Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Anonymous
Jeg har lest en bok av han Don Miguel Ruiz, som ble født inn i en familie av healere og ble oppdratt av moren, som var "curandera"(healer) og bestefaren, som var nagual(sjaman). Familien regnet med at han skulle ta over den gamle arven med healing og undervisning og bringe videre toltekernes esoteriske kunnskap.
Isted valgte han han å studere medisin og ble kirurg. En nær-døden-opplevelse forandret livet hans tidlig i 1970-årene. Opplevelsen overveldet han og han viet seg til forfedrenes gamle visdom med sin mor som lærer, og var lærling hos en mektig sjaman i den meksikanske ørkenen. Bestefaren, som i mellomtiden var gått bort, fortsatte å undervise ham gjennom drømmer.

I toltekernes tradisjon veileder en nagual et menneske mot personlig frihet.

Og de 4 levereglene han snakker om er ang personlig frihet:

VÆR REN I ORD
Snakk med integritet. Si bare det du mener. Unngå å misbruke ord til å snakke stygt om deg elv eller å sladre om andre.

TA IKKE NOE PERSONLIG
Ikke noe av det andre gjør, er på grunn av deg. Det andre sier og gjør, er en projeksjon av deres virkelighet., deres egen drøm. Når du er immun mot andres meninger og handlinger, vil du ikke bli utsatt for unødig lidelse.

LA VÆRE Å FORUTSETTE TING
Våg å stille spørsmål og uttrykke det du virkelig ønsker. Kommuniser med andre så klart du kan for å unngå misforståelser. Denne ene leveregelen er nok til at du kan omskape hele ditt liv.

GJØR ALLTID DITT BESTE
Ditt beste vil forandre seg fra øyeblikk til øyeblikk. Det vil være annerledes når du er frisk enn når du er syk. Gjør ditt beste under alle omstendigheter, så vil du unngå å dømme deg selv og angre.
Anonymous
Ja, De Stora 4 där är gammal sund bondförnuft :) intressant, och viktigt, att de ibland "packas om" i nytt embalage så folk kanske tar till sig dem snart.

http://www.miguelruiz.com/

Mvh,
Thomas
Yahoo Slurp [Bot]
Hej David :icon_biggrin:

Dejligt at få opfrisket de gamle regler for frihed...Så de mennesker der ikke kender dem kan lærer det... :eusa_clap:

Hilsen Shamanen  :icon_biggrin:
Anonymous
Noen kloke sitater å ha i bakhodet - mye visdom her sånn ang dette med å følge en vei som fører til personlig frihet:
Å KVITTE SEG MED GAMLE REGLER:

Betrakter vi et barn på 2-3, kanskje 4 år, ser vi et fritt menneske. Hvorfor er det fritt? Fordi barnet gjør akkurat det det har lyst til å gjøre. Dette mennesket er helt vilt. Akkurat som en blomst, et tre eller utemmet dyr - helt vilt! Og studerer vi barn på 2 år, ser vi at de stort sett går rundt med et stort smil i fjeset, og de har det gøy. De utforsker verden. De er ikke redde for å leke. De er redde når de slår seg, når de er sultne, eller når andre behov ikke blir dekket, men de bekymrer seg ikke om fortiden, bryr seg ikke om fremtiden og lever bare i øyeblikket.
Svært små barn er ikke redde for å uttrykke hva de føler. De er så kjærlige at når de oppfatter kjærlighet,smelter de inn i kjærligheten. De er slett ikke redde for å elske. Dette er beskrivelsen av et normalt menneske. Som barn er vi ikke redde for fremtiden eller skamfulle over fortiden. Vår normale menneskelige tendens er å nyte livet, leke,utforske,være lykkelige og elske.

Ditt egentlige jeg er et lite barn som aldri ble voksent. Av og til kommer det lille barnet ut når du har det moro eller leker,når du er lykkelig,når du maler, skriver dikt, spiller piano eller uttrykker deg på en eller annen måte. Dette er de lykkeligste øyeblikkene i livet ditt - når ditt egentlige jeg kommer ut, når du ikke bryr deg om fortiden og du ikke bekymrer deg for fremtiden. Du er barnslig.

