012 og kotroversiell info
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Mange spennende artikler for de som ønsker..
http://www.2012.com.au/Site.A.html
lykke til
GjenopprettetMedlem
Ja så absolutt — den siden, og mange lignende med "2012" og og den såkalte "Maya-kalenderen" som tema, er strålende eksempler på vår tids Fantasy & pseudo-Science Fiction. Som hovedaktørene lever fett på. Det har lenge forundret meg at en av de mest kjente artefakt- og myte-forfalskerne, Erich von Däniken, ikke ser ut til å ha prøvd å cashe inn på 2012 og Maya også.
http://en.wikipedia.org/wiki/Erich_von_D%C3%A4niken
http://www.daniken.com/
http://skepdic.com/vondanik.htmlGjenopprettetMedlem
Lurer på kva mayafolket hadde sagt om desse sidene....
Passopp,har du Däniken i ditt New Age skrekk-bokkabinett?

Det har eg.
Anonymous
Du Passopp, du Passopp. Hvorfor så hatsk bak ditt krav om saklighet? Som om ditt livs misjon er å stikke hull på alt som lukter new age og fantasy. Sitter du virkelig med fasit svaret på virkeligheten?
What's going on?GjenopprettetMedlem
"Lazy":
Du Passopp, du Passopp. Hvorfor så hatsk bak ditt krav om saklighet? Som om ditt livs misjon er å stikke hull på alt som lukter new age og fantasy. Sitter du virkelig med fasit svaret på virkeligheten?
Nei, jeg tilbyr ingen fasit på virkeligheten! Og hvis du har lest mine 'hatske' innlegg over tid, så må du ha sett at det/de jeg angriper er nettopp dem som tilbyr oss (for ikke å si trenger seg på oss på en ofte svært høyrøstet måte) — mot gode penger — diverse oppdiktede (og ofte gjensidig ekskluderende) kommersielle fasit'er ...
Jeg er faktisk også ganske glad i å lese Science Fiction, og har holdt på med det i en femti års tid. Når det ikke lenger er Science men Pseudo-science blir jeg ikke fullt så glad. Og når det går over fra Fiction til å bli en form for virkelighetsforståelse som folk bygger sine liv på, så mener jeg meg fullt berettiget til å forsøke å slå alarm.
Akkurat som Mattilsynet sier ifra når de finner helseskadelig, bedervet og råtten fisk i de glamorøse kjøpesentrenes fiskedisker...
GjenopprettetMedlem
Kan du ikke heller kritisere spesifikke utsagn eller artikler ? Jeg syns det er herlig jeg at folk fantaserer og har rare formeninger om virkligheten, jeg forholder meg litt skeptisk, men skjønner at hvis du skal finne svar på kotroversielle spørsmål så kan du ikke lese historie bøker eller se på national geographic....
GjenopprettetMedlem
War of the Worlds over radio va` best sci-fictionen ever!
(legg v/ein link Passopp,her e klisterdag på pc`en)
GjenopprettetMedlem
For meg virker det som veldig mulig å holde to linjer på en gang.
Det finnes knapt ett av menneskets flotte arv av sagn og legender som ville ha tålt kildegranskingens dom. Det betyr ikke at dette materiale ikke kan tilby oss mennesker verdier som kanskje uttrykker menneskets symbolske behov på prima måte. Alle vet i slikt materiale at historie bombesikkert ikke er framstilt nøyaktig. Joda, menneskers griskhet og ufeilbarlighet kan veldig ofte ha stått bakom ideer, som folk selv kanskje likevel kan velge å foredle videre. Folk flest erkjenner at f.eks. bibelen ikke er en historisk nøyaktig beretning. Historisk unøyaktighet trenger ikke å ta verdien vekk fra hva menneskehetens ulike hellige skrifter kan formidle, der stoffet kan nok ha blitt mye bearbeidet av ymse folk/grupper gjennom tidene.
Men dette bør jo ikke utelukke at det OGSÅ er hyperinteressant for mange å kunne lese materialet som av ulike grunner ble filtret vekk eller endret gjennom tidene.
Noen folk er mest glad i kildegransking, og la dem være dette og bidra til at denne type kunnskap holdes tilgjengelig. Andre er mest ute etter symbolverdiene i de mytene mennesket plukker ut og bærer fram. Kun mytene med dyp nok symbolverdi pleier å tåle tiden tann. Og mye innen New Age vil nok ikke overleve tidens tann. Noe vil. La oss stole på at mennesket ennå har sin teft og evne til kollektiv utvelgelse i behold.
GjenopprettetMedlem
Takk!

