Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Anonymous
En veldig go artikel eg gerne sku vilja tipse om er Jörgen I. Erikssons "Preshaman" som återfinns här:

http://www.norrshaman.net/Preshaman.htm

Den er på svensk da, men det fixar ni ;)
Anonymous
Jag fixar och gillar svenska! Jättespennandes!????? (Håper jeg sier det jeg vil si her)

Det ligger også tre bøker av Erikssons her hjemme hos meg. Jeg nyter det svenske språket - and I am trying to come to terms with it all.

Hans posisjon kommer mitt medfødt kontemplativt vesen i møte.
Så deler jeg det sivilisasjonskritiske utgangspunkt.

Men å gå tilbake til det paleolitiske kostholdet i stor stil krever jo en drastisk nedgang i det menneskelige befolkningstallet på jorden. Han snakker om dramatiske utviklinger i nær fremtid som er ganske sansynlig, men konklusjonen han trekker angående målet til prossessen vet jeg ikke om jeg kan dele.
Det virker om han vil gå hinsides noe som er avgjørende for det jeg kaller "conditio humana". Han vil gå tilbake til en tilstand som for meg ikke var før-sivilatorisk, men før-
menneskelig. Og dit kan jeg ikke følge ham. Det er utopisk tenkning i beste forstand:
Skjerper blikket på og kravene til nuet, skaper perspektiv og synliggjør, men hører kun til i virkeligheten som et speil (dere får overbære med meg denne muligens inflatoriske bruken av speilmataforen i det siste).
GjenopprettetMedlem
Interessant artikkel.
Jeg tror jeg skjønner hva han vil fram til,selv om julepsykosen ligger tung i mitt sinn..
Han mener vel ikke før-menneskelig,men før den såkallte sivilisasjon skapte bevisste mer rammer rundt oss,mentalt..
Jeg tror ikke det er så dumt å nærme seg den vinklingen av og til,det er i det skillet at sjamanismen antakelig skjøt fart.
Jeg tror sjamanen startet å pusle med saker og ting i ly av bålet. I ly av vind,ver,sult,kulde,krav,døden..
Da fikk han tid  til å dvele over mysteriet de befant seg i.
Hva er stjernene?
Hvor reiste de som døde?
Hvor kommer jeg fra?
Fks.
(Mens andre hogg flint som besatt..)

Vi trenger ikke leve som hulemennesker i dag,men utesitting og strabaser ellers kan kanskje hjelpe for å nærme seg den rene kjernen?
GjenopprettetMedlem
Jeg har sett at både Gaup og Eriksson setter spørsmål om vi trenger  ”trumman”  lengre. Men uten teknikkene og remediene hva da?  Vi går en spennende tid i møte,  og noen har allerede erfart opplysningen. Selv tror jeg at det skjer mye om dagen, at det ligger i tiden. Altså at vi går inn i new-age, men uten ”trumman”?