Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Sensis [Crawler]
"Lille Ulv":

Ord og tanker er jo som Andreas har nevnt av luft...

Lille Ulv

Dette gir meg anledning til å ta fatt i et av mine yndlingstemaer, nemlig ord og virkningen av ord. Er de av luft, som det hevdes her? Det er rett at de synger i luft, er vibrasjoner som skapes av og formidles gjennom luft, men er innholdet av luft?

Jeg har aldri tenkt på det slik.

For meg er det slik at ord og tanker kan skapes av erfaringer og materiale fra alle naturelementer. Disse erfaringene vibrerer når ordet uttales, de vibrerer i luften og i rommet og gjennom hele personen som snakker. For ord er mer en n semantisk mening. De formidler noe i seg som kommer fra hele personligheten og derfor kan samme ord sagt av forskjellige personer han en forskjellig lydsignatur.Så ordet er både meningen og energien i lyden. Begge deler kan inspirere og løfte

Det er noe magisk i ord. Noe fullendes også gjennom dem. En side av menneskenes utvikling stimuleres og fullendes gjennom ord. Gjennom ord kan vi få grep på vanskelige temaer. Det er gledesfyllt.  Gjennom det får man et overtak...på kaos. Ord slår en bru fra symbol og rasjonalitet. Symboler kan oppleves uten ord, men den rasjonelle funksjon trenger ordene. For ordene er våre redskaper til å finne meningen i symbolene og livet ellers.

Slik kan altså det å være en skapende kunstner se ut innenfra, for den som skaper, for den som fanger det rette begrepet, for enhver stemning kan fanges og navngis, så det rette ordet stå der og dirrer.

Ord er redskap for våre eksistensielle valg. Vegringen mot å ta valg skaper ofte negative følelser, som kan befris ved ord.

Virkningene av de rett ordene kan bringe en direkte til målet, til forståelse, innsikt og oppvåkning. Derfor er visdomsord så inspirerende.

Mantraer er spesielle ord. En Rinpoche sa en gang at mantraer er ord som er avslutningen på kompliserte oppvåkningsprosesser. Mantraer komprimerer i seg selve målet, dit man skal, slik at ferden gjennom alt kaos kan bringe en dit man trenger å komme for å våkne. Oppmerksomheten er som en båt på en kaotisk seilas, men ved mantraets hjelp kan seilasen styres på rett kurs.

Men når man han fanget ordet og skapt språket, og seiler for egen vind ut av det mest urolige farvannet, kan det sskje at ordene påner seg og slipper en videre. Det er å transcendere språket. Da kan det forsvinne som et kjølkevann i bevissthetens hav, som en tynn strek, en prilkk...også den forsvinner og blir borte...

Men selv om alt "går opp i luft" eller rettere sagt, forsvinner ut av tid og rom, er dette er noe annet enn at ord er av luft.

Mvh Ailo
Anonymous
Spesielle mantraer er veldig kraftfulle ja. Og urgamle mantraer som AUM - OM og sånt er healende å lytte til.
Jeg elsker å lytte til mantraer og nynne på dem.  8)
Anonymous
VI ÄR NAMNGIVARE
ORDSJUNGARE

DET BOR SOL I ORD
DET BOR JORD
DET BOR LIV DET BOR DÖD

VI ÄR NAMNGIVARE
ORDSJUNGARE

(Edit: slettede sista linjen "tala blott sanna ord")
Sensis [Crawler]
God tekst, gode ord og takk for dem. Formuleringen som skurrer litt for meg er sanne ord, kanskje er den litt overtydelig for meg, litt ute, har for lite anelse i seg.

Og det blir en vanskelig overgang fra å være til å påstå.

Kan du fortelle hvorfor du valgte den formuleringen?

ailo
Anonymous
,
Yahoo Slurp [Bot]
Hej alle  :icon_biggrin:

Et par af mine favoritter:

Gro i ro,
lær af træer.

Mening: Vær som dem, hav styrkesom dem (stammen) til at mostå livets storme. Gro som dem, stille og ydmyg uden hovmod mod lyset. Vær dybt rodfæstet, som dem i jorden (i vort land, kultur, tradition og civilisation) Husk at rødderne holder dig fast og bringer næring til at vokse.

Et fra østen:

Før jeg blev indviet,
huggede jeg ved og bar vand.
Efter jeg blev indviet,
hugger jeg ved og bærer vand.

Med andre ord, vær som før, gør som før, lev som før -
"et jævnt og muntert, virksomt liv på jord."

Ord har magt, hvis vi forstår dem. :wub:

Hilsen Shamanen  :icon_biggrin:
Anonymous
"ailo":

God tekst, gode ord og takk for dem. Formuleringen som skurrer litt for meg er sanne ord, kanskje er den litt overtydelig for meg, litt ute, har for lite anelse i seg. (...snip...)

Kan du fortelle hvorfor du valgte den formuleringen?

Tack för det Ailo, uppskattar kritik, mer sånt. :respect:

Med "sanna ord" menar jag ord man personligen kan stå för. Ord man verkligen menar och kan stå för utifrån den erfarenhet man har, och liv man lever.

Mvh,
Thomas
Sensis [Crawler]
Som mytepoesi syns jeg ditt dikt blir best uten siste setning. Da er det bemerkelsesverdig. Noen ganger kommer sannheten klarest frem uten at den er sagt, gjerne også når den blir motsagt, tøyet ellertotalt benektet, for da kan underteksten tale, som underrtoner i trommen..

Men bevares, det proklamatoriske har også sin heroisme og kraft.

