Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
SEO Crawler
"The aspirant, he who seeks the Self, is never alone in any of his efforts. The whole of totality is eager to render assistance. It runs out to help. Your eyes are fixed on your efforts and, therefore, you fail to notice or comprehend the cooperation you receive. Never in this world was there an aspirant who was left alone by God even if he dwelt in the loneliest of places. If the aspirant takes one step towards the truth and God, the totality takes ten steps to meet him."

Vimala Thakar
GjenopprettetMedlem
:eusa_pray:

Vakkert og noe å ta lærdom av!

Mvh Stridshjelp
GjenopprettetMedlem
"torstein":

"The aspirant, he who seeks the Self, is never alone in any of his efforts. The whole of totality is eager to render assistance. It runs out to help. Your eyes are fixed on your efforts and, therefore, you fail to notice or comprehend the cooperation you receive. Never in this world was there an aspirant who was left alone by God even if he dwelt in the loneliest of places. If the aspirant takes one step towards the truth and God, the totality takes ten steps to meet him."

Vimala Thakar

Oppløftende ord. Så var det kildene til såpass lange sitater da. Og hvem er den siterte? Forslag:

http://www.traditionalyogastudies.com/a ... grace.html
http://www.prahlad.org/gallery/vimala_thakar.htm  (Omtrent midt på siden.)

http://en.wikipedia.org/wiki/Vimala_Thakar
http://www.ul.ie/~sextonb/vt/index.htm
http://www.wie.org/j19/vimala.asp

Du ser ut til å ha et endeløst lager av indiske guruer å by på. Been there, done that?
SEO Crawler
"Passopp":

Du ser ut til å ha et endeløst lager av indiske guruer å by på.

Guruer og prompevitser går jeg aldri tom for (men holder prompevitsene høyere  :eusa_pray: )

En sterk kvinne, tenkte det kunne være et bra tilskudd.

Og litt åndelighet, ikke bare denne "pappaen min er sterkere enn pappaen din-spiritualiteten" 

::) 8) :w00t:  :innocent2:
GjenopprettetMedlem
Dette er noe av det nydeligste og mest oppløftende jeg har lest på lenge.
Takk torstein.
GjenopprettetMedlem
tifoldig takk  :biggrin:

"torstein":

"Passopp":

Guruer og prompevitser går jeg aldri tom for (men holder prompevitsene høyere  :eusa_pray: )

Og litt åndelighet, ikke bare denne "pappaen min er sterkere enn pappaen din-spiritualiteten" 

:lol: :lol: :lol: oh helsikes toilling..... Det e no godt at du ikkje spare på de der "prompevitsan" dine - spør du meg, men det gjør du som vanlig ikkje... hmm æ kommer vel tel å ende opp med smilerynker som en nitti åring fortere enn æ hadde trudd  :w00t:
GjenopprettetMedlem
Kloke ord.  :respect:
Minnet meg på en lignelse som ble lagt inn her for ikke lenge siden...
Må se om jeg finner igjen den.

"cenobit":

tifoldig takk  :biggrin:

"torstein":

"Passopp":

:lol: :lol: :lol: oh helsikes toilling..... Det e no godt at du ikkje spare på de der "prompevitsan" dine - spør du meg, men det gjør du som vanlig ikkje... hmm æ kommer vel tel å ende opp med smilerynker som en nitti åring fortere enn æ hadde trudd  :w00t:

Godt at en god latter forlenger livet, da, Ceno  ;D  :lol:
SEO Crawler
"torstein":

If the aspirant takes one step towards the truth and God, the totality takes ten steps to meet him.

Vimala Thakar

I dette utdraget fins essensen

Det snakker om naturens innebygde streben etter harmoni og likevekt
Uvesentlig hvem som har sagt det, og meningsløst å fokusere på
uvesentlighetene på bekostning av innsikten.
GjenopprettetMedlem
"torstein":

"torstein":

If the aspirant takes one step towards the truth and God, the totality takes ten steps to meet him.

