Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Hei alle sammen.
Lurer på om det er flere en meg som gir ,offergaver?
Da jeg vet at i noen Indianerstammer er dette vanlig å gjøre.
Som sagt så er jeg en ivrig bruker av naturen i perioder!
Når jeg er på fisketurer,ofrer jeg noe til det vannet jeg skal fiske i----Kan foreksempel være,en bit sjokolade jeg kaster ut med et lite rituale i tilegg!
Når jeg er på jakt ,kan jeg foreksempel,gi bort litt av matpakka mi.
eller når jeg koker kaffe på bål,og den gruten da som er igjen kan jeg da ofre til et,nærliggende tre.
Jeg er sikker på i min tro at ,skogsguden og Åndene ser hva de fleste gjør i naturen!
Jeg tar alltid med meg søppel!Hender og at jeg tar med andre sin som jeg finner,eller brenner bål!
En gang var jeg på fisketur,og kom over noen som tyvfiska med garn det hadde ligget der i dagesvis.
Jeg fikk da dratt opp garnet og brnete hele skiten på bålet!
Den dagen fikk jeg mye fisk!
Er sikker på at Skogsguden så min gode gjerning!
Fra Tara ;D
GjenopprettetMedlem
Hei Tara :)

Ja, jeg ofrer også, og jeg er enig med deg i at åndene ser/oppfatter hva vi gjør når vi er i naturen. Så fint at du tar med deg andres søppel og at du rydder opp når du ser at det trengs :w00t: Vi må ta vare på naturen og Moder Jord, og vi må begynne med oss selv og det som er rundt oss, så kan andre lære av vårt eksempel.

"Tara":

En gang var jeg på fisketur,og kom over noen som tyvfiska med garn det hadde ligget der i dagesvis.
Jeg fikk da dratt opp garnet og brnete hele skiten på bålet!
Den dagen fikk jeg mye fisk!
Er sikker på at Skogsguden så min gode gjerning!

Det er jeg sikker på også!

Hilsen Inger Lise.
GjenopprettetMedlem
Hei Alabast.
Tusen takk for fine ord.Takk :wub:
Fra Tara ;D
GjenopprettetMedlem
Hei

Offergaver har jo vært med siden tidenes morgen og er ett tegn på respekt. Å ha respekt for noe, er i videre betydning å ha respekt for seg selv.
Og hvem har ikke hørt om Vikingens blot. Jeg bloter etter ritualer feks. der vi jobber med kvinnekraft og
har kallt inn Frøya - bloter vi melk etterpå i respekt og takknemlighet.

Klem fra Elin
GjenopprettetMedlem
Hei Twisted.
Ja jeg å kaller det respekt!
Jeg tenker slik når jeg er i naturen---For å få må jeg gi!Ikke bare ta!
Men det har også skjedd at selv om jeg foreksempel ofrer en sukkerbit i det vannet jeg skal fiske,ikke har fått noe den dagen.
Men tenker da at ok i dag var det ikke min tur,men at den dagen jeg gjør meg ''fortjent'' til det da vil det komme til meg!
Men jeg slutter ikke å ofre av den grunn!
Jeg vil fortsette å kalle det Ofre fordi det er innbakt i meg og min tro!
Å ofre er å gi noe av seg/sitt for å få noe tilbake!
Og at jeg er oppdratt i nær pakt med naturen ser jeg på som en ærefull gave som er gitt meg!
Klemmm Fra Tara ;D
Anonymous
Kjære Tara, selv om du ikke fikk den fisken du ønsket deg, så ga vel naturen deg noe likevel?
Og det er vel ikke direkte kjøp og salg du bedriver med naturen? En sukkerbit for en fisk, liksom?

Ellers syns jeg også det er en fin skikk å "ofre", eller hva man ønsker å kalle det. Da har man fokus på hva man får, og tar seg tid til å føle takknemlighet for ting som kanskje ellers blir tatt som en selvfølgelighet. Og da mener jeg ikke nødvendigvis at man får noe konkret tilbake, som fisk eller fangst, men at man er takknemlig for naturopplevelsen, at man får ferdes blant gamle, vise trær, store, døsige fjell og sprudlende, lekne bekker.
GjenopprettetMedlem
Hei WhiteOwl :).
Ja er enig meg deg.
Det å få prakktfulle gratis naturopplevelser er mektige saker!God mat for øyet Sjelefred av å vandre sammen med (Trær av Sjel!
Spille på lag med åndene.!
Kjenne Frihetens Regn--Disse mektige livsviktige dråpene,renner nedover ansiktet ditt!
Kjenne vinden freser i kinna!
Se skyene leke sin egen lek langt der oppe!
Se stjernene som flørter med deg!
Den magiske Månen!
Snøkrystaller som blunker til deg i sola!
Høre bekkene suse!Fossene Bruse!
Se fugler som flyr!
Høre fugler som synger med sin vakre stemme!
Se en Elg på et jorde!
Reven som lusker!(har mata en for hånd)det var en spesiell opplevelse!
Se på mosen lokte på mosen!
Lokte på trærne!
Holde rundt et tre kjenne kraft!
Kunne sikkert ha skrevet om dette her i timesvis :w00t:.

