Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
W3 [Sitesearch]
Når ble det lovlig å ha og bruke en sjamantromme i norge ?
GjenopprettetMedlem
Naturen har alltid gitt oss lov,
og Naturlovene er de mektigste.
Sjamantrommene har langsomt kommet frem i lyset igjen,så åndene kan danse.
For kristendommens mørkemenn er døde!!!!
Du godeste Nzzzz! :biggrin:
Francis [Bot]
Sjamantrommen har vel alltid vært i bruk her i Norge. Men da kristningen av Norge og spes blandt samene tok til,  ble det sett på som synd og skam. Trommene ble tatt fra dem og brent! Det er vel derfor det ennå finnes så mange fordommer blandt folk, at sjamanismen er noe som er ondskap og "i pakt med styggen sjøl".
Derfor er det flott at det begynner å bli mere opplyst og akseptert igjen i dagens samfunn.
GjenopprettetMedlem
"Ulva":

Sjamantrommen har vel alltid vært i bruk her i Norge. Men da kristningen av Norge og spes blandt samene tok til,  ble det sett på som synd og skam. Trommene ble tatt fra dem og brent! Det er vel derfor det ennå finnes så mange fordommer blandt folk, at sjamanismen er noe som er ondskap og "i pakt med styggen sjøl".
Derfor er det flott at det begynner å bli mere opplyst og akseptert igjen i dagens samfunn.

Det var jo en mann som ble arrestert for å ha forsøkt å tromme sin avdøde sønn tilbake til livet ....
Det sier både noe om folks mere åpne syn i gammledager og kristendommens frykt for nettop det!
GjenopprettetMedlem
Men gled dere,flere og flere søker det alternative :respect:
GjenopprettetMedlem
Heldigvis :-) det er så god og se og høre at flere og flere i alle aldere og mye ungdom og nå søker mer og mer etter det åndelige og alternative. Jeg visste det ville komme. folk er ikke redd for og vise hva de syns og mener lenger, før var mange redd for hva andre skulle tro om de osv. Det er det ikke så mye mer av. Og det er godt. Så jeg tro vi får noen finne genrasjoner framover som er mer opplyst og får og har mer innsikt i det åndelige og i naturen osv. Og mer respekt for vår kjære moder jord  :respect:

Vi har spennede tider imøte mener jeg.

masse kjærlighet og gode energier til alle.  :wub:  fra hans
Anonymous
"Ulva":

For ikke å snakke om at de ødela offerplasser/sieidier. De fjernet offerringen rundt sieidien, dette for å svekke noaidens/sjamanens kraft.
GjenopprettetMedlem
hvorfor skal trommer hvere ulovelige :shyone:, de er jo helt ufalige spør du meg :o
GjenopprettetMedlem
"Ulva":

Sjamantrommen har vel alltid vært i bruk her i Norge. Men da kristningen av Norge og spes blandt samene tok til,  ble det sett på som synd og skam. Trommene ble tatt fra dem og brent!

Meget forenklet. Kristningen av Norge begynte så smått omtrent tusen år før samemisjonen på 1700-tallet, som konfiskerte samenes trommer — en praksis myndighetene hadde begynt med minst hundre år tidligere. Noen ble brent direkte, ja, men et hundretall ble sendt til Kongens København. Der brant de dessverre opp i en av de to store bybrannene i København på 1700-tallet. Omtrent 70 samiske trommer er likevel bevart i museer verden rundt. Men i forhold til de titusener som må ha eksistert i historiens løp så er det jo forsvinnende få igjen.
GjenopprettetMedlem
"K.H":

hvorfor skal trommer hvere ulovelige :shyone:, de er jo helt ufalige spør du meg :o 

Godt spørsmål, K. H.!

På begynnelsen av 1700-tallet ansatte Kongen over Danmark og Norge (som bodde i København) misjonærer som skulle kristne samene i Trøndelag og Nord-Norge. Kongen hadde fått for seg at samene var "ville hedninger". Misjonærene var overbevist om at trommen var et "Djevelens redskap", som ble brukt til å frammane onde ånder og demoner. I dag er dette vanskelig å forstå. Men slik var det den gangen, og dette med å ta fra samene deres trommer var begynt minst hundre år før. Det finnes mye litteratur om dette. En dag skriver jeg kanskje en liten artikkel her inne for å gi et godt svar på ditt spørsmål. Så takk for at du spør!