Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Are there anybody here on the zone who can assist me in defining the energies in the universe?
Peace and love,
GjenopprettetMedlem
The only word that come to my mind is Consciousness.
GjenopprettetMedlem
I have a swedish friend who is talking abot a "besjälat universum".
Can anybody give me some feedbeck on this.
Peace and love.
GjenopprettetMedlem
Here are some thoughts from Wikipedia:
Panteism är uppfattningen att hela naturen, världen eller universum är besjälat av ett opersonligt andligt väsen, att allting är ett och att inget personligt väsen existerar utanför denna andliga verklighet. Baruch Spinozas panteistiska synpunkt är att universum är det samma som naturen och därmed också Gud.
Spinoza är känd för sina filosofiska arbeten som utmynnar i en panteistisk gudsuppfattning. Spinoza påverkade i sin tur Friedrich Hegel och Albert Einstein, vilken skrev att han inte trodde på en personlig gud, utan på Spinozas gud.
Peace and love.
GjenopprettetMedlem
"Vakker Forvandling":
I have a swedish friend who is talking abot a "besjälat universum".
Can anybody give me some feedbeck on this.
A very interesting line of thought. I'll think about it while doing my laundry and washing my dishes this morning.
Short version: It sounds like "Animism", which is certainly an ancient position, as far as we can judge today.
http://en.wikipedia.org/wiki/Animism
Also, some 19th and 20th century philosophers developed elaborate theories that seem to imply that everything is "besjälat". The first who comes to my mind is Pierre Teilhard de Chardin.
http://en.wikipedia.org/wiki/Pierre_Tei ... rdin (Consciousness is his main target of research.)
Then there is James Lovelock and his Gaia theory:
http://en.wikipedia.org/wiki/James_Lovelock
http://en.wikipedia.org/wiki/Gaia_hypothesis
There are numerous others. I spent years studying these things, but maybe I am none the wiser for all my efforts?
Your Swedish friend might be referring to something general, and quite fuzzy, or he might be referring to one (or more) specific philosopher's position. Try asking him about names, sources, directions of thought ...
GjenopprettetMedlem
I found this in one of Passopps links:
Teilhard claimed that although it is not evident, consciousness (in an extremely limited degree) exists even in rocks, as the Law of Complexity/Consciousness implies. In plants, matter is complex enough to exhibit a consciousness that is the very life of the plant. In animals, matter is complex enough to an extraordinary degree to where consciousness shows itself in a wide range of reactionary movement to the whole universe.
Peace and love.
GjenopprettetMedlem
This is a comment from Stridshjelp:
Jeg definerer det som Gud, eller det som i sjamanismen kalles den store ånd. Samene har også en slik gud i sin gamle tro.
Det er det høyeste, det er lyset, det er skaperen. Det er den energien vi henter ned, når vi skal koble oss på energier i forbindelse med healing og annet arbeid. I tillegg kobler man seg på moder jords energier.
Besjelet univers har også med at vi alle er ett, alle er en del av Gud, samtidig som Gud også er seg selv.
Forstå det, den som kan!
Mvh Stridshjelp
GjenopprettetMedlem
Jeg liker Stridshjelp ord
Ettersom den store ånd ønsker å være i alt som er, da det er dens naturlige tilstand og den mest opplagte gave som finnes, så kan vi også gjøre åndens vilje virkelig her. Det er min aller største oppgave og det beste jeg som menneske og sjele kan åpne meg for.
HollowBone
GjenopprettetMedlem
The energies in the universe are neutral and each soul chooses to use these energies in positive or negative ways. It is important to use once consciousness when choosing the energies power to create love and healing on mother earth.
Peace and love.
GjenopprettetMedlem
Hvordan kan universets energier være neutrale? Når alt det ønsker er å forene alt som er i kjærlighet. Den opprinnelige eksistens, opphavet til alle ting er ubetinget kjærlighet, og veien hjem igjen handler ikke om noen annet, for meg. Kjærligheten er ikke nøytral.....det er det eneste den ikke er. Kjærlighetens motsats er hat og frykt og det er kjærlighetens naturlige bakside. Mens nøytralitet.....det er bare totalt fravær fra.
