Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Hva er det som gjør att folk ikke lengere er i pakt med naturen?
Dagens samfunn er lagt opp slikk att folk har nok med å tenke på jobb og fammilie.Vi dreper naturen litt for hver dag(profitt).Det går bare ikke mer.
Se på alle naturkatastrofene som herjer verden.Jorda er i ubalanse.Det er der det kommer inn dette med oppvåkning.Man må stille opp og vekke folk.La det bli en verdensomspenende sak.Hva sier dere

GjenopprettetMedlem
Det handler vel litt om at tidligere har jobb vært dreid rundt naturen, nå har vi rema 1000 og de fleste får gåsehud bare av å tenke på å skjære hodet av det de spiser...
Jeg er for så vidt enig med det du skriver, men samtidig må jeg si at det nesten er arrogant av oss mennesker å tro at vi har så stor betydning her på den blå planeten at det er vi som er årsaken til flommer og jordskjelver...
Fagerhjul
GjenopprettetMedlem
ja,vi tror att jorda varer evig,men da må vi tro om igjen
GjenopprettetMedlem
Jeg tror mange mennesker går rundt med egoistiske tanker som "verden vil ihvertfall ikke gå under før jeg dør og da er alt i orden for meg",
uten å tenke på at det faktisk kommer nye generasjoner etter oss som har like mye rett på frisk luft og en fredfull verden.
I dag gjøres ingenting før et styre/gruppe har regnet på oppgaven som skal gjøres og funnet ut de kan tjene godt på det.
Resten virker underordnet. Ildsjelene blir sjeldnere og sjeldnere. Trist utvikling. Håper denne trenden kan snu, aller helst i nærmeste fremtid.
Forresten jeg har også fått med meg det er gitt fellingstillatelse til 3 bjørner, er det noen som vet hvorfor?
GjenopprettetMedlem
De sier att det er for mange av dem,så da kan man likkegodt tjenne penger på det,for en tankegang.Her jeg bor hadde lennsmannen kommet med ett forslag om jakt på ørn,fordi det var for "mange.Lenge leve galskapen

GjenopprettetMedlem
"johannessen":
Ildsjelene blir sjeldnere og sjeldnere. Trist utvikling. Håper denne trenden kan snu, aller helst i nærmeste fremtid.
Forresten jeg har også fått med meg det er gitt fellingstillatelse til 3 bjørner, er det noen som vet hvorfor?
Vel, meld deg inn i en av våre mange rovdyr foreninger og finn ut av det. Det er plenty med ildsjeler der!
Fellingstillatelsen kommer pga at menneskene tar mer og mer plass, og Brumle brakar er ikke bare et kraftdyr som ser fin ut på bilder, men også en kjempe i Norske skog. Et slag med poten kan drepe ei ku/elg... Derfor er det farlig å ha brumlemann gående utforbi husene. Vi får krysse fingrene for at dette er jegere med æren i behold så det ikke utvikler seg til hysteri slik det ble under ulvejakten noen år tilbake. Da måtte jegerne til med helikopter... Da var det nok flere av oss som felte en tåre for Gråfot. Æreløs jakt!
Jakten i seg selv skal du ikke være så fryktelig redd for. Alle dyrene har sin plass i økosystemet - slik vi og har. Vi mennesker tror vist at det er vi som er sjefene som styrer jorden, men for all del: det tror nok også maurene, biene, musene, spurvene, gaupene, kråka, bjørnen, huggormene, flåttene, mårene........
Strålende hilsen,
Fagerhjul
GjenopprettetMedlem
Det er svære krefter som vil ødelegge naturen
for den er en port til de magiske verdner.
Og i en materiellt-inspirert verden,er slike porter en trussel.
Jeg har sett jævlene på kloss hold,de hater naturens optimisme
og vil den til livs,de er "åndelige" disse jævlene,og vinner stadig innpass
hos de allerede materiellt lammede,forheksede.
Men vi har like svære krefter tilrådighet,som motgift.
Trolldom mot trolldom.
GjenopprettetMedlem
Og kan reise videre med god samvittighet, fordi vi gjorde som det stod på oppslaget; forlat rommet slik du fant det....

