Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Måtte bare legge dette inn her et sted!
En venn av meg har skrevet dette om trær, jeg sitter igjen med enorm ærbødighet og tårer i kroken når jeg leser. Min venn hører ikke og hun lytter mer med andre sanser enn de fleste av oss.

R Ø T T E R I D E T U R G A M L E

Trærne representerer de dype varige kreftene i naturen. De er fundamentet i tilværelsen. De forener det indre med det ytre. Røttene graver seg vei nedover i underjorden, dypt ned i det indre, skjulte. Her henter de opp næring fra nedbrutt materiale, som en gang har vært synlig og manifistert i det ytre, men som har returnert til sin egen kilde. Røttene streber ikke for å eksistere. De anstrenger seg ikke. De bare er.

Trekronene symboliserer det luftige, det synlige. De higer mot lyset og søker utover. Enhver spire er fylt av en aggressiv glede i stor forventning i utadrettet bevegelse. Bevisstheten i cellene drømmer om livet de skal forme.
Tankene som oppstår ytterst i kronbladene er en forlengelse av de tanker som hviler i fundamentet, i røttene. De nye kreative tankene returnerer til sin egen kilde når bladene en dag visner og dør. Kjernen i alt liv higer etter å bevisstgjøre seg selv for seg selv. Den skaper ut ifra glede, ikke plikt.

Med dyp ettertenksomhet, som om de har dvelt ved den samme tanken i eoner av tid, står trærne stødig og sterkt. Ingen vind kan blåse dem overende. Greiner kan løsne, blader visne og dø. Men røttene og frøene kan ingen utslette. For alt liv er basert på samarbeid. Trærne er aldri alene.

Trærne puster en gang hvert 100`e år. De puster gjennom store, dype lunger dypt i jordens indre. De sanser usynlige partikler i luften som er den umanifisterte del av vår verdens eksistens. De lar alt dette sirkulere i sitt eget energifelt.

Hvert tre har sin ”tre-ånd” som har forbindelse med ethvert annets tre-ånd i skogen. Denne ånd lever inntil treet. Den representerer treets mest ideelle versjon av seg selv, dets fullendte potensiale. Ånden gir treet retning og vekstgrunnlag. Slike ånder er knyttet til enhver naturlig ting, som vinden, flora, fauna, vann, ild, dyr og mennesker. Disse ånder er aktive, har celleminne, står utenfor tid men kan gi retning til fysisk aktivitet i tid. Det er et samarbeid mellom disse kreftene. Ethvert tre er bevisst sine omgivelser ned til hver minste detalj. Treet har medfølelse og empati med alt levende rundt seg.

Trærnes bevissthet er ikke så fokusert som menneskets, og av den grunn er de bevisst sin identitet 50 år før de blir til og 50 år etter at de er blitt forvandlet og har gått over i en annen form. De har ikke noe ego å begrense seg med. ”Tre-heten” kan derfor smelte sammen med ”jord-heten”. Trærne forstår det levende hjerte av all virkelighet.

Trærne ser alt innenfra og ut. De vet at for å komme utenfor universet må man reise innover. Vi mennesker ser bare omrisset av universet og av hvordan alt er oppbygget. Vi fokuserer på fasader og bruker all vår energi på å skape fysisk materie og holde fast ved gamle tilstander.
Vi har ikke gått inn i kjernen ennå. Vi har ikke stilt de rette spørsmålene.

Alt i naturen og i livet er bygget opp av usynlige mønstre, men disse mønstre er bevegelige. Ingenting er statisk verken i naturen eller i mennesket. Ikke engang Gud er statisk men i en evig forandringsprosess. Gud er alt som er.

Trærne føler bølger av menneskers tanker og bevissthet som stiger opp som damp i atmosfæren for så å falle ned som regn. Trærne vet at mennesket er med på å skape alle tilstander i naturen og været på jorden. Alt er en helhet og alt og alle påvirker denne helheten. Ingenting er atskilt.

Trærnes rolle i helheten er så viktig, at uten dem hadde hele planeten dødd ut på et blunk. De holder alt samlet og harmoniserer, balanserer. Uten deres dype uutgrunnelige energi ville alt flyte utover i fullstendig kaos. Vi har mye å lære av trærne om hvordan vi kan konservere vår energi. Trærne er med på å skape luften vi puster i. De renser den for forurensninger og tilfører den livsviktige negative ioner. Trærnes evne til å helbrede er så sterk, at hvis et menneske åpner seg for et` eneste tres` energi, vil hun bli helbredet for en hvilken som helst sykdom i løpet av sekunder. Ingenting er uhelbredelig.

For mange ganger lenge siden pleide mødre å gå inn i, identifisere seg med, og bli trær et øyeblikk, når de skulle overvåke barna som lekte et stykke bortenfor.
De visste at naturen er en forlengelse av oss selv. De atskilte seg ikke fra naturen og dyrelivet for de så helheten.

