Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
SEO Crawler

Remain relaxed in Consciousness.
In any situation, do whatever you feel you should do
without any regrets about the past, without any complaints in the present,
without any expectations for the future, and, importantly,
without blaming and condemning anyone for anything – neither yourself nor the ‘other’.
This will enable you to live your life, constantly connected to the Source,
and will give you happiness through peace of mind:
SUKHA-SHANTI. This will be your personal religion: Sukha-Shanti.

- Ramesh Balsekar
GjenopprettetMedlem
mulig det...

Utfordringen slik jeg ser det ligger i "without any expectations for the future".

Strider det ikke mot menneskets natur å ikke ha forventninger?
SEO Crawler
"cenobit":

mulig det...

Utfordringen slik jeg ser det ligger i "without any expectations for the future".

Strider det ikke mot menneskets natur å ikke ha forventninger?

Sikkert nok. Jeg liker disse ordene...men å utføre i praksis...det skal jeg ikke lyge på meg... :icon_lol:

Saken er vel det faktum at å kontemplere fremtiden tar oss vekk fra (det stadig omtalte) nuet. Følger man ovennevnte oppskrift tar fremtiden
hånd om seg selv...

"remain relaxed in Consciousness"  (hvor lenge greier man det da?  :exclaim:)

Det er en gammel oppskrift. Tilstedeværelse, ikke "jage nytelse eller rømme fra smerte". Essensen av buddhaenes visdom
(Fandens oldemor skal vite at nytelse er å foretrekke før smerte....men, kanskje er fred i sinnet aller best?)

Hvor finner man "the great Aaaaaah!" ?
Kanskje så enkelt (evt vanskelig) som å ta fokuset vekk fra tanker, følelser og inntrykk (inkl oversanselige) og rette det mot
det store lerretet bak, som alt dette utspiller seg på. Dette kan gi en intens og dyp ro, og et dypt nærvær "her, nå"
GjenopprettetMedlem
(Fandens oldemor skal vite at nytelse er å foretrekke før smerte....men, kanskje er fred i sinnet aller best?)

Jeg tenker at den eneste måten å jobbe med utfordringen på er å bli bevisst tanken om ubetinget kjærlighet i videste forstand, skulle ikke dette også bidra til at man lever mer i nuet og gjøre det lettere å få et tilnærmet guddomelig avslappet forhold til ens eksistens?  :wub:
GjenopprettetMedlem
"torstein":

Remain relaxed in Consciousness.
In any situation, do whatever you feel you should do
without any regrets about the past, without any complaints in the present,
without any expectations for the future, and, importantly,
without blaming and condemning anyone for anything – neither yourself nor the ‘other’.
This will enable you to live your life, constantly connected to the Source,
and will give you happiness through peace of mind:
SUKHA-SHANTI. This will be your personal religion: Sukha-Shanti.

- Ramesh Balsekar

Unge mann, det er ikke nok å oppgi et forfatternavn som kilde! Du må også konkret henvise til en bestemt bok som må kunne identifiseres, og som vi andre eventuelt kan skaffe oss. Eller så må du henvise til et autoritativt nettsted som forhåpentligvis har klart å skrive riktig av fra en bok eller en artikkel. Her i Vrøvlesonen de Luxe har jeg etter tre år, og etter å ha lest titusenvis av innlegg, ennå til gode å se at noen har klart å skrive korrekt av så mye som tre linjer fra en trykt bok, de som har prøvd på det. Det er noe med kvalitetskontroll som er så godt som fullstendig fraværende her.

Jeg synes også du kunne fortelle oss hvem Ramesh Balsekar er (i slekt med Bamse Brakar?), og hvorfor du anser ham som en helt som det er verdt å bry seg om hva han har sagt eller skrevet? Det er på ingen måte sjølinnlysende!

Tar jeg feil når jeg mistenker at du har hentet ditt sitat fra ett eller annet sted på dette nettstedet?

http://www.vedicbooks.net/index.php
F. eks. her:
http://www.vedicbooks.net/a-personal-re ... 12874.html

Nettstedet utmerker seg ikke akkurat ved noen stor troverdighet, i mine øyne. Listen over "Great Masters" er meget avslørende. En del anstendige folk gjenkjennes, mens kanskje bortimot halvparten er, etter min mening, gedigne New Age-svindlere av aller verste skuffe:

http://www.vedicbooks.net/masters-c-57.html

"In any situation, do whatever you feel you should do ... " Skal man ta slikt alvorlig? Jeg har vært i mange situasjoner hvor jeg følte at det jeg burde gjøre var å hente en brannøks og splitte pannebrasken på den jævelen som trakasserte meg. Ville det vært bra for meg og verden om jeg hadde gjort det — "in any situation"??