Problemet med folk flest er at de går gjennom livet uten å oppdage at dommeren og offeret styrer sinnet deres, og at de derfor ikke har mulighet til å være fri. Det første skrittet mot personlig frihet er bevissthet. Vi må bli klar over at vi ikke er fri for at vi skal kunne bli det. Vi må bli bevisste på hva problemet er hvis vi skal få løst det.
Bevissthet er alltid første skritt, for hvis du ikke er bevisst, er det ingenting du kan forandre på. Er du ikke klar over at sinnet ditt er fullt av sår og følelsesmessig gift, kan du ikke begynne å rense og helbrede sårene, og da vil du fortsette å lide.

Å være tolteker er en livsstil. Det er en livsstil der det ikke finnes ledere og tilhengere, men der du har din egen sannhet og lever etter den. En tolteker er blitt klok,vill og fri igjen.
Det er 3 disipliner vi må mestre før vi kan bli toltekere. Den første mestring av bevissthet. Det er å bli klar over hvem vi virkelig er, med alle våre muligheter. Den andre er mestring av forandring - hvordan vi kan forandre oss, hvordan vi kan kvitte oss med oppdragelsen. Den tredje er mestring av hensikt. Hensikt slik toltekerne ser det, er den delen av livet som gjør forandring av energi mulig. Det er det levende vesenet som omfatter all energi, eller det vi kaller "Gud". Hensikt er selve livet, det er betingelsesløst kjærlighet. Mestring av hensikt er derfor det samme som mestring av kjærlighet.

Definisjonen på en parasitt er et levende vesen som ernærer seg av andre levende vesener. De suger til seg energi uten å bidra med noe nyttig til gjengjeld, og skader verten sin litt etter litt. Dommeren,offeret og livssynet vårt passer svært godt til denne beskrivelsen. De utgjør til sammen et levende vesen som er dannet av psykisk eller følelsesmessig energi og den energien er i live. Det er selvfølgelig ikke materiell energi, men følelser er heller ikke materiell energi. Drømmene våre er heller ikke materiell energi, men vi vet at de eksisterer.

Vi kan gjøre opprør og si: Nei!Vi kan gå til krig mot parasitten,dommeren og offeret, en krig for uavhengighet, en krig for retten til å bruke vårt eget sinn og vår egen hjerne.
Det er derfor folk i alle sjamanistiske tradisjoner i Amerika, fra Canada til Argentina kaller seg krigere. De er i krig mot sinnets parasitt. Det er den virkelige betydningen av ordet kriger. Krigeren gjør opprør mot invasjonen av parasitten. Krigeren gjør opprør og går til krig. Men å være kriger betyr ikke at vi alltid vinner krigen. Vi kan vinne og vi kan tape, men vi gjør alltid vårt beste, og vi har i det minste en mulighet til å bli fri igjen. Når vi velger denne veien, får vi i alle fall opprørerens verdighet, og det gjør sitt til at vi ikke blir hjelpesløse ofre for våre egne tilfeldige følelser eller andres giftige følelser. Selv om vi gir etter for fienden - parasitten - er vi ikke hjelpesløse ofre som ikke vil slå fra seg.

Tilgivelse er den eneste måten å bli frisk på. Vi kan velge å tilgi fordi vi har medfølelse med oss selv. Vi kan gi slipp på bitterheten og erklære: "Det holder! Jeg vil ikke lenger være den store dommeren som går imot meg selv. Jeg vil ikke lenger banke meg opp og misbruke meg selv. Jeg vil ikke lenger være et offer.

Problemet for folk flest er at de mister kontrollen over følelsene sine. Det er følelsene som kontrollere menneskets oppførsel, ikke mennesket som kontrollerer følelsene. Når vi mister kontrollen, sier vi ting vi ikke ønsker å si, og gjør ting vi ikke ønsker å gjøre. Det er derfor det er så viktig å være ren i ord og bli en åndelig kriger. Vi må lære å kontrollere følelsene slik at vi har nok kraft til å forandre på våre fryktbaserte regler, unnslippe fra helvete og skape vår egen himmel.

