GjenopprettetMedlem
Æ har ikkje peiling på ka psykopomp-arbeid e førr nåkka, men så æ e no en enkel liten sjel som leve i denn trua at;
Den som tror seg ferdig utlært er ikke utlært, men ferdig - Altså en tilstand og ikke en tittel...
Ellers så tenke æ at man må kunne kalle sæ førr sjaman hvis man har kunnskap og erfaring nok til å la være og lure seg selv eller andre med uberettiget bruk av tittelen.
TILLIT - e et pussig ord, les det bakvendt
GjenopprettetMedlem
"Ajax":
Har noen lest boken om indianeren Bear heart ("Vinden er min mor") ?
Har jo aldri sett et sånt menneske i virkelighetens verden da, men der har du pokker til sjaman.
Jeg fant spesielt kommentarene hans om "trollmenn" interessante.. Det lyste opp noen digre lyspærer her kan du godt si.
Ja,hva er egentlig essensen i det han skriver om trollmenn? (har ikke lest boka)
Skulle tro psykopomp-arbeid er ganske vanlig for en sjaman som har med mennesker å gjøre?
GjenopprettetMedlem
> Ja,hva er egentlig essensen i det han skriver om trollmenn?
Har ikke boka her nå, men såvidt jeg husker..
Trollmenn kunne blant annet (på avstand) få alle i huset til å sovne, og deretter ta seg inn og gjøre hva de ville.
Han fortalte at de ble utsatt for dette en gang, da han var ung. De kunne plutselig ikke røre seg, men klarte å fortsette å snakke. De drev på og snakket, blant annet om at de skulle skyte på inntrengere, hvis jeg ikke husker helt feil. På den måten våget ikke trollmennene å komme, ifølge Bear Heart.
Skal ikke si hva dette fikk meg til å tenke på, men de som har sett mine øvrige poster kan kanskje gjette. (Når jeg sier dette med at det gikk et lys opp mener jeg gjenkjennelse, ikke at jeg fikk meg en ny mening.)
Trollmennene var visstnok spesielt interesserte i å fange sjelene til avdøde. På grunn av dette var Bear Heart og familien svært opptatt av å våke over den døde helt til sjelen hadde forlatt kroppen.
GjenopprettetMedlem
"Ajax":
> Ja,hva er egentlig essensen i det han skriver om trollmenn?
Har ikke boka her nå, men såvidt jeg husker..
Trollmenn kunne blant annet (på avstand) få alle i huset til å sovne, og deretter ta seg inn og gjøre hva de ville.
Han fortalte at de ble utsatt for dette en gang, da han var ung. De kunne plutselig ikke røre seg, men klarte å fortsette å snakke. De drev på og snakket, blant annet om at de skulle skyte på inntrengere, hvis jeg ikke husker helt feil. På den måten våget ikke trollmennene å komme, ifølge Bear Heart.
Skal ikke si hva dette fikk meg til å tenke på, men de som har sett mine øvrige poster kan kanskje gjette. (Når jeg sier dette med at det gikk et lys opp mener jeg gjenkjennelse, ikke at jeg fikk meg en ny mening.)
Trollmennene var visstnok spesielt interesserte i å fange sjelene til avdøde. På grunn av dette var Bear Heart og familien svært opptatt av å våke over den døde helt til sjelen hadde forlatt kroppen.
Takk for svar.
Mener du desse bortføringsfenomenene du har skrevet om?
Var desse såkalte trollmennene noe annet av "yrke" enn sjamaner etter din mening? Beklager maset,da jeg ikke har lest boka...
Vil du si at bortføringsfenomener er iscenesatt av trollmenn?

GjenopprettetMedlem
> Mener du desse bortføringsfenomenene du har skrevet om?
Det fikk meg i alle fall til å tenke på dem. Kanskje dette var hans måte å tolke slike opplevelser på, eller så var det slik som han sier.
> Var desse såkalte trollmennene noe annet av "yrke" enn sjamaner etter din mening?
Såvidt jeg husker kalte han dem aldri sjamaner. I følge Bear heart kunne trollmenn leies inn til å gjøre skade på andre. En ekte sjaman gjør vel ikke slikt. Men hva vet jeg..
> Beklager maset,da jeg ikke har lest boka...
Bare hyggelig. Du kan kjøpe den for 99 kroner på bokkilden.no. Amazon.com har den også.
> Vil du si at bortføringsfenomener er iscenesatt av trollmenn?
Noen, kanskje, men ikke alle. Jeg er ikke i tvil om at det finnes masser av folk som kan hypnotisere deg på avstand.
GjenopprettetMedlem
Hvis man tror på fjernhealing f.eks er jo ikke fjernhypnose veldig langt unna.