Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Hun var på konf undervisning med kusinen sin i dag, (de går på forskjellige grupper)
og er blitt "grillet" fordi hun kler seg andeledes...
Hun ble blandt annet spurt om hva hun tror på,
og som den ærlige hun er svarer hun, at det vet hun ikke helt, men at hun liker de indianske måtene og tenke på, konfe læreren får omtrent luft i halsen, og sier: "hva med de kristne?"
Min datter: "de er nødvendigvis ikke noe bedre enn andre"
Så fortsetter hun med at hun liker Samene og deres levemåte, og at kirken gjorde ett stort overtramp mot dem også, og at man skulle bli mer ydmyk ovenfor livet, og menneskene som helhet.
Så sier hun: "min mor er healer, og derfra har jeg lært respekten, ikke fra kristendommen"
Harde ord fra en 14 åring, men jeg tenkte også at det er mye sannhet i de ordene.
GjenopprettetMedlem
så hvorfor skal hun konfirmeres under kirken da?
tror hun?
GjenopprettetMedlem
Det er slettes ikke sikkert, men hun har lyst å gå litt dypere inn i kristendommen, og konfe undervisningen, så får ho se etterhvert...
Hun tror på Gud, men mener det meste er tolket på feil måte.
Hennes konfe lærer er helt fantastisk, og veldig flink å se ting fra andre vinkler.
Er nok litt personavhenig det med hvilken "retning" kataketene har..
Anonymous
Min sønn skulle bestemme seg for hvor han skulle stå som konfirmandt.
han ønsket ingen av valgene, jeg må si jeg bled litt frustrert.
men nå blir det sånn at jeg blir den som tar meg av dagen,
med unevisning på forhånd livsyn, healing kurs og invielser.
så jeg for lage et opplegg, som passer for dette, ettersom det var hans ønske å valg.
bast.
GjenopprettetMedlem
Så flott Bast

Det er så viktig at de tar egne valg på det med tro og retning..

Det er utrolig mange flotte unge mennesker i denne verden.
Klem

GjenopprettetMedlem
Härligt att läsa om din dotters rättframhet, White flame woman!
Min dotter valde att inte konfirmera sig (min man och jag är inte kristet troende och har heller inte döpt henne) men jag bad henne att gå dit och lyssna/lära sig, vad hon avstår ifrån... men det ville hon inte, för hon hade bestämt sig sa hon.
Jag tycker - trots att jag inte delar den kristna kyrkans värderingar - att det är starkt gjort för en 14-åring att gå dit och "undersöka" saken.

GjenopprettetMedlem
"white flame woman":
"hva med de kristne?"
Min datter: "de er nødvendigvis ikke noe bedre enn andre"
Så fortsetter hun med at hun liker Samene og deres levemåte, og at kirken gjorde ett stort overtramp mot dem også, og at man skulle bli mer ydmyk ovenfor livet, og menneskene som helhet.
Så sier hun: "min mor er healer, og derfra har jeg lært respekten, ikke fra kristendommen"
...jeg har store forhåpninger til den kommende generasjon

det gleder meg å lese slikt...
GjenopprettetMedlem
Å lære våre barn å stå for det de tror på er en glede, men en vanskelig balanse..
Og ofte ser vi ikke resultatene før de er voksne.
Det er en flott tid i alle fall, så får vi se hvordan framtiden blir..