Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Trenger hjelp ……til en beskrivelse….
Er det noen av dere skribenter her, som kort og sammenfattet kan forklare hva begrepet sjamanisme er…?
( Har forsøkt, men det blir for langt…)
På forhånd takk!

psbot [Picsearch]
Hva er sjamanisme?
Det korte svaret er at sjamanisme er navnet på en samling metoder for kraft, healing og ekstase. Dette kan ta deg dypt inn i din livsprosess og din selvutfoldelse. Gjennom det kan nye sider ved sansene begynne å fungere og nye talenter kan våkne til live. Du kan også lære å gjøre noe positivt for andre.
fra førstesiden til sjamansonen. synes det e ett godt og kort svar fra Ailo
GjenopprettetMedlem
Det var det vi lærte og som jeg skal lære videre.Vi bare er så vidt innafor huden nå.
Anonymous
Hei sjelevenn! Anbefaler deg å gå inn på Tina`s hjemmeside, der fant jeg en veldig lettfattelig og grei beskrivelse.
Flott hjemmeside du har, Tina!

GjenopprettetMedlem
"Kira":
Hei sjelevenn! Anbefaler deg å gå inn på Tina`s hjemmeside, der fant jeg en veldig lettfattelig og grei beskrivelse.
Flott hjemmeside du har, Tina! 
mmmm
tusen takk Kira, nå ble jeg helt satt ut, tusen takk det var fine ord
Stille klem
Tina
GjenopprettetMedlem
Takk for innspill og forslag, dere!
Tina; du har laget en kjempeflott web-side! Men jeg kunne ikke finne noen betegnelse for sjamanisme…?
Har laget min egen kortversjon;
Sjamanisme er den eldste kjente spirituelle vei og healing; En samling metoder og ritualer for kraft, innsikt og ekstase. Den kan ta deg dypt inn i din livsprosess og din selvutfoldelse. Åpne sansene dine, for "dypere" og "høyere" bevissthetslag, som i møter med kraftdyr, hjelpere, og den store universielle kraften vi alle er en del av, og finne tilbake til det ”naturbarn” du er født til å være…
Dette kan gjøres med meditasjon og lyd, som trommer, hvor man ”reiser” til det åndelige; rommet mellom deg selv og sjelen. Og ved å ”sanse” alt levende; Kraften og inspirasjonen du finner i vår herlige natur. Kampen for en frisk ”moder jord”, står sentralt i sjamanismen. Sjamanisme er en livslang livsstil., ikke en religion.
En sjaman kalles ofte en såret healer. Ofte ser vi at personer som har en rekke tøffe og ”traumatiske” innvielser (prøvelser), følger denne vei. Man må først helbrede seg selv før man kan hjelpe andre. Sjaman oversatt; ”en som vet”. En som har gått ”i lære” og praktisert sjamanisme i årevis; som har i oppgave å heale andre og verden,
kan kalle seg en sjaman.
Er denne grei, eller kan noe forbedres...?
GjenopprettetMedlem
Grei beskrivelse,men gå på Tinas fantastiske sider

GjenopprettetMedlem
Puuuh.. Bare grei....?
Har vært der......men fant det ikke.....Hvilken side står det på....?

Anonymous
Klikk deg inn der det står HELHETEN DA, med hvite bokstaver midt i teksten.
Så kommer du til en ny side og der er et blått felt hvor du finner at det står sjamanisme.
Og...PLING! Der er du! God fornøyelse!

GjenopprettetMedlem
"Sjelevenn":
Takk for innspill og forslag, dere! 
Tina; du har laget en kjempeflott web-side! Men jeg kunne ikke finne noen betegnelse for sjamanisme…?
Har laget min egen kortversjon;
Sjamanisme er den eldste kjente spirituelle vei og healing; En samling metoder og ritualer for kraft, innsikt og ekstase. Den kan ta deg dypt inn i din livsprosess og din selvutfoldelse. Åpne sansene dine, for "dypere" og "høyere" bevissthetslag, som i møter med kraftdyr, hjelpere, og den store universielle kraften vi alle er en del av, og finne tilbake til det ”naturbarn” du er født til å være…
Dette kan gjøres med meditasjon og lyd, som trommer, hvor man ”reiser” til det åndelige; rommet mellom deg selv og sjelen. Og ved å ”sanse” alt levende; Kraften og inspirasjonen du finner i vår herlige natur. Kampen for en frisk ”moder jord”, står sentralt i sjamanismen. Sjamanisme er en livslang livsstil., ikke en religion.
En sjaman kalles ofte en såret healer. Ofte ser vi at personer som har en rekke tøffe og ”traumatiske” innvielser (prøvelser), følger denne vei. Man må først helbrede seg selv før man kan hjelpe andre. Sjaman oversatt; ”en som vet”. En som har gått ”i lære” og praktisert sjamanisme i årevis; som har i oppgave å heale andre og verden,
kan kalle seg en sjaman.
Er denne grei, eller kan noe forbedres...?
Den var fott, Sjelevenn
Hrrrm....du skulle laget din egen hjemmeside...