Rart å tenke på hysteriet den radioversjonen utløyste...
Men i dag hadde det kanskje stilt seg annleis,så klar som me er for aliens til å redde oss og fylle oss med kjærleik?
GjenopprettetMedlem
"tilda":
For meg virker det som veldig mulig å holde to linjer på en gang.
Det finnes knapt ett av menneskets flotte arv av sagn og legender som ville ha tålt kildegranskingens dom. Det betyr ikke at dette materiale ikke kan tilby oss mennesker verdier som kanskje uttrykker menneskets symbolske behov på prima måte. Alle vet i slikt materiale at historie bombesikkert ikke er framstilt nøyaktig. Joda, menneskers griskhet og ufeilbarlighet kan veldig ofte ha stått bakom ideer, som folk selv kanskje likevel kan velge å foredle videre. Folk flest erkjenner at f.eks. bibelen ikke er en historisk nøyaktig beretning. Historisk unøyaktighet trenger ikke å ta verdien vekk fra hva menneskehetens ulike hellige skrifter kan formidle, der stoffet kan nok ha blitt mye bearbeidet av ymse folk/grupper gjennom tidene.
Men dette bør jo ikke utelukke at det OGSÅ er hyperinteressant for mange å kunne lese materialet som av ulike grunner ble filtret vekk eller endret gjennom tidene.
Noen folk er mest glad i kildegransking, og la dem være dette og bidra til at denne type kunnskap holdes tilgjengelig. Andre er mest ute etter symbolverdiene i de mytene mennesket plukker ut og bærer fram. Kun mytene med dyp nok symbolverdi pleier å tåle tiden tann. Og mye innen New Age vil nok ikke overleve tidens tann. Noe vil. La oss stole på at mennesket ennå har sin teft og evne til kollektiv utvelgelse i behold.
Kollektiv utvelgelse,kva meiner du her Tilda? Det kan vere mange råtne epler att etter ein kollektiv utvelgelse...både innen new age og generellt.
Av og te`

Symbolverdiar er flott,men det er også interessant å granske
menneska bak mytene og symbola..
GjenopprettetMedlem
Ja du verden. Det er derfor jeg ønsker å legge såpass lit til at
tidens tann også vil være med å velge ut det som kan gi varig verdi. Det har hatt det med å skje før. Hver tids populærtro har nok inneholdt mange rare ideer. Ikke alt hører vi om i ettertid. Menneskeheten har hatt det ofte med å plukke ut og bære videre med oss det som på et eller annet nivå har gitt mening også over tid.
GjenopprettetMedlem
Nettopp! Og tempoet mytene oppstår i no for tida i vår massemedierte verden,er god nok grunn til å tenke litt kritisk.
Tidens tann tygg det meste..
Anonymous
2012?? hva med nå?
2012 er newagepengemaskin som faen! hahaha
forståsegpåere har skrevet masse masse bøker og synser i hytt og pine.
at vi må gjøre noe for å våkne opp, yes!! men hvorfor ikke NÅ. vent på 2012 de som vil men det gidder ikke jeg.
Hooka Hey!!
Anonymous
"Passopp":
Og når det går over fra Fiction til å bli en form for virkelighetsforståelse som folk bygger sine liv på, så mener jeg meg fullt berettiget til å forsøke å slå alarm.
Akkurat som Mattilsynet sier ifra når de finner helseskadelig, bedervet og råtten fisk i de glamorøse kjøpesentrenes fiskedisker...
Først. Takk for svar, Passopp!
Ja. Nå har det funnet sted en fin debatt her etter dette svaret, som jeg igrunnen synes dekker det vesentlige av dette, i mine øyne. Det er edle hensikter, og det betviler jeg ikke. Men det er dette med måten da.. som jeg synes er...ja rett og slett usaklig, mange ganger.
Mattilsynet opptrer vel ikke med en slik illsint iherdighet, som jeg opplever dine "angrep" som. Derfor min reaksjon.
Og, som det er påpekt, vi velger ut selv, etter våre interesser og lengsler. Jeg vil gjerne finne ut av hva som er råtten fisk på egne kriterier. Det er det som er så flott, at vi har mulighet til det i dag, mer enn noen gang før.
Igrunnen etterlyser jeg vel litt tillit til våre sjelelige evner. Når du ser deg nødsaget til å slå alarm, så må jo det innebære at du har noen slags viten vi andre ikke har, om hva som er til det beste for oss selv. Derfor reagerer jeg.
Anonymous
Hei Lazy, Alle bestemmer vel selv hva de tror på og ikke tror på likevel, uavhengig av Passopps innlegg, så hvorfor i all verden skal ikke han få lov til skrive akkurat det han vil på akkurat den måten han selv ønsker det? Jeg liker Passopps stil og føler absolutt ikke at han tror han har en viten vi andre ikke har.
Anonymous
Ja, det er selvfølgelig helt greit, og det kommer han til å gjøre. Jeg sier ikke han ikke får lov, jeg stiller spørsmål til han, og forklarer hva
jeg reagerer på. Kanskje jeg ikke skulle ha gjort det, men det må vel også være lov?
Desverre virker ikke pm-funksjonen, så alt må sies i full åpenhet. Kanskje jeg bare er litt paranoid??
(det er ikke et spørsmål jeg vil skal besvares)
Jeg er nok mer nærtagende og sårbar enn de fleste, så jeg skal passe kjeften min bedre heretter. Imidlertid har jeg stor tillit til Passopps integritet og intelligens, og har også sans for hans spesielle stil. Men også han kan jo trå over noen grenser, som jeg syns han har gjort av og til. Og nu har vel jeg gjort det, så det blir jo det samme.
Har visst gjort det en del i det siste, så jeg ber om unnskyldning til alle som føler seg støtt av meg.