Krigeren har kontroll. Det dreier seg ikke om kontroll med andre mennesker, men kontroll med sine egne følelser,sitt eget jeg. Det er når vi mister kontrollen at vi undertrykker følelsene, ikke når vi har kontrollen. Den store forskjellen mellom krigere og ofre er at ofrene undertrykker ting mens krigeren holder igjen ting. Ofrene undertrykker ting fordi de er redde for å vise følelser, redde for å uttrykke det de ønsker. Å holde igjen er å holde tilbake følelsene og uttrykke dem i det rette øyeblikket - ikke før,ikke senere. Det er derfor krigere er uklanderlige. De har full kontroll over sine egne følelser og derfor over sin egen oppførsel.

Den siste måten å oppnå personlig frihet på er ved å forberede seg på dødsinnvielsen, å ta selve døden til lærer. Dødsengelen kan lære oss hvordan vi virkelig kan være i live. Vi blir klar over at vi kan dø når som helst. Vi har bare øyeblikket å være i live i. Sannheten er at vi ikke vet om vi kommer til å dø i morgen. Hvem vet? Vi forestiller oss at vi har mange år foran oss?Men har vi det?
Oppstandelsen er å bli som barn - å bli ville og fri, men med en viss forskjell. Forskjellen er at vi har frihet med visdom istedenfor uskyld. Vi klarer å bryte oppdragelsen, bli fri igjen og helbrede sinnet. Vi gir oss over til dødsengelen i visshet om at parasitten vil komme til å dø, mens vi fortsatt vil være i live med et sunt sinn og en perfekt fornuft. Da er vi fri til å bruke vårt eget sinn og styre livet selv.

HIMMEL PÅ JORD

Forestill deg at du:

*har lov til å være lykkelig og virkelig nyte livet. Livet er fritt for konflikter med deg selv og med andre.

*lever livet uten frykt for å uttrykke drømmene dine. Du vet hva du ønsker hva du ikke ønsker, og når du ønsker det. Du er fri til å forandre livet ditt på den måten du virkelig har lyst. Du er ikke redd for å be om det du trenger, å si ja eller nei til alt eller alle.

*lever uten å være redd for å bli dømt av andre. Du styrer ikke lenger oppførselen din etter hva andre kan komme til å tenke om deg. Du er ikke lenger ansvarlig for andres meninger. Du har ikke bruk for å kontrollere noen, og ingen kontrollerer deg heller.

*lever uten å dømme andre. Du kan lett tilgi andre og gi slipp på all kritikk. Du trenger ikke å ha rett og skyve skylden over på andre. Du respekterer deg selv og alle andre, og de respekterer deg til gjengjeld.

*lever uten å være redd for å elske eller ikke bli elsket. Du er ikke lenger redd for å bli avvist, og du har ikke behov for å bli akseptert. Du kan si: "Jeg elsker deg uten skamfølelse eller behov for å forklare deg. Du kan gå rundt i verden med hjertet helt åpent, uten å være redd for å bli såret.

*lever uten å være redd for å ta sjanser og utforske livet. Du er ikke redd for å miste noe. Du er ikke redd for å være i live, og du er ikke redd for å dø.

*elsker deg selv akkurat som du er. Du elsker kroppen din akkurat som den er, og du elsker følelsene dine akkurat som de er. Du vet at du er perfekt akkurat som du er.

