Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
SEO Crawler
Jeg vil anbefale boken "Mannen som stoppet hurtigruta" av Richard Bergh

Den er full av fortellinger (i hele grenselandet fra troverdige til mer mytepregede) om Johan Kaaven, en stor trollmann, helbreder og noaidi som virket nordpå (mest i Finnmark der han levde) og døde i 1918 som en gammel mann.

For å finne denne boken må man antageligvis søke rundt i forskjellige antikvariater...
(eller kanskje finnes den på enkelte biblioteker)

Kaaven hjalp svært mange mennesker på forskjellig vis. Fascinerende lesning!  :respect:
GjenopprettetMedlem
"torstein":

[...]
For å finne denne boken må man antageligvis søke rundt i forskjellige antikvariater...

Tittel: Mannen som stoppet hurtigruta : historier og sagn om noaiden Johan Kaaven /  med kommentarer og
  appendiks av Erik Henning Edvardsen
Forfatter: Bergh, Richard 1930-
Årstall: c1990
Trykt: Oslo : Grøndahl
ISBN: 82-504-1771-2
Sidetall: 185 s. ill.
Emner: Kaaven, Johan | Folkeminne | Sjamanisme | Sagn, samiske

Ethvert folkebibliotek i det rike (subst.) Norge har plikt til å bestille den inn hvis de ikke har den sjøl.

Du har forresten skrevet om boka og forfatteren før, i denne tråden:

http://sjaman.com/component/option,com_ ... /topic,481

Hele historien om Kaaven og hurtigruta fortelles i denne tråden:

http://sjaman.com/component/option,com_ ... topic,3704

Og så sannelig har jeg sjøl skrevet om Kaaven og gjengitt historien om hurtigruta:

http://sjaman.com/component/option,com_ ... 6051  (det gikk upåaktet hen ... )

Hvorfor er det alltid jeg som må samle trådene? Og hvor blir det av den røde??
GjenopprettetMedlem
Det er du som er den røde tråden Passopp  :wub:
fordi du har tatt på deg oppgaven å samle trådene  :wub:
for alle oss beboere på denne skjønne sonen  :wub:

Hexedoktor'n
GjenopprettetMedlem
Passopp,kvifor skriv du ikkje om ditt møte med han Hans Hansen frå Gåradak? Det er eg nyskjerrig på..
GjenopprettetMedlem
Ei bitte lita stund tilbake hadde jeg tenkt og ta bildet av den berømte steinen i fjære der hvor Kaaven bodde.. Det som skjedde var at jeg satte meg fast i innkjørselen dit -Hmm, han ville vissnok ikke jeg skulle at det bildet. Var iallefall det jeg forsto av den situasjonen...  Fikk hjelp iallefall og videre kjørte vi :)

Har lest boken torstein henviser til og den er bra. Absolutt og anbefale. Kaaven var i sine yngre dager ikke bare en god hjelper... Da han og "kompisen" fikk den hvalen etter seg på fjorden fikk han nok litt fnatt ja... :lol:
Har en følelse av at det nærmest var en tilfedighet at det ble skrevet om Kaaven....Det var på den tiden flere "store" noider... ikke bare han.  Vel, sånn er historien.....
Anonymous
"torstein":

Den er full av fortellinger (i hele grenselandet fra troverdige til mer mytepregede) om Johan Kaaven, en stor trollmann, helbreder og noaidi som virket nordpå (mest i Finnmark der han levde) og døde i 1918 som en gammel mann.

Kaaven hjalp svært mange mennesker på forskjellig vis. Fascinerende lesning!  :respect:

Hadde den en gang, men var dum nok til å låne den bort til en kompis og siden har den vært borte....
Men fasinerende lesning var det. Husker i en historie ble følgende samtale referert. "Kan du hjelpe meg i guds navn Kaaven" hvorpå Kaaven svarer "nei i hans navn kan jeg ikke hjelpe". Er mange år siden jeg leste boka, men mener jeg husker det noenlunde riktig.
Så kan man spørre, var hans hjelp av det gode eller det onde..?
psbot [Picsearch]
Det va vel av det gode. Han hjalp jo folk, selv om det ikke va ved guds hjelp.
GjenopprettetMedlem
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/troms_og_finnmark/1.6891246

Ny bok om Mannen som stoppet hurtigruta - Johan Kaaven

Trollmannen fra Porsanger, Johan Kaaven, kommer mellom to permer igjen.