GjenopprettetMedlem
"teleterkji":
Vel, jeg synes det er litt feigt å bare komme med slike "huff og huff" uttalelser. Så gjør noe da! Det er foreninger i fleng å melde seg inn i - spess i dette landet vårt som faktisk er et engasjert land på verdensbasis. Husk folkens: vi står ikke utenfor økosystemet og ser ut på naturen... Vi er en del av den, med våre høyblokker og asfalterte veier. Jeg må si at gjennom årene har jeg vært på samlinger hvor det har vært gjort time lange ritualer for å rense steder og gi energi til jorden... Jeg er nok for praktisk til å se verdien i slikt. Gjør noe da! Det er ikke noe å vente på! E du imot at ørenen skal skytes så gjør noe da - ikke bare klag!
GjenopprettetMedlem
E du imot at ørenen skal skytes så gjør noe da - ikke bare klag!
Det er klart ingen vil bli skutt i ørene
Om man klager til rette vedkommende skal det hjelpe det
Samin

Anonymous
Hmm, humor er en god egenskap!

GjenopprettetMedlem
Jeg har fått skutt hull i begge ørene.

GjenopprettetMedlem
Og jeg bare klager
og bedriver ikke-gjøring.
Alle gjør så mye at det blir et kaos.
Folk tror at livs-kvalitet
handler om mest mulig aktivitet.
Hvor vi lures inn i livs-situasjoner som vi ikke tåler
og bedriver hor og hevn mot jodermor
je bare syter å klager.
the dreamer must awaken! (Dune)
GjenopprettetMedlem
"teleterkji":
Og i en materiellt-inspirert verden,er slike porter en trussel.
Jeg har sett jævlene på kloss hold,de hater naturens optimisme
og vil den til livs,de er "åndelige" disse jævlene,og vinner stadig innpass
hos de allerede materiellt lammede,forheksede.
Men vi har like svære krefter tilrådighet,som motgift.
Trolldom mot trolldom.
GjenopprettetMedlem
Men det må ikke bli en krig, en makt mot makt, Stein på stein og kniv mot strupen...

Mørket er bare fravær av lys, skinn, og forsøk å hev deg over materiens vibrasjoner. Oppvåkning er også oppgradering? Lysfiltreringsaktig sett ser frustrasjoner ut som grå virvler- og sender lavere vibrasjoner. Det er ikke ondskap som er høyest, det er ikke en god verden, den er også ond. I en dualisert balanse mellom lys/mørke, vondt /godt, dette er bare menneskeskapte opplevelser som lar sansene forvirres, forvitres, fritt valg.
mens vi er her for å få pæra til å lys, eller hur? Kvasispekulerer, penetrerer mellom lag på lag av virkeligheter og lar meg opplyse, fris fra dikotomienes rike. Det er så vakkert i lyset!

Keep shinig.
Lys og kjærlighet fra månestråle.

GjenopprettetMedlem
Moder jord har kanskje litt feber for tiden, kanskje pubertet stadiet?! vulkaner er kviser... orkan høysnue.. osv.
Når man ser forbi "positive" og "negative" ting som skjer overalt rundt oss, ser man at det er nødvendig med det., så jeg vil egentlig aldri kalle noe i ubalanse lengere, det ser jeg på som nok en illusjon.. det hele er jo bare en læringsprosess for alle, og alle spiller en like viktig rolle i det hele.. til slutt vil vi nok kanskje alle sammen se det tydelig, hvem vet, man kan spekulere.. Så det jeg prøver å formidle er, at krig er nødvendig, like nødvendig som alt annet, inkl alle ytterpungter av positivt og negativt, destruksjon, kaos, osv osv.. alt rett og slett..., i den prosessen som foregår nå... Fornyelsen eller hva nå man øsnker å kalle det...

