Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
"Følelsen av å være atskilt fra kilden
er den eneste mangelen du egentlig trenger å korrigere."

Fra A course in Miracles
GjenopprettetMedlem
Å være atskilt fra kilden er en vrangforestilling som nærer seg selv
fram med plantelæren.
:wub:
GjenopprettetMedlem
Flott sagt. Det er slik det er, og det er det mitt liv handler om.

Altså til @aventur@ ...  ;D
GjenopprettetMedlem
Tak for de ord, Sjelevenn. De minder mig om en lærerig tur, jeg havde til den lokale fladstrand. Meget visdom i havet. Tak :wub:
GjenopprettetMedlem
Slik kan man også si det ...

Hadde bare Narcissus visst det, så hadde han ikke behøvd å dø ansikt til ansikt med kilden.
GjenopprettetMedlem
"hvadetnåvarhunhet":

Hadde bare Narcissus visst det, så hadde han ikke behøvd å dø ansikt til ansikt med kilden.

Interessant kommentar :w00t:. Har du mere at fortælle om denne myte i forhold til kilden? Eller var det »bare« en hurtig tanke på vejen?
GjenopprettetMedlem
:lol:

Han var jo nærmere kilden enn de fleste... Ihvertfall sitt eget speilbilde....
📎 thmb2_narcissus01.jpg
Anonymous
snakk om speilbilde dette er jo kunst  ;)  :lol:
GjenopprettetMedlem
"tjørn":

"hvadetnåvarhunhet":

Interessant kommentar :w00t:. Har du mere at fortælle om denne myte i forhold til kilden? Eller var det »bare« en hurtig tanke på vejen?

Her på bloggen min finner du et innlegg jeg skrev om Narcissus:

http://www.forfatterbloggen.no/roller/p ... o_reloaded

På bakgrunn av tidligere tanker kom kommentaren her i tråden som en spontan assosiasjon - takk til deg sjelevenn!
Jeg kan utformulere ideen kort-kort på følgende måte:

Narcissus mangler det positive indre objekt - en kan kalle det den indre elskeren eller kilden, metaphorically speaking,
fordi han tidlig i livet ble nektet å speile seg positivt og fullbyrdende i morskjærligheten, en speiling som tillater personligheten å identifisere seg med sine egne behov og følelser. Den "gode" morens speil tillater barnets psyke å avrunde seg, lukke seg, legge grunnlag for individuasjonen. Den forstyrrete /manglende morens speil stiller krav til barnet  ut fra hennes egne emosjonelle behov. (Jfr. Alice Miller f. eks.)
Narcissus leter etter positive speilbilder, men blir utmatted i sin ustanselige søken etter det rette speilbildet, siden han alltid er på etterskudd ( han leter etter kjærlighetskilden utenfor seg selv, mens han egentlig leter etter seg selv). Helbredelsen ville ligge i erkjennelsen at det er kilden han trenger, ikke det illusjonære objekt. Kan han lære å drikke av kilden, å internalisere det gode objekt, da kan han lukke seg overfor omverden på en gavnlig måte, han trenger ikke å lete etter speilbilder, men kan lære å se og elske andre for hva de er.
GjenopprettetMedlem
Sjelevenn....jeg er fristet til å be om en kilde...henvisning til hvor du fant det bildet    >:(

:w00t:  :lol:
GjenopprettetMedlem
Hihi... atskilder meg ei fra kilden.... Du kan få overta når jeg blir ferdig med ham....  >:(  :innocent2:
GjenopprettetMedlem
"Sjelevenn":

Hihi... atskilder meg ei fra kilden.... Du kan få overta når jeg blir ferdig med ham....  >:(  :innocent2:

Skal vi så bare sidde her, som ekkoer af os selv og bare nyde billedet af ham, mener du? :eusa_liar: :lol:

Og tak for flot kort-kort-version af din artikel og linket, Hvadetnåvarhunhet. Ser frem til at læse dig og Miller.