Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Anonymous
Noe som har opptatt meg i det siste i mine tankebaner er blant annet dette med speilbilde - projisering - når en møter andre mennesker så handler det ofte om å skjelne mellom deres energier og vår egne. Hva er projisering og speilbilde,hvor en person som en møter har noe i seg som en kan mislike i seg selv eller få frem noe i en selv som en har frykt for. Eller hva det skal være. Hvor går grensene?Ikke alltid lett å skjelne og vite. Det er helt klart treningssak.

Å skjelne mellom andres og vår egne energier er jo veldig viktig i åndelig arbeide - inkl sjamanens vei. En får bare følge intuisjonen og en får a-ha opplevelser når en dveler og tenker over situasjoner i livet.

Det var en som var med på Peru-turen og han reagerte på ei dame der sånn og følte negative energier fra henne og sånn. Mens jeg følte det ikke fra henne og hadde helt andre erfaringer med henne. Så det er et klart tegn på at hun dama har vært et speilbilde for han som var med på Peru-turen - projisert noe som han reagerer på i han selv. Og det har ikke noe med henne å gjøre, men han. Noe som han har frykt for eller reagerer så sterkt på som hun besitter av ang healingkraft,energi eller hva en skal kalle det for. Vi alle har jo aura rundt oss. Han var sikker på at det var noe negativt med henne, men jeg fikk han på andre tanker at det er store sjanser for at han projiserer noe i henne som han reagerer over i seg selv. Noe med han selv.

Det har skjedd og skjer at noen kraftfulle sjamaner og kursledere - hvor noen personer har reagert veldig negativt på dem - og det kan være projisering i bildet - noe i dem selv som de har stor frykt for som denne personen er med å "fremviser" bare ved å være i nærheten. Dette er noe jeg har observert i en lang tid og det er spennende å jobbe med.

Så om det er noe en føler er negativt og en føler stor frykt for når en møter en person eller blir helt satt ut så kan det være noe i en selv - altså projisering på gang - speilbildeeffekten. Noen mennesker er kraftfulle at de kan være speilbilde på hva en frykter eller savner. Eller hva det skal være.

Å ha problemer med å se inn i øynene til andre mennesker har helt klart noe med seg selv å gjøre. Redd for nærhet og at en skal føle seg så sårbar eller føle at noen leser en som åpen bok.

Noen som har eksempler på erfaringer?Andre tanker og meninger rundt dette?
GjenopprettetMedlem
Vil bare pirke litt borti bruken av ordene speiling og projisering...

Å speile: Vi ser adferd, egenskaper i andre som vi ikke liker. Dette fordi vi har de samme egenskapene, adferden i oss og vi misliker denne delen av oss.

Projisering: Å tillegge andre egenskaper som de faktisk ikke har. Disse egenskapene er ting vi frykter, oftest ting vi har i oss selv, men som vi ikke klarer akseptere at vi har. Stikker dypere enn speilingen og er vanskeligere å se/erkjenne.

Trur dette ble sånn noenlunde riktig...ellers får noen mer kunnige korrigere meg igjen  :eusa_liar: :eusa_doh:
GjenopprettetMedlem
:respect:
AdsBot [Google]
Speiling er interessant som egenutvikling! Jeg har en venn som er sjamanlærling i USA, han fortalte meg at de ofte tar opp temaet i sirkelen.
GjenopprettetMedlem
En ting er å erkjenne når en selv speiler seg i andre. Men jeg har tenkt en del på hvordan forholde seg til andres speiling i meg. Feks hvis en person ser min usikkerhet og han eller hun tolker det som en avisning fra meg og reagerer deretter. Har tatt slike reaksjoner veldig mye på min egen kappe. Men har i det siste sett litt klarere hva som handler om meg og hva som ikke gjør det......
GjenopprettetMedlem
Jag vill tipsa om en artikel som jag har haft stor glädje av och som jag fortsatt arbetar med. Den heter:

"Look in the mirror"

"There are many situations presented to you in life that will offer you the opportunity to, symbolically, put the mirror up in front of your face and take a look at what is being reflected back. Not everyone is ready for this kind of experience, as it will demand from you the ability to really look at the truth that is being mirrored back. This isn't always easy to do, that is why your guidance presents you with people in your life that will evoke strong emotions from you. What most people tend to do when someone stimulates an uncomfortable feeling within them, is to avoid that person or aggressively confront them. In order to justify your feelings, it is common to begin putting them down and building yourself up as correct or the right one in the situation. The cosmic joke is that you will continue to encounter this type of energy pattern in another person until you look in the mirror and find out what it is about you that is attracting them into your reality.

What is contained within the essence of what it is that you do not like about this other person, are patterns that are from unresolved childhood and pastlife karmic issues. For example, if your new female boss is a domineering, controlling person who never listens to what you have to say and you are constantly disagreeing about how something should be done, you may be reliving some unresolved issues with a dominant feminine person in your life like your mother, grandmother or older sister.

The first step in trying to resolve a recurring scenario is by looking in the mirror. Sit down with a pen and paper, write down everything that bothers you about this person and the situation. Try to really get down to the essence of what it is, not just the surface situations and events that are occurring, explore your deeper feelings. Once you have done this, it is time to hold the mirror up and take a look. Try to ask yourself if there are any situations/relationships in your life where you are acting in this way. Using the example above, with the domineering, controlling presence, suppose you treat your child this way. You never fully listen to what they have to say, because you think with all your wisdom that you know what is best for their soul's purpose. Perhaps your child intuitively knows that they need to take music lessons, but you insist that becoming a doctor is what they are supposed to do in order to please your needs. You are denying their soul the right to make their own choices and creatively express themselves. Underneath that is possibly the fact that your mother/father did not allow you to choose and you are just repeating an unconscious pattern. A deeper truth might be that because your creativity was cut off, you will not allow your child to explore their own path either. The cycle repeats again -- generation after generation.

Try to ask yourself what belief system do I need to let go of in order to move to a place of Love with this person. Using the example above, it may be that you believe exploring one's creativity is not acceptable behavior for becoming a responsible, productive member of society. The first step to breaking this pattern is awareness, then action -- acknowledge to yourself that you want to move this situation into The Light. From that point, you need to replace the old core belief system with a new one. If the core issue was that you were not allowed to make a choice about what you wanted to do in your life, then you need to begin by making those choices now and following them. Right or wrong at first, the important thing is to break the old belief pattern. As you do this for yourself, you will begin to allow your child the freedom to make more choices in their life. From there, the original situation with your boss will cease to be a problem. You will be a more empowered person and no longer need to attract someone who will try to control you. This is a Universal Law of The Light." Shapeshifter
GjenopprettetMedlem
Nydelig artikel :wub:
GjenopprettetMedlem
En skal kjenne seg selv,før en møter andre selv,ellers vil disse lett ta over,og produsere en mix som er vanskelig å føle seg hjemme i.
Jeg anbefaler å holde seg "isolert"fra omverden en tid,for å virkelig møte seg selv,på godt og vondt,uten noen rundt som kan klandres,og dermed utsette healingen.
Når man kjenner seg selv,og har denne kraften,evnen,så kan man projisere den ut på sine medmennesker,og få gode tilbakemeldinger. :wub:
GjenopprettetMedlem
Dette med øyne, opptar meg litt. Har hatt mange rare erfaringer med det.

Men først. Dette å føle negativ energi, føle seg skremt eller redd av en person, dette med å møte noen du ikke kan sette fingeren på, forstå hvorfor du reagerer negativt osv. Det er det sjelden jeg møter, å heldigvis for det. Jeg har møtt en del på min vei, med egenskaper jeg ikke liker. Det kan være de utstråler negativitet, uforskammethet, manglende respekt, onde handlinger osv. Å dette er jo typiske negative energier. Men om en klarer å se litt bak disse *dårlige* egenskapene, finner man ofte personer som er usikre på seg selv, som rett og slett ikke har lært hvordan oppføre seg. Eller man kan som sagt over her, bli minnet på sider man har i seg selv, som man fortrenger.

Så har man disse menneskene man blir grenseløst irritert over, de som sier hva de mener, gjør som de vil, å som rett og slett oppfattes som *tråkkere' de tråkker seg i vei, over alt som kan tråkkes på for å oppnå mål. Det bør nødvendigvis ikke være slik. Har truffet de som kan oppfattes slik, å det er jeg gla for. De får meg til å tenke, analysere, gruble, bli irritert...å de får meg til å se ting i en ny vinkel.

Så dette med øyne. Jeg har øyne som mange har sagt er skremmende, noe som for meg er uforståelig. Jeg er jo for fasan snill, å har ikke morderblikk. Men i sommer forsto jeg hva disse mente. Jeg traff min likesinnende, hehe. Jeg nektet plent å se ham i øynene. Det var som om han kunne lese meg som en åpen bok. Jeg ble faktisk ganske frustrert... :lol: at jeg tilslutt ba ham slutte å studere meg, å få av seg solbrillene når han preka med meg. I dag har vi et forhold, hehe. Da skjønte jeg, at han ser på meg som alle andre gjør, men han *ser* på en annen måte. Han ser MEG...ikke mitt ytre, men mitt indre. Hvem jeg er, hvordan jeg har det osv. Han leser jo ikke meg som en åpen bok, men han *føler* meg. Så der ble jeg satt litt på plass, å forstår nå hvorfor folk kan reagere på mine øyne. For jeg også *ser* gjennom*følesene* på hvordan folk har det. Å mange er ikke klar for det, eller liker det. Fordi de ikke forstår det ennå.

Slik jeg oppfatter det vertfall.... :)