Men det med offergaver har for meg en spesiell betydning.
Det er ikke hva man gir som betyr noe,men det at man gir da foreksempel en sukkerbit i det fiskevannet man skal fiske i.Da viser man Samtidig respekt for der man er der å da---En måte og tilbe/takke på.Og spille på lag med åndene samtidig fordi jeg er på,ja jeg kaller det dem''Åndene''Skogsguden'' sitt omeråde!
Klemmm fra Tara ;D

(Naturen Temmer Meg ikke Motsatt).
GjenopprettetMedlem
Tobakk blir brukt av det indianske folk for å representere den oppriktighet de bærer i hjertet når ord skal veksles mellom to mennesker eller til åndeverdenen. Når ett ønske blir stilt, en lærdom gitt, ett spørsmål stilt eller når man ber reiser tobakken foran ordene for å gi oppriktighet på en respektfull måte. Det å ofre tobakk er den mest respektfulle måte å be om ting på
Francis [Bot]
Før var "offring" en viktig del av hverdagen blandt samene. Og man finner mange gamle "offerplasser" den dag i dag.
Men jeg synes ordet "offer" høres så negativt ut... selv om man gir/offrer så er det med kjærlighet og takknemlighet en bør gjøre det, som takk og med ønske om å få noe tilbake... kraft/styrke/beskyttelse/kjærlighet osv...  :wub:
Jeg har ikke offret noe, men tar vare på naturen ved å holde den ren og ryddig, og ikke minst takker for de tingene jeg opplever ute i naturen.  :wub:
Anonymous
Offre vad du har, offer så det svir. En dråpe blod var det väl Ailo sa, sim-kortet till mobilen, den siste drinken, en 100ing. Funkar helt greit det.

Mvh,
ThomasamohT
GjenopprettetMedlem
:lol:  :w00t: Trumman
GjenopprettetMedlem
et offer til naturen binder en bit av sjelen vår til akkurat det stedet man ofrer på.
slik vil sjelen videre drive å oppsøke stedet for å kommunisere videre med åndene som bor akkurat på det spesielle stedet.en joik er en fin offergave til Å N D E N E.
W3 [Sitesearch]
"Ulva":

Før var "offring" en viktig del av hverdagen blandt samene. Og man finner mange gamle "offerplasser" den dag i dag.
Men jeg synes ordet "offer" høres så negativt ut... selv om man gir/offrer så er det med kjærlighet og takknemlighet en bør gjøre det, som takk og med ønske om å få noe tilbake... kraft/styrke/beskyttelse/kjærlighet osv...   :wub:
Jeg har ikke offret noe, men tar vare på naturen ved å holde den ren og ryddig, og ikke minst takker for de tingene jeg opplever ute i naturen.  :wub:

Jeg kaller det å "seide"
GjenopprettetMedlem
Om man ikke ofrer, så si i alle fall "takk".
Takket nettopp juletreet for den gaven det var, selv om det var både pistrete og tynt.Nettopp derfor  synes jeg det var viktig å takke! 
hilsen kariw
GjenopprettetMedlem
:wub:
Anonymous
jeg tar det litt som det kommer jeg, gir kansje noen frø, littegranne vann, eller en liten duppeditt jeg har laget selv. ofte plukker jeg søppel istedet for å gi en gjenstand, dette kan ofte være både det greieste og beste. eller kansje jeg gjødsler litt, tihi  :razz:
GjenopprettetMedlem
Jeg pleier også å ofre litt blod en gang i måneden-enkelt for oss jenter da!oppdaget det etter hjemmefødsel hvor godt planter likte det-det året hadde jeg den flotteste urtehagen noensinne,enda jeg ikke hadde så mye tid til å være der... :biggrin: :icon_redface:
GjenopprettetMedlem
Tobakk,vin,olja,urter-salvie,rosmarin,timian,seder,sweetgras-det æ har for hånden,gode bønna & ønska,amuletta & sjøllagde ting.Å gi,få tilbake,gi igjen=balansere balanse ...
GjenopprettetMedlem
Nå blir nok dette litt off topic.. :razz: men uansett, fikk et godt "tips" i en bok jeg leser nå.
-Man kan jo offre sin sorg, angst eller vonde tanker, finnes sikkert de som vil ta dette imot med taknemlighet  ;)

Morten
GjenopprettetMedlem
Ja, enig med deg Morten, men send heller den tunge energien til Moder Jord. Hun tar den og nyttegjør seg den på beste måte...
hilsen kariw
Francis [Bot]
"Morten Strand":

Nå blir nok dette litt off topic.. :razz: men uansett, fikk et godt "tips" i en bok jeg leser nå.
-Man kan jo offre sin sorg, angst eller vonde tanker, finnes sikkert de som vil ta dette imot med taknemlighet  ;)

Morten
"kariw":

Ja, enig med deg Morten, men send heller den tunge energien til Moder Jord. Hun tar den og nyttegjør seg den på beste måte...
hilsen kariw

:eusa_clap: flott sagt!!!