Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
GjenopprettetMedlem
Jeg gidder ikke.

Jeg har ikke sagt noe om Åsa. Jeg har ikke sagt noe om å gå over bekken.
Jeg har ikke sagt noe om selvutvikling, jeg har sagt noe om selvutviklingsindustrien.

Jeg har snakket om neo-kolonisering og begrepsbruk.
Jeg skal nå gjenta mine poenger.

Det er skammelig å stjele en kulturs tradisjonsbærende kunnskap for å tjene penger ved å utgi seg for noe som ikke er som det er.

Altså, å kalle noe indiansk de-armorering, når de aldri har brukt det ordet.

De-armorering kan like gjerne kalles åpningsprosesser.
Hvis de hadde kalt det indiansk-inspirerte prosesser hadde det vært greit, men slik det fremstilles, synes ikke jeg er ok.

Ellers på alle andre diskusjonstemaer i denne tråden, dere har rett, jeg tar feil, nå skal jeg drekka gammal indianer-øl og spise indianer-is.
GjenopprettetMedlem
Såh såh :) Har ikke sagt at du har sagt noe om.....Kullberg, bekken osv. Jeg snakker om hele tråden her. Jeg snakket også om at dearmorering selvsagt er en åpningsprosess, det synes lang vei. Og så synes jeg at å dømme et annet menneskes virke på bakgrunn av hva som står skrevet et eller annet sted og som kuns sier noe om mindre deler av hva den personen har hentet sitt virke fra, blir litt dumt egentlig. Hvertfall hvis man ikke også leser alt hva personen selv forteller om. Ser jo fra tidligere tråder her at ganske mange har fått godvibber når de har lest om opplegget. Jeg gjenkjenner hvertfall det de snakker om og det er et godt tegn for min del.

Synes det er litt viktig her også å se at det ikke egentlig er snakk om EN bestemt kulturs tradisjoner, men en slags sammenslåing av mange gamle tradisjoner og i ny kledning. Det skulle kunne være en fin ting det.

Les hva en deltager forteller:
http://www.shamanicdearmoring.com/artic ... sjelen.pdf

Og så tror jeg at man sikkert nok kan finne av dette selv også (muligens) Men at det kan være godt å få noe god inspirasjon på veien. Og at man dras jo selv mot det man trenger, når man velger i letthet fra hele seg.
GjenopprettetMedlem
Takk for artikkelen, Kviteulv, hun nevner jo i hvert fall forbindelsen til Wilhelm Reich:

Det finnes fem ulike kroppstyper som
henspiller på psykologiske mønstre som
eksisterer i personen som et forsvarsmønster.
Dette er kjent fra psykiaterne
Wilhelm Reich og Alexander Lowen.
De fem typene, som ikke må forveksles
med sykdomsbetegnelser, er; den schizoide,
den orale, den masochistiske,
den psykopatiske og den rigide.

(Side 32)

Dette blir for kategoriskt for meg ... dessuten udifferensiert og uten at man ser om den komplekse Wilhelm Reich eller Lowen står for det samme slik hun fremlegger det. Det blir namedropping i mine øyne.

Videre heter det på samme side:

Selv ble jeg diagnostisert med schizoid
grunnstruktur og masochistisk overbygning
samt psykopatbridge.

http://www.shamanicdearmoring.com/artic ... sjelen.pdf

Neida, det ga meg ikke mersmak på akkurat det kursopplegget i Sverige. Så karismatisk lårerstaben enn måtte være.
Father, forgive them, for they know not what they are doing ...

Hun nevner ellers også RSD ( Recapitulated Shamanic De-Armoring) i artikkelen, den samme metoden brukt i den tyske linken jeg la ved øverst på siden.

Jeg skal også jobbe med metoder som involverer hele kroppen mer direkte, men ikke der ...
GjenopprettetMedlem
Det som er så flott med gamelt nedskrevet materiale, er at vi kan bygge videre på det som allerede eksisterer. :)

Hvis vi til enhver tid skulle finne opp og ut av alt selv hele tiden, ville ikke vår kunnskap og forståelse kommet så langt.  Når det er sagt, trenger vi ikke sluke alt rått heller. Det er lov å tenke selv og bruke det beste av det vi finner til å utvikle til vårt eget i takt med oss selv og de vi har rundt oss.

Å forske i sammenhenger og stille spørsmål kan være spennende.  :innocent2:
GjenopprettetMedlem
Enig i det Sonja. Det blir fort kategoriseringer osv når folk bare legger råmaterialer på egne nettsider for å vise litt av hva dem holder på med..... eller i oppsummerende artikler som den på ildsjelen. Men et sted må jo folk også begynne. Jeg synes det var litt fint å lese disse kategoriseringene jeg. Kjente meg igjen i dem, og forstår at der ligger mye mer bak. Og selvom en selv f.eks er viderekommende i prosessen så kan det være gode starter for den som ikke har begynt eller gått så langt i den. Mennesker har jo ofte en del missing links og som man kan finne noe om både her og der.

Og så kan jo dem som evnt vil lengre inn i materien en dag gå til f.eks gestaltterapeut Sonja for å komme lengre. Ja, hvis dem ikke bare blir omsvøpt av en pytteliten men meget presis nådegave som snur alt på en to tre  :eusa_pray:
GjenopprettetMedlem
Nå har jeg lest artikkelen i Ildsjelen.

Og jeg er overbevist.
Dette er piss.