Anonymous
Jeg føler meg i alle fall ikke støtt av deg

Jeg vet ikke om jeg går litt over grenser her nå, men for å overføre litt fra en annen link om mannlige og kvinnelige væremåter, så kan jeg jo spørre om du kanskje projisjerer en "patriarkalsk" "bedrevitende" mannlig væremåte på Passopp? En som også har tendens til å gi deg dårlig samvittighet når du ikke oppfører deg "passende"?

Anonymous
Kjære Nebula, der traff du rett i mål.
Jeg har hatt ei stund på sofaen nå, og gått i meg selv. Og brått stod det hele klart for meg: FADER'N!
Til Passopp:
Jeg ber om unnskyldning, for jeg vet nå at jeg egentlig ikke reagerte på deg. Det var mine gamle sår i forhold til min sarkastiske, kritiske og fordømmende far (som ikke lever iblandt oss lenger) som ble trigget, og projisert på deg. Beklager.
Så nå vet hele "verden" noe av det innerste om min person, men det får så være. Jeg har sikkert en innebygget narsissist i meg også.
Om ikke denne dialogen blir slettet, så kan det jo stå som en demonstrasjon og et lite lærestykke om hvordan projeksjoner kan foregå.
Watch your tongue!
(jeg ble nesten litt lykkelig nå..)
Anonymous
Ja men ... det är ju fantastiskt Lazy.
Allt händer på sjamansonen!
GjenopprettetMedlem
Ser at det er sunt at PM-funksjonen ikke fungerer...
Når det gjeldet 2012, New-Age osv, er det jo ofte som Passopp påpeker mye påståelig "skit" som serveres kun for at opphavspersonen skal tjene litt (mye) penger.
MEN...når folk surrer seg borti noe som bare er "tull" og skaper en sannhet av det i sitt liv, for så å oppdage at deres verdensbilde slår sprekker etter noen år og noen trøkker....er det ikke mye å lære av det også?? Jeg møter ofte folk som har "sporet litt av", for å si det sånn, og har selv opplevd å spore av, gått meg vill i humbug og tull. Men min erfaring er at en plass må man starte. Og det går liksom ikke an å starte på "toppen". Man må gå noen runder, og så enda noen runder...osv.
Og er det ikke New-Age, finnes det masse annet rart man kan gå seg vill i. Å fokusere på en ting alene, blir kanskje litt snevert. Se bare på alle materialistene rundt oss...
Visdommen kommer etter hvert, hvis man åpner opp for det. Og man er fri til å gjøre sine egne valg.
Samtidig er det godt at noen peker på de råtne eplene i kurven hvis man selv har litt mørke solbriller på....
Det er nå min mening.
Anonymous
Innebygde narsissister er bra!

hiv ut patriarken!
hilsen en annen innebygd narsissist. (hvor mange s`er er det egentlig i det forferdelige ordet?)

Anonymous
Sunt å sunt, fru Blom, du Inger Lise. Men endel tak må man vel ta.
"Nebula":
Innebygde narsissister er bra!
hiv ut patriarken!
hilsen en annen innebygd narsissist. (hvor mange s`er er det egentlig i det forferdelige ordet?) 
Yeye!

Jeg tror vi skriver ordet rett. biggrin: Innebygd eller ikke.
Ellers mener jeg at advarsler ikke har noe for seg (untatt i trafikken, helse, medisinbruk o.l.).Vi gjør våre egne erfaringer selv, uansett.
Men man kan si hva man mener, og informere om saken, selvsagt. Hvem har hørt på velmente råd vedrørende kjærlighetsforhold, f.eks? Ikke så mange, antar jeg.

Nei, vi må bare hoppe ut i det.

Anonymous
Hadde jo vært hyggelig med et svar fra deg, Passopp.

(apology accepted?)
GjenopprettetMedlem
Jeg liker siden jeg la ut link til jeg, klart det kan være hardt å svelge mye av det... jeg vil si at kritikken til lazy ikke nødvendigvis var så gal, men du var bra søt i ditt forsøk på å gogjøre det hele..
kjærlighet til passopp og lazy