Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Hva tenker dere om dette temaet? I disse "New age" - tider, så har jeg inntrykk av at "alle" skal gå på kurs og "bli" Sjaman. Er det i det hele tatt mulig? Og etter utdannelsen, så starter enkelte opp en "Sjaman-praksis" der de healer, tilbyr ritualer og trommereiser osv, for relativt stive priser.

Er dette "riktig"?

Slik jeg tolker Sjamanismen, så kommer kreftene en Sjaman har/får, som oftest fra andre steder (åndeverden). Det sies også at åndene iblant velger ut en person til å være Sjaman/Vismann/Healer (eller hva man kaller det), og når man gir healing så kommer kraften fra denne andre dimensjonen, ikke fra en selv. Er det da riktig å ta betalt for det? Siden det ikke er ens egen energi en healer med en gang?

Jeg føler meg veldig usikker på dette temaet her. Begynner man å ta betalt for alt man gjør, så vil det til slutt være PENGENE som driver en, og hvor er det da blitt av det opprinnelige motivet - å hjelpe andre? Da er det pengene som har blitt det viktigste motivet. Er det riktig å ta betalt for en energi man FORMIDLER? En energi som kommer fra åndeverden og som ikke er ens egen energi.

Men så er det den andre siden da...., man bruker jo masse tid og energi på det her, fortjener man virkelig ikke betaling? Og man må jo overleve i dagens samfunn også, og hvis man vil leve som "healer/vismann/sjaman", så må man nødvendigvis ha en inntekt ut av det. Eller...?

Kan man i det hele tatt, og med god samvittighet, ta seg betalt for energi man formidler fra åndeverden?

Hva tenker dere om dette? Og dere som har holdt på noen år, hva gjør dere? Tar dere betalt for deres "tjenester" eller ikke? Og begrunn gjerne hvorfor.

Takk!
GjenopprettetMedlem
"mrlee":

Kan man i det hele tatt, og med god samvittighet, ta seg betalt for energi man formidler fra åndeverden?

Hvilken energi er så ens egen?

Som mennesker er vi i det store bildet bare formidlere av energi –fra universet.

energien overføres, videreformidles, transformeres og kommuniseres fram og tilbake, oss mennesker imellom, i naturens økosystemer og mellom fortid, nåtid og fremtid.

Hvilket forhold har vi til ulike typer energioverføringer, og bør vi egentlig skille mellom dem?

Å gi healing er å gi av seg selv.

Å ta betalt for healing –det er litt som å være prostituert, men i vår kultur blir det ene ansett for å være opphøyd mens det andre blir sett på som nedrig. Ting blir hva man gjør dem til. (Se f. eks. denne artikkelen om hellig prostitusjon fra Ildsjelen: http://www.ildsjelen.no/wp-content/uploads/2009/03/prostituerte.pdf)

En sjaman sa til meg at for ham og i hans familie var healing en naturlig og hverdagslig ting. Han sammenlignet det med å løpe. –Alle har healingevnen i seg, på samme måte som evnen til å løpe. Men noen løper fortere enn andre og noen blir kjent som dyktige healere.

Hva er galt med å kunne skaffe seg et levebrød på grunnlag av sitt talent?

Vårt samfunn er basert på tjenesteyting. Men i hvilken grad skal det kunne være greit å selge seg selv? Selge sjela si? På et punkt vil sjelekraften takke for seg. Noen selger bare et tomt skall og holder sjela og åndskraften utenfor det hele. Andre har et oppriktig ønske om å gjøre en skikkelig jobb, f. eks. ved å helbrede, men slike kan fort komme ut for blodsugere som tapper dem for alt de er verdt i løpet av kort tid. Det gjelder å finne en balansegang her, som i alt annet.

Man kan ikke bli lege gjennom å gå et par weekendkurs og heller ikke sjaman, dessverre (selv om en annen ”sjaman” kanskje vil kalle deg det etter at du har betalt tusenvis av kroner for å fullføre vedkommendes kurs). Kanskje hjelper det likevel den enkelte kursdeltager i sin selvutviklingsprosess å tenke på seg selv som en sjaman, som en som har ”tatt grepet”. Alt har flere sider..
GjenopprettetMedlem
<t>Sangere og andre kunstnere tar seg betalt for sine gaver.

Hva er forskjellen på en sjaman og en kunstner?</t>
GjenopprettetMedlem
Det er mulig vi alle har forskjellige "veier" mht. dette også, men jeg fikk veldig klart og tydelig svar på dette i kveld, når jeg trakk et dyrekort fra mine "Medicine Cards". De har alltid gitt meg veldig klare og tydelige tilbakemeldinger (ikke bare meg forresten, men alle som ber om råd fra dem, får "to the point" anvisninger på hva de skal gjøre, samt en situasjonsbeskrivelse, og evt. personlighetsbeskrivelse.

Dette er hva kortene fortalte meg vedr. det jeg har lurt på de siste dagene:

"Remember, never give to receive. That is manipulation. Giving is without regret and with a joyful heart, or the "give-away" has lost its true meaning.

Noe mer klart og tydelig enn det kan man vel egentlig ikke få det. Dermed har JEG fått svar på det jeg lurte på. For andre kan kanskje svaret være anderledes, men jeg VET nå hva MIN vei er.