Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Jeg lurer egentlig på hva som er årsaken til folk tilsynelatende nærer et intenst hat til, eller i hvert fall en sterk avsky for Løvetannen.
Denne planten som simpelthen nekter å la seg kue, den strutter av livskraft, ler gult bak ryggen vår når vi peser med rumpa i været på frenetisk løvetann-killer-oppdrag.

Mon det er denne livskraften vi skremmes av....? Innerst inne. Symbolikken i denne livskraften skal man ikke bare fnyse av.........

"Dere tror at ugress er en fiende som må drepes slik at plenen kan bli grønn. Men et ugras er en skapning med intelligens nedlagt i seg. Bak det ligger naturens ånd, det vi kaller deva. Ugraset har en grunn til å eksistere. Alt har sin bestemte rolle i naturens økonomi.
En dag vil man innse at det som kalles ugras ofte er helbredende. I fremtida vil alle medisiner komme fra planter. Alle planter kan brukes til noe, også de giftige."
Fra Solens Dronning / EJ Michael

Og hvorfor må egentlig plener være fri for mose, løvetann, kløver og kongleblomster....?
Har jeg aldri fattet logikken i.......

Løvetannen
Det står en liten løvetann
blant andre løvetenner
i bakken på et åkerland
og blomstrer så den brenner
Den har slått ut sitt gule hår
på toppen av seg selv
For av en bustet knopp i går
er det blitt blomst i kveld.
Nå er den sterk og stri og vill,
en riktig løvetann,
og strekker kry sin lille ild
mot solens kjempebrann.
Hvor stolt og gladelig den gror!
Men like nedenfor
står en sørgmodog eldre bror
og feller hvite hår.
Slik, venner, farer livet med
all verdens løvetenner.
Først blir de ild,
så blir de sne,
og siden gamle menner.

(Inger Hagerup)

Vær våkne!
psbot [Picsearch]
e så enig , så enig....  det e nok mange som synes at æ ikke har det så velpleid som æ "burde" i hagen min. Men æ synes at det e nydelig når plenen e gul istedet for grønn  :lol:
Anonymous
,
Anonymous
Intenst hat? Oj da! Det är väl trädgårdsodlare da, som ikke gidder ta dem veck hela tiden ;) För mig är det en av de mest användbara blommst jag vet:

Man kan lage sallat på bladene, god föda åt såväl människor som kaniner.

Man kan göra tjutande visslor/fløjter av stammene. Eller flotte mönster (som henna nästan) med det klibiga blodet i stammene på händer og i ansikte.

Man kan be noen lukta på løvetann, sen "knipsa" toppen av blomsten i fjeset på den andre som litt moro!  :w00t:

För ikke å tala om vad gøy det är att blåsa de vite små "fallskärmshopparna" iväg en vindstilla dag i milliontals!

Min farfar bryggde starkt-vin på løvetann, och det dracks i rikliga mängder under høstningsfesterna uppe I Jämtland, då hela familjen samlades och vi tog in potatisen från farfars SVÆRE potatisland - då man burit en säck ned i källaren, tog man sig en slev av maskrosvinet (maskros - løvetann) som stoid i en svær bøtte i den svala jord-källaren och fick nya krafter!  :beer:

Viva la løvetann,
Thomas

http://www-studnot.hit.no/u971016/loevetan/lovets.gif[/img]
Anonymous
,
Anonymous
:w00t:  :respect:  :wub: goda minnen!
Snappy [Bot]
Løvetann-diktet til Inger Hagerup er veldig flott! Jeg har hørt at roten til løvetannen er så næringrik at man kan overleve på den i ukevis (månedsvis kanskje?).