Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Anonymous
Når jeg hører av personer jeg har møtt eller har lest om innvielser i Sør-Amerika så er det flere ting som går igjen i disse innvielsene i Amazonas:

*Bruken av plantelæreren Ayahuasca er sentral - den er med på innvielsen til de som blir sjamaner - som regel så blir ofte sjamanene i Amazonas seremoniledere /Curanderos/Ayahuascaros etterpå og at de generelt bruker Mapacho/jungeltobakk i tillegg.

* Det kan gå i familiearv, som i andre sjamantradisjoner.

* Det er vanlig med å gå på strenge dietter på ca 1-2 år og at de må unngå sex,sukker,salt o.l. i denne perioden.

* Noen har til og med fått overført "kraften" fra en sjaman som skal snart dø. Og han/hun overtar sjamanens kraft. Det innebærer streng diett i forkant og etter overtakelsen så klart.

* En person er veldig syk og får valget mellom å død eller å gå sjamanveien - mye healing i sving om han velger den veien der.

Så det som går igjen er som sagt at Ayahuascaen er sentral,strenge dietter og disiplin over en lang tid(ca 1-2 år).
Noen andre ting som jeg har glemt å utelate? Og så kan en se på Sør-amerikanske innvielser vs andre sjamantradisjoners innvielser som er et annet spennende punkt i denne debatten. Hvilke likheter og ulikheter er det der? Psykoaktive planter er nok ikke vanlig i slike innvielser i Europa blant annet. Men det er sikkert unntak der sånn.

Don Pedro Guerro Gonzalez som jeg og flere andre her inne møtte i Peru i september var alene et sted litt under ca 2 år om jeg ikke husker feil og der lærte han å kommunisere med naturen rundt seg inkl dyr,planter o.l. i åndeverdenen. Og var totalt alene og gikk på streng diett.

Så er et annet spørsmål. Hvor viktig er selvdisiplin,dietter og slikt i innvielser? Det kan virke som om de sør-amerikanske sjamanene/curanderosene/ayahuascarosene o.l. tar det veldig alvorlig i deres innvielser.

Noen andre synspunkter og spørsmål rundt dette jeg tar opp? Uansett fascinerer dette meg veldig mye - og tanken på å f.eks å gå på streng diett i 3 måneder(eller mer) i Amazonas,Peru har streifet meg. Det er noe jeg vil gjøre i fremtiden. Det har sikkert andre også tenkt her inne.  :biggrin:
GjenopprettetMedlem
Hva er innvielsen,i denne sammenheng?

En mer symbolsk handling,eller en framprovosert begivenhet av det åndelige slaget?
Og vis en faster og faster eller går på diett,kan en vente seg bedre resultat av ritualene og plantelærerene da?

Møtte en healer  på veg til messe nylig,og spurte om hun fikk noe avkastning av det hun hadde som kall.(hun hadde hatt evnene siden hun var liten).
Hun svarte at helt klart måtte hun ta seg betalt for å drive med det hun holdt på med.
Dessuten likte hun god mat og fine ting,og uten dem rundt seg,mistet hun noe av kraften.
Jeg syns det var ærlig og rettfram,og egentlig ikke så rart,når jeg fikk tenkt meg om.
Kraften kan være der,og men visstnok trigget av både det ene og andre? :)

Vel,jeg skjønner jo ikke bæret av alt dette,så jeg spør nå da....
Anonymous
Hva er innvielsen,i denne sammenheng?
En mer symbolsk handling,eller en framprovosert begivenhet av det åndelige slaget?
Og vis en faster og faster eller går på diett,kan en vente seg bedre resultat av ritualene og plantelærerene da

For å bli sjaman/curandero/Ayahuascaros o.l. Og slike innvielser har eksistert der i titusener av år og foregår som oftest på svært like metoder som det har eksistert i evigheter.