I dette utdraget fins essensen
Det snakker om naturens innebygde streben etter harmoni og likevekt

Dette må jeg utfordre deg på. Det stemmer ikke med mine erfaringer og kunnskaper. Hvorfor mener du at naturen streber etter slikt? Historien, så langt vi kjenner den, og enten vi mener universets, jordens eller menneskehetens, bekrefter ikke noe slikt, så vidt jeg kan bedømme. Hvem skal ha "bygd det inn" i naturen?

Det hele er også kontrari til Termodynamikkens andre hovedlov, som bl. a. kan formuleres slik:

http://no.wikipedia.org/wiki/Termodynamikk

Termodynamikkens andre lov kan også uttrykkes på andre måter. En vanlig formulering er at entropien til et isolert system aldri kan minke. Det betyr at det stadig blir mer uorden, og at et isolert system aldri vil "rydde" seg selv. For eksempel er det aldri observert at en mengde av glassbiter kastes opp i lufta og pusler seg sammen til en tallerken idet skårene lander på bordet. Den motsatte prosessen, at tallerkenen kan knuse idet den lander, er derimot noe vi tar for en selvfølge. Dette aksiomet har følgelig betydning for retningen av naturlige prosesser. Stephen Hawking beskylder termodynamikkens andre lov for at tiden bare går en vei.

http://no.wikipedia.org/wiki/Entropi

Entropi er en ekstensiv tilstandsvariabel innen termodynamikken. Entropi et mål på graden av uorden i et termodynamisk system. Økende entropi betyr økende uorden, hvilket innebærer at mengden energi som er av en slik form at den kan utnyttes til nyttig arbeid, minker.

I følge termodynamikkens 2. lov er spontane prosesser som minker entropien i et isolert system umulige. Det vil si at for isolerte system — og i universet som helhet — vil entropien enten være konstant eller øke for hver energiomsetning som skjer i systemet. I videreføringen av dette resonnementet virker det som om universet uunngåelig nærmer seg en sluttilstand med maksimal entropi og ingen mulige termodynamiske prosesser. Dette scenariet omtales som varmedøden.

Se også:

http://no.wikipedia.org/wiki/Termodynam ... vedsetning
http://no.wikipedia.org/wiki/Termodynam ... B8rste_lov
http://sjaman.com/component/option,com_ ... 4#msg77404

"torstein":

Uvesentlig hvem som har sagt det, og meningsløst å fokusere på uvesentlighetene på bekostning av innsikten.

Helt uenig. For meg er det meget vesentlig hvem som har sagt hva. Falsk innsikt er ofte godt kamuflert som dyp innsikt. Uforståelig innsikt lar seg ofte forstå når man vet hvem som er innsyneren. Og mykje anna!
AdsBot [Google]
"Passopp":

Helt uenig. For meg er det meget vesentlig hvem som har sagt hva. Falsk innsikt er ofte godt kamuflert som dyp innsikt. Uforståelig innsikt lar seg ofte forstå når man vet hvem som er innsyneren. Og mykje anna!

Helt uenig. For hva i all verden er falsk innsikt? Blir en innsikt mindre verd, ved at personen som sier det ikke er berømt/skolert/whatever (stryk det som ikke passer)?

Enten så treffer en noe, eller så treffer det ikke. Uavhengig om det er meg, deg, Vimala eller Jørgen Hattermaker som har sakt det..
Anonymous
Alt dette får meg til å tenke på kaosteorien.

http://no.wikipedia.org/wiki/Kaosteori
SEO Crawler
Tja, disse vitenskapelige teoriene kan være bra til sitt bruk, men trøtt som man er på denne tiden av døgnet må man skjære inn til beinet...

Alle som med troverdighet har ment å kunne si noe om virkeligheten, har avfeid at vitenskapen kan ta oss dit (inkl Albert Einstein som synes å ha vært en autentisk mystiker)

Intuisjon, umiddelbar erkjennelse, omveltende forståelse...kommer aldri fra tanker eller bøker, og ihvertfall ikke teorier. Teoriene er fine nok i spesifikke sammenhenger.

