Saxat ur Svenska Dagbladet: Korea kan bara förstås genom schamanismen
Takk Lasse for en flott artikkel, SD er en fin avis! Ja, naa skjoenner jeg bedre hvorfor min koreanske venninne slapp brosjyren som var den en varm potet (eller varm ris-klump
Ndg maktpersoner+shamanisme saa er det jo mange eksempler paa det. I Afrika saa er mange militaere/regjeringsjefer beskyldt/kjent blanst folket som medisinmenn/trollmenn/shamaner, saa som (ex) geriljalederne Savimbi i Angola og Dhlakama i Mozambique, Samora Machel i Mozambique, loeven Mobutu Sese Seko i Kinshasa og selvfoelgelig Idi Amin i Uganda! Sistnevnte var ikke bare kjent for sine menneskeetende krokodiller - han gjorde en seremoni en gang i 60 -aara hvor en Norsk og en Britisk statsborger for aa oppnaa Ugandsisk statsborgesrkap maatte baere (overvektige) Idi noen runder rundt i hans hage paa et skjold mens Kampala sosieteten sto og skaalte i champagne! Ex-koloniherrene som naa baerer ex-slaven! Han hadde sans for ironi, Idi Amin! Crazy-shaman kanskje?

Saa sjamanisme er brukt som maktmiddel - folket er redd for den menneskespisende maktmann med krokodiller i hagen og loevetotem paa hodet! Huff - jeg haaper jeg ikke faar saa mye makt med min rassle!