Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Anonymous
11 grunner til å ha sex:
1.
Sex forbrenner kalorier.
2.
Sex kurerer hodepine.
3.
Sex er skjønnhetspleie. Vitenskaplige undersøkelser har vist at under sex utløses kvinnelige hormoner som gjør håret skinnende og huden myk
4.
Sex kurerer depresjon ved å frigi endorfiner.
5.
Rolig sex gjør at det er mindre sannsynlig at du får hudproblemer. Svetten renser huden og sørger for at urenheter blir borte.
6.
Sex kurerer astma og allergi, fordi det er en naturlig allergimedisin.
7.
Sex er 10 ganger mer effektivt en valium som sovemedisin.
8.
Kysser du daglig får du mindre tannproblemer ved at spytt renser dine tenner.
9.
Jo mer sex du har jo mer får du. Jo oftere du har sex jo mer feromoner kommer ut av kroppen din... et stoff som gjør andre... interessert.
10.
Sex er en av de minst skadelige sportene du kan gjøre. Det trener omtrent hver eneste muskel i kroppen, uten stor sjanse for skader
11.
Sex gjør deg i grunn glad og fornøyd. =)
har prøvd det virker
SEO Crawler
Dr. Oakmann!

GjenopprettetMedlem
Jeg har og prøvd, og syns ikke det er verdt det. Med disse argumentene: Sex gjør en sårbar og lett å utnytte. Skaper forviklinger mellom to personer, som i utgangspunktet kommer godt overens.
Hva handler det egentlig om? Jeg forstår ikke det. Hadde en forestilling om nærhet og kjærlighet. Men for meg virker det som om det handler mer om å bruke hverandre som midler til å oppnå egen nytelse eller noe slikt. Jeg liker ikke den leksa virkeligheten har lært meg, og foretrekker mine egne "naive" forestillinger. Det er jævlig sårt er det. Derfor greier jeg ikke le av slike ting, som det her.
Anonymous
Jeg satt nettopp å funderte på dette, og tenkte det er sikkert mange kvinner som kan nevne 11 grunner til ikke å ha sex.
Jeg synes regla er morsom, men totalt revet ut av enhver sammenheng, hvis en skal ta det alvorlig. Og det skal man jo, igrunnen. Syns jeg. Fordi virkeligheten er som den er.
Eneste jeg kan skrive under på, er pkt. 9. Jeg er også mer opptatt av de følelsesmessige og energetiske forholdene rundt sex, som jo er en viktig og frigjørende kraft, under ideelle forhold.
Ja, nå var jeg veldig seriøs og flink. Jeg har også mine grunner til å unnvære sex.
Anonymous
beklag at dette sku virke støtende på dæ sommersky
men , det er ikke hva en ska gjøre
men kan gjøre,
at noen føler seg utnyttet av den en har sex med, er trist
men har man frivillig sex, er det ikke noen utnyttelse,
og i et forhold er sex en stor del av det,
tror ikke jeg ville klart et forhold uten det,
da er det venskap

å sine venner ligger en ikke med
GjenopprettetMedlem
Hm..For det første så har jeg aldri ligget med venner av meg. Det var et forhold det var snakk om. Men jeg syns ikke det er så enkelt at det handler om frivillighet. Det var også frivillig, men på et eller annet nivå, ble det et slags press (kanskje også selvpålagt, for å leve opp til "normalen") og en frykt for å vekke irritasjon hos den andre. Å føle seg utnyttet behøver ikke å bety at man er blitt det helt konkret. Eller at den andre er den skyldige og jeg er offeret. Ingen trenger å ha gjort noe galt, men likevel ble det feil. Litt for lite følsomhet hos den andre parten, litt for lite grensesetting fra min side. Det er fort gjort. Utnyttelse vs frivillighet. Det har kanskje sine definisjoner. Men mine opplevelser er mine. Jeg
følte meg utnyttet, det kan ikke rasjonaliseres bort. Men når det er sagt, så er jeg god venn med fyren fremdeles og jeg jobber med å komme over de vanskelige følelsene mine.
jeg ville bare si litt om at det ikke alltid er så enkelt. Det var bare det. Men...kremt, litt godt å få ting ut av systemet og

Anonymous
ja det var kansje en grunn for jeg la det inn da,
kansje andre har synpunkte om dette . kansje du kan "komme" over kneika,
jeg forstår veldig godt hva du skriver å mener,
det er av å til folk vokser fra hværandre .
enkelte tar ting som en selvfølge,
sex er ikke bare sex, hvis det ikke er kjærlighet tilstede er det plikt.
men er det kjærlighet å ømmhet med, går ting lettere for begge parter.
sex å kjærlighet er som hånd i hanske.
blir en ting borte, faller resten sammen
GjenopprettetMedlem
"oakmann2":
sex å kjærlighet er som hånd i hanske.
blir en ting borte, faller resten sammen
Kjenner igjen den ja, og etter min mening, er kjærligheten borte kan en begynne å spørre seg selv hva som da er igjen. Ingenting...
Klem fra Laila