Om jeg skal dø, ok.. om jeg skal miste alt jeg har kjært, ok.. jeg skal forsøke å holde på min tro uansett hva.. Trøsten min er at alt skjer som det må skje, og alt er som det skal være, konstant forandring, et vakkert møsneter i "kaoset"... det er meningen, uansett hvor vondt det måtte være for meg å takle det.. Å miste forstanden er en hærlig opplevelse, og jeg ser fram til vær gang det måtte skje... ikke dær å da, men etterpå.. om det gir noe mening..
Livet er tungt og vi opplever så mye forskjellig.... vi må da kunne inrømme at vi er en gjeng selvgode, selvhøytydelige aper... ser litt på det som en søt spøk, for noen av oss har en tendens til å ta det alt for alvorlig.. og ser ikke at i grunnen ligger kjærligheten til alt... hender det ikke at vi sårer det vi elsker så høyt?
GjenopprettetMedlem
Gutten. Det er din illusjon.
Krig ,nød og elendighet er ikke nødvendig.Vi kan god klare oss uten den slags ting.
Det er mulig at du trenger å gå i din sjels historie,lese opp informasjon som er lagret i ditt indre.

Anonymous
Det är nog så som gutten skriver att det inte finns något ont som inte förer något gott med sig också...men jag tror att man ska passa sig för att bli alltför bekväm med den inställningen. Om man tänker att allt är till det bästa så behöver man ju inte engagera sig, och det är ju ganska skönt. Det kan ju ganska lätt kännas som att det är för mye som är galet med världen för att man ska kunna göra någon skillnad alls, och då är ödestanken lite lugnande. Då är det nog viktigt att man ändå gör något för världen, för man kan göra skillnad speciellt om vi blir fler och fler... Vi påverkar ju människor omkring oss med våra handlingar och våra tankar, om vi gör det lilla vi kan så är det säkert fler runt omkring oss som tänker aha

!!
Anonymous
Det blir for meg litt for mye det med og finne mening. Er enig i at vi må tenke positivt, utrolig viktig, men hvorfor behøver det å skje? Det skjer etter min mening på grunn av uvitenhet. Mange tenker at det må skje fordi vi skal kjenne det gode, men for meg er det ikke annet at det som er godt, er godt og det som er vondt, er vondt. Og vi skaper det vonde selv.
Jeg tror vi har blitt altfor vant til alt det vonde som skjer, og jeg tror at det er derfor vi forsøker å finne en mening med det. Men vi har kjørt oss selv på villspor, og mange gjør ikke det de kom for og gjøre.
Når vi leter etter meningen, har vi ofte glemt at vi selv er skapere.
GjenopprettetMedlem
Om, krig og "ondskap" - ikke trenges, hvorfor har det eksistert i så stor grad? Hva er den ene uten den andre? vi lever i en verden som består av alle ytterpungter... om du velger å tro at du kjemper for den "gode" eller den "onde", er jo det din sak, din mening... prøv å gi slipp på de fordommer... prøv å elske den materialistiske "djevelen" som bare vil ha mer, vokse, og ødelegge, vi er alle en del av et pusslespill, der den ene ikke er mere verdt enn den andre.. synd om du skulle se på deg selv som mere verdt enn, han som gjør tingene som gjør deg forbanna, fustrert, oppgitt..
Så jammen kan vi si at alle lever i en illusjon... tid, tanker, følelser... de kommer, og forsvinner.. vi forandrer bevissthet, vi dør, vi blir født..
Så selv om jeg lever i min illusjon dimi, spiller jeg min rolle.. som du spiller din.. Det er ikke enkelt for meg å si disse tingene.. jeg elsker jo Livet.. alle ubetalelige flotte øyeblikk, andres glede.... jeg liker ikke å se at skoger blir brent ned for at Mc-Donalds og burgerking skal fortsette på det viset de gjør... at vi forsatt dreper hverandre på en barbarisk måte som vi har gjort de siste tusen år(om ikke en evighet) ---men en må ikke glemme at det er en stor mulighet for at de bidrar i større grad enn det vi gjør, til det målet vi skal nå... at det er et pre-karkulert sammspill, mellom de store slemme som ødelegger mest og Moder jords fornyelse... Noen sitter på utsiden, og føler det de gjør... tenk bare på deres eget engasjemang i alt det "grusomme".. det er jo en faktor som bidrar til at dere er den dere er, og føler slik dere gjør... Drivkraft kan være så mangt, og jeg for min del ønsker ikke å bruke dagene mine på å deppe over alt det fæle, de følelsene kommer når de kommer, henger meg ikke opp i de.. går vidre.. jeg har opplevd alt det dær før, sult-fortvilelse-krig- alt det.. nå er jeg på en annen tur.. og jeg ser ikke bort ifra at den krigen som er så fjærn, men fremdelse så nær, snart kan komme til min dørkarm. Det tar jeg da. Poenget er Her & Nå. det er det..
GjenopprettetMedlem
Du er et menneske og du bidrar enten for det gode eller for det onde,vil du eller ei.Det er ikke altid en merker det,man kan bare tro at man er likegyldig ,men det er en ikke.
Alle lever i sin illusjon ut i fra sine erfaringer.
Det du skriver og mener virker som en unnskyldning for din samvitighet,de som ødeleger jorda kan like din fremstiling av verden .Det sies at samvitigheten er den beste rådgiver,ÅNDENES RØST.Lever man opp til sin samvitighet så har man ingenting å slite med.
Hvorfor er det krig og ondskap i verden?,vel man kan se på det som et utfordring til å mestre det.Samme som å stige opp fra en brønn opp til lyset og mens en klatrer opp så har du valg om å hjelpe andre med det samme eller å sparke dem ned eller å være likegyldig og klatre alene selv om det siste kan være umulig.Sparker du dem ned så forsinker du din egen oppstigning.
Håper du forstår hva jeg mener,dessuten jeg er taknemlig for at du har allrede bidratt til mere oppklaring av det spørsmålet om hva er vitsen med det hele.

