Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
GjenopprettetMedlem
Nå skjønte jeg Kristine :lol: er nok litt treig noen ganger....

UlveMor
GjenopprettetMedlem
:innocent2: Og nå skjønner jeg hvorfor det er noe som heter pm her inne....  :innocent2:
Anonymous
Hva er pm?

"Biernna":

Temaet: 
-når kan en kalle seg en sjaman...

og...

mye av diskusjonen og det som ellers omtales på forumet:
-fokusering på omkringliggende faktorer som bøker, natur, kurs osv..

får meg til å tenke...

kommer fram til at mye av dette ligger utenfor ens selv,
men at det er en nødvendighet med inspirasjon for egoet,

kommer fram til at...

de egentlige svar og sannheter finner man bare ved søke innover,
ved å gå i seg selv.

kjenn deg selv,
for bare gjennom deg selv kan du forstå verden
-man må se innover for å forstå utover..

Er enig i det du sier, Biernna. Men jeg føler at jeg også ofte går inn i meg selv når
jeg leser, fordi jeg kan føle at jeg kommer på ting jeg egentlig vet samtidig som jeg
leser. Hvis jeg nå ikke har misforstått hva deg da.
GjenopprettetMedlem
Pm = Personlig melding
(brukes f.eks. for det som ikke bør være av interresse for alle..)

I beste mening :
Synes enkelte bør vise litt selvdisiplin ang. det som skrives ellers fylles forumet med intetsigende småpjatt.

Det andre du nevner:
"Åndelig føde" finner man utad -og det tar man med som niste på "veien" innover i seg selv.
GjenopprettetMedlem
Selv om en bare ser inn-og utover  så er det ikke alltid så lett  skjønne. Og  vi skal vel ikke skjønne  alt heller, alle "hemmeligheter" blir ikke "avslørt", tror ingen er  "ferdigskolert" sjaman.. den "skolegangen" varer livet ut..Men jeg er IKKE sjaman, så kan hende jeg tar feil..Men jeg  elsker å utforske livet   :wub:
Anonymous
[quote author=Biernna link=topic=1874.msg16624#msg16624 date=1148701382
Det andre du nevner:
"Åndelig føde" finner man utad -og det tar man med som niste på "veien" innover i seg selv.
[/quote]

Takk for klargjøring. Niste og åndelig føde, ja. Glemte ordene. Jeg tenkte på gammel kunnskap som ligger gjemt i underbevisstheten et sted, men det tror jeg også må erfares på nytt. Man kan være følsom og god til å snappe opp ting fra underbevissteheten, samtidig som man leser noe, hører noe... men allikevel må man gå dypere for å vite/forstå...
GjenopprettetMedlem
Da håper jeg virkelig at noen svarer meg her, siden Inger Lise har stengt mitt første forsøk "Hva er en sjaman?" ! Det var da virkelig et enkelt spørsmål?

Missbrukes tittelen Sjaman idag?

Tasse
AdsBot [Google]
"Tasse":

Da håper jeg virkelig at noen svarer meg her, siden Inger Lise har stengt mitt første forsøk "Hva er en sjaman?" ! Det var da virkelig et enkelt spørsmål?

Hva med å lese innleggene på de 6 første sidene i denne tråden?  :innocent2:
GjenopprettetMedlem
Det har jeg gjordt.
Det fikk meg bare til å lure mer på akkurat det samme.

Tasse
GjenopprettetMedlem
Du nan jo lese hva Wikipedia sier:
http://no.wikipedia.org/wiki/Sjaman

Samin  ;)
GjenopprettetMedlem
Takk Samin.

I følge dette er jeg også sjaman, da. :eusa_dance:
Født sånn, men bruker ikke noe av stæsjet......

Tasse
AdsBot [Google]
En artikkel fra ailo om det samme temaet:
http://sjaman.com/content/view/91/27/

kanskje du finner noe der..
GjenopprettetMedlem
Også denne artikkelen kan si deg noe:

http://sjaman.com/content/view/12/42/
GjenopprettetMedlem
Skiter i det der i grunn.....bare jeg kan få lov til å være meg.

