Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Yahoo Slurp [Bot]
Hej alle  :icon_biggrin:

Som en shaman, taler jeg med mange mennsker både her i danmark og i udlandet. Mange har forskellige trosretninger, lige fra kristendommen, katolikker, buddhisme og muslimer. Jeg har aldrig haft problemmer med at tale med de mennesker, fordi vi meget hurtig bliver enige om at alt ender samme sted, under den samme Gud. Det eneste er at vi kalder ham noget forskellig. Men den åndelige del af samtalen forstår alle, man snakker med. Shamanismen har jo gået verden ove,r så den er blevet kendt af mange, - og ikke mindst efter Hollywood begyndte at sende film om indianerne og deres shamaner. Daila Lama er også en person som bringer meget til shamanens tro, ikke mindst troen på det andet menneske. Så en shaman har alle trosretninger og kan derfor ikke kaldes en religion.. Hvad er jeres syn på trosretningen og åndeligheden?

Hilsen shamanen  :icon_biggrin:
GjenopprettetMedlem
den størst forskjellen er kanskje at noen baserer seg på 'viten' og erfaringer/
erkjennelser, mens andre baserer seg på tro og overbevisninger?

:p
Yahoo Slurp [Bot]

Det er sundt at være skepsis, - for på den måde får vi viden og erfaringer, men tro og overbevisninger bør vi også have, og den kombination er nok det bedste udgangspunkt, - for at være åndelig/spirituel..

Hilsen Shamanen  :icon_biggrin:
Anonymous
Innenfor sjamanismen kommuniserer man direkte med den høyeste kraft, den guddommelige ånd eller hva man velger å kalle den. Man trenger ingen "mellommann".
Uansett kjønn, alder, nasjonalitet, sosial status, religionstilhørighet osv. - alle har den samme muligheten til å finne sin vei. Noe som er viktig og positivt for vårt selvbilde som mennesker, i det man gjerne oppdager sin personlige frihet på nytt. Man frigjør seg gjerne fra offerrollen ...

min vei er det ikke noe bukking og skraping, angst og beven og mindreverdighetsfølelse overfor noe opphøyd og guddommelig. Jeg er en del av den høyeste kraft, slik alt er.
For meg er den høyeste kraft den opprinnelige kilden. Alle kan drikke av den, når man finner den ...
Yahoo Slurp [Bot]
Hej kariw  :icon_biggrin:

Alt det du skrev der er bare så korekt  :eusa_clap: :respect: :eusa_pray:

Snappy [Bot]
Jeg hadde god nytte av å lese triologien Himmelske Samtaler (Neale Donald Walsch) en gang i tiden. Selv om bøkene er noe omdiskuterte så ga de meg mer selvinnsikt og jeg kunne kjenne igjen mitt eget syn på Gud i bøkene.

Som Kariw sier:

På min vei er det ikke noe bukking og skraping, angst og beven og mindreverdighetsfølelse overfor noe opphøyd og guddommelig. Jeg er en del av den høyeste kraft, slik alt er.
For meg er den høyeste kraft den opprinnelige kilden. Alle kan drikke av den, når man finner den ...  :eusa_clap: Heeeelt enig!
Anonymous
.
GjenopprettetMedlem
"lotta":

Hvis en ikke først hadde hatt troen til å finne den riktige veien, og så erfaringen som har gitt visdommen, så hadde en vel ikke kommet så langt? Etter som jeg tenker må jo en tro på noe før så å finne det via erfaringer, og da få den tiltrengte visdommen.
Hadde  det bare vært slik at det fantes  kun en sti som alle vandret i, og så kom til den riktige kilden  og deretter ble en enighet, såååååååå..... da hadde vel verden  vært en paradis å  leve i. Og da hadde kraften vært en, uansett  hva man kalte den( Gud, buddha,,o.s.v.) Og alt hadde kanskje vært enklere? :badgrin: :badgrin: :icon_rolleyes: :wub:

Det er jo lett å finne det du tror på istedet for det som faktisk er der..
og hvis du er skikkelig overbevist om det du tror på, så vil du til å med
skape erfaringer som understøtter overbevisningen. man ser det man vil se.

Men jeg er vel egentlig enig med deg at troen fører deg på vei.
bare man vet at man antakeligvis ikke ser hele bildet, og bare man
er villig til å forandre troen når man hilser på nye sannheter, så er alt vel

jeg tror det er dette jeg mener  :question:  ;D

jeg tror i hvert fall at verden er hva du tror den er  >:(

:p
Yahoo Slurp [Bot]

Alle ved "der er mere mellem himmel og jord" der fra starter vejen mod lyset (det guddommelige)  :eusa_pray:

