Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Virkeligheten er den mektigste myten
(skapt av et voksende antall forfattere
med kollektiv copyright)

GjenopprettetMedlem
virkiligheten der og her,
bak og foran,
oppe og nede,
indre og ytre,
trenger vi virkelig den?

Sensis [Crawler]
Det vi kaller virkeligheten, både "virkelighet" og til en viss grad også "myte" er en konsensusrealitet, eller hva?
For lever vi ikke i et bevisst univers, som reagerer på våre ønsker, og på et vis lar seg omskape og farge av dem.
Slik fanger vi oss selv i egne tanker, forhåpninger , kultur og drømmer.
Nå tar jeg sats og hopper:
Healing, transformasjon og frigjøring har en større mulighet for å skje når man slipper ønsket om at noe skal skje.
ailo
GjenopprettetMedlem
det å gi slipp på forventningene er som å hoppe uten fallskjerm -
en nødvendighet og innsikt
som er nokså fremmed for næringslivsledere og samfunnstopper
tenk hvilken transformasjon for "systemet" hadde fulgt med
om de ville gi avkall på sin egen kalkulerte trygghet
Et mer besnærende scenario av denne tanken om å ta spranget ser man i sluttminuttet på en av mine yndlingsfilmer,
" Crouching Tiger, Hidden Dragon ".
http://en.wikipedia.org/wiki/Crouching_ ... den_Dragon
ja, det å slippe ønsket om at noe skal skje er essensen ved smeltingen av den såkalte " grid ".
SEO Crawler
"ailo":
Healing, transformasjon og frigjøring har en større mulighet for å skje når man slipper ønsket om at noe skal skje.
Godt hoppet.
Alt dette minner meg om den gamle sangen
"Jeg trodde jeg var våken - hei hå hei hå hei hååå
Så var jeg midt i tåken - hei håhei hå hei hååå
D va`kje Ørn men måken - hei hå hei hå hei hå
etc"
Takknemlig stanger jeg hodet i veggen,
til jeg svimer av, befridd for en stund
Apropos virkelighet - "Virkelighet er det som virker", er visstnok sagt av Kafka
Vår allmenne (u)virkelighet virker så tydelig ikke - unntatt på alle gale måter, og kan dermed ikke være Virkeligheten
GjenopprettetMedlem
"torstein":
Apropos virkelighet - "Virkelighet er det som virker", er visstnok sagt av Kafka
Er ikke slikt også blitt sagt om sjamanistisk helbredelse? Av trumman, blant andre? Medisin er det som virker ...
Ord som virket på meg, i alle fall.
"dimi":
virkiligheten der og her,
bak og foran,
oppe og nede,
indre og ytre,
trenger vi virkelig den? 
Den trenger vel oss ;-), for å fullbyrde sin myte ...
GjenopprettetMedlem
"torstein":
Ja, det har du påstått før:
http://sjaman.com/component/option,com_ ... 8#msg37838
Jeg tviler meget sterkt på at et så stort intellekt som Kafka har formulert som sin egen mening noe såpass vagt og til dels stupid. Du må komme med nøyaktig kilde, som kan etterspores til et genuint Kafka-sitat, før jeg tror ett sekund på dette her.
(Det
kan jo ha vært sagt av en av hans litterære figurer, men det betyr jo ikke at Kafka himself mente noe slikt.)
For øvrig ser jeg på dette som et munnhell som kan vris og vrenges og passe på alt og ingenting. Altså ikke brukbart for noe som helst godt formål. Mener jeg. God helg!
GjenopprettetMedlem
Fant dette:
"Schiller says the truth is that which 'works" (
http://en.wikipedia.org/wiki/Pragmatism)
Mer om schiller(
http://en.wikipedia.org/wiki/F.C.S._Schiller)
"Schiller contends that in light of the other methods’ failure to provide humans with a role and place in the universe, we ought avoid the adoption of these methods. By the end of Riddles, Schiller offers his method of concrete metaphysics as the only possible method that results in a world where we can navigate our lower existence to the achievement of our higher purpose. "
Den er ganske interessant den schiller linken der (jeg kan bare gå god for de to første kapitlene)
GjenopprettetMedlem
Ja, det er meget givende at du fant en link mellom disse ordene og pragmatismen. Pragmatismen er for meg personlig en filosofisk link til sjamanismen, den legger vekt på nuet, på spranget, på det avgjørende øyeblikk.
" The truth is that which works " - Sitatet gir mye mening i denne formuleringen. Den norske versjonen, hvem som nå enn ha sagt det eller oversatt det, leker med likheten mellom ordene virkelighet og virker, men da kan det oppfattes som en ren tautologi.
Tilbake til "Crouching Tiger, Hidden Dragon "
... the legend of a man who jumped off a cliff, but did not die. er kjernen i utviklingen til Jen. Ved filmens slutt kaster hun seg fra et fjellstup ned i skyene - og svever.
GjenopprettetMedlem
Også min erfaring, så gi slipp på ønsket! Lett å si, svårer å gjennomføre.
Og omvent visdom:
Myten er en nydelig omskrivelse/beskrivelse av virkelighetene.
GjenopprettetMedlem
"ailo":
ailo
Det er da det skjer. Be as hollow as a bambooo.