Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Anonymous
Urkrefter må være noe av det sterkeste og klareste som finnes i tilknytning Jorden,Naturen og oss mennesker. Det eneste negative jeg ser med dem er at det kan bli misbrukt pga mangel på visdom og kunnskap rundt disse kreftene, som sjamaner,animister,urbefolkingsgrupper o.l. kommer i personlig kontakt med - det er jo naturlig. I fortiden så har Mayaene misbrukt sin viten og kunnskap om urkreftene og ofret mennesker. Hvordan kunne dette skje? Misbrukte de urkreftene?Ble de villedet?

Å få tilgang til urkrefter kan en ikke lese seg til, men erfare og få en personlig kontakt med. Så alle religioners mål er å bli mer kjent med urkreftene i oss - i naturen - i alt. Og i årtusener har jo sjamaner lært det via muntlig overleveringer ang teknikker - hvordan en skal komme i kontakt med urkreftene i oss - åndelige verdenen - naturen osv.

Så det eneste negative jeg kan se er med disse urkreftene at det kan misbrukes. Og en har dette med ganning - som er noe positivt og negativt. Og det forekommer sikkert i dag også. Men hvordan skal en passe på å ikke misbruke kontakten med urkreftene? En kan jo lære av historien og se på hva en ikke skal gjøre - og hvordan de har misbrukt det i fortiden. Det har alltid vært noen som har gjort det. Men en lærer av andres feil også dem fra vår historie her på Jorden. Noen tanker rundt dette? Hva er urkrefter? Healing,ekstase,visdom,kunnskap og kraft - er det riktige ord ang urkreftene i oss, i naturen osv?
Anonymous
"Hva er urkrefter? Healing,ekstase,visdom,kunnskap og kraft - er det riktige ord ang urkreftene i oss, i naturen osv?"

For meg er ukraften LIVSKRAFTEN - den jeg kjenner vibrere i hver celle når jeg mediterer, og som bl.a. kan styres til healingformål via pusten. Healing,ekstase,visdom,kunnskap er et resultat av LIVSKRAFTEN og hvordan vi bruker den.

Hvordan urkraften kan misbrukes? Det er ikke selve urkraften som er blitt misbrukt, men mennesket med urkraften som lar seg villede, om man vil.
Når folk innehar en høg  posisjon i samfunnet - gitt dem i kraft av deres sjamanferdigheter eller som medlem av et presteskap blir de gjerne del av et politisk nettverk som  har mulighet til å misbruke sin makt i det samfunnet de egentlig skulle tjene. Og de gjør det også. Parringen religion/statsmakt er en genistrek (i negativ betydning)

Vi ser det gjenta seg gjennom historien i alle deler av verden, og vi ser det i dag. Hvorfor? Å ha makt over andre mennesker-  både åndelig og politisk - ser ut til å kunne lede selv engler ut i fristelse. Trolig er det nok den  interne maktkampen innenfor slike konstellasjoner som på et vis fremmer de verste og mørkeste egenskapene i mennesket og gir grobunn for de grusomme handlingene som begås i politikken og religionens navn. Som for eks. når presteskapet som statsmakt dømmer folk til døden i religionens navn for små uvesentlige filleting - egentlig  ofrer de fortsatt mennesker for å få folket til å skjelve for gudens kraft.

Jeg sier ikke at en sjaman ikke bør bli politiker, for det kan han eller hun helt  sikkert. Men da ikke i kraft av sine sjamanferdigheter, men fordi han eller hun er et samfunnsengasjert menneske som f.eks trur fullt og fast på AP sitt partiprogram.

(vil fortsatt presisere at jeg er "en læregutt" i mitt eget liv)
Anonymous
Har ikke noe nytt og si som ikke er blitt sakt allerede, men jeg trur fast på at Jo Urkraften kan bli misbrukt, de menneskene som misbruker den for personlig vinning av et eller annet slag, er mennesker som ikke har det godt med seg selv. Jeg trur ikke at det finnes onskapsfulle mennesker, selv om handlingen demses kan virke ganske så ondskapsfull. Jeg trur heller at de menneskene har bitterhet og fortvilelse i sitt hjerte, med andre ord de har ikke klart og se på sine egne egomønster, frykt, sjalusi, bitterhet osv, og deres hjerte er blitt lukket inne slik at de er ute av evne til og tilgi og forstå andres situasjon og reaksjonsmønster. Man kan si at deres selv bilde er blitt ødelagt og dermed klarer de ikke og se hvordan de påvirker situasjonene heller. Det er synd at slike mennesker har kontakt med urkraften på jorden, men slik er det.
psbot [Picsearch]
æ tror de går fint an å være både politiker, sjaman, husmor,elskerinne, mor,søster, datter osv. samtidig. Æ tror faktisk det e en fordel at du ikke lukker deg helt inne i den snevre lille sjaman verden, men at man kan gjøre litt andre ting også. At man kan bruke litt av sin visdom overalt, må jo være en berikelse som iallfall ikke æ vil være foruten. å lære seg å bruke sine krefter positivt, ser æ på som en selvfølge, uansett hvike miljø æ befinner meg i.
Anonymous
"ædni":

æ tror de går fint an å være både politiker, sjaman, husmor,elskerinne, mor,søster, datter osv. samtidig. Æ tror faktisk det e en fordel at du ikke lukker deg helt inne i den snevre lille sjaman verden, men at man kan gjøre litt andre ting også. At man kan bruke litt av sin visdom overalt, må jo være en berikelse som iallfall ikke æ vil være foruten. å lære seg å bruke sine krefter positivt, ser æ på som en selvfølge, uansett hvike miljø æ befinner meg i.

Kloke ord :icon_cool: Spesielt det der med at kan bruke litt av sin visdom over alt.
GjenopprettetMedlem
Jeg ser de sjamanistiske teknikkene som en måte å påvirke energiene. Akkurat som tankekraft påvirker energiene. Så sånn sett burde en også passe på at en inn har for mye skrot i hodet. Jo sterkere en er i sin kraft, jo kraftigere blir energiene som en setter ut, og mer kan energiene utrette. Det er når en arbeider systematisk med energiene og kjenner spillereglene at det blir muligheter for å gjøre noe galt. Dersom en skulle føle seg tråkka på, og en ikke ser andre utveier og blir sint, er det lett å tenke på å sende ei kraftsalve i den retningen. Jeg mener også en bør skille mellom det som kan løses med vanlig tenkekraft og hva som bør løses med manipulert kraft. Dersom noen ringer til noen, som skal manipulere energiene i eksempelvis et møte til deres egen fordel, mot eventuell betaling, ser jeg det som misbruk. Og det skulle ikke forundre meg om det var et stort marked. Jeg har såpass respekt for kraften og andre mennesker så jeg er vel livredd for å gripe inn å endre på noe. Men det noe alle gjør i dagliglivet. Det handler om energier. Bilselgeren får ikke solgt en bil før di riktige energiene er på plass. Men å påvirke energiene med teknikker mener jeg er ikke er riktig i dageliglivet.  Det å bruke egen erfaring fra sjamanismen er noe helt annet. Om folk har noen evne til å lære av historien lurer jeg nå litt på. Ellers er det jo mange som praktiserer en eller annen form for magi på jorda, og verdens undergang er ikke nær av den grunn. Og jeg mener at frimurerne, som har posisjoner i samfunnet også har sine ritualer. Det er her jeg har litt problem med ny-sjamanismen. Å gjøre et ritual eller be om hjelp til økonomisk vinning har ikke vært aktuelt for meg. Men å gjøre et ritual for god avling er helt greit.
Francis [Bot]
Har ikke noe nytt og si som ikke er blitt sakt allerede, men jeg trur fast på at Jo Urkraften kan bli misbrukt, de menneskene som misbruker den for personlig vinning av et eller annet slag, er mennesker som ikke har det godt med seg selv. Jeg trur ikke at det finnes onskapsfulle mennesker, selv om handlingen demses kan virke ganske så ondskapsfull. Jeg trur heller at de menneskene har bitterhet og fortvilelse i sitt hjerte, med andre ord de har ikke klart og se på sine egne egomønster, frykt, sjalusi, bitterhet osv, og deres hjerte er blitt lukket inne slik at de er ute av evne til og tilgi og forstå andres situasjon og reaksjonsmønster. Man kan si at deres selv bilde er blitt ødelagt og dermed klarer de ikke og se hvordan de påvirker situasjonene heller. Det er synd at slike mennesker har kontakt med urkraften på jorden, men slik er det.

Jepp,er enig med deg der Narnina!
Det som er så synd med mennesker som går rundt med bitterhet og sinne inni seg, er at de ikke engang er villige til å prøve å se ting fra en annen synsvinkel. De står fast i seg selv på en måte...
Anonymous
"Ulva":

Jepp,er enig med deg der Narnina!
Det som er så synd med mennesker som går rundt med bitterhet og sinne inni seg, er at de ikke engang er villige til å prøve å se ting fra en annen synsvinkel. De står fast i seg selv på en måte...

Og det er skikkerlig fast også, enkelte er så låste at lys og kjærlighet av noen slag annet enn den kjærligheten de kan kontrolere slipper til. med andre ord ingen kjærlighet bare frykt. Kjempe synd.
Yahoo Slurp [Bot]
Hej  :icon_biggrin:

Urkraften er vel energien i kernen af os selv. Vi kan påvirke alt med vores energier, de gode som de dårlige...
Misbrug af disse evner kan ske på mange måder... Ved at være forbeholden med at fortælle om sine evner og bruge dem i skjul? Ved at give forkerte informationer, for at være bedre end andre? Ved at bruge energierne dårligt?
Og her mener jeg, at vi shamaner nok har et stort ansvar, at prøve at opdage disse ting hos mennesket, om de har fundet urkraften og om de misbruger den? Og så hjælpe de mennesker på rette vej...
Forøvrigt et meget spændende emne :eusa_clap:

Hilsen Shamanen  :icon_biggrin:
W3C [Linkcheck]
CraftWolf.

Du sa et sant ord der, det å ikke bruke rituale for økonomisk vinning. Det er for meg misbruk av kraften. 

Jeg tror det viktigste er å gå inn i seg selv å akseptere at vi alle har mørket og lyset i oss, istedet for å bare se mørket i andre.  Den dagen vi har det på plass tror jeg ikke det er så stor fare for å misbruke kraften, å bli bevisstgjort alle ens egne sider er en bit vei å gå, men virkelig verdifull.