Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig Ă„ logge inn eller poste nye innlegg her.
Sensis [Crawler]
Dette er til dere som deltok pÄ Sjamansonens reiser i Nepal og Tibet. Dere husker alle de fire vi traff i Nagarkot...velkommen med deres inntrykk og minner.
Mvh ailo
Anonymous
Det er noen dager at jeg tenker om, hva man skal skriver om denne mĂžten med de fire sjamaner.
Det hva har berÞrt mest dypt er personlige temaer, opplevelser i trommereiser, mÞten med sjamaner i den Ändelig verden. Og for noen av oss kanskje de private healinger.
PÄ et annet niveÄ var det for meg en gang til en Þst-vest-mÞte. Forskjellige kulturer, forskjellige omgang med hverandre. Det er en mulighet for Ä forbinde: mennesker, kulturer, Änder, arven fra vest og Þst. Senere hÞrer vi i et tranceorakel hvor viktig det er for framtiden.
Der sitter en gruppe av flere âhvite menneskerâ framfor en eller to som har ikke sett mennesker fra Europa fĂžr.
Og vi â vant til Ă„ leve (eller har levt) et hodestyret liv - er berĂžrt av intensiteten, vitaliteten og kraften i deres trommeritualer og sanger. Man har ikke sĂ„ mange order om firste kvelden, noen av oss grĂ„ter, man gi seg en klem og fĂžler seg velsignet Ă„ fĂ„ oppleve det hele.
Kommunikasjonen er sÄ enkelt som vanskelig. Ingen engelsk og man har ikke altid oversetteren vedsiden av seg. Men det er en sjamanmÞte...Man trenger ingen order...for Ä forstÄ.
Mye er ny og ukjennt. Men der finns tinger som er lik overalt.
Man kommer ogsÄ til Ä tenke om betydningen av sprÄket, av order, av hode-kommunikasjonen. Hvor mye order, skriverier og sprÄkelig forstÄelse trenger man?
Hva er forskjelligen mellom sprÄk- og hjertekommunikasjon? Har de ikke samme betydning? Alt til sin tid? PÄ hvilken mÄte mÞter man et annet menneske?
For meg er en gang til balansen svaret. Det er godt Ä fÄ en mulighet for Ä gjÞr det mer bevisst inn i seg.
Fra de vestlige sjaman-kurser/-belÊringer er jeg vant Ä hÞre forklaringer, det Ä dele noe med sprÄket, diskusjoner.
Under de nepalesiske ritualer har vi ikke altid fÄtt forklaringer om hva foregÄr. Ikke for ritualer, ikke etter ritualer.
Kanskje noen har andre inntrykker. SĂ„ jeg kan og vil likevel bare skrive om mine inntrykker.
Alt i alt se jeg for meg grunnen for Ă„ dele og skrive om mĂžten med nepal-sjamaner i oppgaven Ă„ gjĂžre forbindelser mulig. âThe energie-lines of Mother Earth. And the spiritual energie-lines.â
Kanskje noen av de som har tatt fotoer kan setter fotoer av sjamaner her inn i forumet? SĂ„ har de som er interessert i bedre mulighet for Ă„ styrke kontakten?
MvH Antje.
GjenopprettetMedlem
Takk Antje , for at du deler .
Det hÞres ut som et hjerte-varmt og hjerte-Äpnende mÞte .
    Â

Anonymous
Takk Antje för att du delar med dig!
Min tur mot Nepal började pĂ„ dansgolvet i Ă
bo i Finland. Det var en helgkvÀll för snart tjugo Är sedan nÀr jag stod min vana trogen och dansade pÄ restaurangens golv. Jag hade dansat i flera timmar redan nÀr det spelades lÄten One eye Joe. Jag hörde inte texten rÀtt utan tyckte de sjöng Kat man du

