Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Hva er det egentlig å være opplyst, og hva innebærer det?

Har opplysning noe med sjamanisme å gjøre, eller kan det kombineres?

Fins det opplyste mennesker i Norge, og er det noen som har møtt en opplyst person?

Er det noe å trakte etter, noe man bør ha som mål, eller er det bare noe som plutselig skjer med spesielt utvalgte?

:eusa_doh:Dette ble mange spørsmål, mer enn ti vise kan svare (eller kanskje en opplyst?  ;))
Det var bare et tema jeg kom i tanker om, og som man hører folk snakker om innimellom.

Mvh Stridshjelp
GjenopprettetMedlem
Odin is the wisest of all Gods.

He journey through the universe with Sleipner.

A more enlighted shaman does not exist.
GjenopprettetMedlem
Tenker på opplyst som noe som innebærer en kontakt med hjerte og visdom, hinsides dualistisk logikk og hverdagsbevissthet. Og at det finnes grader av det.
GjenopprettetMedlem
Tror også det er grader av opplysthet og for min del blir jeg ikke mer opplyst enn det som er hensiktsmessig for å fullføre min oppgave og eventuelt hva som gjør livet bedre å leve. Syns ikke lenger det er så ettertraktbart med å bli opplyst. Syntes det før, ordet har jo litt scwhung over seg og for en som bryr seg om sånne ting så er det fristende å være med i den "klubben". I tillegg så virker det tiltrekkende i at om man er opplyst så har man ikke lenger vonde følelser og tanker, ville jeg tro? At det kunne vært en behaglig greie.

En kjip ting med å sikte seg på et mål som kanskje er umulig å oppnå er at det skal enormt mye til for å bli tilfreds. Man er liksom aldri bra nok før man er framme og hundre prosent opplyst. Med en sånn tankegang er man omtrent garantert å aldri bli fornøyd.  Det syns jeg ikke det er verdt.
GjenopprettetMedlem
Har du lest " Inn i naturen " - der finner du skildringer som kunne utgjøre én versjon av mulige svar på dine spørsmål. Jeg har jo gitt bort mitt eksemplar, kan ikke sitere.

"Stridshjelp":

Har opplysning noe med sjamanisme å gjøre, eller kan det kombineres?

Mvh Stridshjelp

Store spørsmål du stiller ...

Det kan kombineres, men i henhold til min erfaring må det ikke det fra starten av. Sjamanisme er en vei. Den praktiserende kan ha del i kraften uten å være opplyst. Du kan beherske teknikker, ja, lære dem bort, spille kasteball med energibobler. Dette er potensielt forførerisk og en mulig blindgate for vordende helbredere. En etisk utfordring.  Hvis jeg ser på opplysthet som en fullbyrdet selvutvikling - der vedkommende har viklet seg ut av teppet med fikserende mønstre, har kvittet seg med bjelken foran det egne øye og åpner lukene for full belysning av blindspots og skjulte avkroker i det indre terrenget - ja, da kan jeg begynne å snakke om opplysning i en  europeisk forståelseshorisont. Tilstanden jeg skisserer er svært dynamisk, den innebærer evnen til å leve her og nå, i forandring og med adekvat reaksjonsevne. (Kortkort fortalt, mener ikke å være fullstendig. Du er da også fri for det rastløse higen/søken som driver den som ikke kjenner seg selv, men aner ... ) Har du denne evnen, vil du kunne hjelpe andre til å se seg selv og omgivelsene på en virkningsfull måte, du vil kunne møte andre i et felt der kraft kan frigjøres, utveksles, der forandring er mulig. Du vil være en "facilitator" - et ord jeg liker bedre enn healer. Du vil kunne omgås andre på en måte som skaper egenvekst, ikke en måte som binder.

Lysopplevelser, på den annen side, der vi fornemmer å forenes med en lyskilde, har vi alle i mer eller mindre grad. Slike opplevelser i seg selv kan bety så mangt, være herlige, og ha flerfoldige årsaker og følger.

He whose face gives no light, shall never become a star. (William Blake )

How do YOU become radiant?
GjenopprettetMedlem
      http://www.youtube.com/watch?v=UmVqx3DiP7I        :)
GjenopprettetMedlem
Takk for denne, Sira!

Kom til å tenke på Starwalker:

Starwalker - he's a straight-talker

Ghostwriter - she's a history-turner

http://www.youtube.com/watch?v=oo6bf88i ... re=related

GjenopprettetMedlem
Like sandel trees blossoming springtime
your words opens the whole univers
and all doubts and fears
.....well, those words I no longer know

And Buffy
she's the One
a ghost-singer, a ghost-swinger
a straight-talker on the ground

and I am a ghost dancer
lost in space sometimes
but no longer
you knocked me to the ground
:wub:
GjenopprettetMedlem
    og denne.........    http://www.youtube.com/watch?v=Dg2rRDjX8OI

Eagel man-changing woman

Eagle man, climbing the skies.
Red light of evening falls like rain.
Rainbow’s my yarn the sky is my loom
I will weave sunsets later on.

Snow woman, climbing the wind.
Blue light of winter fills her baskets.
Changing woman, dance on the weather
lightening and feathers mark her trail

Life lovers, splinting the worlds.
Healing the broken and the lame.
Reach out to me, give me your hands
We close the circuits of time

Angel ranger, stay here by me.
Guide my transmission of energy.
Oldest religion simple and clear.
Pour out a lesson into our dreams

Eagle man, climbing the skies.
Red light of evening falls like rain.
Rainbow’s my yarn the sky is my loom
I will weave sunsets later on
GjenopprettetMedlem
Med opplyst tenker jeg opplyst innenfra,en indre kraft som får personen til å skinne med en indre glød og intensitet.
En sjaman.

:idea: 8) :idea:
GjenopprettetMedlem
  ... en sjaman, i ordets betydning, som SER der andre fornemmer mørket, tenkte jeg i ettermiddag.

Kviteulv, dine ord varmer. Let's aim straight for the full bloom!
GjenopprettetMedlem
Er ikkke opplysning målet med åndelig praksis..

Å bli kjent med sinnets natur..

Da kan shamanisme kan være en vei til opplysning,

som jeg ser det.
GjenopprettetMedlem
sjamanisme er kontinuerlig opplysning

ingen kan være totalt opplyst, for da er blir man ignorant, en totalt opplyst vil vel heller si at han er ingenting.
Rare saker
og veldig taoistisk
bli et med verdens støv
GjenopprettetMedlem
En opplyst ville vel si at ingenting er ingenting og eksisterer ikke i seg selv.

ignoranse har han vel passert for lenge siden..

Vi er for dumme til og forstå hva opplyst er..

Alikevell virker det som alt skal dit uansett. :w00t:

til saivo :innocent2:
GjenopprettetMedlem
"Hjortedanser":

bli et med verdens støv

" bli ett med verdens tøv " leste jeg. Da snakker man om opplysning mens synet svikter.  Masel tov!

Tao - mao. er vi ved en asiatisk forståelseshorisont.

Mer om taoisme, sjamanisme og "enlightenment" ( for det siste les litt lengre nede på siden ):

http://www.csuchico.edu/~cheinz/syllabi ... /hundoble/

Og her en forumsdiskusjon fra andre som har gjort seg tanker om emnet:

http://www.thetaobums.com/index.php?showtopic=7861