Men mitt valg ville vært uten siste setning. For det første du skriver er berusende fritt og åpent favnende.

Mvh Ailo
GjenopprettetMedlem
Ord
kan være tanker
kan være mening
kan være oppmuntrende på en dag som er grå
kan være ødeleggende for den du elsker så
l
Anonymous
"ailo":

Som mytepoesi syns jeg ditt dikt blir best uten siste setning. Da er det bemerkelsesverdig. Noen ganger kommer sannheten klarest frem uten at den er sagt, gjerne også når den blir motsagt, tøyet ellertotalt benektet, for da kan underteksten tale, som underrtoner i trommen..

Spännande, jag får ofta kritik att slopa sista linjen i dikterna så det måste jag verkligen börja tänka på. Jag ändrar den ovan, så får vi se hur det ser ut.

Tack för kritik, dissekera mig! :)

Mvh,
Thomas

(Edit: stavfel)
Sensis [Crawler]
Jegt syns det ble mye bedre, åpnere, friere, med alle muligheter i seg...for myter, skapelse, sannhet, løgn og forbannet dikt.

Mvh Ailo.
Anonymous
,
Anonymous
Jo, så är det ju med ord - de kan skapa världar, betrygga den trygge vare sig det är falsk trygghet eller ej, man kan manipulera och luras, vare sig det leder till gott eller ont. Räven har många forskjellige skinn..

Language is a virus, skrev William S. Burroughs - det kan sprida sig som en löpeld, fastna i folk och växa till tumörer, eller, om rätt ordfrö är sått, till vackra stora kunskapsträd bångnande med insiktsfrukt.

Under en särdeles stark upplevelse fick jag en gång för mig att Sluta Snacka. Totalt. Ord kunde ju ändå icke förmidle det jag trengde säga. Jag var tyst i många dagar.. Men så kom min gamla zen-träning upp till ytan och påminde mig om att det inte är stenen som är för tung, utan jag som är för svag. Det var alltså inte orden i sig som aldrig kunde uttrycka sig "djupt och ärligt" nog för att jag skulle vara nöjd med vad jag sa, utan JAG som inte kunde uttrycka mig gott nok. Den vintern bestämde jag mig för att sluta ljuga.

Jag upplever fortfarande att jag har problem med att uttrycka det jag EGENTLIGEN vill ha sagt. Speciellt när det gäller "sånt här".. men, man lär så länge man lever :)

Fridens,
Thomas
psbot [Picsearch]
"trumman":

Jo, så är det ju med ord - de kan skapa världar, betrygga den trygge vare sig det är falsk trygghet eller ej, man kan manipulera och luras, vare sig det leder till gott eller ont. Räven har många forskjellige skinn..

så sant, så sant.....Trumman  :wink:
SEO Crawler
"Dissiker meg!"  - den liker jeg. del opp i små bestanddeler, defragmenter skiten, kutt og skjær, desentraliser makta, ta en bit og del den opp så mange ganger at det blir ingenting igjen...

det er veien.  trekk fra, ikke legg til.

ble helt betatt av setningen ("Dissiker meg!") og ikke minst attityden!

yes!
Francis [Bot]
Ett ord kan si mye, mange ord kan si lite....  :icon_rolleyes: :icon_rolleyes:
Anonymous
,
GjenopprettetMedlem
D va ik d du sa
D va ik d du gjor
D va d at
d va Du som sa d
som såra mæ...
GjenopprettetMedlem
Skjønner ikke hva et ord er en gang jeg nå.

Er de bokstavene, lydvibrasjonen som settes i gang, er de sin symbolske mening, er de det som taler i mottakeren. Kanskje er de bare vage forsøk fra et hjerte til å nå et annet. Eller selvfølgelig alt sammen tilsammen  :idea:

I bibelen står det at Gud skapte verden med et ord. (stemmer ikke det? - har ikke lest boka)
I Hinduismen satte Guden Brahman i gang skapelsen fra vibrasjonen fra en lyd - Dhvani
Kan det være at lyd, eller til og med ord, er selve skaperkraften, det som setter i gang manifistasjonen? men hvem av de - ordet eller lyden? (- eller hva med intensjonen?) Det er jo slik i våre liv at det vi tenker og sier former vår virkelighet. Kanskje er det når en tanke, følelse eller et ord blir til lyd at den manifisteres - da har vi sendt vibrasjonen fra oss.

Føler ofte at virkeligheten ligger bak ordene, i det usagte. Kankje er det fordi vi ikke er bevisste denne kraften nok, eller for den saks skyld: ikke er våkne. I Buddhismen (hvertfall i den Tibetanske) er tomt prat regnet som en synd. (Nå mener jeg ikke at det foregår tomt prat her inne altså  :innocent2:)

Lille Ulv
Anonymous
,
GjenopprettetMedlem
Vær så snill, ikke gjør det  :lol: :w00t: :lol:

Lille Ulv
GjenopprettetMedlem
Johannes evangelium 1.1:

I begynnelsen var Ordet. Ordet var hos Gud, og ordet VAR gud. ....

Det er jo også et perspektiv!
Anonymous
,
Yahoo Slurp [Bot]
Hej alle  :icon_biggrin:

Ord er vibrationer i luften, som vores øre reagere på...
Ørerne bestemmer om de kan lide vibrationerne...

Hilsen shamanen  :icon_biggrin:
Anonymous
...og de vibrationerna är symboler som vi lärt oss betyder ditt eller datt, och som egot färgar Liker / Ikke Liker utifrån erafring, utdannelse og hjernevask.

Noen som er insatt i nada-yoga, lydyoga?

Mvh,
Thomas