Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Anonymous
Hva har de til felles og hva er forskjellig? Har de forskjellige livsoppgaver eller er det bare metodene og veien som skiller dem. Noen som vet?
GjenopprettetMedlem
En mystiker søker vel først og fremst
egenerfaring med det guddommelige?
(Gjerne etter å ha kommet fra en relativt dogmepreget tilværelse.)
Om det blir integrert eller videreført,er vel noe ymse..
Katarene var vel mystikere eller? eller dyrket mysterietradisjoner,i allfall.
GjenopprettetMedlem
Sjamaner dealer med åndene.
Mystiker jobber mest i den astrale projeksion eller på den atrale planen.
Sjaman bruker tunnel for å passere forbi astralen,samme som vi bruker T-bane.
Mystikere bør ha mange hjelpere for å fare rund i astralen,for astralen romer mye negativt.

GjenopprettetMedlem
"dimi":
Sjamaner dealer med åndene.
Mystiker jobber mest i den astrale projeksion eller på den atrale planen.
Sjaman bruker tunnel for å passere forbi astralen,samme som vi bruker T-bane.
Mystikere bør ha mange hjelpere for å fare rund i astralen,for astralen romer mye negativt. 
Men det er ikke sikkert en mystiker ser det som negativt? De er jo åpne for det meste??

GjenopprettetMedlem
Åpen eller ei? Kansje åpen for å motta ,men ike for å slipe ut. Vet egentlig ikke.
Vet at det finnes astral porter som kan brukes til å komme inn.Jeg har 5 astral porter til rådighet,men har ikke tørt å bruke dem enda.
astral planen er en projeksjon nær fysisk planen.Astral er full av hindringer og farer,fordi astral planen konstant forandrer seg og dessuten har den evne til å rome enorm antall av negativ energi,onde tanker og astral vesener som kan skade en astral reisende.

GjenopprettetMedlem
"dimi":
Åpen eller ei? Kansje åpen for å motta ,men ike for å slipe ut. Vet egentlig ikke.
Vet at det finnes astral porter som kan brukes til å komme inn.Jeg har 5 astral porter til rådighet,men har ikke tørt å bruke dem enda.
astral planen er en projeksjon nær fysisk planen.Astral er full av hindringer og farer,fordi astral planen konstant forandrer seg og dessuten har den evne til å rome enorm antall av negativ energi,onde tanker og astral vesener som kan skade en astral reisende.

Javel,ja. Da får man heller ta T-banen da. Det hender jeg sniker på T-banen.
Hvordan vet du at du har 5 åpninger for Astralproj.?
GjenopprettetMedlem
Er det ikke slik at en tiltrekker seg likesinnede krefter i åndeverden,sånn at en god fysisk og psykisk balanse er påkrevd for å kunne fullt ut oppleve åndene slik de er uten ens egne usikkre ubalanserte projeksjoner blir tillagt dem.
De er jo nøytrale helt til vi begynner å nedlaste ånder i vår kropp,da er det våre følelser som fargelegger dem og vi dømmer dem gode eller onde.
(dualisme-syndromet).
En mystisk følelse som bare vedvarer,er det en mystikers inngangs-punkt?

GjenopprettetMedlem
Du er inne på noe der,slik jeg tolker det.En vil gjerne møte sin egen underbevissthet.
Når det gjelder lucid dreaming,har jeg virkelig begynt å lure i det siste.Jeg drømmer ting som ikke er gjenkjennelige i det hele tatt for meg,veken følelsemessig eller mytisk.Det er som å ramle ned gjennom taket på en leketøybutikk på en fjern planet.Jeg tar meg frem i et landskap jeg ikke kjenner,og "rekvisittene" er mildt sagt underlige.
Kanskje jeg er startet laste ned andre her på sonen sine ånder og projeksjoner??
En mystikers utgangspunkt er vel å "oppleve" mysteriet,å erfare det.Og komme tilbake fra mysteriet m/ny innsikt.
Drivkraften er kanskje det vedvarende mysteriet?
Anonymous
Takk for intressante svar. Hvordan vil du beskrive en mystisk f;lelse Teleterkji_ Og hva er forskjellen p[ og jobbe med [ndene og astralplanet_ Hvor kommer englene inn_
GjenopprettetMedlem
En mystisk følelse lige ikkje å beskrivas av meg,men æg vett om en:Æg sidde aleina i ei gammale hytta langt frå folk,heile kvellen kose æg mæg i eget selskap,men når æg legge håve ner å ska slappa heilt av,så kjæme blair-witch følelsen,å den æ sterke på en sånn plass,nytta ikkje å springa vekk.
Då ville æg snobbla å knust pannen,elle noge aent ringt.
Så dæ æ en mystiske følelse,æg ikkje ane på forhånd,æg æ så trygge i begynnelsen,men så kan den følelsen forsvinna onna fødene,æg værte så liden,å må bara øveje mæg te maktene å håba di ikkje dræbe meg.

