Jeg jobber med pyskisk utviklingshemmede, og for et par år siden var det en av dem, en kar på rundt 50 år, som fortalte om ett eller annet han ville gjøre (husker ikke nøyaktig hva det var...), men han var veldig nøye med å poengtere følgende: "JE VIL DET SJØL". Til og begynne med bare lo jeg litt, fordi jeg tenkte, ja - det er ikke noe rart han vil poengtere at dette er noe han sjøl VIL gjøre, fordi han blir jo som regel fortalt alt han skal gjøre.
Det gikk en tid og jeg glemte dette, men så 1 års tid senere hadde jeg store problemer i livet, og DA kom plutselig disse ordene til meg igjen "JE VIL DET SJØL...", og DA skjønte jeg meningen med dem.
Alle situasjoner og all "elendighet" vi havner i her i livet, mesteparten av det havner vi i helt frivillig. Noen ganger skjer det indirekte, men som oftest skjer det fordi vi selv tillater det å skje, med andre ord, vi "vil" det sjøl. I det øyeblikket jeg skjønte dette, så kunne jeg faktisk le litt av meg selv og hvor dum jeg hadde vært som hadde satt meg i den håpløse situasjonen jeg var i. Men nå skjønte jeg hvorfor jeg var der jeg var, og jeg kunne på sett og vis være "takknemlig" for erfaringen, og var klar til å gå videre.
Hjelpen kom nesten med en gang, i løpet av 1-2 måneder var hele min vanskelige livssituasjon sterkt forbedret, og forløsningen kom med ordene "JE VIL DET SJØL".... :)
Definitivt visdomsord fra en man minst skulle tro kunne komme med slikt. Men visdommen kommer i mange former og fra mange kilder. Dett er et godt eksempel på det.