Generelt så vil jeg påstå at alle disse "visdomsordene" fra India er lite verdt. Jeg har brukt timer, dager (netter) og kanskje år, på å analysere og tenke igjennom slikt, og min erfaring er at det aller meste koker bort til meningsløst vrøvl ved enhver kritisk gjennomtenkning av de logiske konsekvenser av å følge "visdommen".

Og hvem er denne bra karen? Her er de linkene du burde gitt oss, Torstein, siden det er du som anbefaler fyren:

http://en.wikipedia.org/wiki/Ramesh_Balsekar
http://www.rameshbalsekar.com/
http://www.advaita.org/
GjenopprettetMedlem
Æ gjer mæ no egentlig fan i kem han Ramesh Balsekar var/er og overser den librolingvistiske irettesetteren, trør elegant over tomahawken og fortsetter tankerekkene i fred og fordragelighet...

Det finnes jo også dem som finner nytelse i smerten, hmmm... - kan det være slik at man først finner nytelsen/fred i sinnet etter å ha blitt smertelig klar over hvor man trår feil?
SEO Crawler
"cenobit":

Æ gjer mæ no egentlig fan i kem han Ramesh Balsekar var/er og overser den librolingvistiske irettesetteren, trør elegant over tomahawken og fortsetter tankerekkene i fred og fordragelighet...

Det finnes jo også dem som finner nytelse i smerten, hmmm... - kan det være slik at man først finner nytelsen/fred i sinnet etter å ha blitt smertelig klar over hvor man trår feil?

Hm, Ceno...synes du tar den seriøse tråden min i retning av spanking, jaja, veit ikkje ka eg ska sei (evt torsk)    ( les: :respect: :respect: :respect:)

Heheher har Passssopp vært. En helt? Tja, det veit eg ikkje, fins slike (kanskje e det da vi skal ta fram øksa)? Men siden du la med den linken til wikipedia, klippet jeg ut nok et sitat.

"The final truth, as Ramana Maharishi and Nisargadatta Maharaj
  and all the sages before them have clearly stated,
  is that there is neither creation nor destruction,
  neither birth nor death, neither destiny nor free will,
  neither any path nor any achievement.
  All there is is Consciousness"

PS! Det første sitatet var fra denne siden http://zenpublications.com/Forms/frm_g_zen_publications.aspx
GjenopprettetMedlem
Hehe, - det var da ikke meningen å være useriøs, - må vite  :respect: men det er jo slik at livet byr på både trøkk i trynet, spark i baken og gode venner dolker deg helst i brystet  :wub:

Det jeg tenker er at oppskriften faller på sin egen urimelighet, altså ved å gjøre slik og sånn oppår jeg... og i dette ligger forventningen!

I det aspekt at jeg enda må forholde meg til mitt fysiske legme (det dyriske), i hvertfall frem til jeg har oppnådd fortrolighet med "All there is is Consciousness" må der være rom for forventninger.

Jeg ville følt det langt mer oppnåelig hvis setningen lød noe sånn som; with optimum balanced expectations for the future...
GjenopprettetMedlem
Ah, ceno - nå digger jeg deg! :biggrin: :wub:

La meg få være et menneske med passe dose ubalanser, krav og forventninger, osv
Iallefall enn så lenge ... allting kommer tidsnok, som skal komme. (også åndelig 'mastership')

Men det er essensielt å strekke seg mot lyset, så å si ... så takk torstein for presentasjonen av denne visdommen,
om bevisstheten som den ytterste virkelighet.

:wub:
GjenopprettetMedlem
"bluestorm":

Ah, ceno - nå digger jeg deg! :biggrin: :wub:

La meg få være et menneske med passe dose ubalanser, krav og forventninger, osv
Iallefall enn så lenge ... allting kommer tidsnok, som skal komme. (også åndelig 'mastership')

Men det er essensielt å strekke seg mot lyset, så å si ... så takk torstein for presentasjonen av denne visdommen,
om bevisstheten som den ytterste virkelighet.

:wub:

Takk kjære  :wub:

"Tidsnok" tenker jeg er når vi er rede/klar for, og ja det er essensielt å strekke seg etter..., - men for at man skal strekke seg etter "gulroten" må der finnes håp om å nå den og da bør man ikke "piskes over ryggtavlen med gulroten", men veiledes i hvordan man skal oppnå suksess.

Med bedre veileding/oppskrift vil tidsnok komme tidligere.
SEO Crawler
(bare en ting:)

Steike dokker e søt.  :wub:
Eg bytta han Ramesh Blamesh anytime.

:respect:  )

(faen meg noen fine sitatatatata i den her (hælvetes) tråen  :innocent2:  :beer: )