Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Anonymous
Sjamanisme og annen åndelighet
Sjamanismen er den eldste formen for åndelighet! Hvordan er samspillet og forholdet mellom sjamanisme og nyere religioner, trosretninger og åndelige ideologier. Er de gamle eldst eller er arvingene mere livskraftige?

Det er hva Ailo skriver, under denne hovedemne-siden. Jeg har gått endel runder med meg selv i de siste ukene ang det som står der. Jeg tror ikke at det stemmer. Men det er nå min mening og min erfaring. Hvorfor stiller jeg det spørsmålet der?Hvorfor utfordre noe som er vedsatt og bestemt av andre - sånn er det bare? Fordi jeg utfordrer våre negative ego-mønstre. Jeg tror det er noe negative ego-mønstre i bildet angående
Jeg beskylder ikke Ailo for noe eller dømmer han. Da misforstår du hvor jeg vil hen. Jeg tror han har kopiert fra andre eller fått informasjon via sine erfaringer, som er ganske mye. Men spørsmål som kan virke provoserende. Er det provoserende for vårt negative ego? Eller er det andre grunner til at en stiller slikt spørsmål?Hva tror du?Tror du virkelig at sjamanisme er den eldste formen for åndelighet på Jorden?

Fasiten ligger i eteriske bibliotek, som vi alle kan få tilgang til. Det ligger i oss selv. So what - om sjamanisme er den eldste formen for åndelighet på Jorden eller ikke - hva betyr det utenom for ens ego eller stolthet eller hva man vil kalle det for om sjamanismen ikke er det? For meg betyr det overhodet ikke noenting.

Problemet med sjamanismen at den har støvsugd urfolks-spiritualitet fra hele verden uten å spørre dem - det er negative ego-mønstre i det som jeg ser det. Det er ikke sjamanismen i seg selv - men mennesker som har gjort det. Og de fleste nord-amerikanske indianere eller sør-amerikanske indianergrupper bruker ikke ord som sjamaner og sjamanisme i sin spiritualitet. I tillegg har ikke sjamanismen fanget opp Golden Age of Ancient Egypt,Druidene,Mayaene og Inkaene godt nok - fordi i disse kulturene har de kalt sine åndelige ledere for prester......jeg tror svaret ligger i oss selv - fra vår høyere Selv - som har forbindelser til blant annet eteriske bibliotek som Akashic Records.

Jeg har ikke noe å bevise eller kan komme med bevis. Men det er en stemme i meg som sier at her er det negative ego-mønstre i sving. Og det å vite at sjamanismen ikke er den eldste formen for åndelighet er ikke noe big deal for meg - det betyr ikke noe i det hele tatt. Jeg har vært med å reklamere for at det er den eldste formen for åndelighet selv på andre forum osv....men jeg har funnet ut for meg selv at det muligens ikke er det i det hele tatt. Og synes at det er lov å stille spørsmål som jeg gjør i overskriften. Så kan en kritisere så mye en vil hvorfor jeg tar det opp og det ene og det andre. Alle spørsmål rundt sjamanisme og andre åndelige retninger må en få lov til å stille. Nå vil sikkert noen bruke kilder som M.Eliade og lignende. Da spør jeg videre - har de erfart høyere bevissthetsnivåer? Hvor gammel er sjamanismen utifra det Eliade og andre sier? Hvor gammel er egentlig Homo Sapiens/Menneskeenheten? Det er endel interessante spørsmål. Min agenda er å våge å utfordre og stille spørsmål som ingen liker at noen stiller.
Anonymous
Den eldste formen for sjamanisme er enteogen-sjamanisme eller plantesjamanisme siden disse plantene har eksistert før menneskeenheten har gjort det så er det vel naturlig at den form for sjamanisme eller bruk av metoder er noe av det eldste som finnes innenfor sjamanismen. Er det naturlig - eller?
Interessant debatt iallefall. Og jeg ser gjerne at noen kommer med kilder. Jeg elsker å utfordre kilder også.  :lol: :badgrin:
GjenopprettetMedlem
Ja, du har din mening....og andre har sin  ;D

Og alle har rett! For alt kommer fra samme kilden...vi mennesker bare forvansker det med å sette forskjellige navn og merkelapper på ting.

:wub:
GjenopprettetMedlem
Skal vi tro det Barbara Tedlock skriver om, så stammer sjamanismen fra for så langt tilbake som over 60 000 år siden, istiden.
Og den første sjaman var en kvinne...  :P  Vet ikke om det var så mye planter da men...

http://barbaratedlock.com/excerpts/old_wisdom.htm
GjenopprettetMedlem
For meg spiller det nada rolle om hva som er eldst....hvem som først oppdaget det åndelige.