Jeg ser det slik at å tro at en kan velge, bedømme universets kraft som positiv eller negativ, lager bare trøbbel og illusjonene opprettholdes. Å velge mellom positiv-negativ vil for meg være å ha en mistro til universets ubetingede og overalteksisterende kjærlighet. Å kontrollere ved valg i enten- ellerhet kan ikke gjøre annet enn å stoppe flyten og opprettholde splittelsen. Å se opphavet og veien hjem innebærer å se og velge kjærligheten.
Utifra det så trenger en ikke å velge mellom noen ting, fordi da ER kjærligheten det eneste reelle som eksisterer i ens liv. Så kan man rydde veien underveis.....fra de ting som en eller annen gang nettopp ble valgt skapt av et dualistisk og splittet sinn. Det kan være tøft nok det.
GjenopprettetMedlem
Hi there whitewolf,
Do you believe as my soul sister do that there are positive and negative energies in the universe?
Peace and love.
GjenopprettetMedlem
Oh yes I do
Men jeg tror at når det gjelder
positiv og negativ energi i universet så blir det litt anderledes enn å snakke om våre opplevelser av noe som positivt eller negativt. Jeg tror at i universet så er det på et energinivå de to motkrefter som ligger til grunne for all skapelse.....sammen med mysteriet selv. Det som ikke kan styres....heldigvis.
At vi opplever noe som negativt behøver derfor ikke å være negativt i utgangspunktet.....ingenting som eksisterer er kun det ene eller det andre. Men å fornekte, fordømme, kontrollere og frykte kan skape en opplevelse av noe om sterk negativt. Vårt valg handler da om hvordan vi klarer å akseptere, forstå og favne det som er og hvordan vi velger å la det være videre.
For meg, er ikke universets energier enten negative eller positive, de er begge helt nødvendige og i ren form av hva som skaper eksistens. På utsiden av/i og rundt alt det der, og nært knyttet til vår bevissthet, ligger kjærligheten....enheten. Det er den som avgjør hvor god vår opplevelse av verden blir. Når jeg tenker videre på hva du har skrevet vedr universets energier som nøytrale i et utgangspunkt så kjenner jeg at jeg jo dermed er enig i deg med det. Men det som er bakenfor alt sammen blir, for meg, allikevel kjærligheten som et mysterie vi aldri kan kontrollere eller eie eller vite noe endelig om. Og det igjen åpner hele det vidunderlige som selve eksistensen er.....holder det i frihet.
Så derfor......min opplevelse av noe som negativt er å holde igjen denne flyten, å dømme den som enten eller noe. Som mennesket tror jeg det eneste jeg kan gjøre er å gi meg hen, gi slipp...som i tillitt. Det er når jeg gjør det at jeg fylles av denne kjærligheten. Å være i den er å være bevisst, også bevisst de negative og positive energier i universet. Hvis noe er i sterk opplevelse av negativt (som i tungt å bære, stagnert, fornektet, fordømt i skam f.eks) så tror jeg at det er å få dette inn i den kjærlighetsflyten som igjen setter fri...som i fri flyt. Det handler om aksept...og aldri bedømmelse i enten- ellerhet.
Så slikt sett så er kanskje det du kaller nøytralt på sitt vis. Allikevel så er ikke kjærlighetskraften nøytral.
Happy day

GjenopprettetMedlem
I agree with you whitewolf that it is our consciousness that makes the energies positive or negative.
Peace and love to you.
GjenopprettetMedlem
Peace'n Love 2 U 2 Mr Trumphet

GjenopprettetMedlem
Hi there whitewolf, you know Im not a Trumphet but a Shaman.
Peace and love to you.
GjenopprettetMedlem
I choose to call these energies as part of God.
Peace and love.