Fra Artikkelen:
"I 1250 samlet ... magikere, medisinmenn og kvinner.... samlet seg i en rådsirkel som kalles Twisted hair Metis Medicine society Counsil of elders"
(First_Nation folk regner ikke i år)

Og fra denne siden her....
http://www.dtmms.org/lineage.htm
The Deer Tribe Metis Medicine Society
The Deer Tribe Metis Medicine Society was founded in 1986 by Harley SwiftDeer Reagan (Elder's Name of Thunder Strikes) for the purpose of gathering, translating and teaching the Wheels and Keys of the Sweet Medicine SunDance (SMSD) Path of Turtle Island. Mandated and guided by the Twisted Hairs Metis Medicine Society Council of Elders, the Deer Tribe also provides training and guidance for apprentices working the "gateway" process of personal growth and spiritual awakening in this Path.

Så særlig gammal tradisjon.

Som Passopp sier så er den 13 år, men noen tjente tydeligvis penger på dette allerede i 1986, for 22 år siden.

Det er fint at folk blir gla i sjela, men hvordan kan man forsvare rein forfalskning av kunnskap?

Se også
http://en.wikipedia.org/wiki/Harley_Reagan

Å Gud, jeg klarer ikke la være, les denna om sexual teachings, de-armoring, og anna sprøy, et lite utvalg, fantastic moro
http://www.mail-archive.com/native_amer ... 01503.html

Læreren til Kulleberg forteller....
"The day I was born was a very exciting day. My mother was riding a little
pinto pony; my dad was riding a little Morgan," he says as a twitch of a
smile flutters like a moth through the silver hairs of his moustache. "The
mare that my mother was riding was also with foal. All of a sudden, my
mother started going into labor pains, so my dad jumped off the horse and
went over to the shade. As soon as I was born, the little foal was born,
and consequently, my dad reached in his saddle bag and pulled out a Dr.
Pepper, poured it in a bottle and gave it to me. I jumped on the foal and
we rode off into the sunset."

"Dr. Richard Allen, a research and policy analyst for the Cherokee
Nation who has been receiving complaints about Reagan for more than 10
years.
"To start with, [Reagan] claims he grew up on a Cherokee reservation in
Texas. The Cherokee don't even have reservations. We've always owned our
land, fee simple." Allen says Reagan's claims are merely a marketing
technique. "He's not a member of the Cherokee Nation. Our people would
never do what he does. He is a charlatan, a snake oil vendor."

"Perhaps the most impressive of his claims, Reagan also says he is a nagual,
or a member of the Twisted Hairs, a secret society of tribal elders from
North, Central and South America as well as Australia. The society has been
meeting every four years since 1254 B.C., sometimes in the fifth dimension,
sometimes just in the third. However, Reagan adds, "The traditions go back
well over a hundred and some odd thousand years of age. We can date it to
128,000 [years ago]."

This would be around the time Cro-Magnon man first appeared, 90-some-odd
thousand years before music was invented or Stonehenge constructed. In his
book, Song of the Deer: The Great SunDance Journey of the Soul, Reagan says
that Native Americans are descended from extraterrestrial "Star People" who
arrived on Earth 950,000 years ago from the planet Oiricanwiyah, near
Sirius."

DEN VIKTIGSTE
Dr. Allen of the Cherokee Nation says simply, "He's made it up. We learn
about sex like everyone else does, behind the barn."

Like sjamanistisk som denne
http://www.snotr.com/video/2167
GjenopprettetMedlem
Helt svart hvit er det nok ikke....det er det ingenting som er. Her kan være løgner like så vel som andre steder. Den lange historien i din nest siste link ser for meg så tøysete ut at den kan umulig være sann, men jeg brukte ikke tid på å lese mer enn par sider. Dette betyr ikke noe spesielt for meg.

Min respons her begynte når du skrev at der ikke fantes avrustningsmåter i de Nordam kulturer. Og derfra bar det i vei :razz: Jeg personlig interesserer meg ikke spesielt for historikken til dem som driver med akkurat denne avrustningen som debatten startet med å fortelle om. Det jeg ville frem til var at prinsippet ligger i disse gamle kulturene så det holder. At noen evnt roter litt med det er nå så. Selv det indianske folket i dag roter selv litt med dette. Det er stort sett tapt og glemt og kjennes vist nok kun av noen få, gjerne visjonære folk.

Dette med Twisted Hair ol.......tror du ikke på visjoner Hjortedanser? At andre kan ha sine visjoner som betyr noe annet enn hva som forstås i det vanlige vedtatte og oppleste. Jeg kjenner folk som lever etter slike visjoner og beundrer dem for det fordi jeg ser at de utretter flotte ting. Ofte forstår ikke andre deres vei. Ting skjer også på andre plan enn det vi banker i bordet med stålhånd. Det er også hva sjamanisme handler om. Jeg har ingen formening om Twisted Hair selv altså. Er ikke dradd mot det heller. Men å dømme det som piss, holder jeg meg borte fra. Det finnes spor av sannheter og løgn i det aller meste.

Og jeg burde holde meg borte fra å skulle ta andre i forsvar også! Særlig dem jeg ikke kjenner!
GjenopprettetMedlem
"KviteUlv":

Selv det indianske folket i dag roter selv litt med dette.

Hvem i all vide verden er "det indianske folket"?? Var vi ikke nettopp enige om at det er (minst) 500 indianske folkeslag (nations) bare i den nordlige delen av det amerikanske kontinentet?
GjenopprettetMedlem
Jeg tror på visjoner, men jeg tror også det finnes løgnere

Og den lange historien er hvis man ser på bunnen av siden, fra en mailkorrespondanse

"André Cramblit: [EMAIL PROTECTED] Operations Director
Northern California Indian Development Council NCIDC (http://www.ncidc.org)
is a non-profit that meets the development needs of American Indians and
operates an art gallery featuring the art of California tribes
(http://www.americanindianonline.com)"