GjenopprettetMedlem
Åhhh takk, Inger Lise!

Godt du likte den!
Web-siden min kommer nok snart.... og antagelig med et lite utvalg av sjamanistisk inspirerte smykker.....
må bare finne den rette Web-tekniker......
GjenopprettetMedlem
hei sjelevenn
det va godt skrevet og det er rett, men ikke la mammon styre det du gjør, da bli det litt feil.
vi har ikke gode dager alle dager, gjør som jeg har ting hjemme med d jeg gjør , da blir det ikke merutgifter, og du kan hjelpe selv om alle ikke kunne gi deg noe, du må gi for at du ska få,
lykke til i dine gjerninger for helbred å fred
namaste
Anonymous
Åjada, du har laget en knallgod versjon, Sjelevenn. Kan godt bruke den.

GjenopprettetMedlem
Her er min kortversjon;
Sjamanisme, urkraft i en moderne verden.
Sjaman er visstnok et ord hentet fra urfolk i Sibir, og blir oversatt med ”den som vet”. I vestlige land i moderne tid har man fra hele verden samlet teknikkene til ”di som vet”, og kaller det for sjamanisme. Teknikkene setter sjamanen i stand til å reise og kommunisere i en ikkefysisk virkelighet, i kraftens og åndenes verden. Drømmene våre kan gjenspeile noe av den verden.
Sjamanen kjenner magiens prinsipper, og er trollkyndig, som kan bety å få ting til å skje ved hjelp av viljen. Sjamanen hovedoppgave er ofte å helbrede, men kan godt utføre ritualer ved årets og livets overganger, eller håndtere plantemedisin.
Det er mange veier inn i moderne sjamankunst, mange går fra å være ”såret” til å bli hel, eksempelvis gjennom psykiske plager, andre kan få evnene i dramatiske opplevelser som ulykker. Tradisjonelt har kunsten gått i arv, men i dag går nok kunsten videre i form av kurs.
GjenopprettetMedlem
Den var kjempebra, craftwolf

Anonymous
Interessant...
Min kjetterske versjon av opphavet til begrepet er således:
Sh- lyden peker tilbake på ilden.
I svært mange språk, assosieres -Sh lyden til ild eller lys.
En shaman er således opprinnelig en som kan gjøre opp ild. Lage lys.
Begrepet "Illuminati" reflekterer samme prinsippet, " den som har lys"
Kunnskapsaspektet
illustreres parallellt også gjennom - Ken runen, <, som assosieres til kunnskap, og ild, eller nærmere bestemt kunsten å gjøre opp ilde, eller " to
keen a fire"
Denne evnens og kunnskapens betydning var adskillig viktigere i en tid hvor det var innmari langt til nærmeste kiosk som solgte engangslightere...
I mange tradisjoner er ideene om kunnskap, ild og lys nært forbundet og beslektet.
Lucifer, ( Lysfar) foreksempel, bringeren av lys og kunnskap, er en av mange.
Shin: http://en.wikipedia.org/wiki/Shin_(letter)
Den andre stavelsen er -
A. Den responderer utvilsomt til elementet luft, og i alle gematrier og språk jeg kjenner, assosieres -
A til elementet luft.
Vi har altså de rendyrkede elementene ild, og luft, altså begge de to aktive elementene
Den tredje stavelsaen er -
M, eller Mem. Og det representere med samme sikkerhet det rendyrkede elementet -vann.
Altså
Sh-
a -
m -, de tre primære elementene. Oppstått av spirit og manifest i jord, derav er kun 3 stavelser nødvendig. Endelsen -
an, eller muligens -
man er jeg mere usikker på, kan være en fonetisk tilspasing rett og slett, men -
M kan også leses dobbelt, altså som mann.
GjenopprettetMedlem
Jøss! Den tolkingen var interessant.
Kan jeg anta at denne tolkningen gjelder i språket dette ordet stammer fra også...?
GjenopprettetMedlem
Du er bare god til å ordlegge deg

Anonymous
"Inger Lise":
Jøss! Den tolkingen var interessant.
Kan jeg anta at denne tolkningen gjelder i språket dette ordet stammer fra også...?
Hvilket språk påståes det konkret at det ordet stammer fra?
Mye av dette er nærmest arketypisk materiale, gyldig for mennesker generelt.
En demo av logikken i f.eks stavelsen A, som definitivt oftest assosieres til elementet luft; ande,
også til spirit, som i -ånde.
Ånd-e har altså minst to betydninger, pust og ånd. Begge av vital betydning.
A.... fri strøm av luft. Den primære lyden fordi:
Når man presser luft opp fra lungene, og luften resonnerer fritt mot munnhulen dannes lyden:.....
dette skjer på et utvikligstrinn innen man lærer å forme munnen, og bruke tunge, og senere tenner til å forme lyder.
Derfor er A ofte den første stavelse babyer uttrykker.
Den neste er like naturlig å lage, og like enkel.
Når luften presses opp fra lungene, og munnen er lukket, dannes lyden: ....
Riktig, ja ...M
De to første lydelementene man oftest lærer, A og M.
Alt man behøver for å si MAMMA.
Slik er det over hele planeten, ettersom vi stort sett har de samme fysiske forutsetningene.
Sh, er adskillig mere kompleks, og læres endel senere.Anonymous
Takk for kjempeinteressant innføring, susamel!

