Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Hva mener dere her på sjamansonen om dette temaet?
Etter å ha en nær venn som studere feng shui, så må jeg innrømme at mye innen dette er veldig spennende, fordi det handler om energiflyten som finnes overalt rundt oss. Som påvirker oss.
Hvis man skal balansere sine chakraer, vil det ikke da også være lurt at energiflyten i huset, på jobben osv er riktig, for å få best mulig god og positivladet energi i chakraene?
Hva mener dere?
GjenopprettetMedlem
Feng Shui er et svært intressant emne. Deres urgamle prinsipper om ytre positive og negative energistrømninger ;Yin og Yang, er jo likestilt med kroppens indre energier som akupunktur. Logiske prinsipper om bruk av naturlige materialer, omgivningens påvirkning , fargenes innvirkning, stimulering av sansene o.s.v. Det inkluderer også den kinesiske astrologien som mange mener stemmer bedre enn den vestlige….
Var litt hekta på det en periode, he he… Hang meg litt opp i beste soveretning, sitteretning e.t.c. Bl.a. da det viste seg at partneren beste retning var det motsatte av min, ble vi liggende i 69 stillingen, kan være spennende til rette stunder, med ikke så festlig å få hans tær i nesa….

Anonymous
Alt er energi. Hvordan kvaliteter kombineres har noe å si for oss. Alt påvirkes av hverandre. Omgivelsene våre må påvirke chakraene fordi chakraene viser hvordan vi har det. Så hva vi spiser, hva vi har på oss, hvordan det ser ut rundt oss, har noe å si for energiflyten i kroppen og overalt alt sammen. Hundre og ti prosent bastant sikker på det

GjenopprettetMedlem
"Kristin":
Alt er energi. Hvordan kvaliteter kombineres har noe å si for oss. Alt påvirkes av hverandre. Omgivelsene våre må påvirke chakraene fordi chakraene viser hvordan vi har det. Så hva vi spiser, hva vi har på oss, hvordan det ser ut rundt oss, har noe å si for energiflyten i kroppen og overalt alt sammen. Hundre og ti prosent bastant sikker på det 
Kan du forklare litt nærmere hva du mente

GjenopprettetMedlem
Mitt syn på feng shui er at jeg tror det er viktig å lære energiflyten også rundt oss, ikke bare i oss. Hvordan påvirker ytre energier på oss, på chakraene?
Hjemmet er viktig, der lever vi, puster, spiser, sover osv. hvis hjemmet er i balanse, så kommer vi også i rettere balanse, vi får bedre utbytte av vår energi, kroppen får det bedre og vi trives bedre.
hvis man finner den riktige retningen som gir best utbytte når man skal sove, meditere, arbeide, osv, så tror jeg også vi blir bedre rustet til å møte energier utenfor hjemmet, som vi ikke kan påvirke i den grad som i hjemmet eller arbeidsplassen.
Du Sjelevenn, det var litt morsomt sagt, dette med 69èrn, hehe

Men man kan slippe å ha det på den måten også. Man kan faktisk ligge i samme retning ved å stoppe energiflyten som ikke er til det beste for den enkelte ved hjelp av små gjenstander. å man kan fremme energiflyten på samme måte.
jeg syns dette er ganske spennende

GjenopprettetMedlem
Etter det jeg har lært om Feng shui, er det å ha det rent og ryddig noe av det første man må gjøre.
Rotet symboliserer indre rot, huset representerer deg selv. På den måten kan det å rydde skape en sammenheng mellom sjamanisme/mytesinnet og feng shui
Mvh Stridshjelp - som i hvertfall øver på å rydde....
Anonymous
Hei Silva. Så ikke spørsmålet ditt før nå. Men jeg mente at alt henger sammen. Det som er i oss påvirker det rundt oss og motsatt. Både i underbevisstheten og mer konkret. For eksempel om blir man mobbet, kan det sette seg i solar plexus, (ifølge min healer), og stenger man av følelsene, skjer det ting i hjertet.
Og alt vi sier, tenker og gjør, har noe å si for energistrømmen. Og det som er rundt oss, som du sier. Svarte jeg på spørsmålet?
GjenopprettetMedlem
"Kristin":
Hei Silva. Så ikke spørsmålet ditt før nå. Men jeg mente at alt henger sammen. Det som er i oss påvirker det rundt oss og motsatt. Både i underbevisstheten og mer konkret. For eksempel om blir man mobbet, kan det sette seg i solar plexus, (ifølge min healer), og stenger man av følelsene, skjer det ting i hjertet.
Og alt vi sier, tenker og gjør, har noe å si for energistrømmen. Og det som er rundt oss, som du sier. Svarte jeg på spørsmålet?
Ja