Anonymous
Jeg personlig har ingen behov for å ha lister med grunner for å ha sex. Og for så vidt heller ingen liste for å la være. Har man lyst, har man lyst. Og selvfølgelig motsatt. For meg er sex for kroppslig tilfredsstillelse - eller nærhet - en normal og sunn del av livet, men egentlig ikke særlig interessant. For noen er sølibat det riktigste, enten i perioder eller hele livet.
Jeg vet imidlertid at det som defineres som sex også kan være det mest kraftfulle redskapet vi mennesker har for å oppnå "enhet med kilden" eller "innsikt i det som er" (Er ikke helt komfortabel med disse ordene, men mangler dem jeg vil bruke). Eller for å oppnå dette som mange definerer som opplysning. Når dette er sagt, er opplysning gjennom kroppen ingen ukomplisert affære. Det er noe som krever modenhet, fokus og dyp innsikt hos begge partnere. Jeg tror også at såkalt tantrisk sex er noe mange i dag drømmer om og mange etterhvert påstår seg å utøve, men som svært, svært få egentlig praktiserer.
Og Oakman: En hånd uten hanske er fremdeles en hånd. En hanske uten en hånd - fremdeles en hanske. Kanskje skapt for hverandre og passer helt sammen, men tilstedeværelsen av den ene forutsetter ikke den andre. Dette vet jeg for jeg har både en hånd hengende her og en hanske liggende og slenge her et sted.
Eller med andre ord: Kjærlighet uten sex er mulig, sex uten kjærlighet: også fullt mulig. Har til og med hørt det er tilfredsstilende for noen.
Anonymous
Bare 11 grunner til aa ha sex?
Nei og nei...det finnes da flere
i mitt sinn
men ingenting er bedre aa ha sex
med ei en er sammen med
men vi single faar vel droemme og fantasere
i mens foer THE ONE
vil komme inn i vaares liv
og da kan vi ha det mye moro
i sengegymnastikkhallen paa den ene og
den andre plassen 
Anonymous
"Sommersky":
Jeg har og prøvd, og syns ikke det er verdt det. Med disse argumentene: Sex gjør en sårbar og lett å utnytte. Skaper forviklinger mellom to personer, som i utgangspunktet kommer godt overens.
Hva handler det egentlig om? Jeg forstår ikke det. Hadde en forestilling om nærhet og kjærlighet. Men for meg virker det som om det handler mer om å bruke hverandre som midler til å oppnå egen nytelse eller noe slikt. Jeg liker ikke den leksa virkeligheten har lært meg, og foretrekker mine egne "naive" forestillinger. Det er jævlig sårt er det. Derfor greier jeg ikke le av slike ting, som det her.
Saarbarhet er noe jeg ogsaa har kjent paa
i flere sammenhenger
sex er en naturlig greie mellom 2 mennesker
som er veldig glade i hverandre
da kan det oppstaa ekplosive handlinger
i form av nudity og deilig lek
et samfunn hvor det seksuelle har blitt
undertrykket i aarhundrer
saa er det lett aa falle inn i den gropa der
som sinnet har skapt
men det gaar an aa gjoere noe med det
jobbe med sin egen utvikling
vaere bevisst paa hva er det som gjoer
at en er saa saarbar
fordi det handler egentlig ikke om sex
men noe helt annet
jeg har erfart aa undertrykke det seksuelle
for mye i meg selv paa flere maater
brukt min seksuale kraft lite smart
det handler ikke bare om sex
men ogsaa om skaperkraft
transformere seksuelle kraften til noe mer enn
bare sex er noe jeg endelig har klart aa faa til
derfor er jeg mer levende enn noengang
en slags barriere er brutt
jeg skaper hva jeg vil naa i livet mitt
og har faatt bevis etter bevis paa det
og bruke den enorme seksuelle kraften vi alle
egentlig har til mer konstruktive ting
saa vil de kreative sfaerer blomstre
en faar bare finne konstruktive loesninger paa
sin vei i livet
noen kan gi en raad og veiledning
eller hint og gnist i ens bevissthet
Espiritu De Anaconda - anakondaens aand
har gitt meg konstruktive ideer om aa bruke
seksualkraften mer riktig og vips er jeg
mer kreativ enn noengang
noekkelord er aa transformere den seksuelle kraften
til mer kreative ting
og saa heale sin fortid og saant
da vil en automatisk ikke foele at sex er noe negativt
men det er toeffe prosesser i vente
som kan ta tid
og det er mye ofring i bildet paa flere maaterGjenopprettetMedlem
he he, dette ble det diskusjon av ja...