For meg så er det mer viktig - livsviktig.....å vite at dette er det riktige for meg.

Jeg forstår interessen av å vite hvor, når og hvordan ting startet. Men det er viktigere at det fungerer og at det hjelper meg videre på veien!

For min del kan det likegodt være en apekatt som fant det åndelige.

Jeg må si at jeg ikke forstår hvorfor det er så viktig å finne ut hvem som startet ting først. Jeg har en følelse av at noe har sklidd ut i sonen....den siste tiden.

Å det er fokuset på hva som er viktigst, riktigst og best!  :-X

Jeg skriver under på Inger-Lise......vi har alle hver vår sannhet!
GjenopprettetMedlem
Ja... tror nok det åndelige har fulgt mennesket fra menneskets tidlige morgen....
Vi snakker om det åndelige her som om det er menneskeskapt...?  :o
GjenopprettetMedlem
"Aventura":

Ja... tror nok det åndelige har fulgt mennesket fra menneskets tidlige morgen....
Vi snakker om det åndelige her som om det er menneskeskapt...?  :o

:lol: Dette var jammen godt sagt!
GjenopprettetMedlem
Først var ånden, og så kom mennesket.
GjenopprettetMedlem
"gidgeroo":

Først var ånden, og så kom mennesket.

:beer:  *livets vann*
GjenopprettetMedlem
Jeg har sett at Ailo har brukt ordet eldst kjente. Da går han klar.
Du er inne på noe når du sier at sjamanismen har oppstått etter støvsuging av urfolkspiritualitet. Like vel, så har vi alle en rett til naturspiritualiteten. Ikke bare en rett, men også en god ide om for å at livet på jorda skal gå sin gang over tid. Naturspiritualiteten kan ha ymse uttrykk, og en trenger ikke å leke indianer om en ønsker å finne tilbake til naturens krefter. Det kan være paganister, wiccanere og (åsatruere) som naturlige retninger for naturspiritualitet.
Industrialiseringen har medført en voldsom utvikling, og ser jeg det som naturlig at natrurspiritualiteten og sjamanismen finner sin form igjen. En trenger altså ikke å støvsuge hos andre for å finne sin egen naturspiritualitet. En kan søke i sine egne røtter og lytte til di som finnes ved røttene. Det er ikke alltid det skal så mye til. Stort og flott er en ting, og en kan jo mimre over glansdagene i Atlantis. Men å finne freden og roen, her og nå kan være vel så stort. Det kan føre til at en tar veien bak teknikkene. Jeg antar at urmennesket var i stand til å gå det vi kaller for bak teknikkene. Det var nok heller ingen åndelige veier å velge mellom i urmannens tid.
GjenopprettetMedlem
Jeg passer nok best inn i det du kaller naturspirituell. Men jeg velger ingen av retningene av de gitte navn på båsene....
Jeg er bare meg....  :biggrin:
GjenopprettetMedlem
Jeg tror ikke de var så opptatt av NEGATIVE EGO-TANKEMØNSTRE
folk levde i kontakt med narrturen,og oplevde direkte åndelige fenomen,ikke via bøker og t.v.bilder (telebilder?)
De hadde ikke behov for svært presteri og stas,åndeligheten tilhørte den enkleste,som hadde kontakt med åndene,og levde for en liten gruppe
mennesker som alle var åpne for måten,veien,til forfedrene deres.

Et lekent barn,en David,uten negative tanke mønster,som så direkte innn i øya på FRøya,og talte vel,med henne.
En teleterkji uten behov for å hevde seg,var ånden,oppslukt i sine evner til å fortrylle seg selv,og skremme seg selv,glemte den alt annet
og sov med ene hånda fritt dinglende fra et tre.
Vi var så mye enklere før,husker du,jeg sa noe,og så prøvde du å slå etter meg,husker du det??,Og så ramlet jeg plutselig ned fra treet mitt
og du lo så hele skogen våknet,og så kom det folk med pil å buer,de var snille hadde du sagt,visjonære,hjelpere,og så skjøt de meg i ryggen.
Men jeg var så sterk,at jeg ikke merket pilen før jeg skulle legge meg om kvelden,jo,nå tror jeg du husker,det kommer.
Det var en eucaluptys skog i Sumatra år 000

Se dypt inn i det magiske speilet David og Lytt,dette er en av åndehjelperne i det innerste univers som snakker nå :

En har vanskelig for å gjenkjenne sine egne negative tankemønstre,men oppdager de fort hos andre. (et moderne fenomen)

Manglende eller liten vilje til å se egne svakheter,får en til å finne dem hos andre,og henge dem ut som årsaken til alt vondt.