Innenfor hver ting som eksisterer, innenfor hver hendelse er det et mønstre som vever seg inn i hverandre. Alt det utenfor oss selv er ytre struktur av indre struktur. Alt er komponert av indre lyd og usynlig lys innvevd i elektromagnetiske mønstre. Det som er innesperret i krystall er bevegelig i vann. En og samme energi er grunnlaget for alt liv. Den beveger seg i forskjellig hastighet, i forskjellige toner. Hvert menneske har sin egen grunntone og sitt eget lydmønster som oppstår fra tanker og følelser. Lyd, lys og energi er ett.
Anonymous
Veldig spennende lesnin  dette  :eusa_clap:
Jeg har brukt  trærne  veldig mye i  vår  og sommer...  hvor jeg   har  filosofert,,healet  og  funnet  svar..
*Skapheksa :respect:
GjenopprettetMedlem
Hei.
Ja dette var vakker lesing om trærne. :respect:
Skulle nesten ønske jeg var et tre.
Fra Tara :)
GjenopprettetMedlem
Meget godt definert og skrevet.  :icon_lol: Og sant også, uten helhet i naturen,, hva hadde det vært  da,på planeten vår..alt har sin sammenheng, slik at det skal fungere, men  bare så synd at vi selv ødelegger, vi mennesker. ( tenker regnskogene f.eks.)

mvh sandra
GjenopprettetMedlem
Dette var interessant lesing. Kanskje mennesket og trærne har noen fellestrekk, eller at vi kan ha som mål å bli som trærne?

Dette minte meg om en tekst - det er et amerikansk dikt som heter Trees eller noe sånt, oversatt til norsk:

Jeg tror jeg aldri vil få se
et dikt så vakkert som et tre
et tre hvis røtter frodig gror
og suger kraft av moder jord
et tre som ser på Gud i lønn
og strekker grenene i bønn

Et tre som pynter seg hver vår
med fuglereder i sitt hår
som favner ømt hvert fnugg med sne
og ler når regnet faller ned.
Poem kan diktes av enhver
men bare Gud kan dikte trær

mvh Stridshjelp
Anonymous
Så vakkert dette var :wub:  Det må være noe av det fineste jeg har lest på lange tider. :respect:
Francis [Bot]
interessant...  :icon_biggrin: :eusa_dance:
Yahoo Slurp [Bot]
Hej alle  :icon_biggrin:

"Gro i ro,
lær af træer"

Vær som dem,
Hav styrke som dem (stammen) til at at modstå livets storme.
Gro som dem, stille og ydmygt uden hovmod mod lyset
og vær dybt rodfæstet som dem i jorden (i vort land, kultur, tradion og civilisation).
Husk, at rødderne holder dig fast og bringer næring til at vokse.
Bevar jordforbindelsen, vær grounded....

Hilsen Shamanen  :icon_biggrin:
AdsBot [Google]
:respect: Dette er kloke ord. Du er heldig som har en slik venn.
GjenopprettetMedlem
Det var lærerig læsning om Træs natur! Tak for at du lagde det ind Ulvemor, og tak til din ven for at have skrevet det.

"UlveMors ven":

Trærnes evne til å helbrede er så sterk, at hvis et menneske åpner seg for et` eneste tres` energi, vil hun bli helbredet for en hvilken som helst sykdom i løpet av sekunder.

– Dette har jeg fået lov at opleve én gang. Det tog, bogstavligt talt, få sekunder for Træ at gøre mig frisk igen :respect:
GjenopprettetMedlem
Dette er noe av det vakreste jeg noen gang har lest!  :respect:  :wub:  :eusa_clap:
GjenopprettetMedlem
Hmm, vakkert :-)
Ingenting er som å klemme et tre - det kan ikke sammenlignes med noen annen omfavnelse :-)
GjenopprettetMedlem
:wub:
Bing [Bot]
Tusen takk, disse vakre kloke ord tar jeg med meg til mitt tre.
:wub:
GjenopprettetMedlem
Vakkert :wub:
Måtte alle ta dette som en
oppfordring til å gå ut i naturen
og gi den masse kjærlighet.
Nanoq
GjenopprettetMedlem
  :respect:
Skriver dette ut..  :w00t:
GjenopprettetMedlem
Dette er det fineste jeg har lest her inne.
Man kan se ting som de er men man kan forstå bare gjennom seg selv,
dette hjalp meg videre fordi det lot meg forstå så mye av det jeg har sett -og hørt.
Måten det formidles på er også genial i sin enkelhet,
det er som trærne selv taler gjennom Ulvemors venn,
de taler som en,
eksisterer som gruppe,
de er en del av alt,
de bare ER,
det blir dybde i ordene da....
Dette gav en sånn utrolig "gjenklang" i meg,
er som jeg fikk brev hjemmefra liksom,
det er som jeg fant enda mer tilbake til en samhørighet med en "helhet" etter å ha lest,
-jeg ble mer hel, jeg ble mer MEG...
og det er vel av de største gavene man kan få eller gi :innocent2:
Så takk til Ulvemor som så verdien av dette og takk til din venn som lytter med slik kjærlighet!