Naturen streber etter balanse. Det er bare å gå en tur ut, man ser det overalt. Natt følger dag, dag følger natt, årstidenes gang, livsløp, svangerskap. Hvis ikke en innebygd visdom og fornuft fremtrer som opplagt i disse tingene så kan det være tankebesettelsen som kontinuerlig distraherer oss. Denne "tankegreien" har sin egen agenda, og det er å holde oss i nådeløst grep og hindre enhver form for stille klarhet å komme igjennom.
GjenopprettetMedlem
Godt at en god latter forlenger livet, da, Ceno

Ja takk Inger Lise, jeg ser frem til å glise med feilfrie gommer og smilerynker fra knehasene og opp når jeg fyller nitti  :lol:

Hmmm - Jeg ser meg nødt til å bestride påstanden din Passopp med følgende sitat fra en bok:

… Hvordan er så din seksuelle legning, - er ditt forhold til din kone normalt på dette området og vil du si at du masturberer lite – normalt eller mye?
Jeg har vært samboende/gift siden jeg var i midten av tjueårene og føler at det har fungert normalt, helt frem til jeg startet med medisiner for vel fem år siden, siden da har det blitt mer og mer problemfylt, noen ganger har jeg ikke følt noe lyst, hatt problemer med ereksjon og andre ganger har det vært slik at jeg er sikker på at jeg kunne ha knullet i en uke i strekk uten å oppnå sædavgang. Under hele den tiden jeg har vært her på sykehuset har jeg ikke hatt antydning til ereksjon og det begynner å bekymre meg fordi jeg har vært her i fire uker.
To ganger har jeg vært utsatt for mislykkede forsøk på voldtekt, en gang på Fornebu av to tollere og så nå da for cirka fem minutter siden. Legen stivnet og stirret bort på kollegaen, imens hånden hans strammet om kulepennen over spørreskjemaet.
Er du gift, samboende eller har du kjæreste? Nei, hvorfor spør du meg om det! Kom det kvast tilbake. Da kan jo du fortelle meg hvor ofte du onanerer så kan jo jeg svare deg på om jeg onanerer oftere, mindre eller omtrent like mye som du! Ja, da var vi vist ferdig her med undersøkelsen! Kom det gjennom sammenbitte hvite prikkfrie tenner i det han haket av for normalt.

Den nedverdigende følelsen fra den arrogante legens finger stakk fortsatt dypt idet han fikk forklaringen på hvorfor undersøkelsen hadde så mye fokus på hans seksualliv. Reptilhjernen er ikke rasjonell den vil forsøke å rette opp følelsesmessig ubalanse, enten ved unormalt matinntak, avvikende seksualisert atferd eller inntak av narkotiske stoffer.

Jeg kan dessverre ikke gi deg ISBN nr. på boken, da boken ikke er utgitt enda, men kilden er sikker!

Utover dette kan du sjekke følgende link som jeg tidligere har anbefalt deg;

The Healing Brain: Ralph Carson Ph.D.
Pine Grove Treatment
Integrating Positive Psychology, 12 Step and Neurochemistry Into a Model of Recovery.

http://tinyurl.com/2vjfcg
GjenopprettetMedlem
også, hvis naturen går mot uorden, hvordan forklare evolusjonen? Mot mer og mer kompliserte organismer?

Uansett....dette med falskhet og sannhet, jeg tror at hvis noe virkelig resonnerer med ens egne erfaringer, så spiller det ikke noen rolle hvem som har sagt det. I mitt syn er det ikke personen som tenker noe sånt ut i sin hverdagsbevissthet, men noe som dukker opp i en tilstand av klarhet, fra en kilde som er større eventuelle svindleriske egoer.

Når det er sagt, så tror jeg en person som har høy respekt for sin klokskap, likevell kan drite seg på leggen med falske sannheter. Det skjer kanskje bare ikke så ofte.
Sensis [Crawler]
"Passopp":

Dette må jeg utfordre deg på. Det stemmer ikke med mine erfaringer og kunnskaper. Hvorfor mener du at naturen streber etter slikt? Historien, så langt vi kjenner den, og enten vi mener universets, jordens eller menneskehetens, bekrefter ikke noe slikt, så vidt jeg kan bedømme. Hvem skal ha "bygd det inn" i naturen?

