Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
<t>Sjamanreiser, sjelehenting, på tur til den øvre, nedre verdern , hvordan utfører dette på seg selv alene?
Biret</t>
Sensis [Crawler]
<t>Man må lære det og det lærer man og praktiserer man best hos en sjaman, en som kan oppskriften.
Virkelig å lære sjamanisme på nett? Tror ikke det. Mediet er for flyktig og flimrende.
Men du kqn finne masse info om det her på Sjamansonen.
Det er bedre å få seg info gjennom en god bok, der oppskriftene er pakket inn i et rett og oppløftende
perspektiv.
Da kan du lese og bla, gå tilbake og gjenlese. Så drømme drømmen selv.
mvh ailo gaup</t>
GjenopprettetMedlem
"biret":
Sjamanreiser, sjelehenting, på tur til den øvre, nedre verdern , hvordan utfører dette på seg selv alene?
Biret
Jeg bruker bøkene til Ailo aktivt i min læreprosess i tillegg til å oppsøke grupper som driver med trommesirkler. Bøkene til Ailo har gitt meg svært mye kunnskap om sjamanens vei. De er lagt opp på en måte som fører deg gradvis fremover, ett steg om gangen. Jeg har hatt en fast tromme makker i et halvt års tid, men føler nå at jeg må gå videre. Han har ikke motivasjon for å hverken lese om sjamanisme eller dele erfaring med andre. Dette har gjort at ting har stoppet opp. Derfor har jeg sett det nødvendig å gå videre. Jeg får erfaring fra andre som har vært i gemet lenge. Denne erfaringen tar jeg med meg. Luker vekk det som ikke føles riktig. Etter hvert går det lettere og lettere å sitte alene med tromma og bestemme seg for hvor man skal dra. Ved å lese litteratur og dele erfaringer får man en motivasjon som blir en sterk drivkraft, og man blir sulten på mer kunnskap. Når det gjelder sjelehenting tror jeg dette er noe man må være svært erfaren for å få til. Ikke noe å prøve seg på for en fersking som meg, men håpet er at en dag skal jeg kunne utføre dette også.
En ting er å lese litteratur, en annen ting er å delta på kurser. Jeg ser det som viktig å delta på kurser innen sjamanisme. Her lærer man teknikker samt at man kan trene på dem under veiledning av en erfaren sjaman. Mitt store dilemma er at disse kursene er svært dyre og som student blir det lite penger til kursvirksomhet. Jeg må som oftest spare i lang tid for å kunne delta, men dette igjen gjør at kursene blir ekstra motiverende fordi jeg har jobbet for å kunne delta. Dermed blri ikke kursvirksomhet "bruk og kast" mentalitet, men man går virkelig inn for å suge til seg mest mulig av den kunnskapen som blir tilbudt under kurset. Alt dette fører frem til at man blir sikker på seg selv og letter prosessen med å få til trommereiser alene.