Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Synes det er vanskelig å finne info om symbolikken bak det samiske solkorset. Det kommer jo med små variasjoner, men det vanligste er vel reinen øverst, tordenguden til venstre, vindguden til høyre og de tre hellige menn nederst.
Noen som kan gi noe mer utfyllende forklaring på disse symbolene og hvorfor akkurat de er mest brukt i solkorset? Er det en bestemt "mal" for dette korset, eller kan man putte andre symboler på "utstikkerne"?
På forhånd takk for opplysning
GjenopprettetMedlem
Er det en bestemt "mal" for dette korset, eller kan man putte andre symboler på "utstikkerne"?
Jeg tror ikke det er en bestemt mal.
Les Ailos sin artikel: Fremtiden kommer bakfra
http://www.sjaman.com/component/content/article/77-artikler/337-fremtiden-kommer-bakfra.html
For meg har bildene/symbolene til trommen min kommet etter hvert og de har plasert seg på steder som jeg ikke vet om de er tradisjonelle eller ikke.
En sol har kommet og den er plasert på samme sted som solen/beaivvi pleier å være malt på den sørsamiske trommen.
Noen dyr har vist seg, ravn, gaupe, ulv, gjedde, slange.
Et noaiditegn er med.
Máttaráhkku, Bieggolmai, Juksakka har dukket opp og en kvinne i akkja som kjører rein.
Symboler for høst/vårjevn døgn og vinter/sommersolverv.
Flere symboler/figurer som jeg tror er "mine" personlige.
Blant annet tre menn, de sitter rundt et bål og vever en vev, en edderkoppvev..
hmm..
kan det være de tre hellige menn som du snakker om?? (Det ville være flott å høre mer om de hellige mennene!!]
les om hvordan trommen min føddes
http://sjaman.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=10307
Jeg har altså ikke brukt mal.
For meg har det vært riktig å la trommesymbolene komme til meg.
Og jeg vil si...
Fremdeles vet jeg ikke betydningen av dette og hvordan jeg skal bruke det.
Jeg vil tro at det klarner..
gunilla
GjenopprettetMedlem
<t>Takk for svar, Gunilla!
Føler for å utdype at det ikke er snakk om en hel tromme og de tegnene som kan males på den, men kun solkorset. Trommer kan jo se nokså forskjellige ut ifht. plassering av tegn, og hvilke tegn som er med, men solkorset har ofte likhetstrekkene med de tegnene og de plasseringene jeg nevnte i første innlegg.</t>
GjenopprettetMedlem
<t>Solen er den som gir liv, og har derfor en sentral plassering på tromma og i sjamanens kosmologi. I følge samiske myter ble tamreinen gitt som gave fra soldatteren. Det ofres hvite reinsdyr til solen for å opprettholde livsgrunnlaget.
Solen er avtegnet på de fleste runebommer enten i form av en ring eller en firkant som står oppreist på det ene hjørnet. På en runebomme, i følge Nærøy-manuskriftet, ”hvilede (solen) på en Fod, der var hul. Op til denne hule Fod gik en Vei fra Jorden, hvorved de (samene) ville betegne, at, ligesom deres Bønner på Jorden gaar op igennem denne Vei til Solen, saaledes kommer ogsaa Lys, Varme og Frugtbarhed ned igjennem denne Vei.”
Fra hver av firkantens vinkler utgår det en linje eller vei. Disse linjene symboliserte hvordan solens kraft strekker seg over hele verden. En ring, et solsymbol, ble brukt som viser på runebommen, og man kunne be til solen for ikke å gå seg vill. Solen kunne også helbrede sykdommer og galskap.
Mader-Ačče (Stam-Fader) holder til oppe under himmelen. Ačče betyr far og Mader er avledet av made eller mada som betyr rot, opprinnelse eller grunnlaget for noe, f. eks. stammen på et tre eller foten av et fjell.
Fra Mader-Ačče går det en krum vei eller gang til solens øverste stråle.
I forening med Solen kunne Mader-Ačče ”meddele Liv og Bevægelse til alle de Ting, som ere under Solen.” Mader-Ačče’s hustru er Mader-Akko (Stam-Moder), og fra solens nederste stråle gikk en vei til henne. Mader-Ačče og Mader-Akko, Guden og Gudinnen, tar del i skapelsen av alt liv. Deres døtre er Sarakka, Juksakka og Uksakka.
Alle sjeler som skapes sendes til Mader-Ačče, som tar sjelen inn i magen og frakter den rundt solen og gjennom dens fire stråler. Fra den nederste strålen fortsetter han på veien ned mot Mader-Akko, som han overleverer sjelen til. Hun tar sjelen opp i seg og skaper grunnlaget for en kropp. Deretter sender hun sjelen videre til en av sine døtre. Sjelen blir sendt til Sarakka hvis det skal bli en jente, og til Juksakka hvis det skal bli en gutt. Sarakka eller Juksakka fører så sjelen videre til den kvinnen eller det dyret som skal bære fram avkommet.
De tre hellige menn fungerer som formidlere fra menneskene til Solen, Bieggolmmai og Dierpmes.
Dette var kanskje ikke et svar på akkurat det du lurte på, men jeg følte likevel for å benytte anledningen til å skrive litt om solens rolle i samisk mytologi.</t>