For en tid siden ble du healet av en del personer på sonen. Det virket, fortalte du meg etterpå.

Det er rart for meg at du ikke heller bruker hodet ditt til å forstå slike prosesser, enn for å formidle all verdens  argumenter imot.

Området vi jobber på er den vestlige vitenskapens tabuområde, og har vært det noen hundre år. Tusenvis av "vitenskapsmenn" vokter ennå på posisjonene og fortsetter som før, å latterliggjøre og å bruke dette feltet som sin søppelbøtte.

Slik var det da misjonærene kom.

Nå er vitenskapsmennene tidens prester og guder, og den samme mekanismen fortsetter.

Jeg syns du heller skulle lære deg noe nytt og bygge bruer framfor å fortsette som torpedo.

mvh ailo gaup
GjenopprettetMedlem
Er det sletta innlegg i denne tråden? :eusa_doh:
Det er noko som mangler,sant?

Eg får ein vakker visjon i dette sekund: eg ser Passopp penetrere sin? virkeleghet/persepsjon og gli inn ein mektig gele/røyndom/substans der dei mest oppløftande ting skjer han,nettopp fordi "geleen" alltid er tilgjengeleg,rett der ute.
Ikkje min gele,men Passopps eigen XX- substans!
................
Og den omslutter han,og han den, i den Mektige Osmose. :eusa_pray:
  :wub:http://www.freiahjemmekonditori.no/freiahjemmekonditori/page?siteid=freiahjemmekonditori-prd&locale=nono1&PagecRef=587

beklager; det kom berre opp. :redface:
GjenopprettetMedlem
"ailo":

"Passopp":

For en tid siden ble du healet av en del personer på sonen. Det virket, fortalte du meg etterpå.

Det er rart for meg at du ikke heller bruker hodet ditt til å forstå slike prosesser, enn for å formidle all verdens  argumenter imot.

Området vi jobber på er den vestlige vitenskapens tabuområde, og har vært det noen hundre år. Tusenvis av "vitenskapsmenn" vokter ennå på posisjonene og fortsetter som før, å latterliggjøre og å bruke dette feltet som sin søppelbøtte.

Slik var det da misjonærene kom.

Nå er vitenskapsmennene tidens prester og guder, og den samme mekanismen fortsetter.

Jeg syns du heller skulle lære deg noe nytt og bygge bruer framfor å fortsette som torpedo.

mvh ailo gaup

Jeg kan ikke innse at det jeg skrev i denne tråden, eller andre steder i Sjamansonen, har vært noe angrep på om healing virker eller ikke? Så hvorfor skal jeg svare på akkurat det, akkurat her? Og jeg arbeider forresten på en stor artikkel nettopp om hvorfor og hvordan healing virker. Ikke om at det ikke virker!

Det jeg utfordret Torstein på i denne tråden, var hans utsagn om at naturen har en innebygd streben etter likevekt, harmoni og balanse. På en måte er jeg enig med Torstein; jeg har hatt mange naturopplevelser av samme karakter som han — og Wolf, forresten — er så knallgode til å beskrive. Men samtidig så ser vi at "naturen" stadig steller i stand store katastrofer: Tsunamier, orkaner, jordskjelv, vulkanutbrudd. Alt sammen "naturlige" begivenheter, med store tap av menneskeliv. Hva er det som da harmoniseres eller balanseres?

Der er en "innebygd grusomhet" i naturen, eller kanskje jeg skal kalle det en likegyldighet overfor menneskelig lidelse, som vi ikke kan se bort ifra ....
Sensis [Crawler]
Det jeg savner fra deg er dine formuleringer og teaorier om hvordan healing virker, og de egne erfaringene du har som forteller at det virker.

Så kom igjen med den artikkelen din.

mvh ailo
GjenopprettetMedlem
Men samtidig så ser vi at "naturen" stadig steller i stand store katastrofer: Tsunamier, orkaner, jordskjelv, vulkanutbrudd. Alt sammen "naturlige" begivenheter, med store tap av menneskeliv. Hva er det som da harmoniseres eller balanseres?

