Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Jeg har så smått begynt å nærme meg de gamle Norrøne tradisjoners 5. element, is. Det har åpnet en ny dimensjon av hva vann er, av hva skapelse er. I det Norrøne sees isen som en viktig urkraft og som har med den aller eldste og nederste delen av underverden, i Nifelheim, å gjøre. Under en seremoni ble jeg ristet av kulde gjennom mange timer (og rister fremdeles flere dager etterpå). Det kjentes som en innvielse i hva is er. Nå er jeg fasinert av det kalde og vil lære. Dette med å holde vannet igjen, is som krystaller, klarhet, fast vann, is i magen-tålmodighet osv. Jeg fryser og rister av meg det som ikke skal være, samt at jeg får litt mer fasthet i alt mitt vann, kan lagre det f.eks.... Man blir jo litt våken av det kalde da og får en naturlig lyst til å skape varme ved å være aktiv f.eks

Er dette med is som det 5.element noe som er unikt for det Norrøne? Har aldri sett at det snakkes om i andre tradisjoner som dette. Og er det noen her inne som har noe fint å dele, evnt også anbefale noe å lese?

En kald klem fra CooCoo
GjenopprettetMedlem
How!

Chief CooCoo.

Spennende å høre om din erfaring med IS.

Jeg er i off-topic modus i solen,men det skal ikke hindre meg i å tenke å kommunisere litt.

Det sies at nordmenn er et kaldt folkeslag,og det kan ha mye å gjøre med kulden vi opplever vinterstid her i landet.

Det å ha en mur av is rundt seg,kan virke beskyttende,men kan også føre til en følelse av isolasjon

fra resten av verden.

For å bryte denne muren,eller lage små hull i den,kan det være nok å si hei til dem man møter.

Det er ikke hvor mye man sier,men at man åpner et lite hull i is-muren,så varme kan sive gjennom.

Reaksjonen en får da,kan ofte være at en begynner å fryse å skjelve litt.

Det har med at is muren som ellers beskytter oss,smelter og man får kjenne hva den er laget av.

Kanskje er det slik at vi ofte kvier oss fra å bryte is muren,for vi vil ikke kjenne den på kroppen.

Men slik er det også med bading om sommeren,vannet som egentlig har en fin bade temperatur,

kan kjennes is kaldt ut,fordi kroppen er over opphetet.

Etter en dukkert,blir man ofte overrasket over hvor deilig vannet,og livet er,når kroppen har fått en forfriskende dypp.

Så visst kan man ha en mur av ild rundt seg også,når man er overopphetet.

Da kan en få et lite hyggelig møte med f.eks.veps, som elsker lukten av varmt kjøtt å blod.

Is å ild er gode hjelpere,men de kan nok også overdrives,så de slår tilbake på oss selv.

(auu,ble stukket i nakken i dag av en veps da jeg var ute å marsjerte i solen og ble veldig varm)

Godt å bryte isen litt,kjenner jeg skjelver litt nå her jeg sitter.(deilig urkraft,brrrrr)

Her er litt kald gresk mytologi

http://www.geocities.com/glaciusequus/atpda/glacius.html
GjenopprettetMedlem
"CooCoo Tara":
Jeg har så smått begynt å nærme meg de gamle Norrøne tradisjoners 5. element, is. Det har åpnet en ny dimensjon av hva vann er, av hva skapelse er. I det Norrøne sees isen som en viktig urkraft og som har med den aller eldste og nederste delen av underverden, i Nifelheim, å gjøre.

En kald klem fra CooCoo

Ja, spennende å høre for en som elsker å bruke skøytene sine. Og ikke bare av den grunn ...

Jeg tror det kan være mye å hente i erfaringer med kulde sånn som du beskriver.

Is kan og ta vare på noen livsformer -

http://www.theregister.co.uk/2009/06/15/slumbering_arctic_alien/

hilsen isprinsesse
GjenopprettetMedlem
Takk Teleterkji, det var fint å lese om isen også fra annets steds myter. Det er et forunderlig element som jobber i bevisstheten min fremdeles.

Jeg elsker også å gå på skøyter Sonja....det er nesten som å fly

I disse dager passer jo det avkjølende særdeles bra...... hopp i havet, hvilket deilig sommervær!