Dette likte jeg virkelig.
GjenopprettetMedlem
Jo, jeg synes det er interessant å se sjamanen som lysmester. Selv om vi har engangslighter i dag, kan det se ut som ikke alle er like drevne med å tenne og vedlikeholde ilden, ettersom mange tyr til elektrisk oppvarming. Men var gårsdagens lysmennesker sjamaner, og dagens lysmennesker newagere? Eller var gårsdagens sjaman newager i oldage? Jeg mener ordet sjaman beskriver teknikkene lysmesteren bruker.
Jeg har forstått det sånn at newage kom med Aleister Crowley’s bok, lovens bok, og at loven er; gjør hva du vil. Crowley sier i lovens bok (Liber AL vel Legis) at ”Age of Horus” har begynt og ”Age of Osiris” har endt.
GjenopprettetMedlem
...at newagere tror vi er på vei inn i den nye tidsalderen . jeg fant greie svar på dette, når jeg søkte på nettet etter vannmannens tidsalder...
Anonymous
"craftwolf":
Jeg har forstått det sånn at newage kom med Aleister Crowley’s bok, lovens bok, og at loven er; gjør hva du vil. Crowley sier i lovens bok (Liber AL vel Legis) at ”Age of Horus” har begynt og ”Age of Osiris” har endt.
Book of the Law er en rendyrket invokasjon av Martiale ånder, og forretter ei nådeløs innføring i de Martiale Evangelier. Så potent at det kan få ei sjøstjerne til å rette opp ryggraden. Og farlig. Ikke noe for potensielle psykotikere, galehusene er fulle av drømmere som har slukt "Book of the Law", og fått blåst sikringene, noen for godt. Dette er rød pepper.
Crowley kaller dette tidsskiftet age of Horus ( Egyptisk krigsgud med haukehode, ofte manifest som en hauk. Horus mission er å hevne sin far Osiris død som ble forårssaket av Typhon, eller Set, hans bror.)
Jeg er positivt sikker på at Crowley allikevel ikke ville ha assoisiert seg med newage bevegelsen, ettersom hans uttrykte sans for blomsterbarn og gurutilbedere kan sies å ha være mikroskopisk, eller kun til seksuelt bruk. Det siste har jeg forståelse for.
Crowleys sentale nøkkel til Paradiset er Viljen. For de som ikke kjenner disse nøklene, og foreksempel befinner seg i troen, oppfattes svært ofte den hurtige evolusjons stier som svart magikk. Disse skolenes verdisystemer er forholdsvis lite kompatible, inntil det kommer til ROTA, TARO, TORA, loven.
Mellom Crowleys ånd og den såkalt "Newagebevegelsen" tror jeg at en diplomatisk avstand er det beste man kan håpe på.
Etter lange tids forberedelser klarte jeg omsider å invokere hans ånd. Jeg holdtpå å pisse i buksene, da ha la seg tilrette oppå klesskapet, og begynte å snakke.
" Jeg har mange disiplerr", sa han, " men det som teller er å gå til kilden selv..."
Han sa også noe lett nedlatende om noen av sine disiplers latskap, siden de valgte å lite på ham, i stedet for å gidde å gå veien selv...
Det mest brilliante med Crowley, er at han sier selv at han lyger, og at man kan til syvende og sist
har seg selv å stole på. Videre at man må gå til kilden selv. Og han har helt rett.
Om Crowley hadde vært født i en annen tid enn Victoriatiden, hadde hans evangelie antakelig sett noe
annerledes ut. men da hadde det heller ikke vært Crowley. Hans ABC i kabbalisk magikk " Magick in Theory and Practice" er forresten alt man behøver for å komme igang, og kan absolutt anbefales.
Noe senere den aftenen invokerte jeg ånden til Gurdijeff. Også det både lærerikt og underholdende. Vår kjemi var imidlertid noe mere kompleks, han var slett ikke særlig begeistret for meg. Temmelig konsertvativ type.
Hvem pokker gidder vel å invokere forvirrede spøkelser og tilfeldige filleånder, når man kan velge på høyeste hylle?
En ting er å slå et tilfeldig telefonnummer, og aldri vite hva man får på tråden. En annen ting er å finne navn og nummer i katalogen, og ringe nøyaktig den man ønsker.
Hva i all verden skal man med TV?
Heru- Raha!