Der er en "innebygd grusomhet" i naturen, eller kanskje jeg skal kalle det en likegyldighet overfor menneskelig lidelse, som vi ikke kan se bort ifra ....

Denne fikk jeg lyst å kommentere litt på! Og det er fordi noen tanker har slått meg rundt akkurat dette.

Vi mennesker har en viss formening om at naturen skal tilpasses oss! Ikke at VI må tilpasse oss naturen. Når vi bygger hus der vi VET det er rasfare, der Tsunamier kan treffe...der hvor det ofte oppstår naturkatastrofer...MÅ vi belage oss på at mange menneskeliv går tapt.

Mennesker nekter å ta hint fra dyrene...slik som at det i senere tid har kommet frem at dyrene søkte i lang nok tid opp i høydene før tsunamien. De som påpekte dette ble blåst av. Hadde man lært av dyrene hadde ikke så mange menneskeliv gått tapt!

Dette store dramaet med at ulvene må tillintetgjøres...viser meg igjen at vi mennesker mener at naturen skal tilpasses oss...og ikke omvendt. Man tenker overhode ikke på at ulvene faktisk ikke har andre valg enn å trå inn på våre områder...når det egentlig er deres områder vi har tatt.

Naturen er ikke grusom...det er menneskenes bitte lille forståelse av hvordan naturen opptrer!

Er min mening!  :)

(Kanskje ikke i tråd med det opprinnelige innlegget, men jeg håper det går bra)!
GjenopprettetMedlem
"Final Tribe":

Er det sletta innlegg i denne tråden? :eusa_doh:
Det er noko som mangler,sant?

Eg får ein vakker visjon i dette sekund: eg ser Passopp penetrere sin? virkeleghet/persepsjon og gli inn ein mektig gele/røyndom/substans der dei mest oppløftande ting skjer han, nettopp fordi "geleen" alltid er tilgjengeleg,rett der ute.

Ikkje min gele,men Passopps eigen XX- substans!
................
Og den omslutter han,og han den, i den Mektige Osmose. :eusa_pray:

:wub:

http://www.freiahjemmekonditori.no/freiahjemmekonditori/page?siteid=freiahjemmekonditori-prd&locale=nono1&PagecRef=587

beklager; det kom berre opp. :redface:

1. Jau, eit langt innlegg kor eg svara "Gjest" og freista å få lassoen min kring omgrepet "Falsk innsikt", det vart sletta ved ei uheppe, hev eg nett vorte fortald. Eg hev leita og lyst etter det i 9 (eller var det 11?) dimensjonar, men ingen hev teke vare på det, ikkje ein gong eg sjølv! Difor lyt eg no rekonstruera det heile, og vonar at det då vert betre ...

2. Takkar, men eg er ikkje noko glad i Freia. Eg vil ha:  http://www.nidar.no/ 
GjenopprettetMedlem
Dessverre skjønte jeg ikke sitatet helt.... Litt for avansert engelsk for meg....

Men hva menes med ”falsk” innsikt...?  Noe som ikke kan vitenskapelig dokumenteres? Eller kan det være noe som ikke treffer en personlig, der og da, fordi man er på et helt annet sted i sin personlige utvikling?

Og hva spiller det for rolle hvor sitatet er hentet fra? Om ikke det inspirerer til de grader at en vil vite mer om opphavsmannen så klart, men da kan man jo bare søke videre selv...
Å forkaste alt som kommer fra  N.N. ukjent, eller mindre berømte, da tror jeg en kan gå glipp av mange gullkorn.
Er det ikke til syvende og sist verdien i det... noe som treffer en ... der du er i din utvikling?

Er det feil for en, forkaster man det... og er det inspirerende og oppbyggende så tar man det til seg....
GjenopprettetMedlem
"Passopp":

[…] Og jeg arbeider forresten på en stor artikkel nettopp om hvorfor og hvordan healing virker. Ikke om at det ikke virker!

Hej Passopp, den ser jeg frem til at læse med samme iver, som jeg altid læser dine indlæg på zonen. Afsporing, jeg ved det :-X
GjenopprettetMedlem
"cenobit":

Hmmm - Jeg ser meg nødt til å bestride påstanden din Passopp med følgende sitat fra en bok: [....]