En blir mer mottakelig for åndeverdenen(inkl kraft,healing og ekstase blant annet) når man går på strenge dietter. Og jeg merket meg da jeg var i Amazonas i ca 10 dager uten å spise så veldig mye i september - fordi energiene der borte er så lette og maten så ren og økologisk at en øker mottakelighetsnivået når man ikke gir kroppen for mye mat og spesielt dette med å unngå sex,sukker og salt.  Jeg merker for min del så er det lettere å gå på strenge dietter i Amazonas enn her i Europa... :biggrin:

Kraften kan være der,og men visstnok trigget av både det ene og andre? :)
Vel,jeg skjønner jo ikke bæret av alt dette,så jeg spør nå da....

Det handler om mottakelighet og dette med å ønske å gå igjennom innvielser for å bli sjaman eller hva det skal være. Nå er jeg inne på Sør-Amerikanske innvielser i Amazonas og tar for meg flere ting som er like der sånn. Og da er Ayahuasca og strenge dietter inni bildet der sånn blant annet.

Fint med spørsmål - nysgjerrighet er en fin egenskap. 8) Jeg elsker nysgjerrighet!
SEO Crawler
la oss utbringe en skål for nysjerrigheten!  :beer:

og en for dens frukter!  :beer: :beer:
Anonymous
Sexualkraften kan være forstyrrende med tanke på Ayahuasca-seremonier og sjaman-innvielser ifølge Amazonas-curanderoser o.l. - men det var morsomt å høre en historie fra en aya-seremonileder nå nylig som jeg møtte og han nevnte at han var i Estland og hadde et par seremonier der. Og det var et par som kom til denne seremonien og de ønsket hjelp i forholdet sitt. Og Ayahuascaen hjalp tydeligvis dem - de hadde ifølge seremonilederen - den beste sexen de hadde hatt etter seremoniene. Så det finnes unntak... :lol: :biggrin: Utforske seksualkraften etter en aya-seremoni høres jo ikke så dumt da... :w00t: :wub: :eusa_dance: :razz: :icon_lol: :icon_redface: :badgrin: :lol:
AdsBot [Google]
Ja du må passe deg du David som skal ut på utenlandstur med 3 -tre- damer  :w00t: :w00t: :w00t:
SEO Crawler
kanskje er det damene som må passe seg...  :eusa_liar:

bare tre stk - kan fort bli slitsomt for dem..  :shock:  :icon_rolleyes:  :innocent2:  :w00t:
Anonymous
Jeg tror hanefar må passe på at han har noen fjær igjen når han kommer igjen!
:w00t: :lol: :biggrin: :icon_cool: :innocent2: :wub: :P
GjenopprettetMedlem
FY dere for et prat!!!!!!!!!! :w00t:
Men altså.........hvordan går det med desse planlagte planteekskursjonene deres?
Jeg mener spirituelle reiser til Syd-Amerika...
Anonymous
"Final Tribe":

FY dere for et prat!!!!!!!!!! :w00t:
Men altså.........hvordan går det med desse planlagte planteekskursjonene deres?
Jeg mener spirituelle reiser til Syd-Amerika...

http://sjaman.com/forum/index.php?topic=3173.0

Jeg venter på hva Lasse og Ailo bestemmer seg for når det blir ny tur til Peru om det blir våren eller til høsten i 2007. Vi hadde tur til Peru i regi av Sjamansonen og med Lasse som guide i sept-okt 2006. Her er noen reaksjoner fra den turen:

http://sjaman.com/forum/index.php?topic=2759.0
http://sjaman.com/forum/index.php?topic=3296.0
http://sjaman.com/forum/index.php?topic=1679.0

Og se etter 1 oktober 2006 så vil det stå om flere sine erfaringer der. Jeg ser frem til å dra til Don Pedros camp igjen. Mye fine minner der i høst.
GjenopprettetMedlem
Aha! Dere har allerede konkrete planer ser jeg.Virker som en fin måte å utforske slike steder på.

Synd at slitasjen på en del av verdens "kraftsteder" er relativt stor. :icon_confused:

http://www.dagbladet.no/din side/2006/12/11/485695.html

Glad jeg har sett noen av dem uten videre restriksjoner.
Anonymous
Machu Picchu er sterkt utsatt, men gjør faktisk noe med det. Blant annet ved å innføre kvotering av antall besøkende per dag og ved å heve prisen på adgangsbilletten.