Måtte jeg fylles av god åndskraft!!
GjenopprettetMedlem
Ulvemor!

Flott at du tar det sånn, og gir en så konstruktiv tilbakemelding på andres undring!

Tasse
GjenopprettetMedlem
Hvorfor skulle jeg si så mye om det når det aller meste som kan sies om det allerede er sagt så mange ganger?

Vær så snill ikke ta det ille opp. Og for meg er det jeg sier et greit utgangspunkt. Hvis andre trenger å finne mer enn de allerede vet om dette så kan jo enhver gjøre hva de vil med det....det er greit for meg. Ser ikke heller bort fra at debatten, hvis den gikk på nytt, kunne vise noen nye former.....men det vet jeg ikke. Jeg svarte fra der jeg selv står.

Mitt poeng var at det der egentlig ikke er så nøye. Er jeg konstruktiv i å si at jeg personlig synes "tittelen" henger høyt og ikke en gang selv vet om jeg higer etter den...og er du fornøyd da :)

Der jeg står i mitt liv akkurat nå vet jeg ikke hva jeg skal bli når jeg blir stor....og jeg ønsker at det blir noe bra....that's it!

Håper du finner ditt :wub:
Anonymous
er det så viktig da, hva en kan titulere seg med? er ikke det viktigere å være den man er? jeg er ikke sjaman, jeg kan ikke tromme, jeg skjønner ikke pæra hva det egentlig dreier seg om, jeg leser her, og diskuterer noen ganger( sikkert ikke så veldig mange kloke ord fra meg) , men...til syvende og sist: jeg er meg...uansett , og HVEM kan egentlig titulere seg sjaman? er ikke hovedsaken det at via våre egne erfaringer ( gjærninger) så tråkker vi veien videre og får muligens svar til noe vi lurer på--- og kanskje bidrar vi med å hjelpe tregende men jeg tror ikke noen av oss er MESTERE?Vi er  "i samme båt" og ror i livets bølger ::) :wub: :innocent2:

hilsen marihøna så undres

( i stillhet blir de store gjerninger gjennomført, tror nå jeg)
Anonymous
Jeg vil fortelle om en liten hendelse i sommer. Jeg var på en tilstelning og dette skjedde utendørs.
Jeg stod midt i folkemengden og vi ventet på en markering som skulle skje.

Mens jeg stod der og ventet, kom det en liten gammel mann gående forbi meg. Han stoppet opp et lite øyeblikk og kastet et blikk på meg, før han fortsatte videre. Denne mannen var totalt fremmend for meg, men jeg var ikke et øyeblikk i tvil. Denne mannen er en sjaman. En noaidi.

Jeg vet ikke hva det var, om det var noe i blikket hans, i auraen hans, som får meg til å være så  sikker. Men han hadde en kraft, som jeg ikke har opplevd maken til.

Denne lille mannen gikk i utkanten av folkemengden og satte seg. Gjorde seg nærmest usynlig, men alikevel kunne jeg merke denne kraften som strålte ut i fra ham.

Hadde jeg bodd på samme plassen som ham, hadde jeg sannelig adoptert meg selv som hans elev  :icon_redface: , for så fascinert ble jeg.

I dette tilfellet ville jeg kunne gått rundt og kalt ham for sjaman, fordi han har noe i seg, som får meg til å gjøre det.

Men om han virkelig er det, skal jeg ikke påstå for andre. Men for meg er han det.

Jeg forhørte meg litt om den mannen, og det viste seg at joda, denne mannen er kjent for sin kraft.
GjenopprettetMedlem
"Tasse":

Missbrukes tittelen Sjaman idag?