GjenopprettetMedlem
Jeg tror jeg må nikke meg enig med Nny.
Men virkelig, jeg var glad i han, jeg trodde det var kjærlighet. Men jeg skulle kanskje tatt et hint da han sa han ikke visste hva kjærlighet var. Min feil. Problemet tror jeg gikk mye på innstillingene. Vi var forskjellige der. Hva som er viktigst feks....begges opplevelse, eller ens egen? Egoisme er ikke en god ting å ta med seg til sengs, vil jeg påstå.
Anonymous
"Sommersky":
Men virkelig, jeg var glad i han, jeg trodde det var kjærlighet. Men jeg skulle kanskje tatt et hint da han sa han ikke visste hva kjærlighet var. Min feil. Problemet tror jeg gikk mye på innstillingene. Vi var forskjellige der. Hva som er viktigst feks....begges opplevelse, eller ens egen? Egoisme er ikke en god ting å ta med seg til sengs, vil jeg påstå.
En laerer av ens feil
du vet det neste gang
naar noe lignende skjer igjen
lytt til hva din intuisjon
sier deg foerst
det foerste du faar opp
er det riktige
om man bare har sex for sexens skyld
saa er det heller ikke galt
men om man var ute etter sex med
kjaerlighet bak det saa er det klart
at en foeler seg snytt,saaret og skuffet
over partneren og seg selv
en bebreider seg selv
men en faar alltid en ny sjanse
til aa unngaa aa gjoere samme feil igjen
Det er det fine med livetAnonymous
"Sommersky":
Kjære Sommersky,
Nå fikk jeg litt angst. Det er godt at du ikke nikker iherdig til mine ord. For jeg vet ytterst lite om dette og mye annet for såvidt. Jeg er bare en som ikke forstår forskjell på bak eller fram på en mann. Ikke har jeg noen gang klart å knekke koden i bruksanvisningen som visstnok følger med, heller.
Når dette er sagt forstår jeg jo såpass at du har vært uheldig med valg av partner. Noe som vel de aller fleste av oss har opplevd. - Enten ved at vi selv vært egoisten eller valgt en sådan. Når jeg nevner sølibat her, er det IKKE fordi jeg tror det er en god løsning hvis det er begrunnet i en dårlig opplevelse med sex. Da tror jeg heller at man skal sørge for å oppleve god sex med en annen først for å vite hva man eventuelt takker nei til.
Anonymous
jeg er enig med nny. har selv oplevd dette men kunne ikke sette meg ned for det.
berhart sa detter du av hesten å knekker bein, kryp vidre. osv
det skjer ikke noe stopper en opp.
da tror jeg man tar på seg så mange masker ,
at ingen kommer inn.
bin ther done that.
har oplevd å bli kasta ut.
jeg lo gikk vidre. alt det jeg har oplevd å sett , har ikke revet meg ned ,
bare gjort meg sterkere, å det bruk æ i dag når æ hjepe andre,
av erfaring blir man sterk. uansett hva dere gjør å ikke gjør.
vedrørende sex, var dette ikke et spark i leggen til noen,
men det kan kansje få noen til å tenke etter denne debatten.
det er sikkert mange m traumer med dette tema.
ser mange har lest dette.
men stor respekt til deg sommersky som var stor nokk til å si hva du mener.
tror ingen hær har hatt ting perfekt hele veien,
er det noen som kan si det

??
tror ikke det
kansje dette hjalp 3-4 stykker til å tenke
da er hensikten opnådd.
min bestemor sa kan du hjelpe noen vær fornøyd.
du kan ikke hjelpe dem alle.
det er bare sjefen som kan-
GjenopprettetMedlem
Nny: Jeg mente ikke å gå i sølibat. Heh. Jeg leste en setning som jeg var veldig enig i, men glemte å spesifisere hvilken det var, men det var dette: "Kanskje skapt for hverandre og passer helt sammen, men tilstedeværelsen av den ene forutsetter ikke den andre".
Jeg skal forsøke å bli mer presis neste gang
Og Oakmann2, takk til deg som posta dette her, så fikk jeg anledning til å bryte en grense for meg selv, å si min mening.
GjenopprettetMedlem
"NNy":
Jeg personlig har ingen behov for å ha lister med grunner for å ha sex. Og for så vidt heller ingen liste for å la være. Har man lyst, har man lyst. Og selvfølgelig motsatt.
Sex er best i øyeblikket , uten å henge seg opp i fortiden eller fremtiden . Klarer man å nyte det for hva det er, så er det
mye healingkraft i å dele noe vakkert med en annen . Slippe det lekne til og unne seg selv nytelse . Dele nytelsen med den andre .
Passe på at man til alle tider, føler seg trygg med hva som skjer, selvfølgelig .
Det har noe med modning å gjøre, hva man skal gjennom, grensesetting, elske seg selv nok til å avstå fra ukomfrtable situasjoner osv.
Sex er nok et sårt tema for mange...

