Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
GjenopprettetMedlem
"Inger Lise":

"dimi":

De malte ingen våpen eller monsterer,kun det fredeligste. Og de malte sin liv mente forskerne.  :wub:

De var ikke akkurat verdens fredeligste folk, de som bodde ved middelhavet heller...

Kanskje det var ønskedrømmene sine (eller til sine ledere) som de malte så vakkert...  :innocent2:

:wub:

Nei, det har vært en sivilisasjon,de bodde på en øy.
De trodde det var troja ,eller noe sånt,men det var en helt annen sivilisasjon.
Forskerne forklarte de bildene som viste kvinner i gjennomsiktige kjoler,at det var ikke kvinne undertrykkelse i den samfunn.
GjenopprettetMedlem
"dimi":

Forskerne forklarte de bildene som viste kvinner i gjennomsiktige kjoler,at det var ikke kvinne undertrykkelse i den samfunn.

Kanskje det bare var forskernes ønsketenkning om hvordan kvinner vil kle seg hvis de ikke blir undertrykt?  :P
GjenopprettetMedlem
"Stian":

"dimi":

Kanskje det bare var forskernes ønsketenkning om hvordan kvinner vil kle seg hvis de ikke blir undertrykt?  :P

:lol: :lol:
GjenopprettetMedlem
"dimi":

Du har tilgang til dine teoriløse verdener som ingen har snakket om engang .

Vis Shambala er i hjertet,vil det nødvendigvis vere ein del av....meg?
Men ja,eg har ikkje hatt direkte nytte av Michelinguiden på mine få reiser til no. :biggrin:
Noko er godt kjent,anna er oppned abstrakt dølgt.
Eg liker å tru at Shambala delvis er ein fysisk port.
Mennesket har alltid hatt karakter av å vere ein penetrator,både til sinns og til skinns.

Minoisk kultur har også sine mørke sider............
GjenopprettetMedlem
"Final Tribe":

Minoisk kultur har også sine mørke sider.................... :innocent2:

Drev ikke de også muligens med menneskeofring  :shock:  :

http://no.wikipedia.org/wiki/Minoisk_kultur#Religion
GjenopprettetMedlem
Alt er lys og mørke,
flimrande forbi
utan stopp
makter mennesket gripe
eller sit det att
med gråtonen?
mann høgg i relieff
meisler tzompantli
ut av draumar
og flid
før slik sitt barn
elskar lyset
mellom trekronene
GjenopprettetMedlem
:respect:
GjenopprettetMedlem
"Hexedoktor":

Jeg vet ytterst lite om mayafolket - og hvorvidt noe av det er oppspinn eller ikke - skal ikke jeg dømme.
Det jeg vet er at mye av det "treffer meg" - at deres visdom har gitt meg mye :)

HVA er det som "treffer deg"? Hvilken "visdom" snakker du om?? Kilder? Internett?? Bøker???
GjenopprettetMedlem
Siden ingen svarer deg,Passopp.får eg lyst til å seie på kva måte maya-folket treffer meg:

Vis ein reiser i regionen og SER seg rundt,så skjønner ein at dette ikkje berre er offerkåte galningar med sans for blod.
Bilder,arkitektur,ja den visuelle heilheten fortel mykje til meg.
Om estetikk,megalomania,energi,maktdraumar og blodutgytelsar,(jada),men og om det undrande mennesket,mystikaren,
stjernetittaren,mytikaren,ballspelaren,poeten og livet og døden,sola og månen!

http://www.exploratorium.edu/ancientobs ... index.html
Og litteraturen http://en.wikipedia.org/wiki/Mesoamerican_literature: vis mayavisdommen "sler an",så må den vel i det minste kunne sporast attende til det me finn her i siste link?
Eller er det ein meir moderne og vital  mayavisdom som vert benytta?
Det lurer eg på...