Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Okay.... jeg er en jente på videregående som har et prosjekt i faget religion om noe religiøst stoff som jeg ikke trenger å gå nøyere innpå her... men i allefall, jeg lurte på om noen kunne forklare meg hva nysjamanisme er og hva forskjellene på sjamanisme og nysjamanisme er? Kanskje også litt om synet på mennesker og virkelighetsoppfattelse og slikt også? Vær så snill å svare meg på dette spørsmålet fortest mulig... for dessverre står det ingenting om nysjamanisme i skoleboken min
Jeg vil være evig takknemmlig dersom noen kunne svare meg på dette

GjenopprettetMedlem
Hei.
Jeg vet ikke om jeg kan hjelpe deg, men vil likevel komme med et forslag til svar.
Sjamanisme er old age. Som en fellesbetegnelse for ekstasens, erfaringens, selvsynets vei representerer den menneskets første, opprinnelige "samtale" med universet. Religionene er en formalisering av denne kontakten med det hele. Da må man ta med prester, profeter, regler for korrekt samtale, konsensus på kjøpet.
Religionen(e) er i vår del av verden i ferd med å tape sin innflytelse. Ordene når ikke lenger fram til menneskenes hjerter. Vi er blitt individualister i en slik grad at lyden fra bjellesauen får oss til å ønske å gå i motsatt retning. Lengselen etter union og sammensmelting lar seg dog ikke utslette. Vi lutheranere er de mest ekstreme individualister. Paradoksalt nok har Luthers gråbleke tirsdags-filosofi brøytet vei for sjamanismen igjen. Sjamanismen er jo nettopp den individuelle vei.
Neo-sjamanisme er et bergrep jeg har hørt før. Det betyr det samme som ny-sjamanisme. Det beskriver vel de nye avskygninger av sjamanisme som popper opp rundt på jordkloden, kanskje i tide til å gjøre grep for å ivareta skaperverket på en bedre måte. Du ser det i fattig-strøk i monstrøse sør-amerikanske storbyer, og også her i Norge. Ego-død fornyer oss i kropp og sinn, og gir oss kraft til å krige videre.
Jeg vet ikke om du kan bruke dette til noe, men ønsker deg lykke til med oppgaven din.
Vennlig hilsen
Jacobsen
Anonymous
Tror det var Skalle-Per som sa att han hellre ser på det som NU-sjamanisme, än NY-sjamanisme.
Det tyckte jag var riktigt ritkigt bra sagt.
GjenopprettetMedlem
verden er billioner av år.
like gammel er sjamansimen.
det finnes ingen ny-sjamansime.
i begrepenes verden ja,der finnes alt som er temmelig firkanta.
også en rar pervers versjon av meg selv tilogmed.