Tasse

Jeg synes det opprinnelige innlegget ditt var ganske bra, med tankevekkende kommentarer og gode spørsmål. Jeg legger inn link til det her, slik at de som vil svare deg her kan finne tilbake til det, ikke minst fordi det er 17 måneder siden sist det var aktivitet i denne tråden som Inger Lise ønsker diskusjonen i.

http://sjaman.com/component/option,com_ ... 1#msg67251

Ellers synes jeg Fønix har gitt deg en meget god kommentar, og den minner om en drøm som Tiril skrev om:

http://sjaman.com/component/option,com_ ... 6#msg66306

Den historien likte jeg — og kanskje er den noe langt mer enn en drøm ...
GjenopprettetMedlem
Hvilken fin opplevelse Fønix! og det sier kanskje også noe om deg det at du SÅ han.....
Anonymous
"gjorde seg nærmest usynlig" ja Fønix, der  sa du noe ( gjøre sine gjerninger i det stille), slik "ser" jeg det å være seg selv :)for uansett tittel så står vi en gang likeverdig når tiden er inne :innocent2:

marihøna så bare er enkel :)
Anonymous
"UlveMor":

Hvilken fin opplevelse Fønix! og det sier kanskje også noe om deg det at du SÅ han.....

Neida, det sier ingenting om meg, for siden han var kjent for det, så har jo andre også merket dette.
GjenopprettetMedlem
Hjertlig takk, Passopp! Liker deg!  :wub: :respect:

Fin historie, Fønix. Illustrer mitt poeng. Noen har det bare, det som 1000 kurs aldri kan gi. Har du møtt et slikt menneske, slik du også tydeligvis har, kvier man seg veldig for å kalle hvem som helst for sjaman. Det gjør iallefall jeg.

Tasse
GjenopprettetMedlem
En klok mann, og god venn :wub: av meg spurte meg hva jeg vil gjøre, oppnå, eller bli da, etterhvert, eller framover. Hva jeg vil jobbe mot.
Og jeg sa healer. Helst sjaman, Men det er jo en lang prosses da sa jeg.
Jo, sa han..  Men jeg vet ikke når jeg kan kalle meg det eller om jeg i hele tatt noen gang kan kalle meg det(sjaman).

Men hva betyr egentlig sjaman sier vennen min..??  Det betyr vel "den som vet" sa jeg..
Ja sa han, og mer sa han ikke..  :exclaim: hehe. Han liker og la meg tenk og finn ut alt selv, veldig god person er han :respect:

Jeg grubler fortsatt på svaret.. Og jeg tror ikke det finnes noe teori prøve og må kunne så og så mange ritualer for og bli sjaman  :lol:  :lol:
Heller ikke lese alle bøker man kommer over.
Man må vel kanskje tilegne seg nye kunnskaper og nye ting hele tiden, og ikke lete etter tittel...  Jeg tror man blir sjaman når man er klar for det.
Det at man kan kalle seg sjaman, det kan alle..
Men når man slutter og tenke på om ( hmm, er jeg sjaman nå? ) og slike tanker, og når man ikke søker den tittelen, da kanskje man nærmer seg..
Jeg tror at den dagen jeg eller andre blir sjaman(det er et kort- men stort ord sjaman) er den dagen man selv er klar for det.

Da tenker jo alle, når er jeg klar for det?? osv.. Vel.
Når man slutter og henge seg opp i når blir jeg det, når kan jeg kalle meg sjaman, den dagen tror jeg man begynner og nærme seg, kanskje får man beskjeden på ei trommereise.. 
Jeg har ikke sjaman-tromme ennå. Jeg ønsker meg ei, og det er jo bare og kjøpe ei, men jeg tror tromma kommer til meg den dagen jeg er klar for det.. Jeg var på ei tromme-reise endag, og da fikk jeg en gave av en hjelper,åndevesen, i indianer skikkelse. Og det ble jeg utrolig takknemlig og ydmyk for. Og kanskje nærmer tiden jeg skal få meg tromme seg  ;)  :eusa_pray:

Men alt det med når kan man kalle seg sjaman,  Jeg tror ikke man kan spør folk om jeg er sjaman nå. Den dagen man kan kalle seg sjaman, det er dagen man ikke føler behovet for og spør om det mer. Man bare vet at, nå er jeg sjaman, og man får nok sikkert vite det på en reise..

Men dette er da min mening.
Mulig mange er uenig, men sånn tror jeg det er..

Og en ting til min kloke venn sa:
Husk og huske

:wub: og gode tanker til alle, og respekt til vår moder jord  :respect:

klem fra hans