Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Jeg har hørt personer har hatt litt spesielle møter med haikere, både til veis og til fjells.
Dette har jeg fått høre direkte fra de som har opplevd det eller noen som er i slekt med de som har opplevd det.
Noen har kjørt bil etter veien, andre kjørt snøscooter på fjellet og felles for de er at de møter haikere som vil sitte på.

En venn av meg fortalte meg om bestefaren sin som kjørte på fjellet (nærheten av Talvik)
og lenger frem i løypa ser han en same står og vil sitte på.  Det jeg har fått høre er at man SKAL stoppe og la
de sitte på, ellers kan (?) det få negative konsekvenser.  Skjønt det ikke hjelper å kjøre forbi,
for de som har gjort det har fått seg en overraskelse etter en stund når de har kjent en hånd på skuldern deres
og får øye på personen de kjørte forbi sitter på de på scooteren/bilen likevel. Og nå er de fremme og vil av.

Hørt flere som kjører bil i Tana-området har sett en samedame som haiker langs veien.
De som ikke har stoppet har hatt henne i baksetet neste gang de har sett.
Så det virker som når de har bestemt seg for en bil eller annen transport skal de skal sitte på, uansett.

En jeg kjenner som erfarte noe lignende i nordland. Han kjørte forbi en skikkelse som gikk etter veien (men som ikke haiket).  Han har forklart at klærne på denne personen var av eldre type, og sekken han bar på ryggen anslo han til tidlig 1900-tall. Denne personen satt på et stykke før han plutselig hoppet av.  Jeg har også følt noe merkelig på den aktuelle strekningen uten at jeg har sett noen. Men følelsen av nærvær var helt intens.
Noen minutter før dette hadde jeg stoppet noen minutter på veien og strekt litt på beina, jeg får det til at det var
da jeg fikk noen i bilen.  Men kansje driver underbevisstheten min med et aldri så lite puss på meg?

Jeg er uansett blitt litt nyskjerrig hva disse hendelsene egentlig betyr. 
Jeg tenker da på hvorfor. Er det at de er på reise til et sted, og trenger skyss
eller har de noe de vil vise eller si til de som møter de?
FAST Enterprise [Crawler]
Hei.
Det var interessant. Nu er jeg fra de kanter og har fartet mye med bil alle veier, men har aldri opplevd at det står samer langs veien og haiker. Men jeg trur på det du forteller, men noe svar på hvorfor de sjelene haiker... og blir med, uansett, det har jeg ingen god forklaring på. Kan godt hende at det er som du sier at de kanskje er på reise, eller kanskje de dukker opp som beskyttere der og da. Jeg er og veldig spent nu på om det er andre som har en forklaring på dette fenomenet.
Kristine :innocent2:
Nutch/CVS [Bot]
Jeg tror at vi kan lære av dem.
Jeg satt en gang langt i syd på en ruin fra romertiden. Og plutselig satt noen ved siden av meg og viste meg det jeg kunne lære av å se ned på den ødelagte byen.
Hilsen
Anonymous
riders on the storm, riders on the storm  :shock:
GjenopprettetMedlem
Kan det være hellige steder i naturen
som har blitt overkjørt og neglisjert
av det moderne menneske??
Og så driver åndene der og gjenoppfrisker
Bevisstheten på følsomme individer.
Forbereder dem på et senere møte.
GjenopprettetMedlem
Jeg tror dere alle har rett, kansje det er flere ting som spiller inn, ikke bare 1 grunn.
Når jeg leser svarene virker det for meg at alle er inne på noe.
Og hvis jeg legger sammen alle gir det meg et helhetsbilde jeg tror på.
Om det er helt riktig blir en annen sak. Kansje er det flere grunner, kansje noe helt annet.
Takker for svar :)
GjenopprettetMedlem
Tror de som vandrer her som ånder, har noe å si til oss. Bare at vi har så vanskelig å "lese" budskapet. Har sett en del i nord Norge, bl.a. en soldat  på fjellene gående med gevær i måneskinn. Muligens en som er blitt igjen etter krigen. Og finner ikke "frem", går bare frem og tilbake, som i vakt. Det er mye forunderlig som kan dukke opp i vår vei her på jorden. Men det er ikke alltid så lett å forstå betydningen. Jeg har hatt til og med besøk her jeg bor nå. Men fikk hjelp for å fjerne han, begynte å bli plagsomt, han var så fæl å skubbe meg.Men jeg var aldri redd, skjønte nok at det var noe han ville, men han svarte ikke da jeg spurte, bare forsvant.
Men nå er det fredelig her, heldigvis, likte ikke å bli vekket i natten av han.... :o