Jeg aner at det trengs litt finpuss i speilet ditt,young Jedi-to be.
:respect:
Anonymous
"Aventura":

Skal vi tro det Barbara Tedlock skriver om, så stammer sjamanismen fra for så langt tilbake som over 60 000 år siden, istiden.
Og den første sjaman var en kvinne...  :P  Vet ikke om det var så mye planter da men...

http://barbaratedlock.com/excerpts/old_wisdom.htm

Ifølge mine kilder så er menneskeenheten ca 200 000 år gammelt........
Anonymous
"teleterkji":

Se dypt inn i det magiske speilet David og Lytt,dette er en av åndehjelperne i det innerste univers som snakker nå :

En har vanskelig for å gjenkjenne sine egne negative tankemønstre,men oppdager de fort hos andre. (et moderne fenomen)

Manglende eller liten vilje til å se egne svakheter,får en til å finne dem hos andre,og henge dem ut som årsaken til alt vondt.

Jeg aner at det trengs litt finpuss i speilet ditt,young Jedi-to be.
:respect:

Jeg er bevisst på dette vettu.  ;D En ser det lettere hos andre enn seg selv ja. Men ingen spørsmål er for utfordrende å stille uansett.  8)
Anonymous
et spørsmål er et ?
tror ikke ailo tar dette ille opp, selvsagt kan jeg ikke svare for han  :wub:
men det er vel ikke forskjeld på per å pål  :w00t:
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,mitt motto : jeg er et barn av universet jeg bor på denne jord
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,de som ikke har spørsmål har vel alle svarene  :w00t:
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,borsett fra meg da som er alvitende  :badgrin:  å jasså sier du det er jeg ikke, nei vel sier du det da er vel du min goro nei guru het det vel, å jeg som trodde jeg ikke hadde noen kun meg selv, det er så mange av meg,sånn jeg ser det, bast - gunn- grevinnen-astrid-pus- mm, ja da skjønner dere ivertfall at jeg har no å stri med tenk på hvor mye arbeide det er å kvesse klørne å holde styr på alle persjonlighetene.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,David var fulstendig klar over hva han satt i gang her,det ses på hvordan han ordlegger seg.                             
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,hvor mange har satt ? til han men han svarer I do it my way. å sannelig sier jeg eder ingen har vi rett å ingen har vi feil vi er likestildt, vi går kun vår egen vei å takk å pris for det ellers hadde vi ikke hatt noen ? tegn 
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,speil speil på veggen der hvem er der å  :icon_redface:  jeg så kun meg selv  :lol:  humor er no dritt pleier bast å si. glad i oss alle jeg.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
den eldste formen for åndlighet må vel være vår indre kraft men hvem er jeg,som kan prøve å fortelle deg ?  :wub:
Anonymous
Om det er mitt negative ego som sier dette eller er det ren form for informasjon det jeg sier nå? Det får en tolke som man vil - men ifølge mine kilder verifisert av indre veileder så er faktisk Order of Melchizedek(stammer egentlig ikke fra Egypt - men var sterkt forankret i Egypt og mange andre steder blant gamle sivilisasjoner verden over som Peru,Mexico,England,Tibet osv osv..) mor/far åndelig retninger til alle åndelige retninger,veier,religioner osv... Melchizedek er dette Univers far/mor lærer - ikke bare for Jorden - men hele dette Universet. Sjamanisme og naturreligioner er også barn av Melchizedek-læreren. En får ta informasjonen som man føler for det. Det betyr ikke at jeg har en utdanningsvei som er "bedre" enn alle som følger andre retninger. Fordi jeg har også mitt å jobbe med. Hva mener du/føler du når du hører om at Melchizedek er far/mor lærer til alle steder i vårt Univers og det inkluderer også selvfølgelig sjamanisme? Er du åpen for det? Jeg mener at det er noe i det helt klart. Men hva mener du/dere?
GjenopprettetMedlem
"Melchizedek":

Hva mener du/føler du når du hører om at Melchizedek er far/mor lærer til alle steder i vårt Univers ... ?