....Nå skjønte jeg hva du mente

...å det høres riktig ut, ja.....
GjenopprettetMedlem
Min mor driver med Feng shui og hun sier det at det finnes noe som heter geopatrisk stress linjer som går i alle mulige rettninger langs jordoverflaten.
Disse kan det i utgangspunktet være lurt å styre unna når det gjelder å plassere senger, godstoler og lignende steder man oppholder seg mye i, spessielt der de krysses.
Men de kreative evnene våre kan ta utbytte av disse linjene.
Og spessielt kreative mennesker kan bli insperert av å oppholde seg i disse linjene, slik jeg har forstått det.
Selvfølgelig skal sikkert det også være i moderate mengder.
Anonymous
hvordan finner man disse linjene?
GjenopprettetMedlem
Dette vil jeg gjerne høre litt mer om

GjenopprettetMedlem
Å finne linjene er veldig enkelt. man bruker rett og slett to spesial pinner/stenger.
Disse har en liten knekk på nitti grader men håndtak så de gjenstående (lengre) stengene kan gli frem og tilbake når man holder dem vannrett.
Man begynner med å holde dem paralelt rett fremover og bruker 'ønske kvist' prinsippet med å gå rundt om kring til man får en uttelling.
Uttellingen skjer ved at pinnene krysses som en X.
Det går også ann å finne rettningen ved rett og slett bare å spørre om det før man "måler".
Pinnene vil da velge samme vei å bevege seg i, så har man rettningen også.
Rettningen kan være grei å vite hvis man ønsker å sperre linjene inn i huset.
Da bruker man en hul kobberstang, hvis jeg husker riktig, å planter denne ned i jorden der strålingene kommer inn i huset.
Pinnene reagerer på vår underbevisthet slik jeg har skjønt det, og det er derfor man kan få en uttelling.
Jeg har dessvere litt dårlig tid akuratt nå så jeg rekker ikke å finne noen bilder på nettet, har sjekket feng shui butikker men husker ikke hva det heter på engelsk.
Skriver gjerne mere og nøyere senere og oppdaterer eventuelle feil, men nå reiser jeg til Galhøpiggen om en halvtime
Kommer hjem igjen på onsdag.
GjenopprettetMedlem
takk for interessang info, vil gjerne høre mer om dette.
gooood tur til deg

GjenopprettetMedlem
Les gjerne:
"Rensa i røran med feng shui"
- Karen Kingston
"Life Energy And The Emotions"
- John Diamond
GjenopprettetMedlem
Ja, apropo Feng shui.......
Jeg har hørt at de Norske versjonene stemmer lite overens med de engelske, som er direkte oversatt fra kinesisk.
polene er rett og slett feil, å da får man et feil speilbilde av energiene. Att alt blir motsatt av det som egentlig er riktig.
I Kina har jeg forstått at nord er Yin og sør er Yang. Dette skal vi også visstnok gå utfra. Mens Amerika må bytte på polene, dvs lage et speilbilde for å få det riktig. nord blir sør, sør blir nord. Yin blir yang og yang blir yin. Dette med hensyn til ekvator.
En jeg kjenner har studert de norske oversettelsene opp mot de engelske, å da er polene helt feil. Han stoler mer på de engelske som er direkte oversatt fra kinesisk, som jo feng shui kommer fra.
Noen meninger om dette?
GjenopprettetMedlem
Trur nok jeg kan si meg enig med deg der Silva.
Dessverre finnes det mange eksempler på dårlige oversettelser.
Ikke det at jeg er no`n hai i engelsk men je skjønner da litt
Trur at endel bøker bør leses på engelsk, jmfr tidligere skrevet om
"Jorden skal gråte" av James Wilson, kanskje ikke direkte feil oversatt
men veeeeldig tungt formulert, slik at den engelske utgaven
er klart å foretrekke.
Anonymous
Blir ikke nord uansett nord, og sør uansett sør? Jeg kom til å tenke på solen. Den står uansett alltid opp i øst og går ned i vest, uansett hvor man er på kloden. Så burde ikke det også tas med i betraktningen? Jeg vet ikke om jeg er helt på jordet nå...
Anonymous
Takk for info, Jimango, Wolf og Silva. Silva, det høres riktig ut i mine ører.
GjenopprettetMedlem
"Kristin":
Blir ikke nord uansett nord, og sør uansett sør? Jeg kom til å tenke på solen. Den står uansett alltid opp i øst og går ned i vest, uansett hvor man er på kloden. Så burde ikke det også tas med i betraktningen? Jeg vet ikke om jeg er helt på jordet nå...
Etter hva jeg har forstått, så har det med ekvator å gjøre. Ligger man under ekvator, så er Nord Nord osv.
ligger man over, er polene speilvendte. Har ingen garanti for det jeg sier, men bare hva jeg har hørt.
Derfor blir oversettelsen ofte feil. Alt blir omvendt. Der man tror man får positiv energiflyt, blir altså negativ og omvendt.
Hvis dette er tilfelle, så er det mange som praktiserer feil bruk av feng shui. Egentlig tror jeg at mange lærebøker er elendig oversatt, på enkelte områder. Se bare på filmer innimellom. Mang en gang har man sittet å ledd rett og slett, av oversettelser. jeg er på ingen måte en ræser i engelsk, men min samboer var det, etter å ha vært sjømann i mange år. Å han var mange ganger seg helt overgitt av oversettelser.
Men det har jeg som sagt ingen forutsetninger for å si. Men hvis det er tilfelle, er det jo tragisk rett og slett.
Anonymous
Jo, det høres ganske riktig ut. Det beste er kanskje å kjenne på det selv. Forholder meg ikke til eller leser ikke om feng shui, men mener at det har et godt poeng. Så jeg prøver bare å kjenne etter hva som føles best rundt meg selv.
GjenopprettetMedlem
Feng Shui ja
Denne her har jeg prøvd å prøvd med å forstå...
Der jeg bodde før prøvde jeg en stund å se på hva jeg muligens kunne gjøre i hjemmet for å få det litt mer i "harmoni" med Geng Shui, men kom alltid frem til at jeg måtte revet huset på rot og bygd skjiten opp på nytt for at jeg skulle komme i mål...
Så flyttet jeg
Og jaggu kom jeg ikke frem til samme greia

