Sjamanisme og annen åndelighet
Sjamanismen er den eldste formen for åndelighet! Hvordan er samspillet og forholdet mellom sjamanisme og nyere religioner, trosretninger og åndelige ideologier. Er de gamle eldst eller er arvingene mere livskraftige?
Det er hva Ailo skriver, under denne hovedemne-siden. Jeg har gått endel runder med meg selv i de siste ukene ang det som står der. Jeg tror ikke at det stemmer. Men det er nå min mening og min erfaring. Hvorfor stiller jeg det spørsmålet der?Hvorfor utfordre noe som er vedsatt og bestemt av andre - sånn er det bare? Fordi jeg utfordrer våre negative ego-mønstre. Jeg tror det er noe negative ego-mønstre i bildet angående
Jeg beskylder ikke Ailo for noe eller dømmer han. Da misforstår du hvor jeg vil hen. Jeg tror han har kopiert fra andre eller fått informasjon via sine erfaringer, som er ganske mye. Men spørsmål som kan virke provoserende. Er det provoserende for vårt negative ego? Eller er det andre grunner til at en stiller slikt spørsmål?Hva tror du?Tror du virkelig at sjamanisme er den eldste formen for åndelighet på Jorden?
Fasiten ligger i eteriske bibliotek, som vi alle kan få tilgang til. Det ligger i oss selv. So what - om sjamanisme er den eldste formen for åndelighet på Jorden eller ikke - hva betyr det utenom for ens ego eller stolthet eller hva man vil kalle det for om sjamanismen ikke er det? For meg betyr det overhodet ikke noenting.
Problemet med sjamanismen at den har støvsugd urfolks-spiritualitet fra hele verden uten å spørre dem - det er negative ego-mønstre i det som jeg ser det. Det er ikke sjamanismen i seg selv - men mennesker som har gjort det. Og de fleste nord-amerikanske indianere eller sør-amerikanske indianergrupper bruker ikke ord som sjamaner og sjamanisme i sin spiritualitet. I tillegg har ikke sjamanismen fanget opp Golden Age of Ancient Egypt,Druidene,Mayaene og Inkaene godt nok - fordi i disse kulturene har de kalt sine åndelige ledere for prester......jeg tror svaret ligger i oss selv - fra vår høyere Selv - som har forbindelser til blant annet eteriske bibliotek som Akashic Records.
Jeg har ikke noe å bevise eller kan komme med bevis. Men det er en stemme i meg som sier at her er det negative ego-mønstre i sving. Og det å vite at sjamanismen ikke er den eldste formen for åndelighet er ikke noe big deal for meg - det betyr ikke noe i det hele tatt. Jeg har vært med å reklamere for at det er den eldste formen for åndelighet selv på andre forum osv....men jeg har funnet ut for meg selv at det muligens ikke er det i det hele tatt. Og synes at det er lov å stille spørsmål som jeg gjør i overskriften. Så kan en kritisere så mye en vil hvorfor jeg tar det opp og det ene og det andre. Alle spørsmål rundt sjamanisme og andre åndelige retninger må en få lov til å stille. Nå vil sikkert noen bruke kilder som M.Eliade og lignende. Da spør jeg videre - har de erfart høyere bevissthetsnivåer? Hvor gammel er sjamanismen utifra det Eliade og andre sier? Hvor gammel er egentlig Homo Sapiens/Menneskeenheten? Det er endel interessante spørsmål. Min agenda er å våge å utfordre og stille spørsmål som ingen liker at noen stiller.

Vet ikke om det var så mye planter da men...

*livets vann*