Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Ord til ettertanke:De to ulvene.

En klok gammel Cherokee-indianer lærte sine barnebarn om livet.
Og han sa til dem: Jeg har en stor kamp inne i meg selv. Det er en kamp mellom to ulver.
Den ene ulven står for frykten, sinne, misunnelse, sjalusi, sorg, anger, grådighet, arroganse,
selvmedlidenhet, skyld, avsky, mindreverdighet, løgner, stolthet og overlegenhet.

Den andre ulven står for gleden, fred, kjærlighet, håp, deling, godhet, ydmykhet, snillhet,
vennskap, empati, generøsitet, sannhet, medlidenhet og tro.
Den samme kampen som skjer i meg selv, skjer i deg også, og i alle andre mennesker.
Barna tenkte over dette for en liten stund, og spurte deretter sin bestefar:
Hvilken ulv vil vinne?

Og den gamle kloke mannen svarte:
Den som jeg mater.
GjenopprettetMedlem
Hadde bare alle levd etter den gamles visdom :respect:
Anonymous
  :respect:  :eusa_clap:
GjenopprettetMedlem
Kloke ord frå cherokeemannen. :wub:
Og i eit meir utadvendt felleskap,der ein skal arbeide med utfordringar,lyt ein vel likevel lokke fram den bedrøvelege ulven or skuggane på eit vis
og sjå den rakt i augene?
Sjå smerten i det den glefser ,stryke den med pelsen når den knurrar, eller røre den med ei vàr englevinge, der skabben har fått tak?
Og så ser den mot skogane,vandrar stille sin veg,og vert borte..
Bing [Bot]
:respect:
Kloke ord kan skape kloke handlinger. Hvilken ulv velger vi å mate? Det er mulig å velge!  :wub:
GjenopprettetMedlem
Meget meget kloke ord :)

Minnet meg om hva en venninne sa til meg en gang jeg satt og tvilte:

"Hva er vitsen med å bygge, om du hele tiden river ned?"

MediS, oppdatering fra Livets skole ;D
GjenopprettetMedlem
Utrolig flott visdom!  :respect:
GjenopprettetMedlem
Ingen av ulvene vil vinne
ved å ekskludere den ene,vil den andre bli alene.
og ikke bli borte,men som en faretruende skygge som lusker i natten og venter.
jeg tror en skal la disse ulvene bli venner og innse at de er endel av hverandre.

Håper jeg ikke ødela den fine stemningen nå.
                :wub:
GjenopprettetMedlem
Teleterkji:

Trur ikke du ødela noe, men heller la til mer visdom :)

det er også rett i det du sier :)

Man skal ikke strebe etter en seier for hverken noen av ulvene, det vil aldri skje uansett. :)

MediS
GjenopprettetMedlem
Teleterkji....du får sagt ting! Det er heeeelt riktig det du sier.
Å du ødela ingen stemning for meg... ;D
GjenopprettetMedlem
Vi har bruk for begge ulvene. Det gjelder bare å innse i vilka situasjoner det er riktig å bruke dem. Bruke dem mer medvetet for at få et bedre liv. Følelser er ikke noe man trenger å være slave for, følelser er en gave for at forstå sig selv og sin omverd, óg dei dårlege følelsene.

Jeg ser på følelser som et verktøy. Frykt har da absolutt sine positive sider og. I frykt kan man virkelig måle krefter med sig selv. Sorg er for tiden en meget sunn og viktig følelse i mitt liv. Og stolthet finns det da absolutt bruk for i den rette sammanheng.
GjenopprettetMedlem
Dette innspillet fra Teleterkji likte jeg også.

Dette med å plassere enkelte ting som positive ting og andre ting som negative ting er jeg møkklei av. Og feile/tunge/negative energier....hva ER det egentlig? Skal ikke en sjaman lære seg å spise tunge energier? ....å tåle? Dette med å bare slippe ting, uten at man har smakt på det, uten at man egentlig vet hva det handler om, uten at man har funnet tingenes opphav, årsak, virkning......skjønner jeg meg ikke på. Kan det være å lure seg selv....til tingene kommer tilbake mer forkledd og vanskeligere å se enn før?