Francis [Bot]
Alle mennesker har en eller annen form for tro, i en eller annen retning. Det som er litt synd er at innenfor forskjellige trosretninger så florerer dette med "jeg tror sånn og gjør sånn, dermed kommer jeg til "himmelen" "
Liksom "jeg tror bedre enn deg" holdning. "jeg tror på det rette"
En setter hverandre i båser...
GjenopprettetMedlem
Enig med Ulva. Alle mennesker har en eller annen form form tro på hvordan universet er. Å bekjenne seg til en trosretning fører ofte til at man aksepterer dogmene som de religøse autoritetene i religionen presenterer uten spørsmål, og man lager ett skille mellom mennesker. Når dogma kommer inn i sinnet stopper intellektuell aktivitet, har noen sagt.
Jeg tror det er uendelig med veier til sannheten.
Convictions Cause Convicts.
Anonymous
Sjamanismen for meg er en inkluderende trosretning, eller livsvei. Den inkluderer det som er rett meg, og samtidig som det aksepterer at andre har sin vei som er rett for dem.
Om jeg henter det jeg trenger fra meg selv, mine hjelpere/guider/kraftdyr, mine medmennesker, hinduismen, budismen eller kristendommen så er det ikke så nøye, så lenge det gir en gjenklang i mitt hjerte og får meg til og føle at jeg kommer nærmere Det Guddommelige, meg selv og min oppgave i dette liv. Men dette er min tanke om det. Det er en vei som mange vil si at den er en eksprimentell utvikling, Du tar ansvar for din egen spirituelle, og personlige utvikling, kanskje derfor de sier den er en eksprimentell utvikling.

Jeg mener det finnes like mange veier til gud som det finnes mennesker, og at det bare finnes en skaper som går under mange navn, det er det samme om hva no enn de velger og kalle far for, så lenge det gir en gjengklang i demses hjerter så er det demses vei og gå. Vist andre trenger stramme og faste rammer og gå etter for og klare og leve i dette liv og vist de føler at de kommer nærmere Det Guddommelige så er det helt ok for meg. bless be upp on them.

Må bare sitere en av mine gode hjelpere. "Ikke ta andres sannhet for din egen, men bruk den for og finne din egen sannhet.." Mye klokt i den... :wub:
GjenopprettetMedlem
Slik jeg ser på det er det noen vesentlige forskjeller på mange trosretninger og på sjamanismen. Den viktigste forskjellen , slik jeg føler det er at sjamanismen leder oss til egen erfaring og kontakt med det høyeste, mens innenfor etablerte verdensreligioner er det "ikke lov", der skal du tro/mene det som autoritetene bestemmer.

Det opprinnelige synet innenfor de fleste religioner er grunnleggende riktig, men i årenes løp har autoriteter brakt dem inn i et spor som tar religionene bort fra det opprinnelige. Hovedproblemet er nok at de ledes av et hierarkisk system, der det står en åndelig leder på toppen som bestemmer over de under osv.

Sjamanismen er ikke slik, det er ikke noen sjamaner som er leder over alle andre sjamaner, derfor kan alle erfare egen kontakt med det høyeste.
GjenopprettetMedlem
Det var klar fin tale Gidgeroo.  :respect:

Ja....for hvorfor skulle ikke et hvert enkelt menneske selv erfare hva livet og mysteriet er heller enn å høre andres versjon av det. Man blir jo frarøvet hele opplevelsen.

UlveMor
GjenopprettetMedlem
Takk UlveMor

Men vi må likevel ikke glemme at alle mennesker foretar sine selvstendige valg, det er også et valg å la andre bestemme hva du skal gjøre og tro (i gitte situasjoner selvsagt). Når noen velger å følge en trosretning, uavhengig av om trosretningen er autoritært styrt, har de selv valgt å følge den trosretningen, og de kan når som helst foreta et annet valg.
Anonymous
"gidgeroo":

at sjamanismen leder oss til egen erfaring og kontakt med det høyeste, mens innenfor etablerte verdensreligioner er det "ikke lov", der skal du tro/mene det som autoritetene bestemmer.

Hear hear  :eusa_clap: (as they say in Great Britain)

Det är det beste med sjamanismen => jämlikhet, som vi säger i Sverige.
Jag vet inte vad det heter på norsk... equality...
GjenopprettetMedlem
Sånn jeg ser det;
Sjamanismen er en levemåte , ikke en religion .

Den store ånden ( eller gud som noen kaller det )
er alt inkuderende
det er menneske, naturen og universet
vi er alle ET

vi kjenner urkraften i oss fra naturen f.eks fordi den er en del av oss

:innocent2:
GjenopprettetMedlem
"kariw":

Innenfor sjamanismen kommuniserer man direkte med den høyeste kraft, den guddommelige ånd eller hva man velger å kalle den. Man trenger ingen "mellommann".
Uansett kjønn, alder, nasjonalitet, sosial status, religionstilhørighet osv. - alle har den samme muligheten til å finne sin vei. Noe som er viktig og positivt for vårt selvbilde som mennesker, i det man gjerne oppdager sin personlige frihet på nytt. Man frigjør seg gjerne fra offerrollen ...

min vei er det ikke noe bukking og skraping, angst og beven og mindreverdighetsfølelse overfor noe opphøyd og guddommelig. Jeg er en del av den høyeste kraft, slik alt er.
For meg er den høyeste kraft den opprinnelige kilden. Alle kan drikke av den, når man finner den ...

Skriver under på denne....er helt på linje med mine tanker!..... :wub:
Anonymous
takk til alle her kloke ord for meg er ingen bedre eller dårligere har man kontakt så har man kontakt for meg er det fra hjerte til hjerte kjærligheten er min sanne kraft,respekt for alle vi har bare forskjellige veier respekt for alt skapte liv  :respect: :respect: :respect: bast