Vrøvl blir jo alt for svakt. Vanskelig å finne egnete ord. "Karamellisert kakerlakk-skjit" er det nærmeste jeg kommer nå for å betegne denne *sensurert* lære. Er det ingen som kan hjelpe meg å finne noe mer eksakt og treffende?
SEO Crawler
Jeg fornemmer deg som en mulig framtidig elev av herr Melchizedek, i pseudonym for mr. D

"Vrøvl" er forresten et meget pent ord, 4 konsonanter og kun èn vokal...

Du får begynne hver dag med 20 knebøy parallelt med høylydt toning på mantraet "VRØVL"
Samtidig hytter du litt med nevene, og biter sammen tennene mens du hveser ordet ut, hele
veien fra magen.

Etter dette kan du spankulere rundt stolt, lett aggressiv og full av baller mens du vet -dypt inni deg -
at du er en tungvektsbokser som har gått for lenge uten å ha fått slå fra seg.

Så er du klar for frokost og kan begynne dagen. Med å puste og telle til ti.

:wub: )

:eusa_liar:
GjenopprettetMedlem
:w00t: :lol:
GjenopprettetMedlem
Karamelliserte kakelakker....  :lol:  Nå har du avslørt en hemmelig indoktinetisk rett...  :w00t:

Nå venter jeg på desserten...
GjenopprettetMedlem
Eg vil hermed gje mi FULLE støtte til den av dykk som meiner at plantesjamanismen var den fyrste sjamanismen.
Ånda har alltid vore til stades,bevares,men konduktørane  som kunne reise med den "spirituelle omnibus" for fyrste gong,det var meir som eit  hendig uhell,og førde til store endringar i vår bevissthet om "åndslivet".
Alt anna er i grunn ein blåkopi,og likevel fungerer det vel så bra.

http://www.youtube.com/watch?v=z0kNJNe7HGE
GjenopprettetMedlem
"Passopp":

"Melchizedek":

Hva mener du/føler du når du hører om at Melchizedek er far/mor lærer til alle steder i vårt Univers ... ?

Vrøvl blir jo alt for svakt. Vanskelig å finne egnete ord. "Karamellisert kakerlakk-skjit" er det nærmeste jeg kommer nå for å betegne denne *sensurert* lære. Er det ingen som kan hjelpe meg å finne noe mer eksakt og treffende?

"torstein":

Jeg fornemmer deg som en mulig framtidig elev av herr Melchizedek, i pseudonym for mr. D

"Vrøvl" er forresten et meget pent ord, 4 konsonanter og kun èn vokal...

Du får begynne hver dag med 20 knebøy parallelt med høylydt toning på mantraet "VRØVL"
Samtidig hytter du litt med nevene, og biter sammen tennene mens du hveser ordet ut, hele
veien fra magen.

Etter dette kan du spankulere rundt stolt, lett aggressiv og full av baller mens du vet -dypt inni deg -
at du er en tungvektsbokser som har gått for lenge uten å ha fått slå fra seg.

Så er du klar for frokost og kan begynne dagen. Med å puste og telle til ti.

:wub: )

:eusa_liar:

Er det storhet man kaller dette?
En ting er ihvertfall sikkert - Fred på jord blir det ikke før vi har fått fred i våre hjerter.

Maxius.
GjenopprettetMedlem
Godmorgen...  8)

Jeg dauer at dette forumet her! Jeg er såååååå glad for at jeg er her....  :wub:
Jeg ler mye og godt - og idag fikk jeg nok en god start på dagen - tusen takk!
Har hatt dundrene hodepine i 2 dager nå - er kvalm og svimmel, men det går bra..  :biggrin:
Skulle vært ute med bikkja, men han har stått ute i bånd - han har gjort sitt idag.  :biggrin:

Jeg er så glad for at jeg har Moder Jord og Fader Himmel - og jeg tror ikke jeg liker kakkerlakkskjit .
karamellisert eller ikke. Da er det bedre med noe av ugresset Rita har gjort om til de vakreste blomster inatt.
Ugress for de fleste er medisinplanter for meg  ;D og medisinplanter kan vi alle trenge.  ;D

Tror jeg skal lage meg en kopp urtete mot hodepinen - og sette bort kaffen.
Plantesjamanisme er kult.  ;D

Ønsker dere en strålende mandag!

Hexedoktor'n
GjenopprettetMedlem
God morgen Hexedoktor.
Jeg er enig med deg - ugress er til nytte.
Prøv Rosmarin te m/litt honning i for hodepinen

RITA :wub:
GjenopprettetMedlem
Bare ikke la henne "Tante Ugress" presse deg over brenneslene!

Hun vrir deg opp som en gammel vaskefille....

Hvor er alt mitt sølevann?