Grunnen til at jeg ber deg om å forestille deg disse tingene, er at de er fullt ut mulige! Du kan leve i en tilstand av livsglede, en tilstand av lykksalighet, himmelens drøm. Men for å kunne oppleve denne drømmen må du først forstå hva den er.
Bare kjærligheten kan sette deg i en tilstand av slik intens lykke. Å være lykksalig er som å være forelsket. Å være forelsket er som å være lykksalig.
I tusenvis av år har vi vært på jakt etter lykken. Lykken er det tapte paradis. Vi har arbeidet så hardt for å komme til det punktet, og det er en del av sinnets utvikling. Dette er menneskehetens fremtid.
Francis [Bot]
Fine leveregler må jeg si....  :icon_biggrin:
Anonymous
http://www.bokkilden.no/SearchResults.a ... ltertype=2

Det er visstnok flere bøker som en kan få tak i av samme mann:

Kunnskapens stemme
http://www.bokkilden.no/ProductDetails. ... me=BIC_HRQ

Kjærlighetens kunst - indiansk visdom for lykkelige parforhold
http://www.bokkilden.no/ProductDetails. ... e=BIC_YFXS

Beyond Fear:
http://www.bokkilden.no/ProductDetails. ... e=BIC_VXSH

The Toltec Prophecies:
http://www.bokkilden.no/ProductDetails. ... e=BIC_VXSH
Anonymous
Har Kjærilghetens kunst.  :wub: den er bare rå bra.

Fine leveregler :)

har bestilt ja
Sensis [Crawler]
Som å være 10 000 år tilbake,
i en gyllen drøm, eller

som et sted i en
håpfull fremtid,

alt dette i samme nå,
i dette øyeblikks

tidløse
tid.

Det kjennes
når man

berøres av
sannheten.

Ailo
Anonymous
Så sant så sant Ailo. Fint skrevet :)
GjenopprettetMedlem
Her over, er det så mye sannhet og visdom at det fortjener en repitisjon. :wub:

Ditt egentlige jeg er et lite barn som aldri ble voksent.
Av og til kommer det lille barnet ut når du har det moro eller leker,
når du er lykkelig, når du maler, skriver dikt, spiller piano
eller uttrykker deg på en eller annen måte.
Dette er de lykkeligste øyeblikkene i livet ditt -
-når ditt egentlige jeg kommer ut,
-når du ikke bryr deg om fortiden
-og du ikke bekymrer deg for fremtiden. Du er barnslig.

Har gjort en utskrift på dette sitatet med en stor og vakker skrift, sammen med et barnebilde av meg selv..... og rammet inn!
Som en påminnelse....
W3 [Sitesearch]
Wow  :eusa_clap:

En sannhet av de store  :respect:

Forstår godt at du har rammet inn denne sjelevenn  :wub:
GjenopprettetMedlem
De 4 leveregler...

Visdom i hver eneste ord :respect:

Tina :wub:
GjenopprettetMedlem
"David":

Noen kloke sitater å ha i bakhodet - mye visdom her sånn ang dette med å følge en vei som fører til personlig frihet:
Å KVITTE SEG MED GAMLE REGLER:

Betrakter vi et barn på 2-3, kanskje 4 år, ser vi et fritt menneske. .

Man kaller denne alderen for den magiske alderen. Det er da barna begynner å forstå at alt har en sjel. "Dumme steinen som jeg slo meg på". Desverre blir de senere lært at dette ikke stemmer...

Fagerhjul
GjenopprettetMedlem
Dette er Leveregler. De bør repeteres med jevne mellomrom. Takk til dere som laget denne tråden.
Mvh Br
GjenopprettetMedlem
-og takk til deg, Brukernavn for at du hentet den fram igjen, trenger sånne påminnelser ofte  :wub:

Dette er absolutt i tråd med hva jeg selv har tenkt og prøver å jobbe meg mot....barnet i meg er kilden  :biggrin:
GjenopprettetMedlem
Mister vi barnet i oss,er vi "død"
Anonymous
Kjærlighetens kunst - indiansk visdom for lykkelige parforhold
http://www.bokkilden.no/ProductDetails. ... e=BIC_YFXS

Jeg kjøpte meg denne boka på alternativmessen og den kostet bare kr 59,-. Så jeg ser frem til å lese mer om Toltekernes visdom. Mye flott visdom å lese om! :respect:
GjenopprettetMedlem
Keep om reading David,
det er ei flott bok,
jeg har lest den flere ganger og lærer noe nytt hver gang