dÄ var det hÀnt. Jag bara stannade till och stod dÀr bland alla dansanta mÀnniskor och grÀt. Jag grÀt och grÀt och kÀnde "jag vill "hem" till Kathmandu". varför visst inte jag.
NÄgra Är senare kom jag att möta min buddhistiska lÀrare Lakha Lama. Han har en organisation som heter Tibet Charity, som hjÀlper tibetanska flyktingar. Efter en veckas retreat med Lakha kÀnde jag djup tacksamhet för att jag hade möjligheten att ta del av de buddhistiska lÀrorna via en mycket duktig Rinpoche. SÄ jag ville bidra till Charity arbetet. Jag skrev jag ville understöda en Àldre man eller kvinna som behövde hjÀlp. Av en slump kom det sig dÄ att jag blev understödsperson Ät min lÀrares tidigare betjÀnt frÄn Tibet. Han och hans familj bor nu i Kathmandu. Min hemlÀngtan blev Ànnu större, jag ville ju dessutom trÀffa denna familj
Anonymous
hoppsan, jag fortsÀtter nu
NÀr jag kunde slÄ ihop att fÄ trÀffa min buddhistiska familj och dessutom fÄ Äka pÄ en shamanresa till Nepal och Tibet kunde ingen hindra mig lÀngre. Det blev mÄnga hinder pÄ vÀgen, bokningar som inte ville fungera, min mormor dog, jag kraschade min bil, jag blev förvarnad att jag inte skulle överleva resan. Ailo svarade "stay cool". ha va enkelt dÄ...
Allt detta ledde till att jag bokade, fick dödsÄngest och avbokade och bokade om...till sist var situationen hemma sÄ svÄr, nu blev jag hotad hemma av en sjuk person, sÄ jag fick byta lÄs pÄ dörren och ta kontakt med polis.
DÄ bara gav jag upp. skit samma dör jag sÄ dör jag. min lÀngtan var större Àn dödsÄngesten.
Jag lÀste om den kvinnlig shamanen Fulmaya pÄ nÀtet. En kvinna som hade fÄtt kÀmpa enormt för att fÄ erkÀnnande som shaman. Hur hon fördes bort av andevÀsen i flera Är och kom sedan tillbaka för att bli "begravd" i flera dygn för att Äterfödas. Hon nekades lÀra av shamaner pga att hon hörde till den lÄga kasten och hon var flicka. Jag kÀnde Hallo! hon har nÄgot att lÀra mig om att vÀgen inte behöver och Àr oftast inte lÀtt och speciellt inte för kvinnor. En nyfikenhet vÀcktes för hur hon var som person, vad kan hennes person förmedla om kampen. Hon som föregÄngare och nÄgon som klarat dessa utmaningar? Jag skulle vilja fÄ en healing av henne tÀnkte jag.
Sen kom dagen uppe bland molnen i Nagarkot. Ett stÀlle dÀr örnar seglade förbi fönstren och Himalayas topparna syntes i gryningen. Hon var en vacker medelÄlders kvinna. Och jag tittade och studerade och sög i mig det jag kunde lÀra mig om henne. Hennes skarpa blick och sjÀlvkÀnsla fascinerade mig, och styrkan! Jag blev sÀkrare för var dag som gick. Ja jag vill gÄ vÀgen, fast jag kÀnde pÄ mig att jag skulle komma att fÄ offra mycket av det liv som jag kÀnnt och trott pÄ tidigare. Jag mÄste ge upp mycket för att kunna ta in mera.
Sen kom kvÀllen nÀr jag bokade min healingsession. DÄ kom tvekan, oj vem av shamanerna skulle jag ha som healer? de var alla mycket duktiga pÄ olika sÀtt. NÀr de hade trummat och kallat pÄ sina andar hade jag Äkt med pÄ resor som gick ut i skogar dÀr andarna frÄn rötterna hade rusat genom skogarna till oss, vattenandar frÄn floder hade samlats ihop för att sugas mot oss, övre vÀrldar i guld hade besökts. De fyra shamanerna hade alla sina egna olika andehjÀlpare som de kallade pÄ nÀr de visade oss hur de jobbar. Ibland rann mina tÄrar nÀr jag kÀnde kontakten med dessa andars vÀsen. Av tacksamhet att de delade detta med oss och för att det var sÄ oerhört fascinerande och vackert och vilt!
NÀr healingen skulle börja hade jag frÄgor som jag kunde stÀlla till shamanen nÀr hon var i trans. Den översÀttare jag hade med mig skulle frÄga Ät mig. Fulmaya bad mig slappna av och inte hindra min kropp att röra sig om den ville det. IklÀdd en röd och vit drÀkt med pÄfÄgelfjÀdrar och bjÀllror runt kroppen satte hon igÄng framför det shamanska altaret. Efter en stund började hon hoppa upp och ner dÀr hon satt, bjÀllrorna ljudde högre och högre och jag kÀnde hur Àven jag började hoppa i korssittande stÀllning pÄ golvet. Jag frÄgade frÄgor om mina barn och min vÀg. Hon berÀttade att tvÄ personer hindrade min utveckling. Hon berÀttade om en död slÀkting till mig som inte ville jag skulle gÄ denna vÀg. Hon helade mina sjuka knÀn och rygg. Hon berÀttade om hur det skulle gÄ med mina barn. Hon berÀttade om mig och min framtid
Efter att hon kom ur transen sÄ gjorde hon en ritual dÀr hon avlÀgsnade de hinder som de personer som ville hindra att jag skulle gÄ vidare hade pÄ mig. Jag kastade riskorn över axel och brÀnde rökelse och gjorde vissa ritualer som hon visade Ät mig. Till slut började hon trumma och jag befann mig igen nÄgon annanstans. Nu hade vi hÄllit pÄ sÄ lÀnge att de andra shamanerna kom in i rummet och de började trumma med. En kort stund senare kÀnde jag hur nÄgot kom loss ur mig och jag sÄg hur en eldslÄga slukade det och sessionen var över.
Jag gick ut i mörkret och blÄsten och tackade i de fyra riktningar. Satte jord vid ögonbrynen och ropade ut i mörkret, jaaaaaa!
Detta e en kort version men hoppas jag kunde förmedla lite frÄn min resa och möte med shamanerna
PS mitt möte med fadderfamiljen var underbar, ett varmt möte, som vi kÀnt varandra hela livet
HĂ€lsningar Lotta
j
GjenopprettetMedlem
Takk for din ,etter sigande forkorta,men likevel fyldige versjon av mĂžtet med sjamanar i Nagarkot.

