<t>I og med at jeg er svært fersk på området sjamanisme har jeg selvfølgelig tusen spørsmål som jeg ønsker svar på.
Det har seg slik at jeg har en trommekompis jeg har trommet en del sammen med. Kjenner ikke mange i det sjamanistiske miljøet og min kompis har heller ikke så mye erfaring med sjamanisme. Likevel biter jeg meg i en del av hans praksis som ikke stemmer over ens med hva jeg leser. Så derfor lurer jeg fælt på en masse filleting og sikkert bare bagateller, men disse betyr noe for meg.
Min kompis er veldig nøye på at ingen må røre tromma hans. Alt nytt skal innvies uten av jeg har fått vite hvordan han gjør dette. Og jeg lurer på: Er det slik at dersom jeg skulle være så uheldig å komme borti tromma han vil kraften i tromma forsvinne eller endre seg.
I boka til Ailo leser jeg at han lånte bort en av trommene sine til en person. Nå gikk denne vel og merke istykker fordi personen tok helt av, men er det slik at alle trommer og alt sjamanstuff er så følsomt at man ikke må røre det under noen omstendighet.
Min kompis har også fått det for seg at på trommereiser må jeg unngå å reise "ned" da det lurer veldig mange farer for meg der nede.
Det blir bare veldig mye tromming og veldig lite teori på treffene våre og sant og si gir ikke denne tidløse trommingen min all verdens utbytte. Jeg ønsker å lære mer, men føler at det har stoppet opp da mange av hans prinsipper bryter med mine egen oppfattning.. Kan noen gi meg svar på hva som er rett og galt.</t>