Så det er nok ikke meningen jeg skal ha noe feng shui hjem, jeg er nok ikke i nærheten en gang...
tror faktisk jeg kan si at dette fatter jeg ikke bæra av....
jaja
Lys & Latter
Tina
GjenopprettetMedlem
Jøss, denne er det lenge siden jeg har sett på...
Man trenger ikke å rive ned hus, i drastisk fall, for å få fin flyt av energier i huset.
Jeg kan ikke så mye om dette, men har en kamerat som er ivrig opptatt av feng shui.
Har forstått det slik at man kan bruke vann i skåler, sette opp lys eller planter, farger osv
og ha mest mulig runde kanter i huset, slik at energien kan flyte friere, uten å bli stoppet
av en spiss eller firkantet gjenstand.
Husker noe som så at der det er mye ildtegn, i et hjørne f.eks....kan man sette en skål med vann.
Der de ter for mye treelement, kan man sette et stearinlys, eller plante.
Husker ikke ordrett dette, så ta forbehold om feil.
En dag skal jeg prøve å sette meg mer inn i dette
GjenopprettetMedlem
Anbefaler alle å ta et kurs i Feng Shui,jeg

Og det er ikke nødvendig å rive huset fordi wc er på feil plass o.l!!
Noe jeg synes er fascinerende er at mange av prinsippene i FS er de samme som våre forfedre brukte. F.eks det å bygge et hus på en plass hvor du har oversikt (om fiendene kommer), hvor du har vinduene for å få mest lys osv
Det som kanskje kan være forvirrende er at reglene er noe ulike i ulike land.
F.eks er kaktus en "negativ" plante i Kina,Norge osv,mens den er en viktig plante i f.eks Mexico. Det betyr at hos oss skal en helst ikke ha mye av denne planten (og i hvert fall ha den på rett sted!),mens i Mexico kan du godt ha den rett ved døra uten at den skremmer folk.
I Spania snus huset vekk fra solen,mens vi snur det mot solen (pga at her blir det aldri så veldig varmt over lang tid)
FS er egentlig bare sunn fornuft. F.eks er en av grunnene til at en sofa bør stå inntil en vegg uten vindu, at en ubevisst føler seg tryggere da. I tidligere tider (eller i land med krig og mye vold) vil en ikke se fiendene sine om en sitter med ryggen til vinduet.
GjenopprettetMedlem
Jeg har jobbet litt hos en kinesisk familie og en del av min familie har også bodd i singapor... Jeg syns det er intressant hele aspektet, men tror også at vi subconsiously lager god feng shui bare vet tilfeldig plassering av gjenstander i vårt hus osv. Det er jo veldig mye overtro inkludert i denne feng shuien fra asia også.. Bildene skal stå litt skrått så demonene faller av ? på broer osv prøver de også unnlate vannrette flater. Nei takk til hvilene demoner med andre ord... 9 fisker i akvariet ? Tigeren skal vende vekk fra huset ? Båten skal vennes inn ? Stoler på at jeg er trygg uansett... Forøvrig gir nok båter og fisker god feng shui...
love
GjenopprettetMedlem
Pleide bruke dette på skolen så jeg fikk en bra plass i klasserommet, skyldte på dårlig feng shui, alltid kjekt... hehe