Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Etter å ha lest en tråd her inne ang. fjernhealing og aids, ville jeg legge inn dette.
I Amazonas finnes det planter som kan kurere aids. I en artikkel på nettet, som er et intervju med en healer, fant jeg dette:
"Pene de mono is a thick tree, which I have used to cure two foreign women of AIDS. The name means 'monkey's penis'. I saw in my ayahuasca vision that they were ill and diagnosed them as having AIDS. I boiled the bark of the tree and made 6 bottles which they took each day until it was finished. They had to go on a diet as well. No fish with teeth, salt, fruit or butter. The fish with teeth eat the plant so it cannot penetrate into the body. After this you get so hot that steam comes off the body. In the selva there is no AIDS, only some cases in the city of Pucullpa. http://www.shamanism.co.uk/shamanism-ar ... rview.html
Det som jeg synes er viktig å påpeke her er at det ikke er ayahuascaen som healer, men den har fungert som en veiviser til planten eller i dette tilfellet, treet som kan kurere de to kvinnene. Jeg tror det finnes planter også i vår flora som kan brukes til samme formål, og kan kurere disse "alvorlige" sykdommene. Vi trenger bare kunnskapen om hvordan de skal brukes og hvordan hente denne kunnskapen.
I Amazonas har de en metode som heter diett. Den går ut på å ta en spesiell plante, en såkalt mesterplante, inn i systemet for så å bli lært opp av planten i drømmer o.l. Dette foregår tradisjonelt mens man er i isolasjon i jungelen og holder en diett bestående av spesiell mat, ingen sex og ingen alkohol. Dette gjør at man renser seg og dermed kommer mer i kontakt med de subtile energiene og åndene rundt seg. Denne dietten kan vare alt fra 3 mnd. til 2 år.
Jeg mener at vi kan ha uhyre stor nytte av denne "metoden" for å lære om planter vi har her, for å ta i bruk mere av naturens ressurser. Jeg tror vi har hatt tilsvarende metoder her før, men at de har blitt utvannet eller helt borte. Slik jeg ser det så har vi nå mest kunnskap som har gått fra munn til munn, uten at vi har erfaringer med planteåndene selv. Mitt ønske er å være med på å få denne kunnskapen inn i vårt samfunn igjen.
Etter sommeren skal jeg tilbringe ett år i Peru for å lære mer om hvordan jobbe på denne måten. Målet er å kunne lære hvordan mestrene jobber der, for så å bringe denne kunnskapen hit til vår del av kloden og jobbe etter denne måten her. Vi har mange sterke planter i vår flora som jeg føler ikke blir utnyttet fullt ut, pga manglende kunnskap om hva de kan brukes til. Jeg har et ønske om å bidra til en endring her.
Ønsker dere alle en riktig god helg.
GjenopprettetMedlem
Jeg er helt overbevist om at vi har medisin mot alle sykdommer i planteriket.
Vi vet ikke om en liten prosentdel av hva som befinner seg i regnskogens rike planteliv f.eks.
Det er fordi de fleste er mer opptatt av å kutte ned trær og utvinne naturens resurrser, isteden for å ta vare på alt som finnes av liv der.
Jeg tror også at vi kan kontakte plantenes ånder, og lære å kjenne dem. Det gjelder alle slags planter og dyr, ikke bare spesielle typer.
Det å bo i jungel eller skogen en stund for å lære av disse læremestre, kan være en måte å finne svar på.
Det er sikkert tøft og krevende, men veldig lærerikt er jeg sikker på.
De fleste mennesker idag, lever adskilt fra naturen. Jeg tror vi har alt vi trenger for å leve i naturen, om vi bare snakket med den og
levde med den , i ett med den.
Lykke til , i Peru !
GjenopprettetMedlem
Jeg tror at dietter kan være symptoner på indre sult og at man bør være oppmerksom på feller man kan gå i.
Har man "for mye" fokus på seg selv og sin såkalte "renhet", da er det min påstand at det er egoet man forer. Selvutvikling blir til selvinnvikling.
Faren er da at man distanserer seg og spiser seg til å, billedlig talt, bli en av de små grønne menn -fra mars.
(Men kanskje litt mer hellig -i egne øyne...)
Om man reiser til amazonas eller mars er vel egentlig likegyldig,
Gylden sand eller frodige planter -det er kun verktøy for å finne fram i ens indre jungel.