Heldigvis! 8)
Anonymous
"Kulturkicks-resor" har blivit väldigt populära.. tyvärr. Det sliter som sagt inte bara på de gamla platserna och urvattnar energin i dom, utan skapar också ett helt nytt problem som vi inte sett förr: låtsas-kulturer.

Fattig urbefolkning som ser sin chans till att tjäna pengar (med all rätt) och som helt enkelt bara säger sig vara shamaner och helare, hittar på "traditionella shamanska ritualer" och spelar snabb teater för enteogen-turister som får sig sin kick för att sedan åka hem med s.k. "nyvunnen traditionell kunskap".

Sen är det ju frågan om att härma en kultur leder till riktig kraft eller ej. Som i fallet med alla som "leker indianer" t.ex..
Anonymous
"trumman":

"Kulturkicks-resor" har blivit väldigt populära.. tyvärr. Det sliter som sagt inte bara på de gamla platserna och urvattnar energin i dom, utan skapar också ett helt nytt problem som vi inte sett förr: låtsas-kulturer.

Fattig urbefolkning som ser sin chans till att tjäna pengar (med all rätt) och som helt enkelt bara säger sig vara shamaner och helare, hittar på "traditionella shamanska ritualer" och spelar snabb teater för enteogen-turister som får sig sin kick för att sedan åka hem med s.k. "nyvunnen traditionell kunskap".

Sen är det ju frågan om att härma en kultur leder till riktig kraft eller ej. Som i fallet med alla som "leker indianer" t.ex..

Det handler iallefall om å finne de "riktige" kontaktene når man skal utforske og erfare sør-amerikansk sjamanisme. Og det som Sjamansonen arrangerer(og arrangerte nå nylig i september 2006) er definitivt ikke vanlig turistreiser - det er iallefall reiser om å bli mer kjent med diverse sjamanistiske metoder og verktøy verden over - i årene og månedene som kommer.

Urgamle verktøy og metoder kan læres av alle - men en skal som sagt ikke identifisere seg med å være en Lakota-indianer eller andre - men heller finne sin egen vei. Men jeg er ikke tilhenger av å gjemme bort gammel visdom og kunnskap. Det er fint at en kan lære det av noen uten å leke indianer, men å gjøre et seriøst arbeide eller jobbe med det i sin åndelige utvikling ang healing og renselse.
GjenopprettetMedlem
Jeg undres, hva tryvannstrollet tenker, når sjamansonen  farer over i flymaskin på vei til innvielser i Amazonas jungel.
Anonymous
"craftwolf":

Jeg undres, hva tryvannstrollet tenker, når sjamansonen  farer over i flymaskin på vei til innvielser i Amazonas jungel.

Jeg putter han i sekken min slik at han kan få lov til å være med og erfare... :w00t: :eusa_dance: :lol: :P
GjenopprettetMedlem
Flott at man drar på slike tema reiser.
Virker som om de fleste kommer hjem med bredere viten og føler en større åndlig utvikling.

Selv foretrekker jeg å jobbe med verktøyene jeg har rundt meg, mao skog, fjell og all natur  :wink:
Anonymous
Enig med deg, fylgjene, at vi har det som trengs av verktøy rundt oss.
Det å reise til disse andre stedene i verden har vel mer å gjøre med
at det åndelige er så mye mer "i luften" der enn her hjemme.
Det er snakk om å hente med seg essenser av det åndelige, lik
når man skal lage et eller annet produkt må man av og til ut og hente
ingredienser som man ikke finner på disse breddegrader.
Så kan man bruke verkøyene når man kommer tilbake og jobbe
videre med det man holder på med.
Selvfølgelig ikke nødvendig men til utrolig stor hjelp.
GjenopprettetMedlem
Litt provoserandes, men det e nokka som hete "Å gå over bekken etter vatn..." , og dessuten spare Moder jord førr unødvendige CO2 utslepp... det e sabla langt tel Sør-Amerika. Økoturisme av deinn ækte sorten, de e nokka ainna...
kariw
Anonymous
:innocent2: