Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Hjelp, hva gjør jeg galt?
Jeg begynner meditasjonen og i går fikk jeg først fine farger, men så når det ser ut til at jeg skal gå inn i noe, ble det bare som en tjukk grå tåke overalt! Kom ikke gjennom resten
I dag, likeså. Prøvde sirkelen til Ailo og fikk såvidt tak i den til å begynne med, men så blir det grått og tungt igjen...

Hva skjer??
GjenopprettetMedlem
Tittut!
Tja, jeg selv ser ofte bare grått og svart. har ropt fortvilt ut her på sonen om hjelp. Fikk beskjed om å ikke anstrenge meg for mye, da kan man miste konsentrasjonen.
Jeg har måtte lære meg å se med følelsene. For det finnes noe i det grå der

Fokuser på det grå, ikke tenk på at du ikke ser noe. Observer det grå, bevegelser. opplever du det samme som meg, så vil du få se bilder i det grå. Bevegelser. Å så må du lytte. Et ord kan dukke opp, et ord som beskriver hva det er. Etterhvert kan du oppleve å se klarere. Ikke sikkert vi har samme opplevelser, men du ka jo prøve det ut kanskje
Lykke til!
Anonymous
Jeg lærte en finurlig liten ting for en stund siden, og det fungerer veldig bra for meg.
Hvis du blir distrahert av negative følelser eller tanker som hele tiden sniker seg inn når du skal meditere/reise, anbefaler jeg å prøve dette. Når du starter meditasjonen, og merker at ting kommer i veien, la oss ta f.eks. sinne, skal du se for deg en kasse eller koffert eller noe som er helt tett og har et lokk (kan sikkert fungere med et skap også) og som kan låses. Se at du står foran denne, la oss si kassen. Du åpner den og så tar du sinnet ditt og putter det i kassen. Lukk og lås. Snu ryggen til kassen og gå bort fra den, ikke se deg tilbake, bare gå helt til du kommer dit du skal. Det er viktig å ikke se seg tilbake.
Jeg plagdes med å komme inn i en meditasjon her om dagen. Hadde vært her inne og lest div innlegg og dette surret rundt i hodet mitt. Det kom hele tiden inn og forstyrret da jeg lå der og skulle meditere. Da tok jeg rett og slett hele sjamansonen og låste inn i kassen. Og, hokus pokus, det funka. Etterpå låste jeg opp kassen og slapp den ut igjen, for dette er jo noe bra som jeg ikke vil kvitte meg med.
Karnsje det går med den gråe tåka di også, Masi...prøv.

GjenopprettetMedlem
La følelsene slippe til

GjenopprettetMedlem
Vel, nå har jeg prøvd igjen og jeg takker for tips!!
Underveis kom tåka og jeg både samlet sammen og puttet i kista, jeg prøvde ha fokus på følelsene og jeg lot meg bare drive med.
Tåka lettet litt og som du sa Silva, det er noe i tåka, jeg fikk bare ikke et klart bilde, men mye bevegelser.
Holdt på så lenge at jeg kjente søvnen nesten kom, men da var det akkurat som noen blåste i ansiktet mitt, som for å vekke meg

Og hver gang jeg kom for nærme søvnen så nappet det litt i meg, med beskjed om å holde meg våken

Det som var litt rart var at jeg "så" hele armen min løfte seg (3-dimensjonalt bilde og rl str) i det jeg "våknet" og jeg holdt noe i hånden, samtidig var hele bildet dekket av noe som så ut som vannperler ?
Skjønner ikke noe av det, men det var en lysning i det grå hvertfall

GjenopprettetMedlem
Ikke strev for mye med å meditere, ikke ha for store forventninger
på at det skal komme bilder og film..
Det er ikke lett for oss vestlige og "bare" sette oss ned og meditere.
Sitt rolig med rak rygg slapp av og se / oppserver hva som skjer.
Ikke tving tankene vekk, la de komme som om du sitter å ser på skyene.
Tanken kommer du ser på den men henger deg ikke fast ved den,
du lar den gli videre som den skyen på himmelen.
Det er ganske så umulig for en nybegynner også de med mer erfaren,
og stoppe opp i hverdagen uten at det kommer en tanke..
Så det som er viktig ikke la deg sitte der å grave deg ned i tanken som kommer...
La den komme og gå som om du sitter på en togstasjon, togene kommer (som tanken)
og noen går av og noen går på.. Og toget går videre uten at du kan stoppe det..
Slik som skyene..
Lykke til..
Samin

GjenopprettetMedlem
Jeg hadde sent i går/natt et nytt forsøk på å meditere rundt sirkelens sentrum...
Jeg opplevde også tåkebilder/skyer og tenkte - jeg er jo litt i skyene nå

og litt i tåka...

tenkte også på dette med å flyte med og da endret ting seg. Jeg strevde ikke lenger med å fokusere på sentrum, tåke/skyene trakk meg mot sentrum... skjøt fart inn i drømmetilstand og våknet nesten ti timer senere

GjenopprettetMedlem
Øhhhh.....åssen gjør dere dette her da?
Stirrer dere på sirkelen, altså midtpunktet hele tiden, eller lukker dere øya etterhvert, kopierer sirkelen på netthinna, å mediterer slik?
hvis dere stirrer på den hele tia, har jeg et problem. Jeg greier ikke fokusere med øya åpne, da de begynner å klø og blunke....

GjenopprettetMedlem
"Silva":
Øhhhh.....åssen gjør dere dette her da?
Vel jeg kan ikke mye om meditasjon... i natt for eksempel satt jeg og så en stund og så på øyet til ørnen som danner O i sjamansonen... klappa igjen laptopen og da satt sirkelen på netthinna....
Anonymous
Det er som Samin sier, viktig å ikke streve, men slapp av i dette. Når du vil bruke punktet i sirkelen, fokuser blikket, men ikke stirr på punktet. La blikket bli litt sløret, du ser uten å se. Det hjelper til en indre fokus. Hvil i dette. Det er det viktigste.
La det bli en lek, prøv ut hva som passer for deg. :)
Dessuten er det viktig å puste rolig og la kroppen slappe av. Det kan være en hjelp å fokusere på pusten; rolig inn og ut.
GjenopprettetMedlem
Okidok, jeg fortsetter å prøve...i morra
Har tro på at det går seg til om jeg slutter å streve så fælt

GjenopprettetMedlem
Jeg sliter også med meditasjonen i perioder, hjernen babler i vei og jeg begynner å
klø på ryggen . Jeg blir stresset og sliten og gir til slutt opp.Ser heller ingenting så lenge
jeg baler på den måten...

nå skal jeg lese alle gode råd så kansje ordner det seg..
Anonymous
Et lite råd...
Vi har to hjernehalvdeler.. den høyre er den følelsemessige delen.. Det er ikke alltid like lett og koble over til den følelsemessige delen av hjernen. Mitt råd er.. sett på vakker musikk som en kan leve seg inni følelsemessig.. (lytt til musikken) Ikke fokuser på noe. la det komme det som kommer... i nuet.
Gå i skogen,,og rett og slett opplev naturen i nuet.. ikke tenk på hva som skal komme eller hva som har vært .. se på allt det vakre og speil dere i det øyet måtte se .
Sett dere på et sted og lytt.. til stillheten, fuglene.. suset fra trærne..eller en brusene bekk... lytte øvelsen var for meg utrolig viktig...
Naturen har hjulpet meg ..mer enn en gang..

GjenopprettetMedlem
Dessuten er det viktig å puste rolig og la kroppen slappe av. Det kan være en hjelp å fokusere på pusten; rolig inn og ut.
Det er viktig som Perle sier her, glemte å nevne det site innlegg.
Pusten er viktig.. Du kan fokusere på pusten om du detter ut..
Pusten skal være rolig og dypt ned i magen, ikke bare i øverste delen av brystkassen..
Musikk uten tekst / sang er bra som Skapheksen skriver...
Bruk gjerne en cd med gaidet meditasjon, kan være en bra start..
Samin

GjenopprettetMedlem
Jeg lærte en gang å sitte med en tom skål i hendene. Man ser ned i skålen, på dens innehold....altså tomhet, og konsentrerer seg om nettopp det....blir et med inneholdet. Å samtidig la pusten gå slik Samin beskriver hører også med. Jeg har hatt mye glede av den metoden og den er jammen enkelt
Kanskje litt på utsiden av hva du spør om Masi....men ville allikevel nevne det. Som sagt en god metode for å stilne sinnet er dette hvertfall.
UlveMor

GjenopprettetMedlem
Når demonene er bundet eller bannlyst
går jeg inn i en meditativ mellom-verden.
en haug jævler som ikke vil at vi skal ha det godt
(demoner,plage-ånder,kaos.energier)
GjenopprettetMedlem
Lag en sirkel med et kors ,så stiller du deg i midten ,da vil det løse seg