Et eksempel: AGGRESJON
Aggresjon sees vanligvis som en negativ energi, kanskje særlig i forfinede religiøse sammenheng. Aggresjon som blir fordømt, som holdes nede, fornektes, kastes skam og skyld på......er farlig aggresjon.  Trykket fra fornektelsen gjør den tung å bære og den kan slå ut på andre forvrengte måter.....selv også forkledd som noe helt annet enn den er. Den kan til og med slå ut på måter som ser ut som det motsatte.

Men ved å akseptere og favne og bruke (slik Skogul sier....medvetet) den bevisst så blir den til en handlekraft som gjør handling enkel. Aggresjon har en utrolig bærende eksplosiv vilje i seg som gjør handling lett å utføre. Å være aggresiv med et smil rundt munnen er sååå deilig. Det gir store krefter i det fysiske. Og da mener jeg aggresjon som eies av en selv og som ikke fornektes og kjøres blindt ut mot andre. Å stå i sin egen kraft og å bruke den bevisst og godt uten å skade andre. Kanskje vil andre kjenne seg svake (sammenligning) eller nettopp tunge i forhold til den som står i sin kraft, men det skal ikke behøve å gjøre at en fornekter seg selv av den grunn. Jeg ser aggresjon som en urkraft, en helt grunnleggende en. En maskulin urkraft som alle har godt brukt for i hverdagen. Det er en naturlig tilstand. Varm, trygg eksplosiv kraft  :wub:

SORG sees også ofte som noe negativt og noe vi gjerne skal bli ferdig med fortest mulig. Jeg synes sorgen er noe av det mest ekte og vakre som finnes. Et hjerte som ikke kan føle sorg eller stenger det ute, blir kaldt og avstumpet. Sorgens uttrykk er tårer og jeg opplever at det er tårene som fører meg tilbake til det store havet der alt er et, der det ubetingede bor, der compassion finnes......salt lengsel vasker ren, fører hjem.

Både aggresjon og sorg kan balanseres gjennom aksept og "motpoler". Det vare sensitive, fintfølende gjør aggresjonen til noe ypperlig som vet akkurat når og hvordan det skal handle i forhold til omgivelsene. Gleden gjør sorgen glad, slik at den ikke er så druknet i seg selv og umåtelig tung å bære.

Adskilt, fornektet og fordømt er vi ikke mye verdt.

:wub:
Bing [Bot]
Seieren er at det er mulig å integrere....
essensen jeg leser er : hva styrer dine handlinger i verden? der er det mulig å gjøre bevisste valg og det forteller historien noe om. ingen er hel uten å erkjenne seg selv i alt. alle kjente sider. når du tror du har blitt kjent med alt kommer noe nye sider frem. vil integreres. som del av helhet. og skaper vekst.
:icon_rolleyes:
GjenopprettetMedlem
cheroki man er klok man og har sagt sitt ganske enkelt og greit .  :respect:

Den andre stygge ulven skal sulte i hjel ,man har ikke bruk for den i det hele tatt.

Men noen her må selfølgelig kvarulere litt og gå i den dype skogen av bla,bla. Og hva ? har man finnet ut vein ut av den bla,bla skogen .  :razz: nei!
Men dette:  til tingene kommer tilbake mer forkledd og vanskeligere å se enn før

Det ved å gjøre for seg mer komplisert enn det allrede er fører kun dypere i skogen .  :-X
GjenopprettetMedlem
"tiril":

Seieren er at det er mulig å integrere....
essensen jeg leser er : hva styrer dine handlinger i verden? der er det mulig å gjøre bevisste valg og det forteller historien noe om. ingen er hel uten å erkjenne seg selv i alt. alle kjente sider. når du tror du har blitt kjent med alt kommer noe nye sider frem. vil integreres. som del av helhet. og skaper vekst.
:icon_rolleyes:

Som kokos  og blåbær i frokostblandingen.

:respect:
GjenopprettetMedlem
Enig med dimi, og her kom det fort fram grådighets-ulver som prøvde å spise på og eie åpninginnlegget.
Om man kompliserer alt så får man lite gjort.