Det var eit hyggeleg og interessant gjensyn med turen,som virkar som den var for lenge sidan,
inne i tÄketida ein stad...
Anonymous
Takk Final Tribe!
Ja, det kÀnns faktiskt som det var evigheter sen vi var i Nepal.
Men det att jag skrev om upplevelserna gjorde att jag plötsligt ville sÀtta mig ner med mina Nepalesiska trummor som jag gjort skallror till. Jag Äkte ivÀg pÄ en trumtur upp till Nagarkot till naturandarna. Inte lika starka upplevelser nu som dÄ. Men det kÀndes fint!
Det var skönt att vara tillbaks till omgivningen i Nagargot. Jag Äkte dit dÀr jag hade haft mina lugna stunder med qigong i gryningen. Samt gjort ett altare ute i naturen med bl.a stenar, blommor, frukt och vatten.Det gjorde jag för att visa min tacksamhet och vördnad för allt jag fick vara med om och lÀra varje dag vi var dÀr.
Den djupa tacksamheten har jag Ànnu! Till shamanerna dÀr och till er alla som var med pÄ resan!

GjenopprettetMedlem
Takk antje og wind of changes for fantastisk lesing.
Takk for at dere deler dette med oss.
RITA

Nutch/CVS [Bot]
"antje":
Kommunikasjonen er sÄ enkelt som vanskelig. Ingen engelsk og man har ikke altid oversetteren vedsiden av seg. . . .
Man kommer ogsÄ til Ä tenke om betydningen av sprÄket, av order, av hode-kommunikasjonen. Hvor mye order, skriverier og sprÄkelig forstÄelse trenger man? . .
Fint Ă„ lese om dette.
Da jeg sÄ sjamanfilmen fra Nepal var det noen oversettelser der. Men bare noen fÄ. Og likevel trodde jeg at jeg hadde forstÄtt alt. Jeg syntes til og med at jeg kunne snakke med sjamanene om de bare var her og i en sirkel med meg.
Hvordan var det med de fire? Du skriver om hjertekommunikasjon. Var ikke det mer enn dette? Jeg kjenner av og til en vibrasjon som fyller rommet og alle som er tilstede kommer i resonans i denne vibrasjonen. Med hele kroppen og sinnet. Var det noe slik der ogsÄ?
Hilsen
GÄÄÄja
Sensis [Crawler]
Gleder meg til Ă„ se den filmen du nevner. En Binb adur deltar der, kanskje den Binbadur vi traff i Nagarkot.
Ja visst, var det vibrasjoner i rommet. Tatt av vibrasjoner. Men det er ikke lett Ä beskrive en slik sjaman-situasjon som er sÄ tett med informasjon at man tas ut av sitt gode skinn og svever opp i det blÄ lyset over Himalaya...
ailo
Anonymous
Hei GÄÄÄja og takk for svar!
"GÄÄÄja":
Da jeg sÄ sjamanfilmen fra Nepal var det noen oversettelser der.
Mener du den âSchamanen im blinden Landâ âfilm som man kan kjĂžpe i nettet? Har den fĂ„tt hjem nĂ„, med glede og takknemlighet.
"GÄÄÄja":
Jeg syntes til og med at jeg kunne snakke med sjamanene om de bare var her og i en sirkel med meg.
Hvordan var det med de fire?
Jeg har mĂžtet to av de i trommereiser, nĂ„r de har kallet deres Ă„nder. SprĂ„kelig kommunikasjonen foregikk for meg pĂ„ tysk da. Men det er ikke altid setninger. Det er en âĂ„ viteâ, en Ă„ fĂžler hva man si. Derfor har jeg nevnet det âhjertekommunikasjonâ.
Etter denne trommereiser fungerte kommunikasjonen i fysisk verden for meg gjennom Þyne. Og en innvendig uttale av det hva man vil si. SÄ fungerte det og jeg har glemt at man forstÄ ikke et ord fra sine forskjellige sprÄker.
Men jeg har tenkt at det er kjent bland sjamaner Ä kommunisere pÄ denne mÄten?
"GÄÄÄja":
Jeg kjenner av og til en vibrasjon som fyller rommet og alle som er tilstede kommer i resonans i denne vibrasjonen. Med hele kroppen og sinnet. Var det noe slik der ogsÄ?
En gang var kraften og vibrasjonen sÄ stor at selv en av de sjamaner fallet over ende...
GjenopprettetMedlem
TilfÞyer denne trÄden ein artikkel som plutseleg dukka opp .......................:
http://www.truia.net/papers/VirginiaShamans.pdf