Nå har jeg lest hele tråden flere ganger, pluss utdraget fra din sjølbiografi, og jeg forstår ikke hvilken påstand av meg som bestrides med denne din tilstandsbeskrivelse av sykehusets psykopatologi?

Kanskje det er noe jeg skrev i det relativt lange innlegget som Forsynet (Skjebnen, Tilfeldigheten, Naturen, Universet ...) fant behag i å slette? Det lar seg ikke rekonstruere i sin opprinnelige form, kanskje fordi det er slik som den greske filosofen Heraklit «den dunkle» fra Efesos skal ha sagt:

«Du kan ikke stige ned i den samme elv to ganger»

Heraklits filosofi, så langt den er kjent, er vel i samsvar med Torstein sine påstander i denne tråden her ...

"torstein":

Natt følger dag, dag følger natt, årstidenes gang, livsløp, svangerskap.

http://nn.wikipedia.org/wiki/Heraklit
http://no.wikipedia.org/wiki/Heraklit
http://heraclitus.publisering.com/about.html

Her er noen artikler som bruker dette sitatet:

http://www.skal-skalikke.no/index.cfm?id=82679
http://www.sykepleien.no/article.php?articleID=907
http://www.gmsys.net/teachers/norsk/res ... antikk.php
http://www.okokrim.no/aktuelt_arkiv/mil ... page8.html

Jeg husker imidlertid at konklusjonen på mitt forsøk på å komme fram til en arbeidsdefinisjon av begrepet «Falsk innsikt» var et sitat fra en oppdiktet dansk prins, oppdiktet av en engelsk dikter, som enkelte forskerdiktere og dikterforskere mener sjøl er en oppdiktet person:

«The Rest is Silence»

Det får være mitt svar til deg, Cenobit ...
GjenopprettetMedlem
Det jeg sikter til her er naturens evne til å søke balanse, du finner forsåvidt denne "sannhet" i Heraklitts filosofiske betraktninger som blant annet er brukt i følgende tese som jeg tidligere har lagt ut på sonen.

Til et hvert element, der elementet kan være hva som helst,
finnes det minst et element av motvekt, også på andre plan.
Optimal balanse mellom alle impliserte element og på alle impliserte plan gir størst avkastning over tid.

Tommy Ludvigsen - 2006

Erkjennelsesteori er fortsatt en underkjent del av vitenskapen slik jeg ser det..

http://no.wikipedia.org/wiki/Epistemologi

Ha en fortsatt fin dag  :wub:
GjenopprettetMedlem
"ailo":

"Passopp":

Er ikke det en lettvint omgang med innholdet fra en privat samtale?
Det er opp til klienten om han ønsker å meddele noe fra sin opplevelse og på hvilken måte.
Hva besto virkningen i?
Menes det at slike ytringer fra redaktørhold bidrar til god takt og tone i tråden? Likeledes karakteristikken av det vitenskapelige miljø senere i innlegget -  antas det ikke en selvforståelse av moderne vitenskap som nok ville oppfattes av foreldet av mange innen forskermiljøet?

Tråden handlet jo ikke  i utgangspunktet om healing gjennom andre mennesker.
I sitatet til torstein er det vel snakk om tilgang til indre ressurser.

Passopp, jeg er takknemlig for dine mange interessante, tankevekkende bidrag på sonen. Dine innlegg bidrar til en åpning mot en viktig faglig dimensjon som er av betydning for nettopp brobygning mellom alternative vitnesbyrd og mer konvensjonell vitenskap.

Broer bør helst være gangbare. Partene i en slik offentlig dialog bør ha gjensidig respekt. Små språklige utskeielser kan redigeres og tilbakevises uten at samtalen behøver å ta en eskalerende form.

Hvis man ønsker aksept i det offentlige rom, er det viktig å holde seg til den enkelte sak og ta seg tid til å innhente detaljkunnskaper. Og så kan sammenhengene tolkes kreativt og nytenkende. Det finnes en del uortodokse ører der ute,
nok til å holde samtalen gående.