En del år siden var jeg helt uten penger.
Jeg var nylig skildt og hadde tre barn hjemme.
Når jeg skulle på arbeid måtte jeg leie en kooperativ bil og det var dyrt.
Jeg fortvilet, gikk i skogen å gråt å bad:
- Gode Gud, du ser hur jag har det! Jag klarar inte detta alls! Hjälp mig, gode gud hjälp mig!
Da jeg kom hjem ringte en venninne:
- Jag ska köpa ny bil, vill du ha min gamla?
- Nej, tack, men det går inte. Du förstår, jag kan inte köpa något alls just nu.
- Jag menar inte köpa. Vill du ha den? Du får den.
Jeg mente det var svårt å ta imot noe så stort som en bil, men følte det var et svar på min bønn og jeg hadde egentlig inget valg, så som min økonomi var.
Jeg tenkte, jeg betaler om jeg noengang får penger.
Noen år seinere fikk jeg en arv fra søster til farmor, da ville jeg betale bilen.
Min venninne sa:
- Det var en gåva, den ska inte betalas. Men, just nu har jag inga pengar så jag tar gärna emot dem.
Så nå, noen uker siden, sa venninen min:
- Du kommer ihåg bilen: Den var ju en gåva. Nu vill jag ge tillbaka pengarna jag fick.
- Nej, jag ville köpa den, men nu ær det så att jag ska till tandläkaren och det kommer att kosta mycket mer än vad jag har pengar till, så jag tar emot dem. Tack!!! Vem vet kanske kommer de att gå tillbaka till dig vid något annat tillfälle.
Jeg fikk ikke kun bilen som gave, jeg fikk også tilliten. Nå har jeg en tillit som betyr at jeg ikke uroer meg om penger eller andre ting.
Tilliten er med i alt som sker i livet.
Jeg kann se at jeg får den hjelp jeg trenger.
Dette betyr ikke at livet er lett hele tiden, men det er trygt og fullt av tillit.
Om bønn:
Jeg ber til gud fordi det passer meg. En skal be til det som passer en: gud, universet, alltet eller hvad som føles bra.
Det store som vi alle er en del av bryr seg ikke om navn (er jeg helt overbevisst om).
Når jeg ber så ber jeg om hjelp.
Jeg mener, jeg har ikke overblikket, jeg er begrenset og kann ikke vite hvilken den beste løsningen er.
Så jeg ber ikke om det som mangler. Jeg ber om hjelp med det som mangler.
Og selvfølgelig takker jeg for all hjelp jeg stadig får.
Gunilla