- Han hadde definitivt noe ved seg, slår forfatter Edith Flåten fra Lakselv fast.

5. desember [2009] gir hun ut boka ”Johan Kaaven – fortellinger” gjennom Nordnorsk Forlag. Boka inneholder de mest kjente historiene om den legendariske trollmannen Johan Kaaven (1835-1918) fra Indre Billefjord i Porsanger.

Illustrerer kjente historier

I dag finnes det ingen fotografier av Johan Kaaven, men bare beskrivelser av den fargerike trollmannen og alle hans evner.

- Derfor synes jeg det var viktig å få illustrert historiene. For mange vil de historiene jeg har i boka være kjente for de som har lest Richard Berghs bøker om Kåven, men illustrasjoner har ofte manglet. Med boka håper jeg også at jeg kan bidra til at historiene om Kaaven fortsatt lever videre, forteller Flåthen.

Johan Martin Kaaven (1835-1918) er ansett som den største trollmannen som Finnmark har fostret. Det gikk gjetord om hans spesielle evner, og hans utseende og handlinger skapte frykt og respekt over hele Nordkalotten, skriver Nordnorsk Forlag i sin omtale av boka.

Skapte stillhet i klassen

Da Flåthen flyttet til Porsanger i 1994 for å jobbe som lærer, oppdaget hun fort at Johan Kaaven ennå levde i bevisstheten hos innbyggerne i Porsanger. Om hvordan han kurerte alvorlig syke og brukte livet til å hjelpe andre, men også hvordan han skal ha stoppet hurtigruta etter å ha blitt jaget på dekk.

- Når jeg fortalte historiene til elevene, så ble det helt stille i klassen. Det var en mann med helt spesielle evner, og som nok også brukte mye psykologi, mener hun.

Forlagssjef Greger Hoel mener boka formidler nordnorsk kulturhistorie som bør ha interesse også utenfor landsdelen.

- Alle som har interesse for Nordkalottens kultur bør ha interesse av å lese denne boka. Det vil alltid være interessant å lese om Johan Kaaven, slår han fast.
GjenopprettetMedlem
Mer om den nye boka her:

http://www.nordnorskforlag.no/Bokhost/Johan_Kaaven.html

BOKPRESENTASJON

Johan Martin Kaaven (1835-1918) er ansett som den største noaiden som Finnmark har fostret. Det gikk gjetord om hans spesielle evner, og hans utseende og handlinger skapte frykt og respekt over hele Nordkalotten. I en tid da overtroen var sterk blant folk flest, var det naturlig at denne mannen skapte historier som ennå i dag omfattes med interesse. I denne boken vil du møte et lite utvalg av de vandrehistoriene som har versert på folkemunne i mange år – fortellinger som fortsatt evner å skape spenning og mystikk.

FORFATTERBIOGRAFI

Edith Flåten, født 1948 på Nesna i Helgeland. Hun kom som nyutdannet lærer til Lakselv i Porsanger i 1974, er i dag adjunkt og arbeider som formings-lærer ved Lakselv skole og Porsanger kulturskole. Forfatteren fattet interesse for Richard Berghs forfatterskap – spesielt historiene som omhandlet noaiden Johan Martin Kaaven. Vandrehistoriene om noaiden som her er gjenfortalt, er illustrert av forfatteren selv.
GjenopprettetMedlem
Og hvordan skaffe seg boka? Jeg tillater meg litt reklame fra forlaget her, for jeg tror ikke du uten videre vil finne den hos bokhandlere sør i Norge, ihvertfall. Og hvis du vil bestille den i din lokale bokhandel (eller ditt lokale bibliotek, for den saks skyld), så trenger du disse opplysningene:

http://www.lokalavisa.no/artikkel.php?aid=49105

Boka kan kjøpes direkte fra forlagets nettsider, eller bestilles i norske bokhandler, fra lanseringsdagen.

Nordnorsk Forlag anbefaler folk i Lakselvområdet å anskaffe den fra Finnmark Kontorservice.

Med vennlig hilsen,

Greger Hoel, Nordnorsk Forlag

Adr: Siriusveien 27, 9024 Tomasjord

Tlf: 470 64 574

Web: http://www.nordnorskforlag.no