Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
<t>Jeg har nylig begynt å lese og undersøke litt om sjamanisme, og synes forøvrig at det er et utrolig spennende tema. Jeg ble fortalt at det var to "typer" sjamanism, den indianske og den samiske. Hva er forskjellene og eventuelt likhetene mellom de to? Noen som kan hjelpe meg å ekspandere mitt kunnskapsnivå?</t>
GjenopprettetMedlem
<t>Hei Magi

Jeg tror det finns mer likheter mellom samisk og indiansk sjamanisme

enn forskjeller.

Jeg mener de to flyter inn ihverandre og danner en naturlig å kraftfull heilhet.

Nå er jeg hverken halvt indianer eller halvt same,men blir godt inspirert av begge i mitt sjaman arbeid.</t>
GjenopprettetMedlem
Det finnes "mange typer" sjamanisme. Man finner sjamaner i Afrika, i Australia, Canada og Grønnland. Jeg er ikke helt sikker om det finnes sjamaner i sibir, eller om det finnes inuitter i nord Russland. Men Jeg hvet at de har vært der også. og alle de har forskjeller, men selvfølgelig så er det jo flest likheter etter som det blir kallt sjamanisme:) Først og fremst så tror jeg deres mytologi er forskjellige, men grunn basisen er den sammen tror jeg.

Jeg hvet ikke forskjellene mellom alle sjamanisme typene. finner det sikkert på google
GjenopprettetMedlem
<t>Sjamanisme slik jeg ser det er ditt indre :wub:

2 stk sjamanisme ?

Hva vet nå jeg ?

jeg har ingen kurs, heller ikke belest, men jeg ærfarer på veien

å er veldig intresert i sjamanistiske teknikker :wub:

og bruker de som faller seg naturlig for meg

å takker moder jord som er en del av meg

klem bast :respect:</t>
GjenopprettetMedlem
"Magi":
Jeg ble fortalt at det var to "typer" sjamanism, den indianske og den samiske.

Dette er jo en grov og tøvete overforenkling, i alle fall hva den konkret eksisterende historiske sjamanismen angår. (Men kunnskapsløse personer som bedriver selskapslek-sjamanisme kan vel finne på å si noe slikt.) Det er f. eks. omtrent 500 indianske nasjoner i Nord-Amerika, og de har svært forskjellige former for religiøs praksis. Har skrevet litt om det her:

http://sjaman.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=10950&p=101108&hilit=500+nations#p101108

Å snakke om "indiansk sjamanisme" som om det er én eneste ting er, historisk sett, rent vrøvl.

Det er også regionale variasjoner i sjamanistisk praksis gjennom historien. Hvis du leser engelsk, kan du se litt på denne artikkelen:

http://en.wikipedia.org/wiki/Shamanism

Omtrent midt på siden, under "Regional varieties". finner du en oversikt over sjamanistiske kulturer i forskjellige geografiske områder, samt en del om forskjeller og ulikheter i den sjamanistiske praksis innenfor disse kulturene.

Håper dette kan være til hjelp, hvis du ønsker faktakunnskaper og ikke romantisert New Age-vrøvl.
GjenopprettetMedlem
<t>Takker for linken, er veldig ny angående sjamanisme, har nettopp beynt å lese og forstå de mest grunnleggende tingene. Men det er sant det du sier, det aller meste av allt stoffet jeg har kommet over er New-Age greier, har letet litt etter the "real" deal. Jeg tror kanskje jeg har blitt litt for ivrig med dette temaet, prøvd å finne ut alt på en gang..</t>