GjenopprettetMedlem
Ja, det er mange med traumer omkring dette. Min personlige måte å få bukt med det er å være stor i kjeften til tider. Men når det kommer til stykket er jeg akk så liten... Må innrømme at denne tråden har fått meg til å tenke gjennom en hel del ekle opplevelser jeg har hatt, så var det nok en mening med at jeg skulle lese det. Jobbe seg gjennom traumene, bli ferdig med det og gå videre. En god del ekle følelser som ligger der, blant annet voldtekt.. Så jeg vil med dette bare få be om unnskyldning for at jeg nok en gang var stor i kjeften, det var ikke ment personlig til noen av dere
Klem fra Laila

Anonymous
"Lazy Gracey":
Jeg satt nettopp å funderte på dette, og tenkte det er sikkert mange kvinner som kan nevne 11 grunner til ikke å ha sex.
Men...hallo... hvorfor skulle KVINNER ha 11 grunner til å skippe sex???

Det må vaere en og annen karl likvel som kvinne, som ikke vil ha det...
Men flertallet VILL vel?

SEO Crawler
Kroppen vil ha sex, mens sjelens naturlige tilstand er forening
Mange indre impulser og stemmer som skal harmoniseres og komme overens
Man skal lytte oppmerksomt og medfølende/empatisk også innover i seg selv. Hver stemme og impuls har sin bakgrunn, sitt utgangspunkt, sin berettigelse. Og må lyttes til. Det er som en indre sirkel som må balanseres og være i flyt.
Hvis man mener og forstår at alle mennesker har stemmerett, så må man også åpne for et lignende prinsipp innover. Man lytter til de såre punktene med respekt og nærvær. Så forsøker man å få dem til å resonnere med resten.
Med forankring i et lyst og syngende punkt i hjertet
Sensis [Crawler]
Hva skjer med Elskeren som når uselvisk kjærlighet?
a
Anonymous
Jag tror h*n "föds på nytt" in i en ny dimensjon
Anonymous
"Lie":
"Lazy Gracey":
Men...hallo... hvorfor skulle KVINNER ha 11 grunner til å skippe sex??? 
Det må vaere en og annen karl likvel som kvinne, som ikke vil ha det...
Men flertallet VILL vel? 
Siden du siterte meg, vil jeg svare på hvorfor jeg sa det slik. Jeg er kvinne. Jeg kan bare snakke utifra meg selv.
Hvordan skal jeg kunne snakke utifra menns perspektiv? Og jeg vet om at det er mange mange sårede kvinner der ute. Jeg er en. Det har vært menns mest effektive måte å såre kvinner på, gjennom sex. Så nå stikker en liten kvinnesaksfa'n hodet opp her.
Men når det er sagt, så liker jeg menn, og jeg liker sex under de rette forhold. Sex er deilig, eller kjedelig, eller vondt.
Torstein sier:
"Man skal lytte oppmerksomt og medfølende/empatisk også innover i seg selv. Hver stemme og impuls har sin bakgrunn, sitt utgangspunkt, sin berettigelse. Og må lyttes til. Det er som en indre sirkel som må balanseres og være i flyt.
Hvis man mener og forstår at alle mennesker har stemmerett, så må man også åpne for et lignende prinsipp innover. Man lytter til de såre punktene med respekt og nærvær. Så forsøker man å få dem til å resonnere med resten.
Med forankring i et lyst og syngende punkt i hjertet"
Takk for de deilige ord!

GjenopprettetMedlem
Hva skjer med Elskeren som når uselvisk kjærlighet?
Jeg syns Malaika har et lite svar på det spørsmålet:
Sex er best i øyeblikket , uten å henge seg opp i fortiden eller fremtiden . Klarer man å nyte det for hva det er, så er det
mye healingkraft i å dele noe vakkert med en annen . Slippe det lekne til og unne seg selv nytelse . Dele nytelsen med den andre .
Kan en ha sex på den måten så kan en elske uselvisk tror jeg.