Anonymous
Utviklingen går slik den går pga egeninteresse og fornektelse av vårt grunnleggende talent.
under opppveksten får man høre at det er fint at man kan synge eller danse eller whatever MEN man MÅ jobbe og man MÅ tjene penger osv. Dette sier våre foreldre fordi vi er redde for at barna ikke skal være trygge. En trygghet som er en illusjon i seg selv for vi skal alle dø og døden tar oss gjerne når vi sitter "trygt og godt" foran tv'n med ei snadde i ene hånda og kuken i andre. Når vi forstår at psykologisk trygghet ikke eksisterer så er det lettere å gå til kjernen og gjøre det man er her for. På vår vei vil vi være lykkelige fordi vi gjør det vi vil og trenger derfor ikke mer mer mer. Profitttankegangen er født ut ifra frykt for at det skal gå tomt. (noe det ikke gjør siden alt er sirkulær energi) Selvfølgelig kan denne sirkulære energien komme ut av balanse grunnet vår fryktbaserte grådighet og den naturlige energien som vi kjenner som MAT vil kanskje anta andre former vi ikke vil være i stand til å innta, hvem vet? nå beveger jeg meg ut i spekulasjoner så jeg lar det ligge litt men uansett så tror jeg egeninteresse og tiden vi bruker til å bygge opp et selvbilde og frykten for å ikke oppnå dette bildet er grunnen til all misær
Anonymous
Godt poeng du tar opp der, Kokopelli, angående det der med tryggheten. Mye av årsaken til elendigheten er at ingen vil vil slippe taket. Alle skal ha det på sin måte. Sine egne trygge faste rammer. Frykten for å dø er det som holder det hele gående. Denne mølla må gå rundt og rundt for at alle skal holde på de faste inntektene sine. Ikke en eneste dag må gå tapt.
Hva om hele kloden bare hadde lagt seg ned på bakken en dag slik at det hadde blitt helt stille? Det er ikke så vanskelig. Egentlig veldig enkelt, men skjer bare ikke. Eller om alle fabrikker hadde stanset, og det hadde begynt en masseutvandring fra byene. Folk hadde måttet gå ut i naturen på leting etter og noen hadde måttet dø for det. Noen synes kanksje det høres helt forferdelig og destruktivt ut om jeg sier at jeg gjerne ville ha dødd for den saken. Men jeg har nok tillitt til universet til at jeg kan gjøre det. Det hadde vært til det beste for livskraften.
Så alt sammen skjer etter min mening fordi mennesket ikke vet bedre og dermed binder seg og søker tillitten kun i den verden de oppfatter, noe som er helt naturlig om vi ikke merker noe til noen annen tilhørighet.