Men jeg er ikke negativ til dietter, tvert imot, vi er kropp, sjel og ånd -som fungerer -i et samspill.
Om man er heldig kan man få et glimt av dem, personifisert, der de diskuterer ens framtid.
Kroppen er sjelens bosted, den er egosentrisk og en slags jordbundet naturånd -som en dag vil vende tilbake til naturen.
Sjelene bærer våre historier og utvikling gjennom mange liv.
Ånd er det som holder alt og alle samlet, den som for altid husker at vi alle er et.
Det menneskelige aspektet er å finne balansen og forstå at vi alle, hvor vi enn går, bærer med oss hele vår historie, vårt univers -i vårt energifelt.
Alle hittil tenkte tanker er på et visst nivå tilgjengelige -for alle.
Å skape en kilde for felles utvikling innebærer at nye tanker tenkes -og at disse deles med andre.
Så mye vender tilbake til speilbildet,
skygger egoet for den verden som befinner seg der?
Kanskje ser man sin opphøyde Mester som seg selv...
Er egoet så lite at man bare ser verden...
Eller ser man sin plass i verden..?
Sjaman...
Det er ikke en rolle man spiller
det er et samspill man trer inn i -som seg selv.
GjenopprettetMedlem
"Biernna":
Jeg tror at dietter kan være symptoner på indre sult og at man bør være oppmerksom på feller man kan gå i.
Har man "for mye" fokus på seg selv og sin såkalte "renhet", da er det min påstand at det er egoet man forer. Selvutvikling blir til selvinnvikling.
Faren er da at man distanserer seg og spiser seg til å, billedlig talt, bli en av de små grønne menn -fra mars.
(Men kanskje litt mer hellig -i egne øyne...)
jeg tror de fleste av oss er motivert av egoet store deler av tiden når vi skal ta valg. Vi klarer å sette egoet til side når vi ser klart at utfallet vil gå til vår fordel på bekostning av noen andre, men når det kommer til valg som har med oss selv og vår vei og gjøre, er vi også motivert av egoet. Våre preferanser, erfaringer, følelser o.l. blir kjapt tatt i betraktning når vi skal gjøre valg. Disse hører til egoet slik jeg ser det. Og det er helt greit, man trenger motivasjon for å komme seg fremover, og i den tilstanden jeg er i er jeg ikke fri for egoet enda. Ting tar tid. Egoet er der. Jeg vet om det, og gjør noe med det når jeg er det bevisst. Noen ganger ser jeg det for sent og river meg i håret, men det er greit. Jeg vet jeg er på vei et sted.
Jeg ser at denne dietten kommer til å hjelpe meg med å komme noen skritt nærmere den ego fire tilstanden som jeg higer etter. Jeg ønsker å legge ut denne metoden slik at de som ønsker kan benytte seg av sjansen til å forske litt nærmere på dette. Diett, seksuell abstinens og isolasjon har vært en del av sjaman tradisjoner over hele verden i en eller annen form. Jeg velger å tro at det er en anerkjent og utprøvd metode for å åpne opp og komme seg videre. Bare se hva som skjedde med jesus etter 40 dager i ørkenen

GjenopprettetMedlem
Sangens Mann,
gå din vei, gjør dine erfaringer. Innvendinger vil du alltid møte. Jeg synes din visjon om å formidle er en vakker sang.
Et år i Amazonas kommer uansett til å forandre deg for livet. Jeg vet at mange unge indianere søker det urbane. Hva er vel bedre da enn at (unge eller eldre) hvitinger får overført noen av disse livsviktige kunnskapene før tradisjonene går tapt for godt. Kloden tåler ikke dagens teknologiserte, altfor kostbare medisinregime. Det haster!
Jeg ønsker deg god reise og lykke til.
Mvh Jacobsen
GjenopprettetMedlem
Jeg tror det er mye godt i det du snakker om her Sangens Mann. Håper dine studier fører til noe som mange kan få nytte av og at du får en fantastisk tur i healingens og kjærlighetens navn
GjenopprettetMedlem
Takk du, jeg følger jo med når det gjelder HIV og sjamansime pga det derre bokprosjektet mitt

.
Gleder meg at du har lest tråden om fjernhealing og AIDs. Legger ved:
http://sjaman.com/component/option,com_ ... ic,10772.0
Har kvinnene du skriver om blitt fulgt opp på noen måte? Finnes andre kilder, beretninger?