Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Sþk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig Ă„ logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Lurer pÄ om det er noen markante forskjeller pÄ samisk og indiansk sjamanisme.

Kali Cherell :)
Anonymous
SprÄket er forskjellig :icon_biggrin:
Men det er jo sÄ mye likheter da. Men nÄ ser ikke indianere(de som fÞlger gamle naturlivsfilosfiske tradisjoner) seg selv pÄ sjamaner - de liker heller andre betegnelser og det mÄ vi respektere  :respect:
GjenopprettetMedlem
Hvor har betegnelsen "indiansk sjamanisme" kommet fra?

Anonymous
"Kali Cherell":

Hvor har betegnelsen "indiansk sjamanisme" kommet fra?

Fra oss europeere skulle jeg anta. Sjamanisme er et begrep som vi europeere bruker. Indianere bruker andre betegnelser pÄ seg selv.
Anonymous
http://sjaman.com/index.php?option=com_ ... opic=125.0

Her har vi ogsÄ debattert angÄende dette med sjamanisme utenfor Europa - betegnelsen og indianernes holdning til det ordet.
GjenopprettetMedlem
Se der, ja! Takk skal du ha!  :)

Yahoo Slurp [Bot]
Hej Kali Cherell  :icon_biggrin:

Oprindelig stammer ordet shaman fra Evenki folket i Sibirien, og det betyder ”den som ved”. En shaman defineres ud fra, hvordan hun eller han arbejder.  Ved at bruge rytmisk tromning, sang og ritual oplever shamanen et skift i sin bevidsthed (det er det, nogle folk kalder trance), som gĂžr at hun kan rejse til Ă„ndernes verden.

Hilsen Shamanen  :icon_biggrin:
Snappy [Bot]
Har ogsÄ hÞrt at sjaman betyr: Den som ser i mÞrket. De samiske sjamanene blir kalt noaider.
Anonymous
Det er vel en del forskjeller pÄ indianske medisinmenn ogsÄ, for det finnes (fantes) mange forskjellige stammer som hadde sine ritualer og sin mÄte Ä jobbe pÄ. Men likhetstrekkene er vel det vi med en samlebetegnelse i dag kaller sjamanisme? Dessuten finnes "sjamaner" over hele verden, med forskjellige navn.
GjenopprettetMedlem
hva synes dere som er new agere \eller sjamanister er likheten  eller forskjellen  mellom de kristne og div.andre?
er dere Äpne for at det er likheter med healing  og helbredelse ved bÞnn i jesu navn? >:(
Yahoo Slurp [Bot]
Hej trollmor   :icon_biggrin:

Jeg skriver i jeg form, for ikke at trĂŠde andre over tĂŠerne.
Jeg har ingen religion og alligevel alle religioner. Alle mÞdes samme sted tilsidst. Der er sandhed i alle religioner. SÄ om vi healer i kristendommens navn eller et andet navn er vist ligegyldig. SÄlÊnge vi healer og den gÄr godt. Uanset hvad vi kalder Gud, - eller den stÞrste kraft, har ingen betydning, - Det eneste der betyrder noget, er at vi tror med hjertet.  :eusa_pray:

Anonymous
"trollmor":

hva synes dere som er new agere \eller sjamanister er likheten  eller forskjellen  mellom de kristne og div.andre?
er dere Äpne for at det er likheter med healing  og helbredelse ved bÞnn i jesu navn? >:(

Jag ser pÄ det som att sjamanismen Àr grundmyllan, jordmÄnen "resten" har vÀxt upp ur. Sjamanismen kan ha alla religioner vÀxande ur sig, och alla religioner kan ha sjamanblommor vÀxande i sig. Jag trÀffade f eks en gÄng en gammel fransiscaner-munk som sjamaniserade och for avsted pÄ trommereiser och mötte Ànglarna, apostlarna och hellige Hans och hans anhang. Hans kraftsanger var gregorianska chants.

En annan var katolik och före detta yrkesmillitÀr. Jag Àr av den övertygelsen att Funkar Det SÄ Bruk Det! Strunt samma om det Àr i Jesu namn, Allahs namn, Buddahs namn eller Kaffekoppens namn.. botar och helar man Àr det fint. Bara det görs. :)

Till slut skulle jag vilja klÀmma in ett citat "sjamanisme Àr ikke new age, det Àr Old Age!"  :w00t:

Mvh,
Thomas
Anonymous
"trumman":

Till slut skulle jag vilja klÀmma in ett citat "sjamanisme Àr ikke new age, det Àr Old Age!"  :w00t:

Mvh,
Thomas

Old Age!!! :lol: Yes :respect: Det er sÄ mye bedre enn NEW AGE. Det er mange Är siden jeg fikk fnatt eller har et veldig dÄrlig forhold til ordet New Age. Mye rart som skjer i New-agen ja.
Yahoo Slurp [Bot]
"David":

"trumman":

Mvh,
Thomas

Old Age!!! :lol: Yes :respect: Det er sÄ mye bedre enn NEW AGE. Det er mange Är siden jeg fikk fnatt eller har et veldig dÄrlig forhold til ordet New Age. Mye rart som skjer i New-agen ja.

Hej Trumman og David  :icon_biggrin:

Det kan jeg kun tilslutte mig  :lol:  Old Age, - et pragtfuldt ord..  :w00t:

Anonymous
.
Francis [Bot]
Kan noen forklare begrepete new age?
GjenopprettetMedlem
Jaaa! kan noe vÊre sÄ snill Ä forklare det begrepet - har aldrig skjÞnt hva det er jeg.  :razz:

Lille Ulv
Yahoo Slurp [Bot]
Hej Lille Ulv  :icon_biggrin:

New Age = NY TID, som blev en betegnelse for ting der har med den spirituelle verden at gÞre, som en del mennesker lavede foreninger / forretninger pÄ og musik til meditation m.m.

SÄ hvor nye de ting er, kan man vist sÊtte spÞrgsmÄltegn ved...  :whatthef:

GjenopprettetMedlem
nÄr jeg sÄ new age tenkte jeg med en gang pÄ denne artikkelen :respect: http://www.altnett.no/Arkiv/3834, hva synes dere om den?
GjenopprettetMedlem
"K.H":

nÄr jeg sÄ new age tenkte jeg med en gang pÄ denne artikkelen :respect: http://www.altnett.no/Arkiv/3834, hva synes dere om den?

Jeg synes den er noe forskrekkelig vrÞvl og tÞv og idioti. Atter en totalforvirret New Age'er som ikke aner hva ord som frekvens og energi (og mange andre ord fra fysikken) betyr, og vrÞvler av gÄrde i full fart.

LYSMENNESKE
NĂ„ kan du lese om nye lysfrekvenser og hvordan bli et lysmenneske. Les om forandring av DNA, innvielser og mye mer i denne spennende artikkelen.

Hva er hĂžye lysfrekvenser?
Se for deg jordens energi som gÄr langsomt. NÄr du beveger deg utover i verdensrommet, gÄr energien stadig raskere, og lyset blir renere og sterkere. Det er denne raske, lysende energien som nÄ er pÄ vei til jorden. NÄr denne energien kommer nÊr vÄr atmosfÊre, begynner den Ä bevege jordens langsomme energi.

Hva i all verden betyr dette, da? VrĂžvl, vrĂžvl og atter vrĂžvl!
GjenopprettetMedlem
jaja, jeg vil bare hĂžre deres meninger. kankje det bare var vrĂžvel :razz:
GjenopprettetMedlem
Enig med deg Passopp!
GjenopprettetMedlem
New Age er den nye hippi bevegelsen :razz: