Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Hei!
Var på alternativ messa i Stavanger i helga der jeg bl.a. hadde en samtale med en klarsynt healer.
Hun fortalte mye om meg og min livssituasjon, det meste stemte ganske så nøyaktig!
Men - så sier hun at hun ser at jeg er/ har anlegg for sjamanisme i meg og at jeg er godt utviklet tross min forholdsvis unge alder (noe hun sjelden så) og at jeg burde utvikle meg videre både innen dette og healing.
Dette var veien for meg og gå og jeg burde ordne opp i livssituasjonen min og starte min på "egentlig" livssoppgave...
Jaha, tenkte jeg da....sjaman......har liksom alltid trodd at det var "hellige overhoder" hos samer, indianere osv.
Men etter å funnet frem til dette forumet, forstår jeg jo at det ikke bare er slik.
Har jo alltid vært interessert i det alternative, men har liksom ikke funnet "plassen min" enda......
Så - hvordan utvikler jeg meg videre?
Kjempefint hvis noen har noen tips, råd og anbefalinger å komme med - da blir jeg glad
Mvh
GjenopprettetMedlem
Heisann
Bra spørsmål. Her er min erfaring på hvordan jeg utviklet og utvikler meg.
I mitt tilfelle begynte det med sterke drømmer. Drømmer som tvang meg til å tenke på de.
Så begynte jeg å meditere, det var da det skjedde ting. tror meditasjon er veldig viktig her.
Lytt og se i drømmene og under meditasjoner. Det er gjerne her man får svar og nye spørsmål.
Se etter små forandringer rundt deg i hverdagen. når noe plutselig dukker opp i hodet ditt, ikke forkast det, undersøk det.
Ser du ofte dyr? Både i det virkelige liv? I drømmer? eller medotasjoner?
Tolker du drømmene?.......
Du får sikkert mange fine tips her.......

GjenopprettetMedlem
Ta imot de tips du får og prøv deg fram.Du vil finne det du letter etter til slutt.

GjenopprettetMedlem
Kjære Aliana
Det du spør om her er faktisk veldig viktig...
Hvordan skal jeg utvikle meg?
Svarene kan nok bli like mange og fargerike som personene som svarer, men esensen av svaret tror jeg ligger i deg selv...
Lytt til din indre stemme,den vil lede deg på din vei frem mot dine mål
Tina
GjenopprettetMedlem
Hei, Aliana!
Bruk tid til å bli kjent med deg selv og hva som bor i deg.
Både på det bevisste og underbevisste plan.
Lær av livet og naturen, og søk de lærerne som føles riktig for deg
når du behøver guiding og påfyll av kunnskap.
Lykke til i din søken!
Klem fra Idnar
Anonymous
Ja, jeg synes det er vanskelig å gi svar på et så generelt spørsmål. :)
Det eneste jeg vil si, er lytt til følelsene dine. Finn ut av hva du er førnyd med i livet, og hva ikke.
Kjenn etter hva du har lyst til, først og fremst. Og vær obs på det som kommer til deg.

Anonymous
Heisan,,
Jeg bor selv i ditt område..
Vi har mange flotte turområder...
Jeg har brukt mange mange timer i Melsheia..
Søk ut i naturen, søk i deg selv..
Det finnes mange kurs og som går Stavanger området..
Lykke til

GjenopprettetMedlem
Stå på!!!!!!!!!!!!!!!!!!
GjenopprettetMedlem
Hei Aliana og velkommen

Enig med andre - la din egen evne til opplevelse slippe til. Og spør litt her på forumet. Bra hvis du skulle få litt kontakt med andre sjamanismeinteresserte hvor du bor.
Om man ønsker opplæring, kan ulike grener i sjamanismekurs velges. Alle har en del tilfelles. Noen folk kan reise langt for å delta hos en bestemt lærer. Kortere kurs o.l kan gi en litt inntrykk av de forskjellige. Om du noen gang ønsker å ta en større kursrekke, er det viktig å føle at lærerens samvær og veiledning ikke bremser eller overkjører deg; kurs skal være om å åpne for din opplevelse av å være rotfestet i deg selv og din valgfrihet. Finne din kraft. Vær skeptisk om noen vil binde deg til seg, eller overbevise deg om at du trenger å investere i allskens greier og dyre kurs for å bli frisk og lykkelig. :shock: En liste over en del kursholdere
http://sjaman.com/forum/index.php?topic=2745.0
Noen bokideer, alt etter smak og behag.. De kan lånes fra bibliotek - og kjenner du rett ISBN-nr kan bøker skaffes fra nærmeste bokhandel. Forslag om grunnleggende bøker tilgjengelig på norsk/dansk/svensk:
En lettlest en, for folk som er nybegynnere:
•Sjamanisme : kraften i jordens magi kan forandre livet ditt / av Jan Morgan
Wood (Hilt og Hansteen, 2004, ISBN 8274136292). Om hvordan bruke sjamanisme til å forene seg med jordas magi og hente styrke og finne sin indre kraft. Øvelser, feiringer mm fokusert på ritualer fra stammesamfunn. Forklarer medisinhjulet, åndehjelpere, dyretotemer, symboler mm og hvordan utvikle sitt forhold til naturen.
•Alberto
Villoldo: Sjaman, healer, vismann - healing og helbredelse med inka-indianernes tradisjonsrike energimedisin (ISBN 82-7413-514-8). Den er fra søramerikansk tradisjon, og en grunnbok anbefalt av mange.
•Shamanens vej – en guide til kraft og healing / Michael
Harner (Bogan, 2005, ISBN 87-7466-425-5). (dansk 2. utgave) En god grunnleggende innføring i såvel moderne som tradisjonell sjamanisme.
•Sejd 3.0 : en introduktion till shamanismen / Jørgen
Eriksson (svensk) Norrshaman, 2005. ISBN 91-975054-0-4. Har ikke lest denne, men det jeg har lest av Eriksson har vært bra, basert mye på nordisk og samisk tradisjon.
•Omtalt på Sjamansonens forside er Ailo
Gaups bok: Sjamansonen (Tre Bjørner forlag, 2004), som er både basert på samisk tradisjon og den nysjamanske ’verdensarv’. Den gir masse innsikt på sine tettskrevne sider.
•Jorden synger – naturens kraft og nordiske rødder / av Annette
Høst (Møntergården, 2005, ISBN 87-7901-181-0, dansk). En innføring i hvordan hente innsikt og styrke hos naturen. Også om alvefolk og andre vesner fra nordiske natur og mytologi. Hun trekker både på egen erfaring og gammel nordisk, indiansk og keltisk tradisjon. Om hvordan rådslå seg med naturens krefter, og trå inn det eventyrrike som er her og nå.
Noe av det tilgjengelig på norsk av aktuelt, f.eks ved nettbokhandel
Bokkilden. Fins boka på norsk kan den og lånes på bibliotek.
Det aller viktigste er at du gir deg og dine opplevelser plass i livet ditt. Sjamanisme er om å kunne bruke egne erfaringer som sine læremestre.
Anonymous
Tilda!
Hvor er du egentlig...sånn til vanlig?
En gudommelig kilde av opplysninger kommer plutselig fram...

Kan jeg få slenge på et par bøker i forbifarten?
Ok, den er grei! Prøv disse også:
"Kvinnesjelens kraft" av Hernan Huarache Mamani
"Inn i sirkelen" av Olga Kharitid
"Inka-Innvielsen" av Elisabeth B. Jenkins
Disse tre bøkene er i romanform, men de gir en utrolig inspirasjon og vekker følelser og åndelighet som ligger latent i oss alle. Ilag med lærebøker kan det være godt å lese om andres erfaringer...det gir en ekstra motivasjon til å drive på. Lykke til!

GjenopprettetMedlem
Tusen takk for mange bra boktips dere.....

GjenopprettetMedlem
Du kan også lese Betty J Eadies "Omfavnet av lyset",til en begynnelse.
GjenopprettetMedlem
Får vel slenge meg på bok tipsene
Dagens tips får være til gratis glede for de som har lysst.
På hjemmesiden til ildsjelen.no går det ann å laste ned gratis bøker.
En av disse er av Bartholomew, tror den heter virkligheten bak illusjonene.
Tror ikke selv 100% på hvordan den er skrevet, men det er mye gullkorn inn imellom
For min del så bygger den en bro imellom tanker og følelser
Varme tanker
GjenopprettetMedlem
...Ser at du har fått mange svar allerede. Mange gode råd har du virkelig fått...Tror det er viktig at du tar deg tid, god tid. Les bøker, gå på kurs (få flere læremestere på flere områder)les gjerne igjennom mange av temaene her på sjamansonen. Deretter vil du etter en tid følge en retning som er rett for deg, følg hjertet ditt og intuisjonen din...tror ikke du skal legge så mye vekt at det må være en sjamanistisk retning du går ...tenk heller selvutvikling og se hva det fører til. Husk at selv klarsynte healere ikke har fasiten eller kan "se" alt helt rett. Fremtiden din blir til mens du går, den skifter retninger etter hvilke valg du tar...men husk å ta et skritt av gangen...hvis du er helt fersk så er kanskje det å starte med meditasjon ganske bra. Selv tok jeg "kanaliseringskurs" igjennom Morten Eriksen (
www.morten-eriksen.no han har kurs over hele landet). Det kurset ga ihvertfall meg en "flying start". Lærte å jobbe med energier, meditere etc. Når det generelt gjelder det åndelige : "ta deg tid"..."nyt reisens oppturer og nedturer (for det vil det bli)"...

GjenopprettetMedlem
Ta deg tid og la ting komme til deg,
det du trenger kommer når tiden er inne
Lykke til på reisen, som har mange holdeplasser og småstopper,
men som aldri ender.
GjenopprettetMedlem
Genialt spørsmål, Aliana
Jeg suger til meg som en svamp, her
Lykke til videre til deg og takk til alle dere som deler erfaringer

GjenopprettetMedlem
Det er derfor vi er her

GjenopprettetMedlem
Hei alle sammen og tusen takk for alle de gode tipsene!
Er så vidt begynt å meditere litt og har bl.a. en meditasjons cd med Morten Eriksen som ble nevnt her i et av svarene.
Fant også boka "Sjamanisme" av Jan Morgan Wood i bokhylla - der har den stått lenge nå og ikke sagt et eneste ord
Hadde vært spennende å tatt noen kurs innen dette ja, men er litt redd for at jeg plutselig skal få en slik "sektfølelse" (hvis dere forstår hva jeg mener) - da får jeg helt noia og er rask med å ta avstand

Og det vil jeg jo ikke - føler at dette kan være det rette området for meg å utvikle meg i, da jeg alltid har vært veldig opptatt av dyr, natur og gamle kulturer.
(Kan si jeg følte meg litt rar på barne- og ungdomsskolen da "alle" andre var opptatt av fotball og annen idrett, mens jeg BARE holdt på med dyr og leste alt jeg kom over om inka/maya indianerene, middelalderen og andre "overnaturlige" ting

)
Har nok alltid vært en "ensom ulv" og holdt meg mest for meg selv eller sammen med dyrene.
Selv i dag (trass i at jeg har mann og barn som jeg elsker over alt her på jord), så trives jeg aller best når jeg kan være i lag med dyra.
Og det er nok en av grunnene til at vi også driver en gård med masse kyr, sauer, hester, geiter, katter og hunder.....
Skal i alle fall lese i gjennom innleggene her på forumet og suge til meg av kunnskapen og erfaringene deres

Igjen - takk for alle gode svar og takk for at dere tar så godt i mot nye medlemmer!!!
Mvh
GjenopprettetMedlem
du kan lytte til andre , men for å finne sjamanen i deg må du lytte til deg selv. alle har vi våre teknikker å ting vi gjør for å få opp det åndelige i en selv. du kan se å lære men ikke kopiere, du må etter lang trening finne din vei. lykke til