Anonymous

Takk for svar. Ja, egentlig er det et spørsmål man ikke kan få svar på, før man har vært der selv, men intressant å høre.
GjenopprettetMedlem
Æg trudde astralplanet hang i hoba mæ åndeplanet,at di va sveiste i samen,jedna same tingen,elle greiå.
Astral-planet te okkultistane,så jobbe med å melka dæ for dei energiane så måtte befinna seg der.
jønå metoda som okkult onani,spiritisme ja,fort enda opp som en astral-junkie,æ dæ.
Møje ubalanserte krefte å henta der i gården
Englane kjæme te mæg,når æg broge krystalla,då værte æg så goe mæ lys,at æg kan merka nærværet av lys-vesnå,æg trur di lige mæg,når æg æ harmoniserte mæ desse stein-kreftene.
Uden steinane æ æg et trodl så trekke te mæg andre trodl,så alt værte trolskt te slutt.
Så krystallane æ akkurat dæ æg trenge,di he kåme te meg som tause små harde klumpa av stein,men æg he vorte glae i kraftå deira.
Energia så ikkje forandre sæg heile veien,solide faste kraft,som et anker i et opprørt hav.Krystall-kraftå.

GjenopprettetMedlem
Artige vinklinger her.
Min tanke om en mystiker,må vere litt som tolkningen av min (eneste) favoritt- Rumi-strofe:
Den som søker til vannet av tørst,drikker speilbildet av månen,og blir til en løve,helt opphengt/fascinert av selve tingen.....
Slik tenker jeg om en mystiker..
En kommer liksom aldri nær nok THE REAL THING,og avstanden er egentlig god og nødvendig,for å betrakte og beundre og undre...
GjenopprettetMedlem
"Kristin":
Hva har de til felles og hva er forskjellig? Har de forskjellige livsoppgaver eller er det bare metodene og veien som skiller dem. Noen som vet?
Jeg synes dette er et veldig interessant spørsmål og skulle ønske det ville komme flere vel gjennomtenkte svar. Jeg mener å se en viss "oss og dem - tenkning" her (?) som gjør meg ennå mer nysgjerrig på hva medlemmene i forumet mener.
Ailo Gaup skriver at "(Det korte svaret) er at
sjamanisme er navnet på en samling metoder for kraft, healing og ekstase. Dette kan ta deg dypt inn i din livsprosess og din selvutfoldelse. Gjennom det kan nye sider ved sansene begynne å fungere og nye talenter kan våkne til live. Du kan også lære å gjøre noe positivt for andre."
Selvutvikling og selverkjennelse er deler av veien man må gå som mystiker. Dette er vel viktig også i selvutfoldelsen Ailo skriver om?
Mystikeren søker vel å oppnå "Coincidentia oppositorum" / motsetningenes sammensetning, eller "Unio Mystica"; menneskets union med Skaperen, eller Gud?
Sjamanen arbeider i både Oververden og Underverden for å nå sine mål her midt i mellom... Han/hun er i union med ånder.
I sjamanismen kan man oppnå kraft, healing og ekstase, som man kan
velge å bruke til alles, eller andres beste - om man vil, eller ikke. Den innsikt man oppnår som mystiker kan man også
velge å holde for seg selv, eller dele med andre for å hjelpe dem (når tiden er inne). Ingen av veiene å gå er dermed, i seg selv, mer eller mindre egoistiske, negative eller unyttige (eller positive) enn den andre? Dette gjelder forøvrig all lærdom og erfaring man tar til seg...
Er det mulig å arbeide både med mystiske og sjamanistiske tekninkker samtidig, eller er de motstridende aktiviteter?
Jeg vil gjerne lære mer, og høre andres erfaringer, så jeg håper ikke tråden er slutt.
SEO Crawler
Min oppfatning og forståelse er at det ikke trenger å være noen vesentlig forskjell på disse.
Det kan være det samme, eller det kan være to ulike ting, alt etter som.
Ord og definisjoner spiller oss et puss, hver gang. Man vikler seg inn i lange og kompliserte sammenhenger..
Det er ikke viktig. Det som betyr noe er at det virker. "Virkelighet er det som virker", siterer Audun Myskja Franz Kafka. Den definisjonen har jeg tatt til meg. Det er nok, mer trengs ikke.
GjenopprettetMedlem
"torstein":
"Virkelighet er det som virker", siterer Audun Myskja Franz Kafka.

GjenopprettetMedlem
Da jeg begynte å bruke sjamanistiske metoder i mitt liv var det nettopp opplevelsen av at mystikk ble til virkelighet som skilte dette fra andre ting jeg har vært borti. Jeg er også sikker på at det at jeg begynte å jobbe sammen med andre i en god sirkel også var med på å virkeliggjøre det hele.
UlveMor
GjenopprettetMedlem
"torstein":
Ord og definisjoner spiller oss et puss, hver gang. Man vikler seg inn i lange og kompliserte sammenhenger..
Takk for teksten, Torstein; "Essensen". Jeg hadde ikke lest den da jeg svarte på dette innlegget.
Du skriver at "Betegnelser og navn er mindre viktige, ord er en splittende og dualistisk greie og kan medføre mye trøbbel." Jeg er enig, men det gjør det litt vanskelig i ett forum der vi kommuniserer i ord :-)
GjenopprettetMedlem
"torstein":
Det er ikke viktig. Det som betyr noe er at det virker. "Virkelighet er det som virker", siterer Audun Myskja Franz Kafka. Den definisjonen har jeg tatt til meg. Det er nok, mer trengs ikke.
Bra sagt mr man !

Anonymous
Sjamanisme er mystikk i praksis. For den virker.
Thank you, boys and girls.