Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Anonymous
" Det er ofte vanskeligst å tilgi dem som man har gjort urett..."
Men det gjelder naturligvis ikke deg og meg, bare "de andre"....

Anonymous
"...Når sant skal være sagt, og det skal det jo ofte..."
De fleste av oss lyger vanemessig, små hvite løgner, fortielser og fordreielser og forvrengninger, ikke minst ovenfor en selv.
Det er langt utenfor rekkevidde for et gjennomsnittsmenneske å være ærlig så meget som 5 minutter sammenhengende.
Grunnen til det, er at en ikke uvesentlig del av eksistensen for mange er tuftet på løgn, også for mange her. Det finnes ikke noe slikt som "bevisste miljøer", livsløgnere støter man på over alt.
Ja benekt det gjerne, og lyg gjerne om det og.
Ha en god og sannferdig dag, om enn det kan synes noe uvant og fryktelig vanskelig...

GjenopprettetMedlem
Interessant dette, jeg grubler mye på dette for tiden......
Det jeg har funnet ut forløpig er at hvis man går inn for å være ærlig, prøver det en dag, blir man oppfattet som frekk og overlegen........., dette fører igjen til at man "lyger" seg ut av å være frekk og overlegen, for liksom å være "omgjengelig" igjen....¨
Så er det dette med ærlighet og tåle å ta feil da.........., tror det er mange som sliter der....

Anonymous
Ja, det er vanskelig. Og ofte er hva som kan regnes som "sant" er et spørsmål om formulering og synsvinkel. Er glasset halvtomt eller halvfullt?
Ofte rett og slett et spørsmål om formulering. Men jeg ser ingen grunn til å kaste bort ren essens i hytt og pine. Notoriske løgnere som fører seg selv, og forsøker å føre andre bak lyset, skulle kanskje ikke nødvendigvis møtes på samme vis som et menneske som forsøker å være ærlig og redelig?
Løgnere kan man godt føre bak lyset, synes jeg, om man må, men man må vite at man gjør det. Dessuten, "sannheter" kan ofte reformuleres til det ugjenkjennelige, advokater lever av å vri på slikt.
Enkle mennesker kommer ofte dårlig ut, for lurendreiere har ofte skjønt å strekke "sannhet" til andre grader enn disse.
Også derfor har vårt rettsvesen systematisk pleid å tvinge tilståelser ut av tilbakestående, folk med psykiske lidelser, og folk som snakker dårlig for seg, når de har trengt noen å sette i fengsel for drap, og de ikke har fått tak i den egentlig skyldige.
Det skjer svært ofte i norske "rettsaler". Og hva som er ennu værre, både statavdokater og justispolitikere lyger så det renner for å unndra seg ansvar for de justismordene som kommer offentligheten for øret. Og det er bare toppen av isfjellet....
Husk på det når du fyller ut selvangivelsen, og på "tro og ære" må bedyre ditt og datt....
Dessuten, "ærlighet" kan være farlig, ikke alle verken ønsker eller tåler det, det er tid og sted for sånt.. Også for diplomati, eller rene skjære løgner.
Men er følgende påstand løgn eller sannhet:
"- Jeg lyver..."GjenopprettetMedlem
"Alvar Horst":
Men er følgende påstand løgn eller sannhet:
"- Jeg lyver..."
DU LYVER SÅ DET RENNER AV DEG!!!!

(hehehe...)
Anonymous
Då er du ärlig!
"Dag-Ove":
hvis man går inn for å være ærlig, prøver det en dag, blir man oppfattet som frekk og overlegen.........,
Man trenger ikke ju si alt man tenker, bare for at man vil leve i ärlighet

F.eks. Om min venninne har en ny blå kjole, som jeg tykker ser stygg ut, trenger jeg ju ikke si det om hun ikke spesiellt vil vite min type av klädsmak.
Jeg drister meg at si, at jeg er ärlig mye mer enn 5 minutter sammenhengende.

Anonymous
"Lie":
Då er du ärlig! 
"Jeg lyver" er jo sagt som sant er, men er det sant, så er det jo løgn å si at " jeg lyger..."...Denne lar seg vel vanskelig sette i en av disse båsene...
"Dag-Ove":
hvis man går inn for å være ærlig, prøver det en dag, blir man oppfattet som frekk og overlegen.........,
Man trenger ikke ju si alt man tenker, bare for at man vil leve i ärlighet 
F.eks. Om min venninne har en ny blå kjole, som jeg tykker ser stygg ut, trenger jeg ju ikke si det om hun ikke spesiellt vil vite min type av klädsmak.
Kloke ord, kjære Lie. Og ja Dag, ofte kan det være fristende og lettere å sette sitt lys under en skjeppe? Krøke seg sammen og late som om man er av den gemene trellehopen?..hi-hi...
Jeg drister meg at si, at jeg er ärlig mye mer enn 5 minutter sammenhengende. :innocent2:
Marvellous dear ...Lie?
Spesielt med tanke på at du er kvinne...hi-hi...
Bare tøyser litt med dere altså...
Hva er forresten verdensrekorden i sammenhengende ærlighet? 15 minutter 0g 37 sekunder?
Anonymous
Spesielt med tanke på at du er kvinne...hi-hi...
Ja du... :icon_rolleyes:
*plystrer*
Du som er man, har sikkert total oversikt over det...

hoho :-X :lol:
Anonymous
Alice i Wonderland måtte løpe for å komme noen vei på the Yellow Brick Road, for veien som beveget seg ,og om hun gikk, sto hun stille....
http://www.mumfordbooks.co.uk/savefullpicshere/T1331lc10X_.jpg
Skulle hun komme noe sted, måtte hun løpe, ta i, anstrenge seg og gjøre sitt beste.
Noen ganger gjør man ting halvveis,...det magler ofte det som skal til. Like halvhjertet kan man si at man prøver...Men det er også problemet, man prøver.
Ikke prøv å gjøre det, gjør det!