Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Sakset fra Fedrelandsvennen.
Ordet sjaman stammer fra et lite sibirsk språk og er via russisk blitt kjent over hele verden. Vi gikk på jakt etter sjamanismens røtter hos burjatene i det østlige Sibir. Vi fant ut at russisk vodka kan brukes til så mangt.
Burjatene, et lite sibirsk folkeslag i slekt med mongolene, har funnet en effektiv måte å formilde gudene på. De bestikker dem: Vodka, penger, tørklær, pannekaker, melk og annen mat ofres på utallige hellige steder langs landeveier, hytter i skogen, på fjelltoppene og ved vannet.
Hvis vi har barn, fortsetter han, skal vi som mannlige vesener dryppe litt på kneet. Kvinnene må bruke brystet. Det skyldes at kvinnen er et lavere vesen som har forbud mot å delta i sjamanens ritualer når hun har menstruasjon.
GjenopprettetMedlem
Syntes ikke dette var noe særlig sympatisk tolkning av sjamanisme.....

men det finns jo syke avleggere i alle planter.....
GjenopprettetMedlem
Fedrelandsvennen holder jo til i Kristiansand, etter som jeg husker. Der er man kanskje preget av kristendommen i større grad enn resten av landet. Og da blir andre religioner, new age, sjamanisme og annet det man skal "unngå".
Mvh Stridshjelp
GjenopprettetMedlem
For min del er sjamanisme en helhet...
Jeg kjenner pulsen i naturen, åndene og i menneskene, jeg er ett med naturen, åndene og menneskene...
jeg finner sjamanismen som en slags fellesbenevnelse for det som er en stor del av meg
Men det er min oppfatning og ingen fasit
Tina